Kiitos kommenteistanne taas, ei voi kuin kompata ja nyökytellä täälläkin päässä.
Vapunpäivä. Päivä, johon moni herää krapulassa, mutta mepäs olemmekin onnekkaampia. Erityisen hyvää vapunpäivää siis meille! 
Tämä on asia, mikä minua on viime päivinä mietityttänyt. Tuo syvälle iskostunut kulttuuri, että tottahan nyt viikonloppuna alkoholia käytetään. Se mikä meidän vissiin kaikkien perheissä on ollut, monen muun tavoin. Ja mikä on yhä edelleen monessa perheessä tavallista. Sekin on kyllä sellainen kupla, mitä siinä elävä ei helposti edes tajua. Että se ei ole läheskään kaikilla arkipäivää. Eivätkä ne muut ole välttämättä tylsiä, uskovaisia tai muuta, vaan ihan tavallisia ihmisiä.
Lueskelin erään äidin kirjoituksia, jonka lapsi oli menehtynyt päihteisiin. Ihan hirveä juttu, ja kaikki sympatia hänelle. Hän oli kuitenkin sitä mieltä, että heillä oli hyvä perhe ja vietettiin ihan tavallista elämää. Ja nuori oli ihan tavallinen fiksu nuori, jolla oli tavalliset nuorten jutut. Kuitenkin jossain kohtaa tuli ilmi, että lapsi joi paljon ja ainakin täysi-ikäisen lapsen kanssa juotiin yhdessäkin. Oltiin läheisiä ja oli niin hauskaa yhdessä. Ja äitiä en syytä, tietenkään! Vaan pohdin nimenomaan yleistä ilmapiiriä, missä tämä äiti itsekin on ehkä kasvanut. Että mikä on sitä tavallista hyvää elämää ja mitä siihen oikeastaan kuuluu.
En olisi halunnut olla sellainen raitistunut, joka alkaa paheksua ja moralisoida muiden elämää, mutta huomaan, että kyllähän minä olen alkanut kaikenlaista kyseenalaistaa. Esimerkiksi tuota. Ja sitä, että alaikäistenkin annetaan ryyypätä vanhempien seurassa, koska “parempi niin, ettei sitten tee sitä muualla”. Ikään kuin se olisi joko tai. Jotkut ovat myös sitä mieltä, että jos kotona ei juoda, juodaan sitten muualla entistä enemmän. Tästä haluaisin kyllä jonkin sortin luotettavaa tutkimustietoa. Totta kai niinkin voi käydä, mutta en millään usko, että ihan säännönmukaisesti raittiiden vanhempien lapsesta tulisi alkoholisti.
Onkin hienoa lukea, että moni nuori aikuinen ei juo. He juhlivat ilman alkoholia, mihin meillä sisäsyntyinen kyky on. Katsotaan vaikka lapsia, jotka osaavat villiintyä ihan vain tunnelmasta ja heittäytyä joka solulla mukaan. Jossain vaiheessa me vain opetamme itsellemme, ettei se ole aitoa. Kyllähän siihen tarvitaan kemiallista buustia. Muuten ollaan jäykkinä, hävetään olemassaoloamme ja halutaan tilanteista pois. Ja aistitaan, että muutkin haluavat meidän kernaasti poistuvan. Tunnetaan, ettei esim. musiikista voi nauttia samoin kuin humalassa. Se jos joku, on vuosien harjoittelun ja aivojen turruttelun tulos.
Jotkut uskovat myös, että ne jotka eivät juo, käyttävät sitten muita päihteitä. Voi olla osan kohdalla niinkin, mutta itse uskon, että paljon on ihan samoja ihmisiä käyttämässä kumpaakin. Ja vastaavasti ihmisiä, jotka eivät käytä kumpaakaan tai käyttävät hyvin vähän. Tämän soisin lisääntyvän ja haluaisin itse olla jonkinlainen esimerkki.