Hajonnut fajanssi

Tota…semmoinen tyhmä kysymys, mikä kohta siinä yhdistyslaissa on semmoinen joka pistää hanttiin?

Siitä on varmaan useampi vuosikymmen kun olen lukaissut yhdistyslakia. Käsittääkseni siellä on kaiken maailman puheenjohtajia, sihteereitä ja määräyksiä miten toimitaan.

https://www.youtube.com/watch?v=uvOTSxezX1c

Löysätkää pipoa vähän.

Ei siellä vissiin sihteeriä ole mainittu, muistaakseni. Puheenjohtaja on.

Minusta kyllä esimerkiksi tieliikennelaissa on enemmän semmoista mitä en aina niin tykkää noudattaa. Miksen minä muka saisi ajaa mopollani ihan niin lujaa kuin sillä pääsee? Häh?

Tullaan toimeen ilman sitä lakia. Asiapalavereitakin pidetään ja aluepalavereita, koko Suomen alueen palavereita ja koko maailman kattavia palavereita. Asiat on toimineet ihan ilman sen kummosempia lakeja. Tässä julkaisutoiminnassa ja julkaisujen myynnissä tietty noudatetaan yhdistyslakia. Ja muutenkin kussakin maassa noudatetaan maan lakia ja käypiä toimintatapoja. :smiley:

Joo, kyllä minäkin oikeastaan tulen toimeen ilman tieliikennelakia. Eikä sillä mopolla kumminkaan niin kovin lujaa pääse.
Prkeleen byrokraatit. Lakiensa kanssa.

mies metsän reunasta kirjoitti

Näissä kahdessa lauseessa tuot selkeästi esiin AA:n ja muiden yhteisöjen eron. AA-ryhmän tarkoitus on tarjota alkoholistille raittius. Joihinkin muihin harrastusporukoihin tai yhdistyksiin voi mennä silloin kuin huvittaa. Niissähän ei perimmiltään ole kyse hengen menetyksestä, niin kuin alkoholismissa vakavimmillaan aina on.

Alkoholiin kuoli viime vuonna pari tuhatta suomalaista. Osa heistä saattaisi elää tänään, jos olisivat liittyneet AA:han tai pysyneet sen ohjelman vaikutuspiirissä. Lukumääristä tai prosenteista en tiedä, olen kuitenkin tuntenut muutamia palaverit jättäneitä ja myöhemmin viinaan kuolleita.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Eiköhän ne ihmisitä koostu, ne AA-yhteisötkin. Ja eiköhän ne sentään ihan tässä samassa maailmassa, materiaalisen todellisuuden keskellä joudu elämään. Ihan niinkuin me muutkin.

Yhden “tilastotiedon” kuulin AA-laiselta kaveriltani, hän väitti että AA-han tulleista noin 5 % on täysraitis vuoden kuluttua. Siitä hänen mukaansa se prosenttimäärä putoaa hiljalleen vuosien mittaan alle puoleen prosenttiin.
En tiedä mistä oli tuon tiedon onkinut, joten voi olla täysin perätön.
Toisaalta yhtä perusteetonta on väittää että kaikki tai edes suurin osa AA:n metodeita kokeilleista olisi raitistunut kokonaan tai edes osittain.

Minäkin tunsin kavereita jotka AA:ssa käynneistään huolimatta kuolivat alkoholiin tai sen seurannaisvaikutuksiin.
Ja tunnen niitä, jotka samoin AA:han uskomisestaan huolimatta ovat vuodesta toiseen yhtä pahasti alkoholiongelmansa kanssa kusessa. Ja tutuissani oli niitä, jotka eivät menneet AA:han -ja kuolivat viinan seuraamuksiin. Ja sellaisia jotka eivät ole käyneet AA:ssa, ja ovat kusessa edelleen ongelmansa kanssa.

Ja tunnen parantuneita, täysraittiiksi ryhtyneitä, ja hyvin vähän alkoholia käyttäviä, sekä AA:n ovia avaamattomia että siihen liittyneitä.

Ja kun uskon että me molemmat, sekä lomapuisto että minä olemme ainakin pikkuisen, elämämme varrella valikoineet ystävpiiriämme, niin eipä noista voine vetää johtopäätöksiä oikein muuhun kuin siihen varmaan tosiasiaan että kyllä noita kaikenlaisia olemassa on. Missä suhteessa, siihen ei taida meidäön kummankaan tuttavapiirin tilastolaskenta riittää koko totuuden aineksiksi.

MM, sinä saat vertaistukea täältä plinkistä, sen todistaa kohta 4000 kpl lähettämääsi viestiä tänne ja lähes päivittäinen osallisustumisesi, eli mielestäni sinä olet oiva esimerkki siitä miten vertaistuen voimalla raitistutaan ja se on täyttä valetta että olisit muka yksin raitistunut ilman tukea. Tääläkin vilisee sana jumala ja korkeampi voima silloin tällöin, aivan kuten se saattaa tehdä AA:sakin, mutta ei se tee kummastakaan uskoon nojaavaa yhteisöä.

Täälä ja AA:sakin saattaa olla yksilöitä jotka ovat uskovaisia ja saattavat jopa suositella sitä muillekin, mutta itse plinkki tai AA ei sitä tee. Maailmassa ja universumissa on paljon asioita jotka ei ole ymmärrettävästi selitettävissä ja silti niitä on tapahtunut ja tapahtu ilman, että ihminen niihin mitenkään voisi vaikuttaa. Näissä yhteyksissä minun on helppo hyväksyä korkeamman voiman olemassaolo, eli asioissa jotka tapahtuu oli ihmisiä olemassa tai ei.

Nyt lähden pihalle nauttimaan korkeamman voiman aikaansaamasta auringonpaisteesta :slight_smile: :sunglasses:

Jep.
Paljon ja monenlaista tukea olen muilta ihmisiltä saanut.
Ja kovin olisi vaikeaa elämä ollut ellei noin olisi ollut.

Mutta se on ihan eri asia kuin se että minua on myös yritetty käännyttää uskomaan milloin mihinkin aatteeseen, ideologiaan, ohjelmaan.
Ja joskus on onnistuttukin -helposti kaikenlaiseen koukuttuva kun olen.

Ulos tästä minäkin, jotain pientä nyppimään ja näpertämään… ja auringonpaisteesta nauttimaan.
Ihan raakana ja luonnollisena asiana sitäkin, ilman uskonnollisia sivumerkityksiä tai korkeampia voimia selittäviä ideologioita.

Samaako sä täällä jauhat edelleen :smiley: En ole vuoteen kirjoitellut enkä käynyt täällä mutta tuntuu että samaan keskusteluun hyppäsin mistä lähdin. :smiley:

Aikani olen minäkin yrittänyt ymmärtää tuota metsänreunalaista joskus jopa ihan täysin kyrpiintyenkin, kunnes joskus totesin sen ymmärtämisen ihan mahdottomaksi. Joskus olen myös ottanut jopa aika pahasti nokkiini, kun itse käsitän nämä korkeammat voimat sun muut ihan eri tavalla, kuin MM tuossa mustavalkoisessa maailmassaan jänkkää ja kokee jotain tarvetta piilovittuilla kaikille ja siis IHAN KAIKILLE jotka vähänkään näissä tietyissä asioissa poikkeavat herran omasta elämänkatsomuksesta.

Siinähän soutaa ja huopaa noita samoja traumojaan vuodesta toiseen, ei se minulta ole mitään pois.

Joo, Vinetto.
Ja ihan samaa korkeammalle voimalle alistumista edelleen täällä saarnaavat toisenkin laidan edustajat.

Minustakin voitais puolin ja toisin lopettaa ja tulla ihan asiatasolle.
Jättää ne ohjelmat ja opit ja suoranaiset yhdistysmainonnat pois.

Eiköhän näissä asioissa pohtimista olisi hiukan puolueettomamminkin katseltuna.

Olen muuten joskus funtsinut, minkähänlainen nippu ylläpidolla jo lienee valituksia siitä että ovat antaneet tämänsuuntaisia mielipiteitä täällä näin pitkään kirjoitella? Ehkäpä tosiaan olisi heidänkin mielenrauhansa takia aiheellista poistua ennenkuin porttikielto foorumille annetaan.

Harkitsen asiaa.

Älä höpsi, Metsis!
Meehän touhuun jotain kivaa, ja tuut sitten taas kertomaan meille. Jokaisella on paikkansa , ja sä olet ainoa, joka kuvaa laajasti mihin kaikkeen aika antaa myöden ja ajatus kantaa, kun ei juo. Ja lisäksi vielä raittiuden itseoppinut (kirjekurssilla)…

En minäkään sun pisimpiä aina jaksa lukea, mutta so what? Luen mitkä kiinnostaa. Ja haluan ehdottomasti kuulla, miten kevät tulee Metsänreunaan ja sinne kalavesille - ja kuvia kans!

L:tar

keskustelun taso nousee 500 prosentilla. Kiitos.

Ei sinun MM ole pakko täälä olla jos tämä ei miellytä, turha kuitenkaan kuvitella, että tätä palstaa pyöritetään vain sinun ehdoilla. Sinä tarvitset kuitenkin tätä palstaa enemmän kuin palsta sinua. En tahdo, että lähtisit täältä mihinkään, mutta turha ruveta kuvittelemaan itsestään liikoja ja tämä koskee ihan yhtälailla minua.

T. Protaska

Yksi juapporyhmä ylitse muiden, on herrasnaisjuappo, ryhmä on lähellä sydäntäni, koska tunnen kuuluneeni nuoruudessani tähän ryhmään. On yritys, duunia, koulutusta, mammonaa, kakaroita ja oheistuotteena tressin traiskaama työhullu yrittäjämies, joka on älyllisesti paljon itseni yläpuolella, ja joka hiljaisella vittumaisuudella tokaisee joskus asiasta ja asian vierestä. Tämä kaikki on niin vittumaisen kamalaa, että on pakko ottaa nabanderia, jotta jotenkin kestäis. Mies saattaa vetää joskus ihan perseet olalle ja ottaa iltaisin muutaman nabanderin. Lisäksi se lähtee kaveriporukan kanssa metsälle ja kalalle, ei oo sekään hyvä juttu, ei sentään vietä aikaansa kuppilassa ja käy vieraissa.

Ah, kyllä se on niin kamalaa. Tuttava rouvat ottavat ponnekkaasti osaa tähän kärsimykseen. Kyllä se on niin vittumaista, että on parasta irtautua ja hankkiutua lasten kanssa itselliseen elämään. Hankkia oma elämä isolla EEllä. - Kun sitten syhkäisin AAhan avauduin siellä runsassanaisesti tästä vittumaisuudesta. Kukaan ei ottanut kantaa puoleen eikä toiseen. Heidän tuellaan pääsin kuivaksi. Sittenhän nousi kusi hattuun. Miehenkin olis pitänyt sitten muuttua täydellisesti. Kärsivällisesti se sitten katseli pari vuotta, löysi sitten ulkomailta kauniimman, nuoremman ja vähemmän problemoituneen tapauksen, jonka kanssa oli mukava rakastella ja tehdä kaikkea kivaa. :laughing:

Erilaisia mielipiteitä ja persoonia ehdottomasti! Ei mistään mitään tule, jos me oltaisiin aina vain kaikki samasta muotista väännettyjä ja aina kaikesta samaa mieltä. Ei se ole jotenkin aitoa ja siinä on teeskentelyn tuntua, jos me täälläkin vaan aina jauhettaisiin miten ihanaa pusipusia kaikki on. Sullakin MM on varmasti paljon annettavaa täällä käytävälle keskustelulle.

Mutta se tosiaan, että toista ihmistä pitää kunnioittaa. Se on ihan perusjuttu elämässä. Se unohtuu minusta ihan samalla tavalla niiltä, jotka sitä AA:ta aivan jatkuvasti täällä tyrkyttävät, kuten tämä yksi nimimerkki täällä tekee. Ihmisen pitää itse saada etsiä omat kenkänsä. Itselle ainakin on ollut tämän 4,5 vuoden todellinen kasvunpaikka siinä suhteessa, että ennen kuin rupean arvostelemaan toisia ihmisiä mitenkään, niin katsoisi sinne peiliin. Yleensä arvostelun tarve häviää sillä. Huonoa itsetuntoa se vain on, jos siitä ottaa itseensä jos joku ihminen ei ole jostain asiasta samaa mieltä kuin itse olen. Nykyään sillä ei ole minulle enää mitään väliä, koska omaan jo sen verran itseluottamusta. Mutta näin ei tosiaankaan aina ole ollut.

Joskus oli semmoinenkin vaihe, että ei tänne uskaltanut tai halunnut kirjoittaa mitään näistä hengellisistä tai ihmisen henkisyyteen liittyvistä jutuista, koska sinä tulet jokaiseen ketjuun torppaamaan kaikki niihin asioihin liittyvät jutut kuin jokin magneetti vastaisi kutsuun, vaikkei kukaan sinulta olisi mielipidettä kysynytkään. Monta kertaa on pitänyt itselleen tolkuttaa sitä, että minä olen itse oikeassa tässä asiassa, eikä se yksi jänkkääjä jolla on vain tarve pilkata ja arvostella mitenkään näitä asioita käsitteleviä ihmisiä. Se tieto takaraivossa on monesti jäänyt jotkut jutut käsittelemättä tänne, vaikka mieli olisi tehnytkin, koska tietää että se vittuilu alkaa heti jos joistain tietyistä asioista edes sivulauseessa ohimennen mainitsee. Ja se on ihan perseestä ja sun pitäisi aikuisena ihmisenä tajuta tuommoinen asia.

Tuli mieleen hassu juttu, kun Venäjän televisio kertoi eilen uutisen, että presidentti Putinin ja Kirgisian presidentti Atambajevin tapaaminen “oli sujunut hyvin”. Muuten ihan ok uutinen siis, mutta kyseistä tapaamista ei ollut vielä tapahtunut vaan se on vasta maanantaina. Etukäteen laadittu uutinen oli siis lipsahtanut julkisuuteen vähän etuajassa. :smiley:
verkkouutiset.fi/ulkomaat/pu … n_tv-33343

Anteeksi näin kaukaa haettu off topic. Mutta toveri hyvä, oletko tullut ajatelleeksi että saatat toisinaan nähdä tai lukea asioita joita ei ole olemassa.? Havaintomme ja tulkintamme toisten kirjoituksista ovat joskus perin subjektiivisia. Voisiko siis olla, että “korkeammalle voimalle alistumis saarnat” ovat melko värittyneiden lasien takaa nähtyjä, koska ainakaan minä en ole moisia huomannut. Olen huomannut vain ihmisten kertovan kokemuksiaan.

Sanot myös vastustavasi yhdistysmainontaa, vaikka olet itsekin linkittänyt mm. EHYT:in sivuja tänne. Minusta on ihan hyvä että yhdistyksiäkin käsitellään keskusteluissa. Ja tuskimpa sinä oikeasti haluat pannaan julistaa myöskään AA:ta, koska aihe kirvoittaa sinulta pitkiä ja hartaita kannanottoja kuukaudesta ja vuodesta toiseen.

Puolueettomana en kannanottojasi näistä aiheista näe, vaan minusta ne näyttävät hyvinkin puolueellisilta. Vastustaminen ei ole puolueettomuutta, eikä puhtaasti ideologinen vastahanka ole tieteellisyyttä.

Sananvapauden nimissäkin toki toivon sinun jatkavan niillä linjoilla jotka oikeaksi koet, niin kuin kaikkien muidenkin. Kielletyksi et mitään aihetta täällä saa, joten voimme jatkaa keskustelua täysin palkein.

Voisinkin heittää nyt sinulle pallon sanomalla, että minun mielestäni raittiutta saa ihan hyvin levittää myös hengellisin ja miksei jopa uskonnollisin menetelmin! Onhan erikseen olemassa jopa kristillinen päihdetyö.
Odotankin että otat kopin tästä lausumastani, ja kerrot miltä mieltä olet moisesta henkimaailman hapatuksesta tai uskonnollisesta salajuonesta. :slight_smile:

Ekumeenisin terveisin:

Maapallo-mies

PS. Tosin tämähän on Heliseen ketju, joten pitäisiköhän meidän debatoida muualla? :bulb:

“Osittain voi uumoilla ideologisia syitä (amerikanvastaisuus, hengellisyydenvastaisuus) sekä tietysti sen, että päihteitä yhä käyttävä voi hakea tukea käytölleen näkemällä vertaisryhmät negatiivisessa valossa; etsimällä niistä vikoja.”

Minä näkisin kaupungin vieressä asuvana ainoana haittana sen, että olisi taas lisää huhujen kohteena jos ryhmiin menisi tyyliin “hullu juoppo”. Se tieto ei leviäisi niinkään AA-ryhmästä vaan aktiivisen kävijän nähtäisiin ennen pitkää AA-ryhmään menevän ja se olisi tätä, että “ootsä saanu inffoo siitä kaverista”. Tuosta syystä paikalliset yrittäjät ja viekamiehet menevät lähimpään kaupunkiin kaljalle taikka tanssimaan ja myös AA-ryhmissä käydään sitten tuolla kaupungin puolella.

Tuo amerikanvastaisuus pitäisi ulottaa melkein minne vain; 4H-kerhoihin, Rotareihin, helluntaliikkeeseen, Jehovan Todistajiin, kirjastoliikkeeseen. Miksi sitten englanninvastaisuus ei esiintyisi partioliikkeettä tai, Pelastusarmeijaa kohtaan? Tai sveitsinvastaisuus Punaista Ristiä kohtaan? Tai italianvastaisuus Johannittoja kohtaan? Tai puolanvastaisuus esperantoharrastusta kohtaan? Tai kanadanvastaisuus jääkiekkoa kohtaan? Tai brasilianvastaisuus zumbaa kohtaan? Tai tanskanvastaisuus emmausliikettä kohtaan?

Tuo - ja hyvä ideologia tai filosofia - AA-liikkeen takana on pragmatismi, mitä Milton Friedman, Fritz Machlup ja Nalle Wahlroos pitävät tärkeimpänä prinsiippinä teorioissa; tärkeää on vain se, että teoria skulaa käytännössä - ei teorian tai sen oletusten realistisuus (The Fallacy of Misplaced Concreteness). Annan 2 esimerkkiä:

Jos havaittaisiin, että alkoholisteille kiekuminen lisäisi yli 120-kiloisten suurkuluttajien itsetuntoa toisten vastoinkäymisistä hekumoinnin kautta → kiekuminen alkoholisteille ja puhesyntetisaattori-megafoniyhdistelmien keksiminen kiekumiskyvyttömille tulisi Kelan korvaamaksi hoitomuodoksi sairaalloisesti liikalihavien masennuksen hoitoon samoin oopperalaulaja Johanna Rusasen aloittama kiekumiskoulutus eli “Kiinnostaako kiekuminen -kurssit” tekisivät läpimurron.