Jollei pumpulla ole virtaa
voiko bensa ylös tullakaan?
Se ei tankistaan pääse nousemaan, pumppu senkun seisoo vaan.
Toi on kyllä huonompi juttu!
Raitista huomenta! Eilen menin tuohen bostadin viereiseen metsikköön ja olihan niitä mustikoita siellä vaikka kuinka. Noukin niitä 1,5 ltr, sitten oli lähdettävä pois. Vaatteet oli hiestä märkänä, tukka hiestä märkänä ja silmiä kirveli hiestä. Ihan kun olis saunassa käynyt. Kyllä mun aineenvaihdunnassa on jotain vahvasti pielessä! Suuntana halpahalli ja marjapoimurin ostoon.
Kyllä raittius on kaiken A ja O! - Kun raittiuden alkukauheuksista selviää alkaa elämä maistumaan hyvältä, voi silloin tällöin pörähtää AAssa käymässä ettei raittiuden merkitys pääse unohtumaan.
Tässä nikki “Much better than anybody else” huvittelee! Hilpeä ja raittiusmyönteinen kaveri muutenkin. Raittiina pysytellyt jo vuosikymmenet vaan viinanhimot lisääntyy päivä päivältä. Ehkä kantsis hommata joku uusi huvittelumuoto harrastukseksi, esimerkiksi lähteä turistimatkalle vaikka Tsernobyliin.
Minä olen itse käyttänyt olutta pakonomaisesti. En kertakaikkiaan päässyt kaupasta ulos ilman olutsettiä. Jos viisaana jätin sen ostamatta kotimatkalla, tuli se sitten myöhemmin noudettua. - Niin se vain oli, sanoi metsänreunan gubbe asiasta mitä hyvänstä. - Gubbe käyttää melkein joka jutussa termiä kehäpäätelmä. Termi vaikutta tosi hienolta, tulee ikäänkuin vaikutelma jostain hienosta jutusta. - Täytyykin perehtyä termiin kehäpäätelmä, jotta voin itse käyttää sitä jatkossa. Upeeta kehäpäätelmää!
[size=200]KEHÄPÄÄTELMÄ PÄÄTELLÄÄN KEHÄSSÄ kehät päässä[/size]
Raikasta raitista vettä tuloopi taivaan täydeltä. On niin pimeää sisällä, että täytynee laittaa valot kesäaamuna. Mustikoita tuli noukittua möksältä jonkun verran. Kokeilin sitä poimuria vaan se sitten oli järjetön vehje, ei sen kanssa mene kuin hermot. - Vaikuttaa siltä, ettei tällä noukkimisella pakasteeseen jää talveksi marjan pyörylää. Mä olen aina ihaillut marjastajia, jotka tulee täydet ämppärit käsissä ja ne on sitten saatu täyteen ennätysajassa. Ajalla ja määrällä sitten kilpaillaan, näillä taidoilla ratkeaa hyvän emännän tittelikilpailu. Hillopurkkien ja säilykkeiden määrä syksyllä on merkittävä tekijä kilpailussa. “Meillä on tuhat purkkia suolakurkkuja, on valkosipuli- mauste- chili- ja piparjuurikurkkuja”. Seuraava tunti vietetään keskustelemalla kurkkujen mausteliemistä laajemmin. Leipominen on oma taidelajinsa. Siihen olen täysin kykenemätön, varsinkin kakkujen bykäämiseen. Pullan teko onnistuu joten kuten. Viimeisestä leipomisesta taitaa olla semmoset kymmenkunta vuotta. - Mä joskus aikanaan sain hepulin itsekseni palaverissa kun joku nainen kertoi, että “kokkailu on rakkautta”. Sitä mä ihmettelin kauhiasti, että mitä helvetin rakkautta se on. Ajan myötä oivalsin, että siitähän siinä on kysymys!
Kehäpäätelmä
Lainaus Smokki et Sikarin kirjoituksesta:
Matti Huttunen (s. 1943) professori, psykiatrian erikoislääkäri, psykoterapeutti
Toiminut Helsingin yliopistollisen keskussairaalan psykiatrian klinikassa 1974–1981. Tutkimus-, asiantuntija- ja luottamustehtäviä useissa kansainvälisissä ja suomalaisissa järjestöissä ja tieteellisten julkiasujen toimitusneuvostoissa. Lukuisia julkaisuja neurokemiasta, biologisesta psykiatriasta, psykiatriasta ja psykoterapiasta.
Johon Mies Metsänreunasta toteaa:
[size=150]Olishan se söpöä kun MM perustelisi kehäpäätelmänsä![/size]
Raittius on mahdollistanut minulle paremman elämänlaadun jo kolmatta kertaa. Tällä kertaa olin jo menettänyt elämässäni kaiken, vain aikuiset lapset olivat jäljellä. Raittiuden alkuhankaluuksista selvittyä ymmärsin myös hakea taas serotoniinilääkityksen masennukseeni. Kun nämä kaksi seikkaa alkoivat vaikuttamaan olen alkanut nauttimaan tästä vaatimattomammastakin elämästä. Ennen kaikkea nautin tästä eläkeläisen vapaudesta! - Olen päässyt irti ajatuksesta, että olen jotenkin huonompi ihminen koska en noudata vakiintuneita päivärytmejä. Toisinsanoen nouse aamulla järjettömän aikaisin ja ala heti touhuamaan jotain hommaa, koska ihmisen pitäisi vakiintuneen käytännön mukaan olla ylenaikaa jossain toimessa tekemässä jotain järkevää tai vähintään lukea kirjaa jos ei muuta. - Se on kyllä vaatinut asian tietoista sisäistämistä. - Jostain kumman syystä vältän viimeiseen asti sellaisia hommia joihin pitää varata aika! Lääkärissäkäynti, kampaaja jne.
Kukaanhan ei pysty näitä minun empiirisiä kehäpäätelmiä todistamaan milläänlailla. Suosittelen käyttämääni hoitokeinoa myös muille päihdeongelman ja masennuksen kanssa painiville. Päihdeongelmaan auttaa päihteenkäytön ehdoton lopettaminen keinolla millä hyvänsä! - Kohtuukäytöstä uneksiminen on täysin järjetön unelma, joka johtaa takaisin päihteenkäyttöön ja sitä kautta jatkuvaan kierteeseen.
[size=200]saattaa sisältää sanan R A I T T I U S[/size]
Nythän se myrkyn lykkäsi! Tästä lähin on syytä alkaa kirjoittamaan vain raittiuden kielteisistä puolista sekä miettiä mahdollista alkoholinkäytön uudelleen aloittamista. Toki täytyy ehdottomasti muistaa, että AA:ta ja sen väärinraitistuneita ihmisiä tulee voida jatkuvasti haukkua ja arvostella moderaattorin luvalla ja A-klinikkasäätiön tuella. Mitähän mieltä Rahatutomaattiyhdistys on asiasta?
Jopa joo. En ole vaivautunut osallistumaan tohon keskusteluun. Se on huvittavaa, että juomisen lopettamiseenkin voi olla niin paljon “vääriä” keinoja… Joidenkin on vaikea ymmärtää että kaikki lailliset keinot on sallittuja. Mielestäni raitistuvan ihmisen ei pidä kuluttaa voimiaan moisella väittelyllä. Kaikenmaailman saivartelijoita niitä on. Taitaa kuulua taudinkuvaan.
Joo, oikeassa olet, järjetöntä homma välittää moisista. Joillain on niin kapea vinkkeli asioista, ettei kannattais välittää ollenkaan. Mun raittiuteni on hyvällä mallilla. Mä en vain oikein tiedä mikä olisi paras tapa kertoa siitä vielä alkutuskien kanssa painivalle. Se, että kaiken sen kärsimyksen jälkeen tulee parempia aikoja, ensin pieniä hetkiä kerrallaan ja sitten ajanjaksot pikku hiljaa pitenee.
Niin olihan se modeilta omanlaisensa ratkaisu. Tällaista kyllä sallitaan:
Mutta ei toisenlaisten ajatusten puolustamista. Ja tuohan oli sitä alkoholistien tukemista.
Kiitos tästä, niin hyvin ja hauskasti kirjoitettu! Nimimerkillä “kaks tuntia metässä ja pieni litra sankossa”
^^ Vuodesta toiseen mode tekee törkyvirheitä, se on heidän nimikkotapansa toimia. Tuossakin basin ketju suljettiin eli rangaistiin täysin syytöntä ihmistä, joka toi tänne lopettamoon asiallisen ketjun mielekkäästä aiheesta.
Ei näitä asioita näin hoideta, moderaadot kattoo vain pienen pientä osaa, kuin jotkut pistehitsariviilaajat, eivätkä näe kokonaisuutta ja ovat sokeita tämän palstan hengelle ja sallivat epätoiminnan kuin suojellakseen vänkäämistä.
Eihän tuo mua kosketa suoraan, mutta tämä on niin nähty viime vuosina - puusilmäistä ja epäpätevää
valvojaa vailla halua toimia oikein, kuin suoraan alkoholistisen käytösoppaan ensimmäisestä luvusta
modet hankaloittavat normaalin oikeustajun toteutumista - olen niin pettynyt heihinkin.
==> melopettajissa ei sallita raitistusteeman esiintuomista ilman että siitä rangaistaan ketjun viatonta aloittajaa -
way to go, modesuckers ja onneksi olkoon täysin aivottomasta työnäytteestä. menkää himaanne.
Editoin vielä kansantajuisen esimerkin kautta: meikä jakaa luvan kanssa ilmaista mehua asematunnelissa ja
siihen tulee joku urpo trolli soittamaan asiattomasti poskea ja kuseskelemaan mehutonkkaan ja
tönimään viattomia mehua jonottavia asiakkaitani ja tästä rangaistuksena meikän koju
suljetaan ja jätetään se pellehäirikkö heilumaan vapaasti huudeille…
Oikeassa maailmassa se häirikkö heivataan helvetiin siitä ja turvataan asiallisen mehunjuottamon toiminta.
tämä on siis heikkopäisten hullujen suosimaa politiikkaa eikä sitä asiaa voi ilmaista mitenkään suvaitsevaisella
ongelman lattiamaton alle siivoomisella, sillä väärin toimimalla tehdään vain pelkkää vahinkoa syyttömille.
sori heli tästä ja hyvää yötä.
Helisee ja Lintuanna kirjoittivat
Mustikkapiirakkakin voi olla rakkautta tai erinomaisen hyvä syy kutsua kohtalotoveri nauttimaan siitä ja tee- tai kahvikupposesta. Siinä voi keskustella mistä vain, vaikkapa yhteisestä ongelmasta ja yhteisestä tavoitteesta.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
Aika pahasti tuo vertaus ontuu. Lobotomia nimittäin kuuluu lääketieteen genreen. Vuonna 1949 lobotomia palkittiin peräti lääketieteen Nobelilla. Samoihin aikoihin myös AA aloitti oman toimintansa 12 askeleen pohjalta. Lääketiede on jo lobotomiasta luopunut. Nykyään sama homma hoidetaan kemikaaleilla. Tunteeko kukaan ketään, joka olisi näiden lääkäreiden keksimien lobotomialääkkeiden avulla raititunut? 12-askeleen ohjelma sen sijaan kukoistaa edelleenkin ja on tutkimusten mukaan toimivin päihdeongelman hoitomuoto. Niin - mainitaan nyt vielä, että antabus keksittiin vahingossa vuonna 1948. Lääketiede ei siis lobotomianobelinsa jälkeen ole saanut mitän hyödyllistä aikaan alkoholiongelman ratkomisessa.
Juupa juu. Arvelin juuri näin käyvän tuon ketjun kanssa. Ensin täysi laidallinen ja sitten pari sivua marttyyriloukkaantumisihmettelyä ja siinä kohtaa ko trollit tietenkin samanaikaisesti pommittivat modeja,jotka sitten näkevät vain sen mitä halutaan.Muutoinkin asiat ovat kuten kovimpaa huudetaan. Raittiuden katkera vastustaja,joka kehoittaa ihmisiä jatkamaan juomistaan ja ohjeistamispäällikkö kohtuukäyttäjä näyttävät suuntaa moderoinnin siunauksella. Me Lopettajien henkinen tila onkin enemmän semmoinen Me Opettajat suuntainen. Raittius saattaa olla yllättävän ruma sana joidenkin ihmisten korvissa.
^ Ehdotankin, että luovumme terminologisessa ilmaisussa sen yhden sanan käyttämisestä ja muutenkin pyrimme olemaan hissukseen sen sanan tiimoilta viittaavan elämäntavan esiintuomisessa.
Lobotomiaahan käytettiin etupäässä skitsofrenian (jota ennenvanhaan kutsuttiin myös jakomielitaudiksi) hoidossa, eikä suinkaan päihdeongelmien hoidossa.
Päihdeongelmaisiakin toki oli ennenvanhaan mielisairaaloissa, koska päihdehoidon psykossosiaaliset hoidot kehittyivät verrattain myöhään. Esim. terapeuttisia yhteisöjä alettiin käyttää päihdeongelman hoitoon vasta 1950 -luvulla.
Psykiatria on siis paljon vanhempi tieteen haara kuin päihdehoito. Niiden välinen suhde on välillä lähentynyt ja välillä etääntynyt. Kuitenkin ne yhä kuuluvat eri kategorioihin; ensin mainittu terveydenhoitoon ja sairaanhoitoon, ja jälkimmäinen suurelta osin sosiaalityön alaisuuteen.
PS. Tunnen kuitenkin aika paljon ihmisiä, joille lääkkeistä on ollut apua myös päihdeongelman hoidossa, vaikka lääke ei koskaan saisi olla se ensisijainen tai ainoa hoito.
http://www.hs.fi/kaupunki/a1437187664963?ref=hs-art-luetuimmat-#3
Lobotomiaa . Tätäkin hoitoa on käytetty . Silmät ummessa piikki otsalohkoon = aa:n 12 askelta
[Poistettu henkilökohtaisuuksia -Päihdelinkin moderaattori]