Onko näin, että alkaa aina alusta jos maksan esim 50e luottokorttilaskua pois ja nostan summan takaisin? Jos on joustava luotto, ei kertaluotto. Näinhän se mahdollistaa yhteen laskuun kerralla keskittymisen ja näin ollen lainamääriä saisi alaspäin.
Onko ehdoton velkajärjestelyn hakuun se ettei 2 vuoteen ole lainaa ottanut? Siihen onkin sitten pitkä matka.
Ongelmasi on kun olet lyhyessä ajassa velkaantunut huomattavan summan. Rahaa ainakin häviää tuossa luottokorttilaskun maksamisessa ja kortin tappiin heti nostamisessa.
Velkajärjestelyn jälkeen on muuten riski velkaantua myöhemmin vielä pahemmin siksi vähän tiukat velkajärjestelyn pääsemisehdot.
Ongelmalpelaajalle on luultavasti järkevin teko säästää nyt tileistä kaikki mitä pystyt ennen ku ulosotto alkaa. Sulla sellanen taival edessä. Maks tonni tilil, loput käteiseksi. Saat säästöjä elämääsi, 10seuraavaa vuotta tulee olemaan tuskallisia.
Niin varmasti olisi ihan ok neuvo. En voi mitään, mutta tympäisee nämä 10v tuskaa, helvettiä. Tähän tilanteeseen tarvisi realistista kannustusta, ei pelottelua vaikka tilanne on mikä on.
En ehkä kaikkea pysty säästää, jos haluan muutaman lainan pois. Silloin pitäisi maksella. Keikkailen töitä nyt, tienaan n 300e enempi kuussa. Katsotaan miten yhtälö toimii
Asioilla on tapana järjestyä. Sinulla on nyt hyvä tsemppi päällä, pidä tuo asenne! Nyt olisi oiva sauma kertoa läheisille. Sieltä saa parhaat tsempit, usko pois! On ollut niin paljon vapauttavampaa elää, kun tulin kaapista ulos ja kerroin läheisille ja perheelleni. Itselläkin vaati paljon. Tarvitsi pelata ihan järkyttävä summa rahaa, tuhota paljon unelmia, parisuhteita, KAKSI kertaa luottotiedot. Minäkin pidän itseäni ihan järkevänä ihmisenä, mutta peliriippuvuus vaan sai toimimaan järjen ja moraalin vastaisesti. Oli todella nöyryyttävää käydä sosiaalitoimesta saaduilla ruokakupongeilla kaupassa, mutta silti pelasin aina kaiken. Pidä huolta puhelin- ja nettilittyymästä, vakuutuksista jne. Niitä on vähän hankala sumplia jälkikäteen, jos ne menee perintään.
Joo tärkeää on käydä peliriippuvuushoidot läpi ennen velkajärjestelyä haluavat varmistaa pelihulluuden olevan selätetty. Muutenkin saattavat katsoa, miten raha-asiat hoituneet aiemmin.
Hei, eihän se nyt niin voi olla, että joudut odottamaan 5 kk että saat neuvoa velkojen hoitoon. Mikä on Takuusäätiön neuvonta ja chat palvelu? Jos mistään muusta et saa apua niin soita ulosottoon ja kysy heiltä neuvoa.
Ollaan keskusteltu porukalla läpi tämä ongelmapelaajan tilanne. Ulosotto alkaa sinulla 3-6kk kuluttua.
Vielä kerran tämä tärkeä neuvo:
Mielestäni tilanne on nyt niin paha, että tekisin itse seuraavasti.
Ota palkoistasi kaikki käteisenä säästöön mitä ehdit ennen kuin ulosotto alkaa. Tilillä voi olla max.tonni.
10-14 vuotta on niin pitkä aika olla pikkurahoilla, että ei tosikaan. Voi tapahtua mitä tahansa, jossa tarvitaan yllättäen rahaa, kuten esim. työttömyys, sairastuminen, perheenlisäys yms.
Ulosotto kysyy ennen ulosmittausta yleensä puhelimitse tai paikanpäällä seuraavan kysymyksen:
Onko sinulla käteisvaroja? Jos vastaat, että ei ole, ja niitä oikeasti on, syyllistyt velallisen epärehellisyyteen tai mikä se termi nykyään onkaan. Oma asiasi mitä vastaat.
Jos joskus saat perheenlisäystä niin suojaosuus nousee ja ulosotto ottaa vähemmän, se tietää toki myös sitä että velanmaksu venyy huomattavasti.
Aion vielä todennäköisesti ensi kuun velat maksaa, koska odotan velkaneuvojalle pääsyä. Jos saisin sieltäkin uota puoltavan neuvon, keskittyisin todnäk vain nyt muutamaan lainaan ja säästämiseen. Eihän minulla mitään käteisvaroja ole olemassa.
Onko kellään muuten uo kanssa maksusuunnitelmasta kokemusta? Häpeä työnantajalle tiedon menemisestä on valtava
Ehdit saada ne käteisvarat. Valitettavasti et saa ikinä ulosoton kanssa maksusuunnitelmaa noilla veloilla ja velkojien määrällä, ei mitään toivoa. Jollain 5-8 tonnin kokonaisvelalla voisi vielä maksusuunnitelma onnistua.
Sitä uo-tiedon menemistä työnantajalle on ihan turha hävetä, siihen ei maailma kaadu.
Olen kyllä lukenut kokemuksia maksusuunnitelmastakin, riippuu varmasto paljon uomiehestä? Toki jos maksu viedään suoraa tilistä, on joskus mahdollista hakea toimeentulotukea jos rahat tiukilla.
Mietin jo kovasti halvempaa kämppääkin. Kyllähön lähipiiri on ihmeissään.
Okei… Yön pyöritellyt taas asioita mielessä ja kyllä todella alan kallistua ulosoton puolelle. Jos rehellisesti vain päästän kaikki tämän hetkiset lainat ulosottoon, säästän sen mitä pystyn ennen ulosoton alkua. Eikai tässä ole muita vaihtoehtoja.
Säästä todellakin nyt se mitä pystyt… Anna itsellesi rauha. Stressi ja unettomuus on paha, sillä menee terveys.
Tuoretta tietoa: uo ei voi enää kuulemma nykyään sopia normaalille palkansaajalle maksusuunnitelmaa, joka olisi esim. kiinteä 500€/kk. Maksusuunnitelma on nykyään aina esim seuraavanlainen: 1/3 mitataan ulos ja siihen 1/3 mahdollisesti esim. 100€ helpotus ajaksi x.
Käytännössä se maksusuunnitelma toteutuisi siis näin. Eli jos velallisen netto ois 2100… 1/3 ulos = 700€… helpotuksella ulosmittaus olisi 600€, velalliselle jäisi 1500€
Toi siksi, että ulosotto on suuressa mittakaavassa tehokasta. Jos ois maksusuunnitelma 500€/kk… ja palkansaaja kävis ylitöissä ja tienais ties mitä, niin uo sais vaan “hiluja”.
Käytännössä se 1/3 otetaan, helpotuksia ei normaali palkansaaja kovin helpolla saa ellei ole pitkää työttömyyttä takana, terveyshuolia tms.
Tärkeintä on kuitenkin, että olet pelaamatta ja et ota mistään mitään lainaa enää.
Kiitos tiedosta. Millaisiahan perusteluja tuo helpotus tosiaan vaatii? Löytyykö nämä tiedot uo sivuilta koskien maksusuunnitelmaa vai mistä? Olisikin sekin ollut liian hyvää ollakseen totta että olisi tietyn summan saanut lyhennellä…
Kannattaa kertoa läheiselle peli- ja velkaongelmasta saat mielenrauhaa. Varaa kertomiseen tarpeeksi aikaa 3 tuntia menee helpolla asioitten puhumiseen.
Yritän kertoa viimeistään kuukauden sisällä. Tuntuu, että olen niin rikki että en ymmärrä miten pystyn kertomaan ja järkyttämään läheiset Itkettää aivan helvetisti. Tuntuu kyllä, että tästä ei selviä ikinä. Olen kun eläisin jossain toisessa maailmassa eikä tämä ole tottakaan. Valitettavasti on vain.
Jos maksusuunnitelmalla haluaisit ensisijaisesti välttää nimenomaan sen, että työnantaja ei saa tilanteesta tietoa, niin sain sovittua itse hoidettavat maksut todella helposti uo:n kanssa eli ts. maksoin velan itse tilisiirtona. Jos tämä tieto nyt aivan turhaa niin pahoittelen, myönnän että perehdyin ketjuun hyvin pintapuolisesti tässä kohtaa.
[quote=“Tsempparitar”]
Jos maksusuunnitelmalla haluaisit ensisijaisesti välttää nimenomaan sen, että työnantaja ei saa tilanteesta tietoa, niin sain sovittua itse hoidettavat maksut todella helposti uo:n kanssa eli ts. maksoin velan itse tilisiirtona. Jos tämä tieto nyt aivan turhaa niin pahoittelen, myönnän että perehdyin ketjuun hyvin pintapuolisesti tässä kohtaa.[/quote
Juuri näin. Miten sait soviteltua ko asian, mitä tietoja piti antaa ja miten sovitte? Puhelimitse neuvotella vai pitääkö hakemus laittaa?