Aatella, sää oot vissiin vanhempi kuin mun faija. Tai siis jos mun faija eläis. Mutta se kuoli viunaan.
Oli muuten metka fiilis, kun mä tapasin AA:n kevätpäivillä 2007 Dipolissa faijan vanhoja ryhmäkavereita böndeltä!´ Siinä sitä bullaa syötiin ja kaffia hörpittiin vaan että “niin ne vuodet vierii” ja “joo olihan se hyvä äijä”.
Sulla nyt taitaa olla ongelmana toi että ITE luulet että kukaa ei halua sua mihkään. Jos sut kerta potkitaan kaikkialta (AA, mainitsit jossain ketjussa) ni joha siihe alkaa itekki uskomaa. EIkö ole näin? Miten ihmeessä muuten tälläsiä ongelmia tulee persoonassa, jos ei itse kuvittele että “noh mut potkitaan täältäkin kumminkin”. Ja alitajuisesti itse alkaa sitte myös toimimaan näin. Ettei vain tuota pettymystä omalle itselleen minäkuvasta.Sehän olisi kauheta. Eikö?
Toivottavasti polvi tulee kuntoon. Kipujen kanssa ei ole hyvä elellä.
Itsekin kovana urheiluvammojen harrastajana tiedän, että kipeellä raajalla on varsin masentavaa köpötellä.
On ollut rasitusmurtumaa ja venähdystä ja nyrjähdystä ynnä muuta, joista monet ihka selvinpäin liikuntaharrastuksessa hankittu.
Nyt on paikat ehjinä ja kintut kunnossa, mutta pitääpä koputtaa päätä.
Jaa että Dipolissa Otaniemessä on sitten ollu useempiakin AA-päiviä. Itte olin siis keväällä 2007 mestoilla, ja meen varmaan uudestaan jos samoille tienoille vielä jotkut vuodenaika-päivät tulevat.
Tule sinäkin, mutta älä huutele toisten puheenvuorojen päälle.
Onko nuo huonot kokemukset AA-ryhmistä pikkupaikkakuntien kiroja?
En ole vielä AA:ssa käynyt,mutta pidän sinne oven avoinna.En kyllä sellaisessa AA-ryhmässä olisi sekuntiakaan kertomassa syvimpiä tuntemuksiani ja kännikohelluksia,jossa ois entisiä kaljakavereita,työtovereita,työnantajia,sukulaisia jne.Hakisin tästä kaupungista sellaisen ryhmän jossa en tuntisi ketään.Rajansa se on ihmisiin luottamisellakin.Keskiverroin ihminen on kusipää ja en antais kyllä kenellekään aseistusta mitä käyttää minua vastaan huonona päivänä.Niitä huonoja päiviä kun tulee vääjäämättä ja hyvinkin iso osa ihmisistä heittää lennossa hyvän käytöksen,hyvän maun,luottamuksen jne…roskakoriin.
Tulihan se selville etten luota paljosti ihmisiin;en ainakaan kriisitilanteissa,kun jokainen puolustaa omaa reviiriään.Ja sitten päälle vielä muut alhaiset luonteenpiirteet:omahyväisyys,kateus,tietämättömyys jne…
Moi
Ei A-klinikalle tai AA:n saa mennä juovuksissa tai edes vanhalle viinalle haisevana, siellä keskustellaan jos keskustellaan niin selvinpäin. Kun itse menin ekan kerran A-klinikalle, niin pistivät pillin suuhun. Kellonaikakin oli sellainen että ihmettelin että puhalleen huoletta. Yhdellä kerralla kysyi minulta klo 16.00 käynnillä että joko olet ensimmäisen ottanut. . Höh, vastasin että ota se pillisi sieltä jos sitä epäilet.
En nyt hetkeen ole siellä käynyt. Mutta kun kävin niin aina selvinpäin
Äh, tää karkas, eli ne heittää pihalle jos olet nauttinut
T.Tuppi
Minä ainakin olen mennyt todella “kuoseissa” hakemaan lääkkeitä A-klinikalta kun vielä join.
Aina sain ja koskaan ei puhallutettu. Sillon puhallutettiin kun menin katkaisua kyselemään.
Muistaakseni pahin sekoitukseni oli sinne mennessä:
Kodeiinia+kukkaa+oksatsepaamia+tematsepaamia+Lyricaa ja annokset massiivisia.
Olen myös lääkkeeni hakenut ainakin 3promillen kännissä (osaan kai esittää selvää tarvittaessa hyvin)
Katkolle, esim. A-klinikan katkolle, saa mennä kuoseissa ja kännissä.
Saa mennä yksilökeskusteluunkin, mutta jos on niin päihtynyt että järkevä keskustelu ei ole mahdollista, niin eiköhän sillon oo järkevintä ja kaikkien edun mukaista siirtää koko tapaaminen.
On muutenkin jotenkin vastenmielisen autoritääristä, että asiakkaita pitäisi kytätä ja kontrolloida puhalluksin ja seuloin koko ajan. Hyvissä hoitomalleissa kuten minnesotassa ja yhteisöhoidossa ei puhalluteta eikä seulota eikä kytätä !
Jos asiakas kuosaa tai dokaa salaa, niin itsestään se siinä pellen tekee ja joutuu vastaamaan käytöksestään muille asiakkaille; sellasille jotka haluaa toipua. Ei suinkaan henkilökunnalle.
Siksikin nää hoidot on tehokkaita.
Sama juttu vertaistuessa niinku AA:ssa, jossa kaikki on toipumassa eikä kukaan ole hoitamassa työkseen muita. Ei sielläkään kukaan alkometrin pilliä toiselle suuhun työnnä tai raahaa vessaan pissaamaan purkkiin.
Öh joo, mä tarkotan minnesotalla aina yleensä Ameriikassa aikoinaan kehitettyä menestyksekästä hoitomallia, en mitään yksittäistä pikku holistilaa jossain Suomen perä-hikiällä.
Luottamukseen ja avoimuuteen perustuvat hoidot on tervehdyttäviä. Tietysti seulat on ymmärrettäviä huumehoidossa, kun monet huumeet ja lääkkeet varastoituu elimistöön pitkiksi ajoiksi ja seuloilla seurataan kans niiden poistumista elimistöstä, mutta kaikki pelkkään vallankäyttöön perustuvat “hoitamis” tyylit on ihan scheissea.
Foofighter oli oikeassa kerran. Päihde- ja psykiatrisessa hoitotyössä tosiaan häärii yhä tänä päivänäkin hoitsuja, jotka on kuin repästy jostain “Yksi lensi yli käenpesän” leffasta. Tärkeetä ei oo niille potilaan/asiakkaan toipuminen vaan vallankäyttö.
Ne on vanhan koulukunnan jääriä auttamistyössä. Ja… -horror horror-, nuorimmat niistä on vasta nelikymppisiä, mutta valmistuneet jo 20 vuotta sitten, vanhojen ajattelutapojen aikaan.
Ne tulee heilumaan töissään ja viroissaan valitettavasti vielä aika pitkään.
siis kerran kuitenkin,yhden ainoan kerran,kiitos ketostix,mutta enkö edes silloin
ollut toisen kerran ihan vähän oikeassa, kun sanoin, että totuus löytyy
kaurapuurosta, sen mausta ja sen voimasta,vaikka niin,enhän tuota kyllä sanonut,
lainasin vaan,olet oikeassa, olin vain kerran oikeassa,mutta onhan sekin edes jotain, eikös?
tuleekohan minusta tällä vauhdilla ihan oikeasssa-olo-neuvos, siitten joskus isona, ois aika
noheeta, kävelisi vaan ympäriinsä mahtava prenikka rinnassa ja keräilisi ihailevia katseita…
kateelliset kuiskuttaisivat:tuossa menee oikea suurmies ja merkkihenkilö, herra foo…
Hyvin se sairaalareissu menee ja pääset kivuista. Olet reissun jälkeen entistä liukkaampi parkettien partaveitsi.Ei niitä niveliä turhan takia vaihdeta.Vanhemman polven suomalaiset miehet ei sairaalaan tai lääkäriin lähde kuin pää kainalossa.Isäni ois jo vainaa ollut aikaa sitten,jos ei äitini huolehtis sen vaivojen huolloista tasasin välein.
Pidetään peukkuja ja kaikki onnistuu.Kurnauskis sanoo kissatkin.
Lainaus Ketoxilta mitään yksittäistä pikku holistilaa jossain Suomen perä-hikiällä
Moi
Olen muutamissa kommenteissasi huomannut tuon
Kävin armeijan Santahaminassa siellä missä Uuno Turhapurokin , opiskelin Hesas 3 vuotta. Mutta en koskaan muuttaisi siihen Zompien kylään
Tuppi, etkäs tiiä että mikään ei ole urbaanimpi kuin entinen maalaistyttö.
Oi, Hanski on ollut lusimassa Suokissa! Mun faija lusi aikoinaan Konnunsuolla, sillon kun mä olin vielä sellanen polvenkorkunen lettipää. Syystä en ole varma, siis siihen faijan lusimiseen. Kaikenlaista kuiskuteltiin.
Hih, Lucky Lukessa on kiinalainen nimeltä Ming Li Foo. Olet sä saattanut olla oikeassa useinkin, mutta tarkotin tietysti viestissäni yhtä tiettyä kertaa.
Mutta: meidän karppaajien mielestä totuus ei tietenkään löydy kaurapuurosta. Totuus voi kuitenkin löytyä tästä → youtube.com/watch?v=8IcEZSwZeoI
Toitotan eikun siis toivotan hyvää leikkausta ja polven paranemista parkettien partaveitselle, ja raitista kaunista syys-iltaa ihan kaikille.
Mä oon kulkenut aikoinani täysin kännissä AA-ryhmissä puoli vuotta.
Koskaan ei heitetty pihalle ja aina sain puheenvuoron.
Vedin siihen aikaan Opamoxia, Tenoxia, Zopinoxia ja muita päihdepillereitä reilusti maximi lasteilla.
Nuppi oli sekaisin ja suu auki, kuin kottaraispöntöllä! Mutta AA:han kyllä kelpasin. Mitään apuahan siitä humalaiselle ei ollut - saimpahan seurustella yksinäisyyteni vastapainoksi.
Ja tuohon polvileikkaukseen ja sen jälkihoitoon saakin pirun kovat huumeet.
Panacod, Tramal, Xanor -reseptit paukahtaa varmasti ja känni pysyy!
Hyvästi raitispäivä!
Tuskimpa polvileikkauksen jälkihoitoon opioidi-pohjasia kipulääkkeitä saa. Jos kyseessä tähystysleikkaus, polven ei pitäs olla enää edes erityisen kipee sen jälkeen.
Opioidi-kipulääkkeitä saa esim. hankaliin selkäkipuihin. Mä sain viime talvena viikon Tramal-kuurin kun liukastuin pihalla ja murtui kylkiluu. Lähes selvinpäin keskellä päivää. Hassua.
Kyseinen tammikuun viikko onkin ainoa opioidi-kokemukseni elämässä.
Voin lyödä vaikka vetoa, että vähintään Panacod tulee ja heti. Kokemuksella.
PKV lääkkeillä ne kiputiloja hoitavat. Ja alkoholistin biokemialla jokainen milligramma niistä on huumetta.
Ja nuppiin menee niin, että kolina käy! Kokemuksella.