Järjestelylaina

Vielä muuten piti sanoa että luottokorteista sun täytyy luopua kokonaan. Et varmaan edes saa uutta korttia enää kun vanha menee umpeen. Minä käytän Visa electronia. Hyvin pärjää.

Ja vielä se, sori kun jankkaan täällä… että nyt lopetat KAIKKI velanotot, ihan kaikki. Ei edes sitä paria tonnia. Matkustelun saat hetkeksi unohtaa kokonaan. Ymmärrät sen kyllä kun totuus läsähtää silmille. Jos haluat selvitä tästä niin näin on tehtävä. Edellinen elämä on mennyttä ja joutuu totuttelemaan toisenlaiseen mutta sekin voi olla hyvää elämää. Pääset vielä kuiville, rankkaa se on mutta pääset!

Kauanko lyhensit velkaa pois ennen kuin olit 30k ja paljonko kuukaudessa? Paljonko reilu 40k kasvoi ulosotossa?

Sehän se onkin ja tuntuu tuomiolta elää tulevat vuodet niukalla rahalla ja luopua monesta monesta asiasta. Aion tehdä kaikkeni, että pystyn myös elämään ja pitää kiinni tietyistä itselle tärkeistä jutuista. Painan vaikka niska limassa töitä seuraavat kaksi vuotta, jotta laina lyhenee ja säästöön jää edes 1x vuodessa käydä reissussa. Olen tämän tähden itkuja jo itkenyt ja tulen itkemään. Läheisille kertominen on edessä ja se tulee olemaan aivan hiton raskas prosessi jo itsessään. En helvetti tiedä, miten selviän.

Onko sinulla jo palautunut luottotiedot, millaista kk erää makselet pankkilainaa pois?

Entä jos on luottokorttivelkaa jäljellä joita ei laita ulosottoon ja luottotiedot menevät? Mites sitten näiden lainojen laita?

Itse menetin luottokortit samalla, kun luottotiedot menivät. Pankilta tuli kirje. Tästä on tosin aikaa paljon, en tiedä, kai se on sama käytäntö edelleen.

Ongelmapelaaja. Mielestäni sulla on vieläkin hieman liian ruusuinen kuva tuosta velastasi.
Puhut usein, että sitä velkaa hoidat ja tän toisen annat mennä ulosottoon yms.
Voin sanoa, että kun 1900 nettotuloista alkaa ulosotto, jossa on iso velkasumma ja lukuisia velkojia niin havahdut ja kunnolla.
Sulle jää se 1266-1300e kk käteen ja sitä se elämä tulee olemaan sen 10-12 vuotta. Siinä vaiheessa kun tajuat sen ulosoton todellisuuden, en usko että alat ulosoton jälkeen enää lyhentelemään missään muualla olevia velkoja. Se on ihan tarpeeksi rankkaa painaa niskalimassa hommia ja käteen saat noin 1266-1300e. Työtön kaikkine tukineen ei paljon huonommaksi jää. Siitä syystä sanonkin, että kaikki ulosottoon mahdollisimman pian, ellet nyt tosiaan muutamaa pientä velkaa pysty hoitamaan heti.

Tätä asiaa olen pohtinut. Oletetaan, että on ulosottovelallisella on useampia eri velkojia.

Onkohan siinä paljon eroa taulukkomaksuissa saako tilin kerran kuukaudessa vai 2-viikon välein?
2-viikon välein jos saa palkan niin taulukkomaksuja tulee kuukaudessa 4-6 kappaletta. Kerran kuukaudessa taulukkomaksuja tulee vähemmän, mutta isommassa lyhennyksessä on isompi taulukkomaksu. Arvelisin, että 2-viikon välin tilin saavan taulukkomaksut tulee vuositasolla kalliimmaksi.

Taulukkomaksu (Muutokset voimaan 1.11.2009)

Peritty saaminen tai sen osa

• enintään 14 euroa, taulukkomaksu 2,50 euroa
  • yli 14 euroa mutta enintään 27 euroa, taulukkomaksu 5,00 euroa
  • yli 27 euroa mutta enintään 67 euroa, taulukkomaksu 7,00 euroa
  • yli 67 euroa mutta enintään 165 euroa, taulukkomaksu 12,00 euroa
  • yli 165 euroa mutta enintään 335 euroa, taulukkomaksu 27,00 euroa
  • yli 335 euroa mutta enintään 670 euroa, taulukkomaksu 56,00 euroa
  • yli 670 euroa mutta enintään 1 680 euroa, taulukkomaksu 84,00 euroa
  • yli 1 680 euroa mutta enintään 8 400 euroa, taulukkomaksu 134,00 euroa
  • yli 8 400 euroa, taulukkomaksu 210,00 euroa

Niin kylläpä se todellisuus varmaan iskee päin kasvoja tulevaisuudessa, kyllä itkettää. Mutta ulosottoon en kerralla laittais kaikkea, jos sillä välin kun ovat matkalla sinne, ehtisin lyhennellä jonkunkin pois.

Odotan edelleen velkaneuvojalle pääsyä, katsotaan onko hänellä millaisia neuvoja minulle antaa.

Juuri tiedustelin yhdestä toiseksi suuresta lainasta, heillä ei kuulemma ole perintää olemassakaan vaan menee samointein oikeudelliseen perintään 75päivän kuluttua eli suoraa ulosottoon onko näin? Ajatuksena oli, jos olisin jonkinnäköisen maksusopimuksen heidän kanssaan tehnyt

Tänään 14 päivää pelaamatta uuden repsahduksen jälkeen, sitä ennen useampia kuukausia. Raha-asiat pyörii mielessä 24/7, mutta aion pysyä peleistä pois.

Kauanko kuluu aikaa siitä että uo maksut alkaa kun lasku on siirtynyt oikeudelliseen perintään?

Siellä on oma kuvionsa, mutta sanoisin että noin 2-3kk.

Älä ota lainoja nyt. Jos haluat rahaa säästöön niin säästä nyt kun saat vielä täyttä palkkaa :smiley:

Omia valintojasi, mutta luultavasti sulla on aikaa noin 4-5kk. Sen jälkeen et saa täyttä palkkaa 10-vuoteen.

Mulla jos ois toi tilanne nyt niin ehkä säästäsin nyt sen tonnin pari käteiseksi jonnekkin. Saatat joutua työttömäksi jossain vaiheessa tms. Lainaa älä ota. Toki voisit lyhentää nyt niitä lainojasi täysillä palkoilla, mutta potti on niin iso,että säästäisin pahan päivän varalle nyt ennen ku ulosotto alkaa. 10-14 vuotta on pitkä aika.

Niin, kyllähön se näin on että lainan ottaminen ei ole järkevää. Tuolla 2000e luotolla saisin ehkä yhdisteltyä kaksi lainaa, 1000e luottokortin ja reilu 1300e pikavipin. Tässä 2000e lainassa olisi vaan taas korkeampi korko, oliko peräti 100% ja nostokulu 300e. Mutta nyt tosin maksan kahdesta eri lainasta kk maksuja ja niistä korot ehkä toisessa noin 13% ja toisessa reilu 20%. Hankalaa, mutta ei kyllä kuulosta fiksulta tuo 100% korko ollenkaan, kasvaa parissa vuodsmessa 6000e.

Millaisesta paikoista teillä on ollut lainoja, millaisilla koroilla? Itsellä taitaa tuo 20-30% suurin korko, luojan kiitos näistä 100% korkoja ei.

Ja huh onneksi omat pikavippini jne on otettu syyskuussa voimaan tulleen muutoksen jälkeen, jolloin firmat eivät voi periä yltiökiskurikorkoja. Esim juuri 100% tai enempi. Ainakaan näissä ottamissani. En halua edes tietää paljonko uolle tulisi silloin kuluja.

Jos velkojen pääoma on 60k korko 20%, niin se tekee 12k korkoa vuodessa eli 1k/kk. Sen verran isot korot noita et maksa koskaan 1900e kk-palkalla.

Nyt sun on lopetettava luottokortilta nostot lyhennyksen jälkeen. Ja antaa valua noiden uo ja myöhemmin velkajärjestelyyn. Tuossa alkaa olla velkaa sen verran ettei ne tule koskaan maksettua.

Velkajärjestelyhakemukset oikeus.fi/fi/index/lomakkeet/ve … asiat.html noiden täyttämiseen tarvitaan joku lakimeis avuksi, mutta voit tutustua.

Velkajärjestelyn edellytykset oikeus.fi/oikeusapu/fi/index/ta … ykset.html

Siis yksittäisellä 1500e velalla on toi 20-30% korko. Muita pankkilainoja niin noin 10%. Kyllä masentaa tuo ajattelu… Tarvisin kyllä tsemppiä enemmän kuin näitä ettet koskaan selviä tai ettet koskaan saa maksettua velkoja. Tilanne on mikä on, aivan helvetin kaoottinen.

Onkohan minulla edellytykset velkajörjestelyyn millloin odotettavissa… Voi kun velkaneuvonnasta kuuluisi jo, pääsisi työstämään ajatuksia ja saisi neuvoja lisää.

Itse soitin velkaneuvontaan tammikuussa ja sain ajan toukokuun loppuun. Nyt asiat rullaa jollain vauhdilla, mutta Käräjiltä ei ole kuulunut ainakaan mitään. Kesäkuussa tuli Infoa perintätoimistoilta, että velkaneuvoja oli koonnut lainoja yhteen allekirjoittamani valtakirjan avulla… Eli voi kestää pitkäänkin, malttia.

Ihan totta, 5kk odotit neuvontaan pääsyä?! Nämä mun ajatukset 1kk odotusajasta taitavat olla liian ruusuisia. Jos en neuvoja saa nii sittenhän ne asiat valuu auttamatta uohon.

Mitä tarkoittaa että oli koonnut lainoja yhteen? Milloin lopetit makselemasta lainoja ja onko uo maksu siis jo alkanut?

Siis sanottiinko sinulle, että pääset kuukauden päästä? Minulle varattiin ensimmäinen mahdollinen aika ja se oli minun asuinkaupungissa 5kk päässä. Olin ulosotossa jo ennen kuin soitin tuota aikaa.

Valtakirjan avulla velkaneuvoja koittaa siis saada kaikki lainat selville. Eli mitä on ulosotossa, kaikilla perintätoimistoilla ja ottaa vielä alkuperäisiinkin velkojiin yhteyttä, jotta kaikki olisi varmasti kasassa. Siitä sitten kootaan koko summa viivan alle. Piti kirjoittaa selvitys, että mikä on johtanut velkaantumiseen ja siihen kannatti kirjoittaa kaikki mahdollinen, ei pelkästään pelit. Itsekin jouduin vippaamaan takuuvuokraan, kalusteisiin jne, niin niitä voidaan katsoa vähän armeliaammalla silmällä kuin puhtaasti peleihin otettuja lainoja ja velkajärjestelyn mahdollisuus voi olla parempi. Olen ollut jo pitkään erossa peleistä. Olen käynyt keskustelemassa asiasta, eli on näyttää aktiivisuutta ja faktaa, että ongelma on ainakin parempaan päin, koska selätettyhän tämä ei ole varmaan koskaan.

Tuo sinun yhtälö on kyllä semmonen, että kannattaa nyt asennoitua tulevaan ulosottoon.

Sori kun ei pystynyt aiemmin tsemppaamaan (vähän vaikeeta kun olen itse melkeen samassa tilanteessa velkaa onneksi “vain” 35k). Mutta ennen velkajärjestelyyn pääsyä tarkastavat milloin viimeeksi nostanut lainaa. Jos nostat luottokorttilyhennykset aina takas alkaa laskeminen alusta.

Pari vuotta joudut olemaan ilman uutta velannostoa ennen velkajärjestelyä.
Pelaamattomuutta pitää olla puolisen vuotta tarkastavat tiliotteet!