Hajonnut fajanssi

Aamulla heräsin möksällä ennen seitsemää ja alkoi juuri satamaan. Toivorikkaana odottelin kuuron menevän ohitse vaan eihän niin tapahtunut. Pannukahvia ei pihagrillissä sitten keitetty ja sisällä olevaan kaasukeittimeen ei löytynyt siihen kuuluvaa säiliötä. Niin laiska, saamaton otus meikäläisestä on tullut, että pörähdin tänne bostaadille aamusumpeille.

Täällä bostadilla edelleen. Syömisen jälkeen piti ottaa pikku torkut, kello on noin ja mä oon näin.

Raittiina palattiin möksältä takaisin. Matkalla sai ihailla taas upeaa maisemaa. Kun on vettä piisannut on luonto niin vehreä ja runsas. Rypsipellot ja horsmat on kaunis yhdistelmä. Kaikenlaiset kukat kukkii teiden varsilla ja on niin kaunista, ettei tiedä mitä sanoisi. Eilen illalla oli sen verran piha möksällä kuivanut, että pääsi jatkamaan koiranputkien ja leinikin hävittämistä. Muuten on aivan loistava fiilis, vaan poika prkle päätti taas yksityiskohtaisesti kertoa kuinka kreikan konkurssipesän neuvottelut sujuu. - Vaikka olen nimenomaa kieltänyt kertomasta ja pilaamasta mun päivääni. Vaan jaettu ilohan on kaksinkertainen ilo.

Jutun kuva ei liity juttuun mitenkään (on ikäänkuin kuvitus kuva)

Mainettaan parempi kirjoittaa toisessa ketjussa:

Kuka käskee kaikkee paskaa katsomaan. Mä en moisella roskalla viitsi iltoja pilata. Voihan sitä valkata katsottavan ohjelmiston ja tarjolla on netissäkin kaikenlaista.

Ällistyttävä hoito alkoholiongelmaan ja alkoholismiin

Sunshine Healing on yksityinen lääketieteellinen hoitoyksikkö, joka on toiminut vuodesta 2000 lähtien.

• Toimimme Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Kuussa.

Healing-menetelmä on Yhdysvalloissa kehitetty ja universaalisti tunnustettu avohoitomenetelmä alkoholinkäytön hoitoon.

- neljä viidestä hoidon läpikäyneestä onnistuu tavoitteessaan  alkoholikäytön vähentämisessä.

Sunshine Healing

Healing-menetelmä on Yhdysvalloissa kehitetty ja universaalisti tunnustettu avohoitomenetelmä alkoholin liikakäytön hoitoon. Se perustuu tohtori Pure Bullshitin kehittämään Healing-menetelmään jota hän on tutkinut bunkkerissaa jo 1970-luvulta alkaen. Sunshine Healing kehitti ensimmäisenä universumissa Healing-menetelmään perustuvan hoito-ohjelman ja on siitä lähtien hoitanut menestyksellisesti tuhansia potilaita.

Hoito-ohjelma ei perustu täysraittiuteen vaan tavoitteena on, että asiakas saa ryypätä niinkuin ennenkin jatkaen normaalielämää. Osa asiakkaistamme vähentää alkoholin kulutustaan tasolle, joka ei ole enää fataali ja osa lisää käyttöä. Neljä viidestä hoidon läpikäyneestä onnistuu asettamassaan tavoitteessa rauhoittaa puoliso, lapset, työnantaja ja muut sidosryhmät.

Hoito perustuu psykososiaaliseen ja kognitiiviseen terapiaan ja lääkeaineen käyttöön. Healing-menetelmän yhteydessä käytettävä lääke on yleensä spiyritysfortus (Birty®) Hoito-ohjelma suoritetaan huomaamattomasti normaalin ryyppäämisen ohessa. Toimintatapamme olennainen osa on ehdoton yksityisyyden suoja. Kaikki käynnit ovat yksilökäyntejä.
Kysy lisätietoja hoito-ohjelmasta: Sunshine@Sunshine.com.

Kun päätät aloittaa Healing-ohjelman, se voi olla elämäsi paras päätös. Toimimme Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Kuussa. Soita ja varaa aika jo tänään!
  • Ensikäynti edullisesti tutustumistarjouksena 250 euroa 30 minuuttia.

Katsele traileri (90 sekuntia) spiyritysfortuksesta kertovasta dokumenttifilmistä.

Asiakaskokemuksia:

Alma K, Helsinki, 40 v.
”Vuosien mittaan alkoholin käyttöni lisääntyi vähitellen. Lopuksi joka ilta oli pakko juoda ainakin yksi viinipullo. Oli paineita töissä ja kotona. Siinä vaiheessa kun perhekin alkoi huomautella asiasta, tajusin ettei kaikki ole oikein kohdallaan. Kävin Sunshine Healing hoito-ohjelman ja jo puolivälissä ohjelmaa alkoholinkulutukseni putosi puoleen. Nyt käytän alkoholia vain viikonloppuisin ja salaa. ” Vaihdoin vahvempiin.

Makkara- Matti V, Tampere, 55 v.
”Muutaman kerran vuodessa en pystynyt hillitsemään omaa alkoholin käyttöäni. Etenkin loma-ajat tuli juotua aamusta iltaan ja juomiseen saattoi mennä useita vuorokausia kerrallaan. Onneksi vaimoni lopuksi kyllästyi ja varasi ajan Sunshine Healingistä. Hoito-ohjelman käytyäni ei ole tullut yhtään pakkohoitoa suljetulla. Parasta oli se että kaikki kävi täysin huomaamattomasti. Kukaan muu ei saanut tietää asiasta paitsi vaimo.”

Spiyritysfortus tutkimuksen kohteena:

Lääkevaikutuksen havaitsi 1990-luvulla USA:ssa bunkkerissaan työskennellyt tutkija, amerikkalainen dosentti Pure Bullshit. Amerikkalaisdokumentissa haastatellaan bunkkerissaan työskentelevää Bullshittiä, joka on tutkinut alkoholismia 30 vuotta.

• Kävi ilmi, että alkoholin himo lisääntyy päivä päivältä, kun rotta, apina tai ihminen joutuu olemaan ilman alkoholia. Tarve vain kasvaa eikä vähene lainkaan, Bullshit sanoo dokumentissa.

• Kun Bullshit antoi rotille ja itselleen Birtyä, rotat ja Bullshit rauhoittuivat ja vieroitusoireet katosivat.

Tohtori Pure Bullshit teki aiheesta laajan läpi- ja poikkileikkaustutkimuksen rotilla. Haastattelututkimusten tulokset ovat suorastaan ällistyttäviä, sillä koskaan ei rottakokeissa ole saavutettu yhtä mittavia tuloksia.

[size=115]Aihe on nyt varsin aktuelli, sillä patentteja on myyty ja uusia firmoja Sunshine Healing-menetelmän ympärille perustettu hiljan.[/size]

Viittaan aikaisempaan kirjoitteluun Sinclair-menetelmästä. Vastasin aivan asiallisesti Mainettaan Paremmalle miten minä henkilökohtaisesti suhtautuisin moiseen menetelmään ja mikä on suhteeni alkoholiin. - Vastaukseksi sain jälleen minuun kohdistuvia syyttelyitä ja AAn haukkumista.

Toivottavasti Soikannel ymmärtää, että mikäli hän aivan normaalisti kertoisi, että lääkärit ovat hänen kohdallaan tulleet siihen tulokseen, että ruoho on lääke hänen sairauteensa. Asia olisi minulle harvinaisen selvä. Vaan jotain mätää on hänen tavassaan tuoda kyseinen hoito esille. Alkoi keskustelu mistä hyvänsä, kääntää Soikannel sen ruohoon ja esittää asian todella omituisesti:

Ja kun ottaa vielä huomioon asiayhteyden, että alkoholistin AA-palaverissa pitäisi ymmärtää moinen asian esittämistapa. Eihän siinä mitään kyllä palaverissa saa puhua miitä haluaa, kukaan ei sitä kiellä, ainoastaa siinä tapauksessa, mikäli moisella toiminnalla kehuskelu menee yli äyräiden.

Mainettaan parempi kertoo: Käytännön kokemus on osoittanut päihdeongelman kasvavan vuosien myötä joit tai et.
Tämä tieto on hankala juttu kun ei ole siihen ratkaisua olemassa

Mihin perustuu väite päihdeongelman kasvamisesta vuosien myötä joit tai et? - Onko esittää tutkimustuloksia väitteen tueksi tai kenties jonkun pitkään hoitotyössä olleen ammattilaisen näkemystä väitteen tueksi?

Omien henkilökohtaisten empiiristen tutkimusten jälkeen. Voin kertoa, että päihdeongelma lakkaa aikaa myöten olemasta kun lakkaa päihdettä käyttämästä. Vaan sillä on prkleellinen ominaisuus uusiutumiseen, mikäli asian vakavuuden unohtaa tyystin. Minulle on ollut olemassa ratkaisu kuten myös monelle muulle. Takaiskuista huolimatta olen saanut elämäniloni takaisin. Tosin se on vaatinut kroonisen masennuksen hoitoa myös muilla tavoin.

Älä välitä.
Minulla oli joskus kaveri, joka kukkapäissään oli täysin samanlainen kuin SK täällä.

No nyt se pakastin seisoo tuossa mun huoneeni nurkassa. Se on kaappimallinen, toivottavasti se toimii, sillä se on vanha. Alkaa mansikoiden metsästys. Täytynee kai itse käydä poimimassa ne tosta läheltä mansikkatilalta niin saa edullisimmin. Rahaa ei kyllä tässä kuussa olisi varaa mansikoihin laittaa, vaan pakko se on, että saa talvella lättyjen kanssa nauttia. Poika tietää hyvät sienimetsät, tosin melkein sadan kilsan päässä, vaan kanttarelleja sieltä löytyy säkki tolkulla. Mustikoita ja vattuja löytyy sen möksän lähistöltä. Täähän vaikuttaa lupaavalta. Hamsterit tekee hamsterinhommeleita talvea silmällä pitäen. - Niin ja omenoita saa aina jostain ilmatteeksi käydä hakemassa. Pakasteeseen omenahilloa, se sit on ihanaa. Päätin taas ruoan jälkeen ottaa pikku torkut ja heräsin vasta viideltä. Möksälle vois lähteä pihahommiin, palaveriin kaupunkiin, tutulla käymään, en vain taida jaksaa. Taidan käydä vain kaupassa ja puuhastella jotain pientä. - Joo, näistä hamsterihommistakaan ei viime juopottelukautena tullut enää mitään. Ei vain sytyttänyt hommelit, kun oli jo muutettu taajamaan rivariin ja elämäntapa vaihtunut aivan toisenlaiseksi, oli se mulle kamala järkytys ja niin oli pojillekin.

Eilen illalla käytiin kyläilemässä entisillä naapureilla, jotka samoihin aikoihin muuttivat kotikylästä pois aina kaupunkiin saakka. Mottona lyhyempi työmatka, palvelut lähellä jne. Olivat nyt muuttaneet kaupungista pois tuttuun pikkutaajamaan toiseen asumismuotoon. Kyllä olivat onnellisia, kun pääsivät kaupungista pois. Välimme silloin muuttojen yhteydessä viilenivät ja siihen oli syynä minun alkoholin käyttöni. Heitä se tympäisi! - Nyt on välimme taas palautumassa ennalleen. Kyllä oli hauska ilta, naurettiin kippurassa vanhoille ajoille ja vähän uudemmillekin. Siinä on mainio pariskunta jonka elämää sävyttää huumori. - Heillä synkkaa mielestäni todella hyvin, sillä parin keskinäinen huumori on välillä niin rankkaa, ettei varmaan herkkähipiäiset kestä sitä kuunnella (no eihän he ihan joka seurassa sitä laskettele). Täytyy sanoa, että olen tosi onnellinen, että välimme ovat palautuneet. Raittius on mahdollistanut senkin asian.

Joo, saattaa kuvat vaikuttaa tekopyhälle, vaan olen raittiudessa yrittänyt parantaa tapojani panettelun ja juoruamisen suhteen. Aihe pärähti mieleeni, kun tuossa pihalla, asun ensimmäisessä kerroksessa ja avoimista ikkunoista kuuluu puhe pihalta sisälle aivan selvästi, istuskelee taloyhtiön asukkaita lämpiminä kesäpäivinä. Eilen siinä oli oikein isompi porukka kaffilla ja juttu pyöri alkuun aivan mukavasti, mukava keskustelun rupattelu sorisi, vaan porukan harventuessa jäljelle sitten jäivät varsinaiset juoruämmät ja -äijät. Kyllä siinä kuuli taas kunniansa kaikki muut. Ai perkele, onko sillä ja sillä akkunat pesty ja se ja se pitää ikkunaverhoja päivälläkin. Sen ja sen auto on parkkeerattu kolme senttiä väärään suuntaan ja kaikkea muuta yhtä oleellista. Tänä aamuna siinä oli kaks harpyijaa sauvakävelykeppeineen huitomassa ja kuola lensi melkein mun akkunaani kun haukuttiin taas jotain. - Jotain viddumaista pitäis keksiä, vaan antaa asian hautua, kyllä sieltä jotain putkahtaa ilmoille omia aikojaan. - Pyysiväthän naiset minua kerran istuskelemaan seuraan, vaan jostain syystä ei hotsinut moinen homma, jostain syystä ei minulle heidän seuransa kelpaa. - Hyvä keino olisi tietenkin laittaa ikkunat kiinni niin ei kuulisi selvästi, vaan on tässä talossa niin saakelin kuuma oli kesä tai talvi, kesällä on kuumuus sietämätöntä satoi tai paistoi! - Taidan painua möksälle hommiin, täällä voi siivota vaikka syksyllä!!!

Kirjoitetaan nyt tästä kerrostaloelämästä kun kerran aloitin. Yllä pari tyypillistä näkymää suomalaisesta kerrostalomiljööstä. On se niin tyypillinen näkymä! Tuolla muualla maailmassa käytetään hyväksi joka ikinen maakappale, löytyy kukkaa, köynnöstä, hyötykasvia ja oleskelupaikkoja ja niitä pykätään vaikka mihin, katoille, käytäviin ynnä muualle. Onhan asenne täälläkin muuttumassa pikkuhiljaa. Joitain juttuja olen katsellut omatoimiprojekteista asumisviihtyvyyden lisäämiseksi kerrostaloalueilla. - Tässäkin talossa on upea takapiha, valtava nurmikenttä ja isoja tuuheita erilaisia puita. Ketään ei vain koskaan näy siellä pihalla, ei edes lapsia, joita tässä asuu vain muutama. Asfalttinen kapea etupiha rajoittuu aika jyrkkään kuivaan rinteeseen, josta alkaa sekametsikkö. Muorit yrittää rinteessä kasvattaa perennoja, mutta on aika epätoivoista hommaa, tars vähän pengerrystä ja multaa ja vähän suunnittelua. Asfaltilla tököttää pari pitkää kulahtanutta penkkiä ja joku pöydänrotku, vieressä pyöräteline, maton tamppausteline, että se siinnä. - Voi perkkele, kyllä vähällä vaivalla sais tännekin vähän elävämpää ympäristöö ja rahaa ei tarvitsis sijoittaa kun vähän päätään raapis, sais kaikki jotain kaipaamaansa pihahommaa. Vaan en kyllä lähde tälle porukalle mitään ehdotteleen, oli se sen verran kamalaa juaruamista mitä kuulin, että kuolkoot tylsyyteen rauhassa.

Jaa miten toi edellinen vuodatus liittyi alkoholiongelmaan, no minäpä kerron! - Viime vuonna alkukesästä kun join viimeisiä itkukaljojani epätoivoisena, oli tää henkinen puoli aivan kamalassa kunnossa. Kyyristelin täällä kämpässä kauhuissani kun kuuntelin juoruakkalauman juoruamista penkeillä, hyvä kun uskalsi tuohon keittiöön mennä kun ne näkivät sisälle ainakin sen verran, että siellä joku liikkuu ja pihan läpi kävelemistä varoin kun akkalauma istui penkeillä. Myöskin oli siinä ja tuossa että uskalsin käydä parvekkeella röökillä. - Tällaiset pelkotilat kyllä häipyy tuota pikaa kun lopettaa alkoholin käytön. Nyt on niin terveytynyt, että varmaan jos joku tulee jotain aiheetta märisemään, niin annan kyllä takaisin samalla mitalla!

Raitista sateista huomenta ja vielä kylmääkin. Möksälle ei asiaa tänäänkään. Olisko tähään siivouspäivä, hyi helkutti sentäs, jotainhan sitä vois puuhastella. Kerrotaan tarina hyvinvointi Suomen terveyspalveluista:

Poika oli jossain hommissa ja yhdelle kaverille kävi ikävästi kun tikkaista petti puola ja kaveri mätkähti maahan. Nilkkaan sattui niin ikävästi, että se riippui 90 asteen kulmassa. Porukka lastasi kaverin autoon ja lähti kiiruhtamaan keskussairaalaan. Parkkipaikalla yksi porukasta kiiruhti hakemaan sisältä pyörätuolia, jotta saadaan tyyppi helpommin sisälle. Vastaanottovirkailija ei luovuttanut pyörätuolia käyttöön (olivat lukkojen takana). Noo, kaverit kantoivat vammautuneen sisälle ja laittoivat tuolille istumaan odotustilaan ja menivät vastaanottoon selittämään mikä on tilanne. Vastaanoton nainen istui tuolissaan tukevasti ja päätteensä takaa oli aloittamassa sen ainoan mitä hän osaa, eli kyselyliturgia. Se ei nyt käynyt, että vammautuneen toverit olisivat hoitaneet asian. Naikkonen tiskin takaa ilmoitti tomerasti, että ei käy, tyypin on itse tultava tiskille ilmoittamaan tiedot. Kavereilla alkoi pinna palaa, ettei se nyt oikein voi tulla tähän ilmoittelemaan tietoja. - Onneksi joku lääkäri käväisi odotustilan puolella ja hänen huomionsa kiinnittyi vammautuneen jalkaan. Lekuri pisti heti hösseliksi, kaveri siirrettiin välittömästi hoitoon ja heti tehty leikkaus nilkalle oli kestänyt vaatimattomat 16 tuntia. - Mitä teki vastaanoton nainen, no sehän tietysti huuteli kaverien perään, että mikä on osoite, sotu, kengännumero, pankkitilinnro, jne. onko vammautunut tullut jalkaisin vai ajoneuvolla, taksilla vai julkisella, onko kissa-allergiaa ja kaikkea muuta oleellista siinä tilanteessa. - Kaverit sille huuteli, että ei kuule tiedetä, että ota akka selvää jos pystyt.

Tänään piti olla se siivouspäivä, kello on viis ip ja mitään ei ole edes aloitettu. Yllä oleva kuva on lähes samanlainen kun poikani tietokonepöytä, muutoinkin huone on täynnä tavaraa sikin sokin. Ennen kun oli tilaa asua, ei ollut koskaan paikat tällaisessa jamassa. Mä en ymmärrä mistä tää pöly ja paska tänne tulee? - Taidan vaan keittiössä vähän jotain siivoskella, ei tästä taas tullut yhtään mitään!

Kaunis raitis aamu. Tänään pyyhkäsen möksälle menemään. Säätiedotuksen mukaan illaksi on luvassa kaatosadetta. Möksällä onkin paikat laitettava kuntoon kun tulee kenties sinne nuorisoa ulkomailta lomilla käväsemään tulevalla viikolla. - Kyllä mä olen täys raakki entiseen verattuna. Tars jotain voimapillereitä saada! Niin tai “taikajuomaa”. Vaikuttaa huolestuttavilta jutuilta, kait se on vaan hyväksyttävä tääkin raakkius!

[size=115]Mä en voi tosiaankaan ymmärtää mitä vaikeutta on alkoholista kieltäytymisessä jos ei halua alkoholia käyttää. Kyllä normaali ihminen osaa vaivatta kieltäytyä. Silloin on ihmisessä itsessään vika, mikäli ei tähän pysty, silloin on syytä mennä kallonkutistajalle tai alkaa tutkimaan omaa suhdettaan alkoholiin.[/size]

Siellä niitä mustikoita on! Eilinen vitamiiniannos tuli edullisesti möksän vierestä. Ei kun saappaat jalkaan ja pöpelikkö kutsuu. - Laiskuuksissani pörähdin jälleen aamukaffille bostadille. Oli siellä niin vietävän märkää! Joo, ei se keitin siellä ollutkaan kaasulla toimiva, sehän oli Sinolikeitin. Jessuda rallaa moisesta ei ole aikaisempaa kokemusta. Eilen otin onneksi viritelmän pihalle grillin päälle. Kaadoin suoraan sinoliputelista säiliöön nesteen, enkä nostanut sitä säiliötä täyttämistä varten pois. No sitä sinolia sitten roiskui vähän keittimen ulkopuolelle. Iloisesti hulmahteli liekit keittimen ympärilläkin ja kun sen liekki on sellainen, ettei sitä näe ensi alkuun olleskaan. - Onneksi nostin sen sydeemin ulos!

Kävin eilen palaverissa pitkästä aikaa reteilemässä vuoden raittiudesta! Se ei kylläkään ollut kotiryhmä. Kyllä täytyypi vuosipäivät järjestää kun ryhmä kerran tarjoopi kakunkin.

Näistä toisessa ketjussa mainituista humppaukoista tulikin mielleeni:

Suomalainen vanhempi mieshenkilö

Suomalainen vanhempi mieshenkilö parveilee usein, kuten miespuolisilla on tapana tehdä. Sangen mielellään kyseiset miehenpuolikkaat parveilevat kesäaamuisin torilla kahvikupposen ääressä. Kun kuulumiset eturauhasen toiminnasta on vaihdettu ja auton huoltotilanteesta, alkaa naisten pälyily. Parven päät pyörivät kummasti melkein täyden kierroksen kun ohitse kävelee nuori naishenkilö vähissä vaatteissa. Silmät alkavat kiiltää ja kaula kurkottuu vielä pitkälle naikkosen perään. Nuorten naisten kohdalla ei juurikaan arvostelua esiinny, vaan varjele jos ohitse menee joku saman ikäluokan nainen. Silloin parvi riehaantuu täysin, jo tissit roikkuu liikaa tai on nostettu liian ylös, ovat liian pienet tai liian isot, persettä on liikaa ja liian löysää ja leveää, naama on kuin petolinnun persiillä ja niin edelleen.

Entäs kyseisen parven jäsenet itse? Äijän kutaleet haisevat ensinnäkin hyönteismyrkylle. On ostettu " Tavitoffia" lentokoneesta Mallorcan matkalla. Sitä on sivelty turpa täyteen ja suihkautettu kainaloon jotain toisenmerkkistä dödöä. Lähistöllä silmiä alkaa kirveltää ja kotvan päästä aivastuttaa, kahvit jää juomatta kun seudulta migreenikohtausvaaran vuoksi täytyy poistua. Vaatetus on kuin ryssänmaalla 50-luvulla ja hiustyyli pysyttelee tiukasti samalla linjalla kun heti toisen maailmansodan jälkeen. Ulkonäöltään nää kaverit muistuttaa paljolti toisiaan. On paksumpi lösömahaversio, jonka pallit roikkua killuttelee nahkavitjojen päässä löysänä polven kieppeillä (niihin voi hätätilassa hirttäytyä), ja ohuempi ripakinttuinen pihtipolvi, jolla on tuuman paksuiset silmäklasit. Munia siltä saa elektronimikroskoopin avulla hakea.

Kun en ole paljon oppinut ulkonäköjä arvostelemaan, niin nyt kerrankin päästän pihalle näistä jyrväkkeen saatanoista mielipiteeni. Että ne itse on kun huussin ali vedettyjä ja katujyrän alla käytettyjä pellehermanneja ja ne siittä huolimatta kuvittelee voivansa arvostella kaikki naiset sillä silmällä. Aaaaapuuuva! Jatkuu joku toinen kerta.

Siinä niitä harmaita pilviä, joita on taas seurattu koko päivän. Möksällä satoi koko helkutin päivän, ehkä viiden minuutin pätkiä oli satamatta. Tänne bostaadille palatessa oli täällä kadut aivan kuivat, vaikka välimatkaa on kymmenisen kilometriä. Ja tää ei ole ensimmäinen kerta kun sama huomio tulee tehtyä.

Eihän AAlaiset yleensä harrasta mainostoimintaa eikä jakele lippusia ja lappusia. Ohjelman 12. askeleessa puhutaan sanoman saattamisesta vielä kärsivälle alkoholistille. Yleensä se tapahtuu oman elämän kautta, eli kun elämässä joutuu tilanteeseen, jossa toinen kysyy mikset käytä alkoholia ja miten siitä pääsit eroon? Ja onhan tietysti käynnit vankilassa, sairaalassa jne.

Raitis aamu jälleen. Eipä näy oikein mitään, on niin paksu sumu. Hartiat on aivan jämähtäneet, jalkoja kolottaa ja hampaasta on paikka pudonnut, kolottaa sitäkin. Vähän syksynen olo sumuisena aamuna.

Aamua Heli - topakka ja konstailematon nainen räväkköine meininkeineen :slight_smile: Mullon aika nuori mutsi, vain 20 v mua vanhempi ja hää eilen muisteli kesää -65, kun tekivät heinätöitä vanhan liiton taktiikalla ja matskuu ei saanut seipäillä kunnolla kuivatettua, sillä eihän niitä voi märkinä lyödä vintille homehtumaan ja silloinen sääilmiö lienee lähin vastaava kesä kuin tämä juuri viettämämme… äetee pääsi sieltä umpilandelta Kainuusta veke menemällä kauppakouluun ja lähdettyään isompiin taajamiin myymään rätei ja lumpui ja sittemmin hänestä tuli aika iso kauppias ja liikkeitä oli täälläkin pari kipaletta ja myyjiä ehkä 15 - 20 ja tämä kauppiasura vaikutti ainakin siihen, että muutimme ensin veke Oulusta -78 ja uusperheenä Vaasasta -89 ja näin tapasin tämän nykyisen bönderakkauteni Mansen, jota olen siitä asti vakavasti tapaillut julkisesti - joten tällanen täysin
keliin liittymätön sivujuonne ja mielestäni on aihetta epäillä, että

sattuma ja tuuripohjainen johdatus meitä ohjaa läpi vaatimattoman maallisen polkumme ja sitten vaan lenkille -

nukkuminen ollut vähäisintä koskaan, vain 5 timmaa yössä jo keväästä alkaen, haluisin pari timmaa lisää :exclamation:

parempaa vekkaa joka suuntaukseen ja kohden elokuuta, joka alkaa jo ensi viikolla, meikän suosikkiaika vuodesta :smiley:

Sano terveisii äitimuorille!

jossain ohjelmassa oli juuri juttua noista purkauksista ja siitä kuinka sellainen voi sattua minä päivänä hyvänsä. - Onneksi meillä on nyt mahdollisuus paeta möksälle, jossa on tulisijat ja kaivo. Olenkin ihmetellyt, että mitä hittoa sitten tekee taajamassa ja kerrostalossa kun sähköt menee. Henki siinä lähtee enemmin tai myöhemmin, maalla oli kaikki vimpaimet tulla toimeen, aggregaattia ei kyllä ollut. Ihan tuli yhden myrskyn jälkeen 2,5 viikkoa kokeiltua elämää ilman sähköjä. Se oli mielenkiintoista! - Nyt me voidaan eleskellä möksällä, otetaan pyssyt, paukut ja kalavehkeet mukaan ja nostetaan sinne kytkintä. -Matkalla liitytään Alkon myymälän ryöstäjäporukkaan ja yritetään vielä tankata ja ryöstää ruokakauppa. Ryöstöporukkaa on varmaan runsaasti liikkeellä. Viinakaupan ryöstö on nro yksi, sillä viina käy sitten arvokkaasta valuutasta, raha kun menettää merkityksensä.

Tuli taas otettua ruokanokoset ja olo on aivan lötkö. Sumpin jälkeen lähden tuohon metsikköön katsomaan mustikoita.