Onko teillä kokemusta järjestelylainasta, miten helppo saada ja millaisia takauksia olette tarvinneet? Erityisesti kiinnostaa kokemukset, joissa useampi velkoja ja peliveloista tulleita. Miten pankit ovat suhtautuneet asiaan, onko joillain pankeilla myöntyväisempi suhtautuminen näihin?
Oma kokemus on, pitkän harkinnan jälkeen oli mentävä pankkiin kertomaan mikä tilanne ja mitä tarvis seuraavaksi tehdä.
No raha-asut oli ollut jo pidempään samassa pankissa ja myös kaikki pikavipit ym. Kulkenut kyseisen pankin tilin kautta, eihän se heille kauheana yllätyksenä tullut, en kysynyt mutta sellainen tunne jäi että olivat tilitapahtumia seurailleet jo tovin, ehkä hyväkin niin…järjestely lainan silloin sain, yhteensä yli 30tonnia piti saada yksiin kansioihin ja se onnistui, pari takaajaa piti löytää ja ihme kyllä suvusta löytyi apua.
Tämä järjestely tehtiin siis säästöpankin kanssa pari vuotta taaksepäin.
Nykyään laina hommat OP:ssa, sinne en pahemmin kertonut peliongelmista, sanoin van ku asuntolainoja siirrettiin että sitte olis tollanen kulutusluotto joka myös siirretään, takaajat tuli mukana ja ei ongelmaa.
Mullakin oli asuntolainaa aivan helvetisti tuossa vaiheessa kun noita järjestelyjä piti tehdä säästöpankin kans, mutta vakaat tulot kun oli niin ei ongelmaa.
Omaehtoinen maksuhäiriömerkintä piti lisäksi tehdä, mutta sen poistin siinä vaiheessa kun vaihdettiin pankkia.
Kiitos omakohtaisesta kokemuksesta. Kauanko olit lyhennellyt velkoja ennen kuin hait järjestelylainaa, miten pankki suhtautu velkoihin? Millaiset takaajat sinulla oli, täytyikö heillä olla laittaa jotain omaisuutta pantiksi?
Onko kukaan onnistunut saamaan vakuudetonta järjestelylainaa/lainaa lainojen yhdistämiseen?
Käytännössä en ollut lyhentänyt vielä yhtään mitään, vajaa 1.5 vuotta oli mennyt maksellessa pikavippejä joko uudella vipillä tai sitten isommalla lainalla, jota joutui aina keksimään jostain lisää, tuo järjestely laina tuli pakolliseksi siinä vaiheessa kun peliongelma muuten tuli ilmi.
Ihan ihmisenä ottivat pankissa asian hoidettavaksi, kun olin rehellinen heille ja kerroin miksi tarvin lainan ja syyt miksi niitä vippejä ym. Oli kertynyt.
Takaajien ei tarvinnut muuta kuin laittaa nimensä paperiin, eli kiinteää omaisuutta ei suoraan ole kiinnitettynä heillä.
Mulla oli lainan yhteissumma yli 30tonnia,eli aika isolle summalle joutuivat takaajiksi.
Vakuudettomasta en osaa sanoa, korko ainakin on huomattavasti isompi kuin pankin lainassa. Mulla taitaa olla nyt korko alle 3%,vakuudettomassta ei varmasti 10% ole kaukana.
Oliko sinulla ollut 1,5v jo pelaamatonta aikaa takana vai kuinka kauan? Itsellä tilanne päästää velat ulosottoon tai olisi mahdollisuus hoitaa velkoja jonkin aikaa maksukyvyn mukaan. Sitten mahdollisuus hakea yhdistelylainaa, jos olisi takaajat mutta ei taida olla.
Minulle ei mikään pankki automaattihaulla netissö lainaa myönnä, onko tämä kun näkevät olemassa olevat lainat jostakin vai olenko hakenut vähän ajan sisään liian monesta paikasta?
Tekisi mieli nostaa yksi avoin joustoluotto 2000e, jolla makselisi kk eriä eteenpäin ei kai järkevää, mutta kumpa voisi sinnitellä luottotietojen kanssa pidempään ja näin ollen lisäaikaa saisi hakea yhdistely/jörjestelylainaa. Velkaa lähemmäs 60 000e, vakuudettomia 55000e eli suurista summista nyt puhutaan.
Ei ollut pelaamatonta tuo 1.5v vaan juurikin sitä peli ja velkasekoilua, jolle tuli onneksi stoppi.
Viimeisen omatoimisen pikalainan jolla yhdistelin 4 eri pientä lainaa taisin ottaa vain pari viikkoa ennen kuin sitte mekin oikeaan pankkiin, kerroin ottanee sen jotta on helpompi ruveta yhdisteleen lainoja, pankissa taidettiin tehdä neljästä eri lainasta sitten valtakirjat ja kun oli laina nostettuna, pankki maksoi suoraan pois vipit ym.
Hankala tilanne kyllä sinulla kun aikas iso on tuo rahamäärä. En oikeen osaa neuvoa mikä olis järkevintä, velkaneuvonta varmasti osaisi ruveta opastamaan, minulla ei siitäkään ole itsellä kokemusta.
Ja täälä foorumilla kyllä on sellaisiakin jotka osaa sanoa miten kannattais edetä, kun ovat itse olleet samassa tilanteessa.
Minulla se niin sanotusti meni helpoimmalla tavalla.
En ole minäkään expertti, mutta ensin pitäisi varmaan katsoa paljonko sitä velkaa on ja millaisilla koroilla. Mitä ne velat maksaa nyt?
Mikä sinun maksukykysi on? Sinun pitäisi tehdä kaikista kuluista excel taulukko tai edes paperille laskettava tulot ja menot.
Sun täytyy varmaankin joka tapauksessa selvittää nämä asiat velkaneuvontaa varten, koska eivät he muuten sinua voi opastaa.
Jos nyt saisitkin 60.000 eur lainan niin millä kk erällä pystyisit sitä lyhentämään? Noin suuri kulutusluotto ilman takaajia ei ole edullinen.
Ulosoton jälkeen sinulle jäisi kuitenkin suojaosuus ja voisit hakea joskus vapaa kuukausia, ennen kaikkea et voisi velkaantua lisää.
Miten säöstöpankissa katsottiin tätä noin helpolla, menitkö suoraa pankkiin takaajien kanssa vai miten neuvottelut sujuivat? Onko takaajat varakkaissa töissä? Pahoittelut utelut, kiinnostaa miten lähtivät mukaan kun olen ymmärtänyt etteivät kovin helpolla lähde.
Minun maksukykyni olisi noin 500e/kk, tällöin pystysin elämäänkin kun pankilta lainan saisin. Yhdistelylaina olisi kuin taivaanlahja, sen jälkeen lähtee pankkiasiat muiden hoitoo.
No en tiedä helposta, mutta kun reilusti menin ja kerroin mikä tilanne on ja pyysin ohjeet miten toimia, kysyivät ensimmäisenä onko jotain menossa perintään tai onko maksuja pahasti rästissä, ei onneksi ollut niin sekin helpotti asioita,
laskettiin summat yhteen ja tekivät päätöksen että lainan saan kunhan takaajat löytyy, niitä olin jo valmiiksi kysynyt ja homma oli sillä selvä, kunhan kaikkien nimet oli papereissa…niin ja ihan tavallisia työläisiä on takaajat
Lyhennys on mulla samaa luokkaa kuin sulla on mahdollista maksaa, maksuaika oli alkujaan 9v. Eli vielä on matkaa jäljellä lyhennuksien kanssa minulla, mutta kun sai pankista järkevällä korolla lainan niin silloin myös velka lyhenee nopeammin.
Katsoin huvikseen OP lainalaskurista ja sen mukaan 30.000 eur:n vakuudellinen laina 499 kk erällä 5v. 7kk maksuajalla tulisi maksamaan
33449 eur. Korko olisi 3.65 - 4 %.
Jos summa olisi tuplat eli 60.000 eur samalla kk erällä ja 12 v. 3kk maksuajalla niin se tulisi laskurin mukaan maksamaan 74.860 eur.
Korko 3.65- 4%
En tiedä kuinka toden mukaisia nämä laskurit on, mutta vakuudellisessa lainassa on tietenkin pienempi korko.
Pitäisköhän sun kilpailuttaa toi sun lainasi? Jos sun luvut on oikeat niin se on kyllä tosi kallis.
Piti ihan tarkistaa miltä ne nykyiset ehdot näyttää… Korko on 2.64%, eli tilanne on hyvä.
Mutta noin se kannattanee yrittääkin tehdä, että ensin vaikk huonoilla ehdoilla yksi laina pankista, maksaa sitä ja saa itsensä kuntoon… Sitten voi ruveta kilpailuttamaan pankeista parempia ehtoja. Edellyttäen toki että on sanut itsensä kuntoon eikä uusia notkahduksia tule…
Lyhennys on vähän alle tuon 500 ja joo maksuaika jäljellä alle 6v.
Silloin ku eka yhdistely lainan sain niin siinä oli maksuaika yli 9v. Ja korko reilusti isompi.
Ja lähinnä suuntaa antavia oli tarkoitus ollakin nuo laina-ajat, korot ym
Tilanteesi Antti777 antaa minulle vielä toivoa ihan normaalista pankin välittämästä yhdistelylainasta. Tuntuu useiden keskustelujen ja kirjoitusten perusteella kyllä, että sinulle olisi käynyt todellinen mäihä asian kanssa.
Itsellä on pankki osuuspankissa, mietin mistä lähtisi jatkossa liikkeelle. Täytyykö yrittää hakea useammasta eri pankista. Op varmasti nähnyt/näkee tilitietoni pidemmältä ajalta ja ne eivät ole kaunista katseltavaa. Yritän kituutella esim 4kk eteenpäin. En ole vielä kertonut kenellekkään tilanteesta enkä todellakaan tiedä voinko lainaa saada saatika löydänkö ikinä takaajia Melkein tekisin mitä vain, että joku tähän lähtisi mukaan. Pankkien kanssa olisi varmasti jatkossa mahdollista neuvotella vapaakuukausistakin, jäisi elämiseen rahaa.
Onko teillä muista pankeista kokemuksia?
Ihana kommentti pankkivirkaikijalta, kumpa saisin uuden mahdollisuuden ja tilaisuuden kääntää elämän suunnan.
Ei sillä pankin katolla olevalla merkilöä ole väliä, periaatteessa…
Minä soitin ensin paikalliseen Osuuspankkiin suoraan pankin johtajalle, hän ymmärsi heti tilanteeni ja kun kerroin että kynnys mennä sinne omaan pankkiin tuntuu liian kovalta niin hän kannusti olemaan samalla tavalla avoin sinne omaan pankkiin kuin olin ollut henkilölle jota en tuntenut, siis tää OP:n johtaja.
Tietävät kyllä joka pankissa millaisista asioista on kyse kun peliongelma on aiheuttanut velkaantumista ja jos siihen itse on valmis sitoutumaan että saa asiat järjestykseen niin se on pankille periaatteessa ihan sama onko sulla autolainaa se 60tonnia vai onko se peli velkaa. Maksettava se on joka tapauksessa jos haluaa jossain vaiheessa olla niin sanotusti kuivilla.
Eli otahan vaan rohkeasti yhteys pankkiin ja äläkä turhaan venytä muutamaa kuukautta ainakaan jos niidenkin ajan joudut jotain pikavippiä ottamaan että selviät.