Fixattu fajanssi

Itse asiassa sensuuri ei ole Pohjoismaissa onneksi kovinkaan voimakasta. Kansainvälisen Toimittajat ilman rajoja -yhdistyksen rankingissa, joka mittaa lehdistönvapautta maailmassa, Suomi on nyt 2. sijalla. Ykkönen on Norja, ja kärjessä ovat myös muut Pohjoismaat. Niitä asteen heikommalla sijalla ovat Länsi-Euroopan maat ja Kanada. Venäjä on toiseksi alimmalla tasolla mm. monien Afrikan maiden kanssa lehdistönvapaudessa. Ei kuitenkaan ihan alimmalla, jolla on mm. Pohjois-Korea.
yle.fi/uutiset/3-10744272
Meillä saa siis sanoa aika vapaasti mitä huvittaa ja mitä mieleen juolahtaa, vaikka jotkut kokevatkin sananvapuden vastaisena senkin, että kunnianloukkaukset, kiihottaminen kansanryhmää vastaan ja tappouhkausten suoltaminen voivat johtaa edesvastuuseen.

Kyllä minulta puhetta tulee, mutta riiteleminen ei kuulu tapoihin. Kuten huomaat, minulla ei ole nytkään tarvetta nimitellä, arvostella toisen persoonaa tai yrittää loukata toista jollakin henkilöönkäyvällä sivalluksella. Joillekinhan sellainen on suorastaan refleksinomaista.

Yhdistysten ja toimielimien kokouksissa päätetään asioista ja keskustellaan niistä. Jos jostakin asiasta ollaan erimielisiä puheenvuorojen jälkeenkin, siitä äänestetään ja sillä sipuli. Riitely ei yleensä jouduta asioita eikä saa mitään sujumaan paremmin.

Sinä saat olla asioista sitä mieltä mitä haluat, MM saa olla sitä mieltä mitä haluaa, ja minä saan olla mitä mieltä haluan. Meillä kaikilla on myös oikeus sanoa se, tai kirjoittaa se. Internetissä, kun kyseessä on keskustelufoorumi. täytyy kuitenkin jokaisen myös varautua siihen, että omaa juttua kommentoidaan. Pelkkä kommentointi ilman henkilökohtaisuuksia ei ole vielä riitelemistä.

Minulla ei ole mitään harhaluuloja sen suhteen, että tällä Me Lopettajat-palstalla vallitsisi jonkinlainen oikeudenmukainen moderaatiotoiminta. Sen olen itse kokenut ja niin myös eräät muut nimimerkit.

Kun se on kerran niin selvästi havaittu, niin paskaako siitäkään asiasta riitelemään. Who cares!

Joo, mä lähen ny lämmittelemään saunaa.

Hoi.

Eihän täällä ole enää mitään vääntöä, hiljaista kuin huopatossutehtaalla.

No voiha hitsi sentäs, en mää tätäkää olis tiänny ilman vadelmaa eikä kukaan muukaan!

apuuuuuuwa!

Jossain vaiheessa toipumista alkoholistin olisi hyvä kypsyä näkemään omat virheensä ja ottaa vastuu omien tekojensa seurauksista.
Syyllisten etsiminen aina muualta on tietysti ratkaisu, jota alkoholisti on tottunut toteuttamaan koko elämänsä. Syyllisiähän alkoholisti löytää sekä läheltä että kaukaa, mutta ei sieltä mikä olisi kaikkein lähimpänä, eli itsestään.
Vaikken olekaan hengellisyyden innokas julistaja, niin kehoitus itsetutkiskeluun on 12 askeleen parhaita puolia. Juomisaikanahan omat törttöilyt saattoi olla luontevaa sysätä jonkun muun syyksi, tai uhriutua epäreilun kohtelun uhriksi. Toipumiseen pitäisi kuitenkin minun mielestäni kuulua jonkinlainen itsereflektio, ja omien virheiden myöntäminen.

Mitähän ihmettä sä nyt horiset?

Kyllähän tuolla alkuaikoina tuli pistettyä kaikenmoista juttua, mutta niin kuulen tehneen myös monen muun, varsinkin nimimerkki vadelmamunkin monine muine nikkeineen. Kerran taisit myös joutua julkisesti tunnustamaan toisille palstalaisille, että kirjoitat myös jollain muulla nimimerkillä salaa. - Niin myös pidät muita samanlaisina kuin itseäsi, jotan syytät minun kirjoittelevan nimimerkillä okand, niin alas en kuitenkaan ole vajonnut.

En mä muuta voi enää sanoa kuin että sä olet todella liikuttava Vadelmamunkki, ei mitään rotia jutuissa ja valeissa.

Mutta minäpä olen jo potkaissut sinut tästä minun omasta ketjustani pois ja niin aion tehdä jatkossakin. Et ole sen arvoinen ihminen, että kanssasi enää alkaisin pelleilemään.

Palataan nyt uudisasukkaan arkeen tänne tiluksille. Eilen menin sitten saunomaan kaikessa rauhassa. Suihkussa olin jo huuhteluvaiheessa kun lämmin vesi lakkasi tulemasta boilerista. KÄÄK! - Joten kylmällä vedellä, ei kuitenkaan kaivokylmällä, jouduin huuhtelut suorittamaan. - No, boilerit temppuilee aina alkuun ja talohan on ollut pari vuotta kylmillään.

Tänään sattui kyllä kurja sattumus. Seuraava stoori ei sovi herkkähermoisille lukijoille! - Näetsen, talollehan ei tule vielä vesi. Oukei, käytämme vanhaa puuceetä, jonka pönttö oli jo melkein täys, silloin kun talo ostettiin. Nyt se pönttö on sit paskottu täyteen ja Jr on paskonut keoksi hirvittävän suuren booan, joka töröttää het korkealle. - Mä aamukaffin jälkeen röökillä rappusilla mietin, että jotain tars tehdä ton huussin eteen. Etsin pitkän kepakon ja kävin törkkäämässä tornin nurin ja kakkaa mahtuu taas jonnii verran.

Vatsani on ollut tässä viikon verran sangen hyvässä kunnossa, mutta tänään tapahtui sit kauheita. Iltapäivällä kiiruhdin ruokalevolta kiiruun vilkkaa huutamaan pojille kun olivat lähdössä kuorman hakuun, jotain asiaa, joka unohtui sit saman tien kun tuli hätä housuun. Kiiruhdin bajamajaan välittömästi ja läimäytin oven lujaa kiinni, jolloin salpa ulkopuolelta loksahti alas lukiten minut sinne sisään. Kerkesin vielä huutelemaan pojille, että tuleevat päästämään mut sieltä hyyskästä ulos. Kylläpä prkle riekkuivat ja miettivät, jotta mahdetaanko tuota mutsia päästää tuolta ulos vai vasta sitten kun tullaan reissulta takaisin. Onneks lähtivät jotta pääsin pujahtamaan saunaan pesulle.

Voi äiteenpävä tätä uudisasukkaan elämää!

Kaikenlaista sitä sattuu juu ja vielä selvinpäin.

Mä ajattelin syödä tota immodiumia niin kauan kunnes toi sisävessa saadaan käyttöön.

Tuohan on kuin MV-lehden uutisointia. :slight_smile: Eli ei pidä paikkaansa. Nimimerkkejä on toki ollut useita vuodesta 2007 lähtien, mutta vuodesta 2014 ainoastaan kaksi. Eikä yksikään nimimerkki ole ollut millään tavalla “salainen”, vaan ne ovat olleet tarkoituksella tunnistettavia. Niissä on ollut esim. sama avatar-kuva, sama allekirjoitus jne. Ja kyllähän minut tunnistaa juttujen aiheistakin. Mitä ihmeen iloa olisi kirjoittaa “salanimimerkeillä”, kun mielipiteet, kokemukset ja kirjoitusten aiheet eivät muuttuisi kuitenkaan? No, ehkä sinä tiedät?

Jos muuten löydät mistään kirjoituksen, jossa minä “julkisesti tunnustan toiselle palstalaiselle että kirjoitan jollain muulla nimimerkillä salaa”, lupaan syödä hatullisen mämmiä pakkauksineen kaikkineen. Mutta et löydä, etkä varmaan itsekään usko löytäväsi.

Laskeppas ihan itse, montaako eri nimimerkkiä sinä olet käyttänyt pelkästään tässä yhdessä ainoassa ketjussa. :bulb: Sen lisäksi aina kun olet saanut banneja, on jostain putkahdellut uusia erikoisia nimimerkkejä, jotka ovat hyökänneet esim. minun kimppuuni alapääjuttujen ja mitä kirjavimpien solvausten kanssa. Ja onhan näitä ollut ihan viime aikoinakin, esim. metsänreunan miestä vastaan suunnattu feikkiprofiili, jonka moderaattori onneksi blokkasi heti alkuunsa.

Ihan sama. Sanotaan, että sen joka puhuu totta, ei tarvitse piitata erityisesti uskotaanko häntä vai ei. Ja kun ei valehtele, ei tarvitse erityisesti puolustella tai muistaa mitä on puhunut. Totuus kun on kuitenkin helpoin muistettava. Tietysti jos väität minun valehtelevan jostain, voit osoittaa että missä kohtaa, ja mikä siinä ei pidä paikkaansa.
Enhän minä 100 prosentin varmuudella voi väittää tai todistaa sitäkään, että sinä olisit kirjoittanut ns. salanimillä, mutta voin vain todeta sen miltä asia minusta näyttää.

Et ole potkaissut, etkä potkaise nytkään. Ainoastaan moderaattori pystyy rajoittamaan toisten kirjoitusoikeuksia, eikä kukaan voi määräillä mihin ketjuun kukakin saa kirjoittaa.
Minun mielestäni me kaikki olemma kyllä ihan saman arvoisia ihmisiä, mutta tiedän kyllä ettei ihmisten tasavertaisuus tai ihmisarvo kuulu kaikkien ajatusmaailmaan.

Toistan vielä kerran sen mitä sanoin aiemmin. Meillä jokaisella on oikeus kirjoittaa siihen ketjuun, jossa jotain omaa itseä koskettavaa juttua on. Sinä saat helistin kirjoittaa minun ketjuihini (niinkuin olet tehnytkin), ja minä saan kirjoittaa sinun ketjuusi.
Ei kukaan meistä voi “potkia” toisia pois mistään ketjusta, edes kuvaannollisesti tai virtuaalisesti. Asiallinen sävy tuottaa usein parempia tuloksia kuin haukkuminen.

[b]Nyt on sit sillälailla, että noiden väitteiden perusteella, voin ylläpitoa vaatia tutkimaan kaikki IP-osoitteet perusteellisesti, sekä myös niiden oikeellisuuden, ettei niitä ole jälkikäteen muokattu. Minulla on kyllä omista nimimerkeistäni tarkat tiedot tallessa. Nyt sitten odotan joko anteeksi pyytöä moisista väitteistä tai todisteita näiden väitteiden tueksi.

Saat nyt lopettaa tuon velehtulun lopultakin.[/b]

Minä en tuollaisia immeisiä ketjuuni kaipaa, joten voit jatkaa aivan yksiksesi jossain muussa ketjuss.

Minäpä voin potkia virtuaalisesti hemmettiin ketjustani kenet haluan ja tulen niin tekemään, ainakin vadelmamunkin kohdalla. Enhän kuitenkaan voi mitenkään vadelmamunkkia estää kirjoittelemasta tänne, mutta voin kuitenkin omalta osaltani lopettaa ko aiheen käsittelyn mikäli huomaan tietyn tyylin putkahtavan esiin. - Kyllähän minuakin aikanaan monet nimimerkit yrittivät neuvoa, mutta nyt vaalien alla otin lopulta neuvosta vaarin ja olen pysytellyt erossa kaikenlaisista aihepiireistä, jotka saavat vadelman riehaantumaan. - Parempi toimia näin kuin saada kaikenmaailman rölötyksiin osallistumisista itsensä huonolle tuulelle, jolloin palstalle kirjoittavat, vertaistukea hakevat, jäävät täysin huomiotta, kun on liiaksi keskittynyt vadelman vääntelyiden selvittelyihin. - Itsevaltiaasti kun hallitsee tätä palstaa.

En tunne enää minkäänlaista mielenkiintoa lukea Vadelman kirjoituksia, enkä näin ollen myöskään ole tarvetta niihin sen kummemmin vastailla yhtään missään ketjussa.

^ Eihän tässä toki riehaantumassa olla mistään. Ihan rauhallisesti pystyy ilmaisemaan mielipiteitä, varsinkin jos ne osaa perustella.
Enkä edelleenkään ole valehdellut edes sinun suhteesi, vaan olen kertonut miltä asiat minusta näyttävät. Tietynlainen tyyli on kuitenkin aika tunnistettava.

No höpöhöpö. Kirjoitan ehkä kahteen tai enintään kolmeen ketjuun, enkä niihinkään edes joka päivä. Se ei ihan ole mitään “hallitsemista”. Sinun ketjuusi kirjoitan jos täällä on jokin minua kiinnostava asia, tai joku kirjoittaa jotain minusta/minulle.

Voit muuten edelleen kirjoittaa myös minun ketjuuni: viewtopic.php?f=42&t=38553&hilit=p%C3%A4tk%C3%A4ty%C3%B6l%C3%A4isen+el%C3%A4m%C3%A4%C3%A4
Siellä onkin sinun kommenttejasi jo heti ekalla sivulla, jossa kommentoit minun… kröhöm… poliittista uraani. :slight_smile: Myöhemmin samassa ketjussa kutsut minua “vadelmanunnaksi”, vaihdettuasi itse nimimerkkiä Rethen78:sta omppuseksi. En minä siitäkään riehaantunut tai uhkaillut potkivani ketään pois ketjustani. En edes Fernettiä, jonka viestinnässä kieltämättä oli tietynlainen viihdearvonsa. :smiley:

Nimimerkkejä olen vaihtanut, mutta vain kirjoittaakseni edelleen samassa omassa ketjussani ja niin, että toiset pidempään palstalla olleet ovat minut tunnistaneet.

En koe mitään tarvetta keskustella kanssasi, varsinkaan enää noiden valheellisten väitteidesi vuoksi. Se nyt vain on niin, että minä tuollaisista valeista sekä niiden jatkamisesta vedän omat johtopäätökseni, jotka ovat sitten pysyviä, eivätkä muutu miksikään muuksi enää koskaan. Tässä tapauksessa se on kaikenlaisen kanssakäymisen täydellinen lopettaminen.

Mielelläni lukisin kaikki kirjoitukset ainakin tästä omasta ketjustani, mutta voithan sä Vadelma käydä täällä kirjoittelemassa tietysti, mutta minä en niitä lue enkä niihin vastaa.

[Poistettu henkilökohtaisuuksia -Päihdelinkin moderaattori] menen nyt uudisasukkaana lämmittämään jälleen saunan. Nyt on boilerin yhtä sekoitusnuppia väännelty ja eilisten saunojien mukaan lämminvesi riitti. LVI-häiskän piti tulla tänään käymään, mutta ei ainaskaan vielä ole ilmaantunut paikalle. Muuttoroinaa on edelleen vanhalla asunnolla, mutta kaikki painavat kalusteet on jo täällä. Mieluummin tekisin jo haravointi- ja muita puutarhahommia pihalla kun pähkäilisin vielä vanhan asunnon asioiden parissa.

No tuo on juuri sitä tunnistettavaa tyyliäsi. Sitten jos siitä tulee sanktioita, syytät siitä puolueellista moderointia tai muita kirjoittajia.
En viitsi edes sanoa, millaisia mielikuvia minulle tulee iäkkäästä naisesta jonka viestintä muille ihmisille on tuolla tasolla. :unamused:

Sauna teki hyvää ja suihkussa riitti lämmintä vettä koko operaation ajaksi. Nyt pötköttelemään. Juomavettä on vielä haettava ämpärillinen sisälle.

Minulleppa se on herttasen yhdentekevää mitä vadelmalle mieleen tulee minusta sekä minun jutuistani.

[Poistettu asiattomuuksia -Päihdelinkin moderaattori]

Nyt sitten Vadelmamunkille tiedoksi, että tällä hetkellä minulle on erittäin tärkeitä asioita hoidettavana. Niin voisiko tätä jauhantaa jatkaa vaikka syyspimeällä uudemman kerran, sillä silloin on taas paremmin aikaa moiseen.

Ja koko jauhanta on aivan turhaa välillämme. Olen Vadelma sinun suhteesi päätökseni tehnyt ja se ei siitä enää jauhamalla muutu miksikään. Ainoa vaihtoehto on välttää kaikenlaista keskustelua välillämme kaikin tavoin. Omalta kohdaltani olen jopa onnistunutkin pitkän aikaa, mutta tuli nyt sitten viitattua tuohon vaalien tulokseen, niin jonkun maailma repesi täysin.

Raittiina vietän tämänkin päivän.

No Vadelmamunkki, mihin hävitit sen kirjoituksesi johon vastasin aiemmin!

Miksi hävitit sen kirjoituksen?

Nyt olis toimituksella aihetta puuttua moderointiin tai moderoijaan, koska tuo kirjoitus on kokonaan nyt poistettu!

Niin mihinkähän se kirjoitus katosi ja kenen toimesta?

Palaan jälleen uudisasukkaan arkeen. Putkari kävi tänään paikalla ja ilmoitti pääsevänsä hommiin ensiviikon puolella, joten taloon ei sitten vielä saatu vesiä. Ei haittoo mittään, koska saunalle tulee vesi. Tänään olis varastohyllyn kasaus ohjelmassa. Osia siinäkin on helskutin paljon ja jännityksellä odotan millainen on lopputulos. - Vieraat tuleekin vasta huomenna, koska torstaina on vasta vapaapäivä joillain, joten Vappuaatto siirtynee meillä huomiseksi.

[Poistettu asiattomuuksia -Päihdelinkin moderaattori]

Mitähh? :open_mouth: Minkä kirjoituksen? En minä ole hävittänyt enkä poistanut mitään kirjoitusta mistään. Sinun kirjoituksiahan tässä tuntuu häviävän jostakin syystä.

Hyvähän se on jos kommentoit vaalien tulosta. Jos minäkin sitten kommentoin sitä, niin tarkoittaako se “maailman repeämistä”? :smiley: Ei, ei se tarkoita. Se oli vain kommentointia, johon minulla on oikeus siinä missä sinullakin. Pidän ihan suotavana, että tuollaisia asioita kommentoidaan, ja että niitä kommentoi muutkin kuin minä. Jos joku on hieman eri mieltä kuin toinen, se ei tarkoita että kenenkään maailma olisi revennyt, tai kukaan olisi riehaantunut.
Ehdotankin, että sitä sananvapautta ja mielipiteenvapautta kunnioitetaan niinkin, ettei toisen mielipiteitä leimata moisilla sanakukkasilla, jos kyseessä on ihan asiallinen ja perusteltu näkemys.