Toisella pitkällä, yli toistakymmentä vuotta kestäneellä raittiudella alkoholi menetti merkityksensä kokonaan. Alkuvuosina minun ja alkoholin välissä oli monien kuvaama lasiseinä. Aikaa myöten lasiseinä menetti merkityksensä. Minulle oli itsestään selvää, etten ottanut alkoholia, olin missä hyvänsä, kenen kanssa hyvänsä tai tapahtui mitä hyvänsä. Vähitellen vertaistukiryhmässä käynnit harvenivat ja loppuivat kokonaan. Näin meni vuosikaudet. Nautin elämästä täysin siemauksin, kaikesta siitä hyvästä joka minulle oli suotu runsaskätisesti. Oman varjonsa tähänkin elämään kyllä toi kärsimäni, ilmeisesti synnynnäinen masennus johon minulla oli kyllä kevyt SSRI-lääkitys. Maaginen 50 vuoden ikä oli käsillä. Elämässä sattui ja tapahtui paljon, oli sairautta, kuolemaa ja epäonnea. Suhtauduin asiaan järkevästi, SHIT-häppens!
Kuinka ollakkaan löysin itseni kesämökkini terassilta kaljapatteri vieressä. En syytellyt ketään, enkä mitään juopottelustani. Ah, kokeilin kaikkia uutuus oluita ja siidereitä, niitä oli markkinoille tullut paljon. Itselleni totesin, että hullu, olet alkoholisti ja vetelet oluita. Kävin jopa AAssa, ei vaan tarttunut sanoma vaikka tiesin kuinka asia on. Kaljottelin hillitysti, pikkuhiljaa tissutellen, myöhemmin harvase ilta. Univaikeuksien takia vetäisin nukkumaan mennessä nukahtamispillerit naamariin. Tein kaikenlaisia uhkarohkeita ratkaisuja elämässäni, viidenkymppin iässä näihin on suuri vaara. Oluiden ja nukahtamispillereiden käytön jatkuvuus alkoi pikkuhiljaa tuntumaan elämässäni. Jossain vaiheessa poltin vielä nuotiossa vuosipäivälahjoiksi saamani AA-kirjallisuuden, vannoin etten koskaan moiseen roskaan enää hurahda. Loppua en jaksa kertoa, se on aivan liian karmasevaa, pelkkää menetystä menetyksen perään.
Olen palannut AAn piiriin takaisin, löytänyt raittiuden ja hoidan taas masennusta. Andante ja kumppanit kertoivat oppaasta repsahduksen ehkäisyyn. Tulen tutustumaan tähän teokseen intensiivisesti!