No niin, rehellisesti tunnustan, että eilen meni se puolikas viinipullo. Katsoin telkusta ihanaa hömppää, Lumotut sisaret ja litkin siinä samalla sitä viiniä. Positiivista oli se, että puoli 10 laitoin korkin kiinni, söin iltapalaa ja menin nukkumaan. Hyvin oisin kyllä voinut olla ilman. Nyt olen ihan varma, että olen tänään ja huomenna ilman. Ihan varma. Mun on pakko olla.
Mietin eilen paljon juomistani ja syitä siihen. Mä join ekat kännit 15-vuotiaana, ei mitään perskännejä vaan mukavat hiprakat kivalla porukalla. Oli todella hauskaa. Siitä lähtien juotiin aina aika ajoin, ehkä kerran kuussa pussikaljaa, lukioaikoina oli myös paljon kotibileitä. Oli festareita ja ulkomaanmatkoja jne. 18-vuotiaana tuli pari ylilyöntiä, joista en oo kovin ylpeä, mutta aika hyvin klaarasin yleensä kännit.
Kun aloin seurustella nykyisen mieheni kanssa (parikymppisinä siis tavattiin jo), niin juominen kuului myös siihen. Silloin tuli mustasukkaisuus kuvioihin ja ylilyönneiltä ei vältytty silloinkaan. Rauhoituin siinä vuosien mittaan ja lapsen synnyttyä, mutta juominen ei silti jäänyt kuvioista. Ja nyt ollaan tässä päivässä.
Syy juomiseen? Kännissä oli kivaa, asiat tuntuvat luistavan, nuorena sain paljon kavereita, olin rohkea ja hyvännäköinen, selvänä olin arka, hiljainen, epävarma itsestäni ja ulkonäöstäni. Ei muita syitä. Ei lapsuuden traumoja, ei alkoholisteja suvussa. Mutta nyt neljänkymmenen korvilla luulisi, että epävarmuus olisi jo karissut ja tietäisin kuka olen, mutta ei. Edelleen se sama teini kysyy mun sisällä, että kelpaanko mä, olenko tarpeeksi hyvä.
Hulluinta on se, ettei se epävarmuus näy päälle päin. Eräs ystävä, johon tutustuin aikuisiällä, kerran kehui minua, kuinka hyvältä aina näytän, en ole koskaan “homssuinen”, koti on ihana, ja kuinka aina osaan ottaa tilanteen haltuun, en mokaile, käyttäydyn itsevarmasti yms. En voinut uskoa, että joku olisi oikeasti sitä mieltä. Siis minä? Itsevarma?