Pilkkurivi tarkoittanee “Minnesotalla” jossain Pohojanmaalla sijaitsevaa pikkuista holistilaa, josta hänellä on kokemus asiakkaana. Se on ihan arvokas ja hyvä kokemus varmasti.
Minä tarkotan minnesotalla Yhdysvalloissa ja Kanadassa 1960-luvulla kehitettyä menestyksekästä hoitomallia, joka saapui Suomeen ja Kalliolaan 1979 ja jonka huhutaan kuuluvan nykyisin mm. Päihdetyön ammattitutkinnon valinnaisiin osioihin.
Rakas ystäväni Pilkkurivi, käytät sinä-passiivia (vai onko se passiivi??) jotenkin haastavan ja aggressiivisen oloisesti. Olethan kokenut hengellisen heräämisen? Jos olet, niin relax ja hieman suvaitsevaisuutta ja lempeyttä muille kirjoittajille.
Toki käyn minnesota-mallisen hoidon mielelläni ihan hoidokkinakin läpi, mutta ihan täällä ns. ihmisten ilmoilla eli Uudellamaalla. [size=85](älkää nyt maalaiset taas suuttuko, olen itsekin alunperin maalta : ))[/size]
Kääkkeillä… ihana! <3 Mutta missä ihmeen mestassa sä oikein oot?
Mä oon joskus yöpynyt mm. Lepakon aulassa, kaverin kanssa rappukäytävässä, pakettiautossa, turvakodissa (teininä kun kotiin ei uskaltanut mennä kännisen faijan takia), laivan kannella (Välimerellä), satunnaisten yhden yön tuttujen luona, erilaisissa liikennevälineissä, Intiassa quest housessa joka oli täynnä torakoita… jne. jne. Ai niin ja aika monenlaisissa hotelleissa muutenkin.
Kaikki kyllä korjaantuu. Mulla ei oo telkkaria nykysinkään, eikä tule.
Moi
Onhan noita kirjoitusvirheitä aika paljon, mutta anna olla ja menoksi, monesti varmaan epäilee että pikku tissuus kirjoitettu. Mutta emme ole täällä opiskelemassa kirjoitustaitoja. Ei se minullakaan täydellistä ole eikä monella muullakaan
Tv. Tuppi
Onkos siellä sairaalassa sentään ymmärtäviä ja mukavia hoitajia, jotka eivät ole liian kiireisiä tai töykeitä?
Useinhan niitä liiasta kiireestä, töykeydestä ja huonosta hoitamisesta moititaan.
Ymmärtäminen on vähän kaksipiippunen juttu. Nääs, kyllähän me entiset juopot juoppoja ymmärretään. Ymmärretään ihan perinpohjin, kun ollaan joskus samassa veneessä seilattu (tai ajelehdittu).
Minusta sensijaan on kauheaa, että on hoitajia jotka eivät ymmärrä yhtään. Joko tuomitsevat tai säälittelevät, kun tukea pitäisi.
Hannu, sinä kirjoitat useimmiten ihan täyttä asiaa. Jatka vaan samaan malliin. Ja pikaista paranemista!
Minäpä oon huomannut, että papukaijamaisimpia jankuttajia ja kaikkein suvaitsevattomimpia ja yksisilmäisimpiä fanaatikkoja tuppaavat olemaan juuri ne “oman ajattelunsa” ja “omien aivojensa” suureen ääneen mainostajat. Surullisimpana esimerkkinä ns. vapaa-ajattelijat ja ns. skeptikot.
Mä sain toisesta ketjusta käsityksen, että sä et oikein luota nykytieteilijöihin.
Jos luet viestini tarkkaan, huomaat etten maininnut Skepsis ry:tä lainkaan, vaan puhuin eräistä henkilöistä jotka nimeävät itsensä ‘skeptikoiksi’ ja ylentävät samalla itsensä asemaan josta halveksua kaikkia eri tavoin ajattelevia.
ENkä tarkottanut tälläkään kertaa ketään tämän palstan kirjoittajaa, vaan puhuin eräistä IRL-tuntemistani skeptikoista. Jos tarkoitan joskus jotakuta tämän foorumin henkilöä, puhuttelen kyllä ihan nimimerkiltä. Clear?
Liian jyrkkä konfrontointi ei muuten edistä tulokkaan toipumista, vaan johtaa useammin hoidon keskeytykseen ja aineen käytön jatkamiseen. Parempia tuloksia saadaan empaattisella mutta silti toki avoimella ja rehellisellä otteella.
Tämä on tutkittu seikka minnesota-hoitomallissa.
Mutta hyvää viikonloppua sulle Hannu ja jatka toki kirjottelua.
Tuo mainitsemasi hoito on se ammattiapu, jota AA-toipumisohjelma suositaa isonkirja 6. luvussa ja palaa asiaan vielä sivulla 136.
Joten toipumisohjelmamme mukaisesta toiminnasta on kysymys. Lisäksi toiminta on 8. perinteen mukaista.
Mutta omalla kohdalla meillä jokaisella on tehtävä päätös haluaako toteuttaa AA-toipumisohjelman periaatteita.
Joten kauna hoitolaitosta ja siellä hoidettuja alkoholisteja kohtaan on sinun omassa sisimmässäsi. Ei muualla.
Sinun tapauksessa käyttäisin lähellä olevan ammattiavun hyväkseni.
Käsittääkseni ei ole rahasta kiinni, vaan halusta.
Näissä tämän ajan minne/mylly hoidoilla ei ole mitään yhteistä mainitsemiisi Perniöön, Lapinjärveen, yms. hoitokoteihin.
Lisäksi yli 80% Minnesota-mallin hoidon käyneistä on maksanut hoitonsa itse!
Ei siis kunnan maksusitoumuksella.
Joten, kun sinulla massi on kunnossa, niin siitä vaan sisään ja kärsimykset loppuu!
No, tiedänhän minä, alkoholisti kyllä keksii syyn, millä hoitoon lähtö jää. Siinä alkoholistit ovat mestareita!
“He kun eivät pysty olemaan rehellisiä edes itselleen”; sanoi psykologi.
Hoito tehoaa juuri niin, että hoidetut ohjataan “jatkohoitoon” AA:han ja NA:han. Ei mikään päihdehoitolaitos voi raitistaa ihmistä loppuiäkseen millään muutamien kuukausien tai edes parin vuoden hokkus pokkus-hoidolla. Sellainen ajatus on täysin absurdi, ja päihderiippuvuuden moniulotteisuuden tietäen älytön.
Raittiina eläminen vaatii monilla vertaistuen hyödyntämistä jatkuvasti. Jos ei vaadi, niin hienoa, ei ole pakko.
Tehokkaimpia ammatillisia päihdehoitojakin ovat juuri ne, joissa hyödynnetään juurikin vertaistukea ja mahdollisesti myös toipilaan läheisverkostoa. (siis mikäli toipilaalla on enää muita läheisiä kuin ryyppy- ja vetokaverit. kaikilla ei ole. )
Tällaisia ovat mm. minnesota-hoitomalli, joka Suomessa rekisteröitiin Myllyhoidoksi , ja yhteisöhoito.
Viimeksi mainitussa kliininen sairauskäsite ei ole niin keskeinen kuin minnesota-mallissa, mutta se on vieläkin tehokkaampaa ja sopii lisäksi jopa syrjäytyneille narkomaaneille.
No tällänen ostoskanava-retoriikka on sitten jo vähän hassunkurista mainontaa, mutta siis ansiokas hoitomalli on kyseessä. Erikoistunut erityisesti työelämästä tulevien, siis hieman “parempiosaisten” päihdeongelmaisten hoitamiseen.
Lapuan Minnesota-hoito Oy hoitaa vain vakavaraisia yrittäjiä, joiden päihdeongelma ei alun alkaenkaan ole kovin paha. Ainakaan verrattuna moninongelmaisiin syrjäytyneisiin päihderiippuvaisiin, joiden hoidossa jotkut yhteisöhoitopaikat sensijaan tekevät hyvää tulosta.
Lapuan pikku parantola ei onneksi ole synonyymi koko hoitomallille, joka kehittyi Amerikassa 1960-luvulla.
Minnesota-hoitomallin juuret Suomessa ovat Helsingissä Kalliolan klinikalla, ja jossain lähteissä mainiten Espoon Pellaksessa, alkaen 70-80 lukujen vaihteesta.
Aivan viha, kauna ja katkeruus ohjaa ajatuksia…
Voisi tosiaan olla minnesotamallin hoidoilla töitä?
Rahamiehet voivat hakea apua täältä;[Poistettu kaupallinen linkki -Päihdelinkin moderaattori]
He eivät “sovella”, vaan ovat 100%:tinen Minnesotamallin mukaan toimiva hoitolaitos!
Koko henkilökunnalla on oma toipumiskokemus alkoholimisairaudesta.