Hyvä tästä vielä tulee

Kiva juttu kun kirjoitit @Hiiri
Olen lukenut ketjusi läpi ja lukenut taas uudelleen tunnelmistasi samana “päivänä nro x” missä olen itse menossa…
Olen saanut lukemisesta rohkaisua ja voimia, tsemppiä kulkea valitsemallani polulla. Lämpimät kiitokset ja hyvää kevättalven jatkoa :heavy_heart_exclamation:

1 tykkäys

Onneksi olkoon. Jospa ne lääkeasiatkin siitä lutviutuisi.

2 tykkäystä

Onnitteluja kovasti @Hiiri, hieno saavutus!

1 tykkäys

Tsemppiä ja onnitteluja kaikille jotka ovat selvin päin, tänäänkin.
Niin ne vuodet kuluu ja elämä jatkuu. Miten jatkuu itsekullakin. Toivottavasti raittiina ja hyvään suuntaan. Minulla on jonkinlainen “käymistila” menossa, ymmärrän sen kuuluvan elämään, sitä miettii että mille alkais ja mihin menis ja tekis. Valintojen vaikeus, on valittava suunta ja kun en tiedä niin enpä tee mitään, pysyttelen vain raittiina. Se on kuitenkin edelleen tärkein valinta.

4 tykkäystä

Todella isot ja lämpimät onnittelut @Hiiri :trophy:

Kun luin viestisi, aloin toivomaan, että jouluna 2026 minulla olisi yhtä hyviä uutisia. Sitä kohti perästä tullaan.

2 tykkäystä

Lämpimät onnittelut @Hiiri :heart: Upea saavutus. :hugs: Toivottavasti olo lääkkeenkin kanssa helpottaa.

2 tykkäystä

Isot kiitokset kaikille. :heart: Eipä tämä enää miltään taistelulta alkoholin osalta tunnu. Juuri suunnittelen hieman kesän reissuja ja menoja. On mahtavaa, kun ei tarvitse ollenkaan ajatella juomista. Paljon mukavaa tulossa.

Tuon tietyn lääkkeen puolittaminen auttoi onneksi, että ajaa asiansa ilman karmeita muistoja tuovaa oloa. Terveyspuolesta voisi muuten mainita sen verran, että parin vuoden raittiuden jälkeen nostivat päätään myös sellaiset oireet, jotka olivat varmasti olleet olemassa aina ja osaltaan juomiseen johdattaneet. Eli tosiaan aina ei käy niin, että juomisen loppuessa loppuvat huolet, murheet, stressit ja ahdistukset, ja sitten vain kirmaillaan aurinkoisella kukkakedolla. Kuitenkin hoidatan itseäni tuhannesti mieluummin hallitusti lääkärin valvonnassa kuin itsekseni tissutellen. Olen senkin suhteen todella onnellinen, että juominen on kokonaan pois kuviosta. Toivon ja toivottavasti muistan tarvittaessa tehdä kaikkeni, että tulee olemaankin.

Tsemppiä jokaiselle ja halaus kaikille, jotka sellaisen tarvitsevat. :hugs:

8 tykkäystä

Niin siinä kävi, että huomisesta alkaa sairausloma. Onneksi ehdin lukea @metsänpeitto1 :n rauhoittavista kokemuksista etukäteen. Jännittää ja pelottaa, mutta ei nyt auta mikään, kun ei jaksa niin ei jaksa. Silloin on pakko ottaa lepolomaa ja samalla viilata lääkitystä kohdalleen. En tiedä kuinka pitkää tarvitaan, enkä halua sitä ajatellakaan vielä. Tämä on sinänsä ihan tuttu haaste ja todennäköisesti yksi, mitä olen “hoitanut” juomalla aiemmin. Nyt on sentään ihan viimeisenä mielessä, että sen myrkyn kanssa lähtisin vielä pakkaa sotkemaan. Hyvä, että tämä seinä nousi pystyyn vasta parin vuoden raittiuden jälkeen.

Jaksamisia kaikille. Tehdään kaikkemme itsemme ja oman hyvinvointimme eteen! :heartpulse:

11 tykkäystä

@Hiiri toipumisia sinulle. En kirjoita pikaista paranemista koska toipuminen ei ole suorittamista. :blue_heart:

4 tykkäystä

@Fincoco olet täysin oikeassa. Että inhoan tuota pikaista paranemista sanontaa vaikka ymmärrän kyllä, että sillä tarkoitetaan vain hyvää. Ikävän olon poistumista pian. Oikein paljon voimia Sinulle @Hiiri. Ja hyvää toipumismatkaa.

4 tykkäystä

Jaksamista sinullekin @Hiiri :heavy_heart_exclamation: Minullakin alkoi raittiuden aikana sairausloma. Uskon, että juovana aikana kerrytin niin paljon käsittelemättömiä asioita, että ne sai tilaa vasta raittiina ollessa. No minulla toki riippakivenä myös vaativa persoonallisuus, joka on tunnettu uupumuksen aiheuttaja myös.

Yritä tehdä kaikkea rentoa ja mukavaa ja joka päivä jotain, mistä saat mielihyvää. Voimia :heavy_heart_exclamation:

3 tykkäystä

Toivon sinulle @Hiiri voimia, kärsivällisyyttä, jaksamista, kaikkea hyvää :heavy_heart_exclamation:

2 tykkäystä

Tosiasioiden myöntämien on suurta viisautta. Ehkä toipumiseen sopii sama ajatus kuin raittiuteen; päivä kerrallaan. Hyvä tosiaan tuo, että raittiutesi on vakaammalla pohjalla, niin riski retkahdukseen on pienempi kuin vasta raitistuneella.
Ehkä tämä vuodenaikakin on kivempi olla sairauslomalla, kuin vaikka marraskuu. Vaiva kuin vaiva niin luulisi valon ja lämmön tukevan toipumista. Aika näyttää mihin tahtiin toipumisesi etenee. Sairausloma antaa hyvän mahdollisuuden oman kehon ja mielen kuunteluun ja voi parhaimmillaan olla samantapainen uuden alku kuin raitistuminenkin.

Levollista toipumisaikaa! :seedling: :heavy_heart_exclamation:

1 tykkäys

Lämmin kiitos teille kaikille!

Tällä hetkellä tuntuu helpolta olla tekemättä käytännössä yhtään mitään. Kun ei yksinkertaisesti jaksa. Ei liikkua, ei ajatella, ei oikein edes tuntea. Mennään tällä, kunnes voimat alkavat palata, ja sitten pitää yrittää suunnata niitä jatkon kannalta oikein. Eli ei ensisijaisesti kodin seinien sisälle ja täällä puuhasteluun. Tiedän, etten aikanaan tule kiittelemään itseäni, että tulipahan elämässä hienosti siivottua ja järjesteltyä. Sitä olen tehnyt jo liikaakin, ja nyt raittiuden aikana päässyt jo aika mukavasti irtautumaan.

On tosiaan ihan hyvä, että on kevät eikä syksy. Retkahduksen en koe olevan minkäänlainen uhka tällä hetkellä, ajatuskin inhottaa.

Uskon myös, että näillä asioilla voi hyvinkin olla jonkinlainen yhteys. Juominenhan “auttaa” hetkellisesti lykkäämällä ongelmia ja hankalia tunteita eteenpäin. Kun sitä on puskutraktorin lailla tehnyt vuosia, kyllähän sen röykkiön jossain vaiheessa kohtaa. Nyt on kuitenkin tilaisuus toimia toisin. On se sitten röykkiön raivaamista tai yli kiipeämistä, mutta ainakaan se ei enää siirry alati kasvaen.

Kyllä tämä tästä! :green_heart:

5 tykkäystä

Jösses, että ihminen voikin olla väsynyt. Ne hetket kun olen hereillä, surffailen aivottomana netissä. Toisaalta yllätyin, että kello on noin vähän. Luulin jo lojuneeni koko päivän. Sen taidan kuitenkin tehdä. Ärsyttää, harmittaa ja kiukuttaa, että päästin taas itseni tähän kuntoon. Luulisi tästä nyt olleen kokemusta ja kaikki merkit ilmoilla. Ehkä luulin raittiina voimavarojeni kuitenkin riittävän pidemmälle. On muuten hassua kirjoittaa, että ärsyttää, oikein noin monin sanoin, kun se ei sinänsä ole totta. En oikeasti tunne ärsytystä. Ajattelen vain, että tilanne on ärsyttävä, harmittavainen ja kiukuttava. En kuitenkaan ole sillä tavoin välinpitämätön, ettenkö odottaisi toipumista. Olen vain hirvittävän väsynyt.

5 tykkäystä

Voi @Hiiri sinua poloista. :frowning: Ota tästä jaksuhali ja iso pala juustoa. :hugs: :cheese: Jospa niistä saisi vähän voimia! :green_heart:

1 tykkäys

Kiitos paljon! Jotenkin tuntuu tyhmältä valittaa, kun tilanteeni on kuitenkin sinänsä ihan ok. Taas kerran se tyypillinen “pöh, älkää nyt minusta välittäkö” nostaa vahvasti päätään. Lepo jatkuu. Tuskin tänäänkään vielä nousen juurikaan sängystä. Onneksi tähän on mahdollisuus, se kun ei ole enää tässäkään yhteiskunnassa aivan itsestään selvää.

On tosiaan hassua, miten tunteeton sitä on tällä hetkellä. Tavallaan toivoisin, että osa tästä olisi myös normaalissa elämässä mukana. Ahdistuneen kroppa kun reagoi kaikkeen liiankin voimalla. Aina joku kiristää ja muljahtelee, ja sitten sitä tulee tietysti välteltyäkin, ettei kuormittuisi liikaa. Nyt ei tapahdu mitään, vaikka lukisi mitä uutisia tai muuta. Luulen, että pomo voisi vaikka pitää tiukan puhuttelun ja minä vain möllöttäisin ilmeettömänä unohtaen koko jutun samantien.

Kivaa päivää kaikille, ei juoda alkoholia.

5 tykkäystä

Moi, Hiiri!
Lueskelin noita kertomuksiasi. Silloin on levättävä kun ei jaksa. Hyvä että sen ymmärrät.
Raittiina kuitenkin matkaa jatketaan.
Kaikkea hyvää toivon Sinulle.

2 tykkäystä

Levollista ja rauhallista päivää, Hiiri!
Toipuminen vie sen ajan minkä se vie. Voimat palautuvat sitten aikanaan.

1 tykkäys

Kiitos, ihanat! Levolla mennään vielä. Hurjaa, miten monta tuntia ihminen voikin vuorokaudessa nukkua. Toisaalta voisin ehkä suositella, jos hereillä ollessa tulee juotua. :grin:

Oikein hyvää viikonloppua kaikille. :green_heart:

4 tykkäystä