Hyvä tästä vielä tulee

Tuli mieleen ottaa nämä vanhat kommenttini esiin tässä vaiheessa, kun kirjoitin metsänpeiton ketjuun näin:

Äitini oli kunnon marttyyri, samoin isoäitini. “Tässä kaikkeni annan kaikkien eteen, ja itse en saa mitään. Olen niin hyvä ihminen, ja lisää vaivaa saan vain palkaksi. On se kumma, miten ihmiset eivät huomaa kohtelevansa minua niin väärin. Kiittämättömät. Mutta kyllä se elämä vielä palkitsee, kun olen näin epäitsekäs.” Minussa on valitettavasti paljon samaa. Sekin saattoi hyvinkin olla osasyy juomisen aloittamiseen ja lisäksi piirre tuntui vain vahvistuvan juodessa. Sillä sain ikävän tunnelman hetkeksi pois ihan itsekseni, jatkaakseni taas samaa rataa.

Nyt olen alkanut nähdä kuplani ulkopuolelle ja ymmärtää, että ei minun rajojani aseta tai säilytä kukaan muu kuin minä itse. Eikä se edes olisi kenenkään muun tehtävä. Ei se ole mitään hyvyyttä ja reiluutta ohjeistaa muita kävelemään ylitseen ja sitten passiivisaggressiivisena vihjailla heidän tehneen väärin. En osaa sitä vielä, en todellakaan. Voi olla, etten tule koskaan oppimaankaan. Mutta ainakin tiedostan, että vika ei ole muissa.

Parisuhteessani olen tosiaan harjoittelua jatkanut ja se on osoittautunut hyväksi. Alkunikottelun jälkeen puoliso on ollut oikein tyytyväinen, ettei asioita enää leiju samalla tavoin ilmoilla, vaan niitä sanotaan selkein lausein ääneen. Usein jään edelleen itselleni kiinni jonkinlaisesta kiertelystä, mikä on hyvä, koska saan heti korjattua asian.

Samaan asiaan liittyy se, että olen alkanut välttää lausetta “en tiedä, ei väliä, päätä sinä”. Oli kyse mistä tahansa tilanteesta tai ihmisistä. Vaikka minulla ihan oikeasti ei olisi väliä, on raskasta ulkoistaa vastuu päätöksistä jatkuvasti muille. Keksin siis edes jonkin vastauksen, vaikka lisäisinkin, että muukin vaihtoehto on ok. Kuulostelen myös itseäni niin, että jos valinnalla oikeasti on minulle väliä, en valehtele ettei ole. Alan tarttua niihin kuuluisiin ohjaksiin tavalla, joka vastuulliselle aikuiselle kuuluu.

Tsemppiä kaikille!

Jaahas, viesti ei sitten lähdekään. Poistan lainauksen ja vastaan kommenttiin johon alussa viittaan.

3 tykkäystä