Järjestelylaina

Valitettavasti ajat ovat muuttuneet. Ulosotto sanoi itse kaverille elokuussa, että nykyään yleinen ohje/käytäntö on se, että 1/3 ulosmittaukseen ja siitä mahdollisesti x summa helpotusta. Tilisiirrossahan pitäisi olla tietty summa, jonka velallinen joka kk tietäisi siirtää. Velallisten tulot muuttuu, joten käytäntö on nykyään toi. Uusi käytäntö on tehokas, ei kuormita ulosottoa, koska palkanlaskija tilittää juuri sen mitä kuuluukin tilittää, velallisten sen hetkisten tulojen mukaan (tilinauhassa voi olla ylitöitä tai tili voi olla pienempi).

Ehkä jos velka on kaikkinensa joitakin tonneja niin he voi sopia, että laita 500e kuussa ja sillä selvä. Alle vuoden ulosottokin voi vielä mennä noin jos oikein hyvä säkä käy, eli puhutaan maksimissaan noin 8k veloista (keskituloisen palkansaajan mukaan).

Ongelmapelaajan summilla, velkojen luonteella ja velkojien määrillä ei ole mitään mahdollisuutta moiseen. Voithan sä yrittää, mutta tietäähän ne ulosotossa itsekkin mitä tarkoittaa 60k velat, joissa korko juoksee ja päälle tulee vaikka mitä kulua. Ei sellasiin aleta sopia, että maksa 500e kuukaudessa. Pahimmillaan tota velkaa ei makseta ikinä sinne ikinä tollasilla lyhennyksillä, siksi ulosotolle paras ja tehokkain ratkaisu on laittaa työntantajalle maksukielto määräyksellä 1/3. plus ohjeet suojaosuudesta. Tuossa ei pääse myöskään syntymään sitä, että velallinen ei maksakkaan sitä kk erää itse sinne ulosottoon. Kyseisen erän välinjääminen tietäisi taas uo-virkailijalle lisää paperitöitä kun pitäis väsätä se varsinainen maksukielto työnantajalle. Ulosoton, kuten kaikkien muiden virastojen toimintaa on tehostettu paljon.

Voihan sitä maksusuunnitelmaa uon kanssa yrittää sopia. Maksusuunnitelman noudattaminen kuvastaisi positiivisella tavalla asioiden hoitamisesta. Lähtökohdat sopimiselle on kuitenkin heikot.

Uo valvoo tuloja esim. tulorekisteri.fi kautta
Ohjeita sopimiselle vähän kapulakielistä minilex.fi/a/ulosotto-ja-sopiminen

Kyllä. Voi yrittää itse sopia. Ongelmapelaaja voisi ottaa yhteyttä itse ulosottoon heti kun ulosoton paperit tulee.

vuonna 2012 sain neuvoteltua itselleni 400e kk lyhennykset ulosottoon, ihan siksi että olin vaihtanut työpaikkaa ja ilmoitin siitä itse HETI ulosotolle. He sanoi, että tämä käy koska ilmoitit työpaikanvaihdosta itse. Ilman mun ilmoitusta he olisivat huomanneet työpaikan vaihdon mahdollisesti vasta 6-10kk jälkeen :smiley: Siihen aikaan periminen oli todella hidasta, mutta nykyään ulosotolle on annettu ylempää määrykset ja toimintaa on tehostettu.

Kiitos vinkeistä. Ei siitö varmaan mitään häviä, jos yrittää maksusuunnitelmaa sopia. Tämäkö siis tarkoittaisi sitä, että saisi esim vuorotyölisät mahdollisesti pitää jos jää vara ja ylityölisistä ei lähde aina 1/3?

Ulosotto ei erittele sitä mistä palkka koostuu. Ulosotto katsoo vain ja ainoastaan nettotuloa ja mittaa siitä sen 1/3. Jos sinun marraskuun netto on 1900 ja joulukuun netto on vaikka ylitöiden kanssa 2200 niin molemmista mitataan vähintään se 1/3 aina. Jos tulot ovat vieläkin isommat niin voi lähteä vaikka 40%, ei kuitenkaan koskaan yli 50%.

Lievennykset ovat tapauskohtaisia ja ne pitää neuvotella.
Lievennys ulosottoon vaatii pitkän työttömyyden ennen ulosottoa, jotain äkillistä kuten sairastuminen, perheenlisäys tms.
Muuten menee aina vähintään se 1/3, oli maksusuunnitelma tai ei.

minilex.fi/a/ulosotto-ja-sopiminen

"Maksusuunnitelma

Ulosottokaaren 4:59:n mukaan ulosottomies voi palkan ulosmittauksen sijasta vahvistaa velalliselle kirjallisen maksusuunnitelman, jos velallinen tekee uskottavaksi sen, että hän kykenee siitä suoriutumaan. Suunnitelman hyväksyminen on ulosottomiehen harkinnassa ja arviointiin tulisi vaikuttaa erityisesti velallisen luotettavuus ja aikaisempi maksukäyttäytyminen. Suunnitelma voi olla määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva.

Suunnitelman mukaan maksettavaksi ei voi tulla vähempää kuin mitä olisi lain mukaan ulosmitattava, eli ulosottoa ei saa suunnitelman avulla kevennettyä.
"

Ongelmapelaaja.Kaikkia varmasti kiinnostaa millaisia voittoja sait 60k pelaamiselle?

• Paljonko oli suurin yksittäinen voitto ja millä panoksella?
  • Millaisiin kotiutuksiin olisi ollut mahdollista?

Joskus vuosien päästä naurat tälle ketjulle kun kaikki on takanapäin. Älä stressaa liikaa.

Ja jälleen kerran, pelihelvetti pääsi valloille. Tilillä 0e. Kyllä ollaan nyt pohjamudissa. :cry: Soitin ja tunnustin asian vanhemmille, lähden heidän luokse nyt jonkun matkan taakse purkamaan asiaa. Nyt kääntyy uusi sivu, eivät varmasti päästä enää pankkitietoihin käsiksi itseäni. Raha-asiat lähtee muiden hoiviin. Annan luottotietojen mennä, oma pää pitää saada kuntoon. Maksellaan ulosottoa sitten muutaman kuukauden päästä alkaen. Toivotaan, että löydän siihen mennessä halvemman vuokra-asunnon.

Teidän neuvoista ja tsempeistä kiitollinen. Aion päivitellä varmasti kuulumisia tänne, jos on ihmisiä kiinnostunut kuulemaan tarinaa eteenpäin.

Hieman taakka ja pudonnut kun sai kerrottua, mutta kyllä tämä painaa enemmän kuin ikinä arvaisi :cry: Jos tästä joskus selviän, lupaan auttaa muita samassa tilanteessa olevia. Kokemuksesta on helppo puhua.

Joo tosiaan omista uo-ajoista on jo jonkin verran aikaa kun nyt Takuusäätiön takaamaa lainaa tässä maksellut jo tovin eli hyvin mahdollista että kuvio on muuttunut. Omalla kohdalla tilannetta helpotti myös vakio kuukausipalkka, jonka perusteella oli tietenkin helppo laskea maksun suuruus enkä lähtenyt edes neuvottelemaan maksun suuruudesta sillä tiesin että se on mitä se on. Selitin oman tilanteen että en luota työnantajaani ja luulen siitä koituvan extraharmia mikäli sössityt raha-asiat työpaikalla käyvät ilmi ja sisäisesti leviävät ja tilanne oli tuolla selvä. Ainahan sitä voi tosiaan yrittää, vaikka systeemit ovatkin varmasti muuttuneet. Veikkaisin että nämä on aina katsottu tapauskohtaisesti. Sopimushan tietenkin raukeaa heti mikäli maksujärjestely ei toimi. Laitoin itse summan menemään tililtä automaattisesti jolloin ainoa ero ”normaaliin” tilanteeseen oli oikeastaan se ettei työnantajani ollut kuviossa millään tavalla mukana.

:cry: Kerro vanhemmillesi kaikki alusta lähtien ja anna heille raha-asiasi hoitoon. Et ole millään tapaa selättänyt peliongelmaa vielä.
Monilla sen pelihulluuden selätys kestää vuosikausia ja täytyy tapahtua todella ikäviä asioita ennen kuin he tajuavat ongelmansa. Jotkut pelaa hautaan asti. Voimia sinulle.

Minäkin toivon, että saat keskustelu apua mahdollisimman pian. Voimia!

Olin ulosotossa ehkä 5v. ennen kuin sain Takuusäätiön takauksen. Tuloni vaihtelevat ja minulla on 2 lasta joten käteen jäi vaihteleva määrä, en muista 1200-1500 riippuen tuloista. Lapsettoman suojaosuus on pienempi. Kaikki kyllä löytyy netistä.

Itse alkuperäinen velkamäärä oli kyllä murto-osa tuosta 40 tonnista, varmaan 10k tuli oikeudenkäyntikuluja ym. Minulla oli monta pientä juttua jotka meni oikeudelliseen perintään. Ero tuli samalla ja olin vakavasti masentunut, en jaksanut hoitaa asioitani. Osa veloista oli eksän tyrimisiä jotka jäi mulle koska oli mun nimissä. Ex löysi puolta nuoremman naisen ja muutti ulkomaille… ei saanut mihinkään vastuuseen. Sillä oli omia ulosottoja, joten esim. auto oli mun nimissä. Siitäkin jäi osamaksut maksamatta enkä saanut myytyä koska ex oli onnistunut hajottamaan auton niin pahasti että oli romutuskunnossa.

Luottotiedot ovat käsittääkseni palanneet, mutta en voi ottaa mistään lainaa ennen kuin velka on maksettu, se on Takuusäätiön ja pankin ehto takaukselle. Mutta esim. kännyliittymien ottaminen ym. hoituu ilman takuumaksuja. Lyhennän lainaani nyt vajaa 600e /kk.

”1000e luottokorttivelka ei ole kyllä paljon näyttänyt kasvavan 5-6kk aikana, vaikka olen maksanut ja aina nostanut summan takisin. Tiedä paljonko ulosotossa tulisi maksamaan. Jos ajattelisi siis tällä tyylillä tehdä ja antaa mennä ulosottoon vasta 2v päästä jolloin ei taulukkomaksuja enää mene.”

Täällä jo joku sanoikin, että pankki sanoo luottokortit irti samantien, kun ensimmäinen Käräjäoikeuden tuomio menee ulosottoon. Ne ei valu ulosottoon automaattisesti (ellet itse pyydä oik. perintään siirtoa) vaan voit maksella niitä perintäyhtiöön, mutta takaisin et voi summaa nostaa.

Visa Electronilla pärjää hyvin, ulkomaillakin, lisäksi on erilaisia prepaid-”luotto”kortteja esim. Skrill, eli olet tallettanut kortille etukäteen rahaa ja voit käyttää korttia siellä missä vaaditaan luottokortti. Kyllä sä vielä matkustamaan pääset, vaikka olisit uo:ssakin, vuoden päästä anot jo ensimmäisen vapaakk, ja saat koko kk palkan itsellesi.

Kysyit, että jos 2 v päästä menee uusi laina uo:hon, meneekö siitä taas taulukkomaksut, niin ei mene.

Tsemppii!!!

Aivan, kiitos kokemuksen ja tarinan jakamisesta. Kovan koulun olet sinäkin käynyt ja selviät. Luo toivoa. Minulla on pitkä matka takaukseen kun käsittääkseni raja 34k. Myös velkajärjestelyyn ei varmasti ole mahdollisuutta. Nyt hirvittää nuo korot ja kulut mitä 60k lainalle voi tulla, etenkin kun velkojia on PALJON.

Okei, hyvä tietää tämä luottokorteista. Eli turha yritääkään kikkailla maksamisen kanssa ulosotossa. Tuo taulukkomaksun poustuminen on kyllä hyvä juttu.

Jos ongelmapelaaja haluaa nähdä millaseksi on kasvanut melkeen maksamaton Aasan 3,5k velka. Erän tai pari maksoin alkuperäistä velkaa takasin. Pari lanttia lyhensin tuota uo-velkaa niin näyttää paremmalta. Toi n. 550e kulu on joku velan perustamiskulu tmv… postimg.cc/LgFGZfBY

Kiitos, tämä valaisee. Eli reilu 1000e tulee lisää tommoiseen. Paljonkohan lie tämmöisiin 10k tai 15k velkoihin :question:

Ehkä samanlainen tonnin kulu tuo mun velka on jo reilusti myöhässä. Uo on lyhentänyt enemmän yleislainan velkaa sekin on Intrumin perittävänä.

Mulla ulosotossa 90000euroa ja vielä 20000ekkee on menossa. Minulla ei ainakaan ollut mitään vaikeutta sopia maksusuunnitelmaa uo kanssa. Nyt olen pari lyhennystä itse sinne maksanut. Sekin on vielä erikoista, että itse lasken uo summan palkasta ja sen tilitän sitten sinne. Todella mukava uo,-nainen mulla ainakin.

Tuossa alla faktaa v. 2019 eri lainanantajien ja erikokoisten lainapääomien summista kun ulosottoon ovat ehtineet. Tähdellä merkityt on peritätoimistojen sivuilta napatut summat, ne eivät ole vielä ulosottoon asti ehtineet vaikka haastehakemus on tullut. Tuo Monobank (nyk. BraBank) on jännä, perintä on Lowellin kautta, Lowellin sivuilla laina ei näy lainkaan, mutta BraBankin sivulla se näkyy edelleen - ja pääoma siellä on paljon pienempi kun ulosoton asioinisivulla oleva summa :confused:

Laina/Perintätoimisto / Lainan pääoma kun maksaminen lopetettu → UO maksuvaatimus (sis. maksuhuomautukset, korot, haastekulut, yms.)
Yleislaina/Intrum / 3966,64 → 5621,64
Aasa/Intrum/ 5100,00 → 6982,00
*Ferratum/OK-perintä / 2700,00 → 3688,83
Ege/Ege / 600,00 → 983,98
*Fonda/Svea / 400,00 → 663,50
Monobank/Lowell (ent. Lindorff) / 9898,00 → 11277,98
*Tuntilaina/OK-perintä / 220,00 → 360,73
Easy & Credit/OK-perintä / 3982,04 → 5342,11
Halino/Intrum / 2380,00 → 3213,00
ResursBank/OK-perintä / 4972,67 → 6521,67
Yhteensä / 34219,35 → 44655,44