Hannun OMA juttu

Ei mulle kyllä polvitähystyksen jälkeen määrätty minkäänlaista lääkettä, kun teininä olin kolaroinut luistimilla.

Kylkiluun murtumaan kyllä tuli se Tramal, ja ihan hyvä kun tuli. Pysty edes nukkumaan sen kyljen kanssa. (Unetkin oli aika värikkäitä :slight_smile:

Tramadoli ja kodeiini kyllä ihan oikeesti on huumeita (opioideja), ei siihen tarvita edes alkoholistin biokemiaa. Kodeiinia esiintyy luonnonvaraisena jopa unikko-kasvissa (papaver somniferum), josta saadaan oopiumia ja siitä edelleen käsittelemällä morfiinia ja heroiinia.

Tiesittekös että heroiinia oli ennenvanhaan jopa yskänlääkkeissä Suomessa? :bulb:

Suomen huumepiireistähän nykysin heroiini on kadonnut lähes tyystin, ja tilalle on tullut buprenorfiini (Subutex, Suboxone, Temgesic) , joka -ylläripylläri!- kehitettiin alunperin myös kipulääkkeeksi.
Kipulääkkeenä sitä käytetään edelleen mm. kipulaastareissa (esim. kauppanimi Norspan).
Taajassa käytössä mm. kivulloisilla vanhuxilla.

Jahas, tässähän on tullut sit ihan tietämättään “kännäiltyä”, kun olen monta kertaa ottanut selkäkipuihin äidin panacodeja. Kivun ne kyllä ovat vieneet, mutta mitään muuta vaikutusta en ole huomannut. Niiden vahvuutta en tiedä ja maksimissaan olen ottanut 3 päivässä. Mustikan yms. keruuaikaan… Oliskohan noissakin vaikutukset yksilöllisiä? En ole huomannut todellakaan minkään sortin humaltumisen tunnetta, vaikka joskus olen ottanut niitä pahaan kipuun kaksi kerrallaankin.

Kaikki eivät saa humaltumisen/euforian tunnetta niistä sun Panacodeista. Kodeiini ei vaan tunnu kaikkien mielestä hyvältä tai sitä vaikutusta ei tunne tollasilla annoksilla. Mä saan ahdistuksen ja kovan hinkuflussayskän pois kahellakin Panacodilla, muutamaks tunniks. Ja muuten kodeiinin ja alkoholin vaikutukset ovat aivan erilaisia. Eli et todellakaan ole “kännäillyt” millään muotoa :slight_smile:

Paha juttu, minä satun pitämään opiaateista. Mutta pysytäänpä erossa niistä. Ellei oo pakko lääkitä kipuun oikeesti.

Ps “Tiesittekös että heroiinia oli ennenvanhaan jopa yskänlääkkeissä Suomessa?” -Ketostix
Minä tiesin tämän asian. Ja onhan totta, että kaikki lääkäritkin tietävät, että jo kodeiinilla joka on miedoin opiaatti periaatteessa, niin yskä lähtee kaikkein tehokkaimmin. Mutta eipä respaa tipu jos meet valittaan ihan raivostuttavaa hinku flunssayskää lekurille. Saat mahdollisesti hieman kodeiini pitoisenpaa juotavaa myrkkyä respalla, mutta kyl mul pelittää kaks Panacodia niin, et yskä loppuu hetkeksi kuin seinään.
Mutta aika voimakkailla opiaateilla ennen vanhaan lääkittiin :laughing: Hyvä, että nyt asioista tiedetään tarkemmin.
Heroiinia sisältävää lääkettä yskään, kuulostaa jotenkin kauheen absurdilta :laughing:

Moikka
Emäntä toi minulle joskus Anopille määrättyä kipulääkettä (en muista enää nimeä joku k:lla alkava)
Tuli niin ihmeellinen olo että sanoin syö sinä tai heitä roskiin tai vie takaisin. Täytyy olla aika vahva lääke kun respas luki (1-2 kpl/päivässä)
T.Tuppi

Kanteleensoittaja saa ottaa opioideja viihteeksi, muut ei? :smiley:

Noh, vakavasti puhuen: ei mullekaan erityisiä kicksejä tullut siitä Tramalista, joka on sentään vielä vaffempaa ainetta kuin Panacodin kodeiini. Nukkumaan käydessä otin sen viikon ajan, kun kylkiluu oli tietty makuuasennossa kipeimmillään, ja tulihan siitä tropista sellanen pöhnä ja vähän sumunen fiivis (ja ne kummalliset unet!), mutta ei kuitenkaan varsinaista euforista päihtymystä niinkuin alkohoolista.

Laillisessa lääkärin määräämässä muodossa ja annoksella eivät koukuta eivätkä aiheuta haittaa ennenku pidempiaikasessa käytössä. Jotkut nuihin koukkuun jäävät kivuliaat vanhukset kyllä säälittää, jotka on nielleet vaikkapa Panacodia vuosia.

Ei, Kannel mies pyrkii pysymään erossa tuosta “viihteilystä”. Saamarin saamari kun niistä saa kuitenkin mukavan euforian.

Itse asiassa haluasin, että en saisi niistä euforiaa. Olisipa yksi riski vähemmän koukkuuntua johonkin aineeseen.

Äitini (64v) on syönyt panacodia vuosia kroonisiin kipuihin. Se on ainut jonka avulla hän saa selän kunnolla rentoutumaan. Koukuttumisen pelossa hän pitää useita kertoja vuodessa viikon tai kahden taukoja eikä hänellä ole mitään vaikeuksia muuten, paitsi kivut ovat niinä aikoina pahemmat. Joten tuskinpa hän kovin vakavassa koukussa on… :slight_smile: Hyvin ne on miunkin selkäkipuihin tehonneet!

Jep, minulla onkin herkkä pää. Olen ennenkin tuon jutun kertonut täällä. Vetelin siis panacodia lääkräin määräyksestä ja normi viiniannokseni ja sitten sekosikin pää. En minä mistään euforiasta tiedä, se oli ihan täydellistä sekopäisyyttä. Hyvä etten joutunut leikkaukseen uudestaan, kun riehuin keppeineni ympäri kaupunkia, mikä on ihan luonnollinen ympäristö perheen äidille arkiyönä kello kaksi. Kyllä minä viinallakin pääni sekaisin olen saanut, mutta kyllä tuossa episodissa oli ihan oma ulottuuvuutensa. En mielelläni söisi uudelleen, vaikka sitä viinaa ei nyt olekaan mukana kuviossa.

EDIT: Eiköhän tuo Hannu nämä tiedä, kun on jo aika hyvin tutota ikää ja raittiutta takana. Lääkkeiden vaarat siis…

Moi
Minullakin on tuon selän kanssa ongelmia. Alkaa jo v… ttaa. Oltiin marjassa niin 5 min kyykistely, piti olla jo selkää lepuuttaas.
En siihen ole syönyt mitään erityistä. Eiköhän se “puupaa” auto tule kun siihen on tarve :wink: .
Tv.Tuppi

11 ainetta noista on tullut kokemuksen kautta tärvättyä ja kyllä niill kaikkilla känni lähtee!
Kokeilkaa jos on epäselvää.

PKV-lääkkeet (jokainen milligramma näistä on päihdettä meille alkoholisteille).

Abalgin
Abalgin Retard
Alopam
Alprazolam Generics
Alprazolam Ratiopharm
Alprox
Ardinex
Atarax
Barbivet Vet
Codesan Comp
Diapam
Diazepam Desitin
Dormicum
Eanox
Frisium
Gealpra
Halcion
Imovane
indalgin
insomin
Ketalar
Ketaminol Vet
Ketanest-s
Mebunal Vet.
Medipam
Midazolam Alpharma
Midazolam Fresenius Kabi
Midazolam Hameln
Midazolam Mayne
Normison
Oxepam
Opamox
Oxamin
Panacod
Panacod Forte
Pentothal Natrium
Risolid
Rivatril
Somnor
Sonata
Stella
Stesolid
Stesolid Novum
Stesolid Prefill
Stilnoct
Subutex
Temesta
Temgesic
Tenox
Tradolan Retard
Tramadin
Tramadol GEA
Tramadol Generics
Tramadol Stada
Tramagetic OD
Tramagetic Retard
Tramal
Tramal Retard
Trambo
Tramium
Xanor
Xanor Depot
Zamadol
Zerene
Zolpidem GEA
Zolpidem Sandoz
ZolpidemSanofi
Zolpidem Stada
Zolpidem-Ratiopharm
Zopiclon Generics
Zopiclon Ratiopharm
Zopiclone Alpharma
Zopinox

Siinä listaa yleisimmistä PÄIHDEPILLEREISTÄ.
Näihin me alkoholistit yleensä sorrumme ja raittius jää ikuisesti saavuttamatta.

Lisää tutkimista…

Actiq
Concerta
Depolan
Dolcontin
Dolcontin Unotard
Dolmed
Duralgin
Durogesic
Fentanyl
Fentanyl Alpharma
Fentanyl B. Braun
Fentanyl-Hameln
Morphin
Opidol
Oramoroh
Oxanest
Oxycontin
Oxynorm
L-Polamivet vet.
Rapifen
Sufenta
Sufenta Forte
Sufentanil Fresenius Kabi
Sufentanil-Hameln
Sufentanil Narcomed
Ultiva

Siinä astetta kovempia reseptillä saatavia “huumeita”.

Lista on lainattu täältä; raittius.net/

Onko tuosta nyt sitten saatava se käsitys, etten olekaan niin raitis kuin luulin olevani, kun olen silloin tällöin ottanut panacodia kipuun? Vaikka en olekaan ottanut sitä päihtymistarkoituksessa, enkä ole saanut siitä minkäänlaisia oloja, en hyviä, en huonoja. En oikein suostu käsittämään asiaa noin… Enhän tosin voi muutenkaan väittää itseäni raittiiksi, kun poltan (vielä…) tupakkaa. (En kyllä osaa mieltää tupakkaa päihteeksi, koska en päihdy siitä…) En päihdy panacodistakaan, joten meinaan edelleenkin joskus ottaa sitä ja silti aion käyttää itsestäni termiä “raitistunut alkoholisti”. Ja vain te rakkaat kanssaplinkkiläiset tiedätte, minkälainen huijari olenkaan! :wink:

Moi
Ei se nyt varmaan niin mene :slight_smile: .
Katsoin tuon anopin särkylääkkeen joka teki kyllä meitistä “ufon” , Paracetamol tai jotain sinnepäin.
Joskus otin esim. jotain särkylääkettä ketomiini tai keramiini tai jotain sellaista niin olin yöllä purru lähes hampaani rikki :mrgreen: , Yks yskänlääke on myös samantyyppinen, Syön kipuun Buranaa,Colrexia tai Asperiinia. Niistä ei ole ollut haittaa. Huom Ei mainos :wink:
T.Tuppi

.

Kuulostaa tällaisen lääkeriippuvaisen korvaan ihan samalta, kuin sanoisi; ei ole tullut keppanasta päihdyttävää vaikutusta silloin töllöin ottaessani…

Näin se vaan menee…ennenkuin totuus löytyy. :blush:
PKV lääkkeissä tosiaan ei ole yhtään milligrammaa sellaista, jolla ei ole päihdyttävää vaikutusta, koska ne vaikuttavat suoraan keskushermostoon. Siis juuri sinne mihin viinakin! :bulb:

Sinä pilkkurivi kuulostat kovin varmalta asiastasi. Olisiko pienintäkään mahdollisuutta mielessäsi sille, että nämä asiat ovat yksilöllisiä? Sinä katsot asiaa lääkeriippuvaisen silmin. Minä en ole koskaan ollut koukussa mihinkään lääkkeisiin. Yksi bisse aiheuttaisi aivan takuulla järjettömän juomishimon, mutta nuo satunnaiset panacodit eivät aiheutaminulle mitään muuta kuin sen, että kipu katoaa. Ei tee mieli ottaa niitä lisää, eikä mene pää sekaisin. Voisiko olla niin, että lääkkeetkin (kuten myös alkoholi) vaikuttavat ihmisiin eri lailla? Jos vielä kerran vastaat tähän että yksiselitteisesti kaikki nämä lääkkeet ovat alkoholisteille päihteitä, niin luovutan. Mielipidettäni en vaihda, enkä tapojani, vaan lopetan tämän turhan jankkauksen. Olemme eri mieltä, ja asia on ihan ok niin.

Jätän Hannun oman jutun taas Hannun omaksi jutuksi ja poistun. Kaunista syksyn jatkoa pilkkuriville ja muillekin!

Vastaan. että känni on huomattavasti syvempi neljällä Pancodilla, kuin neljällä keppanalla.
Kokeile!

.

Sillä ei ole väliä, aina ne on keppanan voittanut.
Mutta oma vaara on sitten matkassa, sillä homma käy lopulta sydämen päälle ja se sitten pysähtyy!
Joten jätä kokeilematta, ettei koukku iske päälle.

Kokemuksella, yksi elvytetyistä ja selvinneistä.

Jaa että Panacod vs. keskiolut -vertailu Kolmipisteellä. :smiley:

Onko muuten NA tuttu, jos nuo muut kemialliset riippuvuudet on olleet voimakkaampia kuin alkoholismi konsanaan?

On, mutta diagnoosi on yksiselitteisesti alkoholismi.