Kiitos, noin se voi hyvin olla. Itse asiassa muistan nyt itsekin nähneeni alussa samanlaisia raittiusunia, joissa kieltäydyin alkoholista muiden juodessa. Jännä huomio!
Unen innoittamana kysyin puolisolta tänään, miten hän suhtautuisi jos joisin. Hän vastasi, että sehän olisi oma asiasi, mikä minä olisin siihen puuttumaan. Oikein tunsin, kun pettymyksen aalto pyyhkäisi yli. Se ei todellakaan ollut vastaus mitä toivoin. Kerroin saman kuin aiemmin täällä teille, että toivoisin kyllä häneltä jämäkämpää tukea, jos oma arvostelukykyni pettää. Voi olla, että sitä on siinä tilanteessa hankala ottaa vastaan, mutta olen satavarma, että siinä tilanteessa tarvitsen enemmän paheksuntaa kuin mitään vähänkään liian ystävällistä. Estää ei tietenkään aikuista ihmistä voi, mutta tuossa kohtaa en halua myöskään tulkita saavani tukea yhtään muuhun kuin raittiuteen.
Ja sitten taaaaas. Enpä osaa silti toteuttaa tuota itse. Tunnistaminen huolettaa nyt taas vähän toisen puolesta, mutta toisaalta tilanne on varmasti sama monella. Minulla siis on tuttava, jonka juomisesta olen todella huolissani. Hän ei mitenkään peittele sitä, vaan pitää ihan normaalina. Kaikki nyt vähän viiniä ottavat silloin tällöin ja joka tilanteessa. Myönnän täysin avoimesti, että itsekin juodessani vertasin itseäni häneen. Että hän juo kuitenkin enemmän, että ei minulla tässä mitään ongelmaa vielä ole. Nyt olen kuitenkin oikeasti surullinen ja huolissani hänen puolestaan. Mutta enpä osaa asiaan puuttua. Sitä tulee helposti itsekin väisteltyä vastuuta. Kyllähän se on läheisempien ystävien tehtävä. Tai kyllä perheen pitäisi puuttua. Ainakin työnantaja voisi jo jotain huomata. Vaikka esim. läheiset saattavat täysin ymmärrettävästi toivoa, että joku ns. ulkopuolinen sanoisi jotakin. Tuntuu vain ihan hirveältä tunkea nokkansa noin yksityiseen asiaan. Aikuinen ihminen, oma elämä, oma asia. Niinpä. ![]()