Moi Sirppi
Hienoa kuulla, että elämä alkaa rullata. Ja tosi hyvä idea, että lähdet yksiksesi lomalle! Minunkin elämäni on sillä lailla nyt helpottunut, että tiedän mitä kotona tapahtuu jos olen jossain. Toki vähän enemmän järkkäilyjä vaatii koira ja lapsi yhtälö, mutta toisaalta ei tarvise pelätä että joku tekee oharit viime tipassa ja alkaa juoda.
Mies juo edelleen. Ei ymmärtääkseni paljon, mutta asumuseroa on nyt kulunut useampi kuukausi ja mielestäni nyt jo olisi pitänyt näyttää halukkuutensa raitistumiseen, jos sitä oikeasti olisi. Eli alkaa pikkuhiljaa olla aika todeta, että suhteemme on tosiaankin ohi. Seuraava vaihe on sitten avioeron vireille paneminen. Joskus, kohta ehkä?
Ero on ollut yllättävän rankkaa kuitenkin, vaikka olo on toisaalta helpottunut. Tunnen oloni vanhaksi ja väsyneeksi ja itsetunto on aivan nollissa. Jonkun aikaa jo menikin hyvin, mutta nyt on alkanut taas aamuitkuisuus ja väsymys ja apeus. Juuri sovittiin, että nostan mielialalääkityksen määrää. Jotenkin tästä vain on nyt rämmittävä ylös.
Ehkä suurin ongelma on se, että nyt pitää ihan uusiksi miettiä oma elämänsä. Ja edelleenkin kummmittelee huono omatunto ja paha mieli puolison menettämisestä. Hullua! Kaiken järjen mukaan pitäisi olla hieman vihainen, mutta sitä tunnetta minulla ei ole. Enemmänkin huoli ja sääli. Ja vaikka lapset ovat isoja murehdin välillä heitäkin - isä kun ei oikein ole pystynyt käynnistämään isä-lapsi suhteita uudelleen. Koen edelleenkin että aika iso osuus meidän perhee hyvinvoinnista on harteillani. Lisäksi omat vanhempani tuntuvat vahvasti olevan puolisoni puolella ja saan tämän tästä hyviä neuvoja, kuinka “minun pitäisi jutella” ja “pyydellä” ja sitä rataa.
Toisaalta olen ajatellut ottaa tämän vuoden oikein kunnon muutoksen vuotena. Olen lukenut tosi paljon avioeroa ja elämää yleensäkin käsitteleviä kirjoja. Haluaisin tehdä isompaa remonttia ruokailuni kanssa ja minäkin olen kaivanut vanhoja harrastusvälineitä esille. Olisi kiva jatkaa siitä, mihin jäi joskus 20 v sitten. Kyllä me kai Sirppi ollaan kuitenkin vahvoja ja eteenpäin pyrkiviä naisia, kun jaksetaan miettiä omaa yksinäistä tulevaisuuttamme ja keksiä kivojakin juttuja (taloudellisesti kehnoon) elämäämme. 
Olen kuitenkin tyytyväinen ja ylpeäkin että sain lähdettyä, ainoa oikea ratkaisu. Ja jotenkin näen kyllä valoakin putken päässä - mutta ottaa se välillä koville…
Tämä palsta on edelleenkin kyllä tarpeellinen ja kiva, että meitä eronneitakin on täällä joukkio juttelemassa. Tarvitsee sitä tukea vieläkin ja tietoa siitä, ettei ole ainoa näiden asioiden kanssa kamppailemassa.
Oikein hyvää syksyä Sirppi sinulle ja perheellesi! Rinta rottingilla vain eteenpäin!