Fixattu fajanssi

Kivaa on ollut tänään. Flunssa iski ja lunta sataa. Tuntee olevansa kotona.
Unetkin katoaa kesken yön.

No se on hieno juttu, et putkanvartija on päässyt kotiutumaan näin nopeasti! - Flunssa, kylmää ja räntää.

Mulla on tänään edessä erittäin ikäviä tehtäviä, mut täähän on vain elämää! - Ei mun ole enää niin väliä, pääasia et edes yhden on saanut jaloilleen sekä elämänsyrjään kiinni. Ja sehän tässä elämässä on tarkoituksena mikäli katsastelee asiaa noin niinkuin Elämän, isolla Eellä, näkövinkkelistä. Niin se vain on ollut jo miljardeja vuosia tällä planeetalla ja niin se tulee olemaan jatkossakin ihmisen hommista huolimatta.

Edesmenneen Hawkingsin mukaan liiallinen väestönkasvu tulee olemaan se lopullinen fiaskon syy tällä planeetalla. Katsastellaas tilannetta näin ruohonjuuritasolta. Evoluutio suosii sellaisia lajeja, jotka lisääntyvät tehokkaimmin. Asetetaas sit tää kuvio sit ihmislajin sisään niin nähdään, että ns kehittyneimmissä maissa ei enää lisäännytä. Sen sijaan muualla lisäännytään tiedon puutteesta tai uskontojen pakotteesta entiseen malliin välittämättä siitä onko jälkikasvulla minkäänlaisia elämäneväitä olemassa.

Tällä hetkellä on eräs uskonto, joka tarjoaa opeissaan taatun paratiisiin pääsyn maailmanvalloitukseen osallistuville. Öljypääläreidensä päällä istuskelevat sikarikkaat haluavat ohjata tietysti mahdolliset nuorten työttömien miesten protestit muuta maailmaa kohden sekä levittäytymään ympäri maailmaa vieden mukanaan oman kummallisen uskontonsa joka niemeen saareen ja notkelmaan.

Mielestäni uskontojen levittäminen tulisi kieltää ehdottomasti. Uskonto tulisi karsia pois kaikesta valtiollisesta toiminnasta kaikissa muodoissaan.

Hallitsemattomat kansainvaellukset taantuvaan Eurooppaan tulee luomaan lähtölaukauksen kaikkien fiaskojen fiaskolle.

Mä en tiedä mitä ajatella oikein immeisistä kun näkee otteita somekeskusteluista koskien vaikka ilmastonmuutosasioita. Mä en nyt oikein tajua tätä tilannetta!? - Suomen koulutustakin kun kehutaan maailman parhaimpiin! - Niin miten helvetissä nuoret ihmiset voi olla niin helvetin tietämättömiä ja lähtevät mukaan moiseen manipulaatioon.

Raittiinna myös tänään.

Sorry, mutta mikö on tuo manipulaatio? Onko manipulaation tulos, jos nuoret tajuavat sen verran maailmanmenosta, että näkevät oman tulevaisuutensa olevan uhattuna?
Onko “manipulaatiota”, jos vihdoinkin uskotaan mitä tiedemiehet ja puolueettomat tutkijat sanovat?

Ja jos se on manipulaatiota, niin kuka on manipuloija? Mielenilmauksiin ovat osallistuneet sadat tuhannet nuoret ympäri maailmaa.
Ei kenelläkään ulkopuolisella ole mitään “manipulointivaltaa” tuollaiseen määrään nuoria ihmisiä, vaan he ovat huolestuneita omasta tulevaisuudestaan! Ja se on ymmärretävää, ja siihen heillä on oikeus.

Vanhat kääkät jotka muutenkin kupsahtavat täältä pois kuleksimasta parin kymmenen vuoden sisällä, voivat rauhassa pistää pään pensaaseen ja olla piittaamatta mistään mitään, vaikka olisivatkin pelkäävinään väärän väristen ja vääräuskoisten ihmisten invaasioita.
Kieltämättä tosin kaikki uskonnot ovat omilla tavoillaan kummallisia.

“Taantuva Eurooppa” on kieltämättä huolestuttava visio. Taantumusta ovat populistiset, tai jopa fasistiset voimat, jotka ovat saaneet jalansijaa siellä täällä Euroopassa. Unkarissa kansa on onneksi herännyt jo vastustamaan valehtelevaa diktaattoria, joka onkin tarpeen ennenkuin on liian myöhäistä. Ihmisten soisi muistavan, mitä edellisestä taantumisesta 1930-luvulla Euroopassa seurasi.

Me voidaan tässä kuitenkin odotella kesää, josta tulkoon viime kesääkin hikisempi. :sunglasses:

Eilen satoi vettä ja hähättelin ilkeästi takatalven ennustajille. Se kostautui kun aamulla katsoin ikkunasta ulos. Lunta on maa valkeana ja koko ajan tulee lisää. Ei tuonut vielä ilmastonmuutos kesää huhtikuussa.

Täällä on sadellut pelkkää vettä mutta juuri vähän aikaa sitten se onkin muuttunut jo lumeksi. Kylläpä ilmasto muuttuu nopeasti, melkein päivittäin!

Minunkin mielestä todellinen ja varsinainen uhka on ylikansoitus. Miljardin ihmisen yhteinen hiilijalanjälki olisi vain kahdeksasosa nykyisestä, tämä nykyinen maapallo riittäisi ihan hyvin. Mitä tälläinen vanha kääkkä oikein voi tehdä sille ylikansoitukselle, laillisesti?

Toki fossiilisten polttoaineiden käyttöä voisi silti pyrkiä rajoittamaan vaikka ylikansoituksen rajoittamisen osalta oltaisiinkin jo tultu järkiinsä (vai sanotaanko se “tultu järkiimme”?), hengitysilman puhdistuminen olisi hyvä asia sekin.

Autoon voisi asennuttaa bioetanolipäivityksen, mutta toisella palstalla kirjoitin juuri että hiilidioksidiveron myötä näyttää siltä että fossiilisella bensalla ajelemalla ja em. veroa makselemalla tuen ilmastonmuutoksen vastaisia toimia jopa enemmän. Ns. ”pallo” on siirtynyt minulta valtiolle, se on sen halunnut ja veronkannollaan ottanut. (Tosin valtio saattaa käyttää nuo verotulot johonkin ihan muuhunkin, mutta se on taas toinen juttu, politiikkaa… Ja jos valtio tosiaan käyttää hiilidioksidiveron tuotot vaikkapa asumistukien maksuun niin etanolipäivitykset autoihin aiheuttaisivat paitsi hiilijalanjälkien pienenemistä myös tarvetta ja pakkoa leikata asumistukia, lisää politiikaa…)

Ilmasto on eri asia kuin säätila. Säätilan muutokset huomaa ikkunasta katsomalla tai ulos menemällä, ilmastonmuutoksen huomaa tilastoista ja eri puolilta maailmaa tulevista uutisista erilaisista sään ääri-ilmiöistä, napajäätiköiden sulamisesta ja niin edelleen.
Toki sen ilmastonmuutoksenkin tuntee joskus omissa nahoissaan, kun ne ääri-ilmiöt osuvat omalle asuinseudulle. Niinkuin ennen pitkää käy enenevissä määrin. :unamused:

Siihen auttaa esimerkiksi sukupuolten tasa-arvon kehittäminen ja naisten aseman parantaminen kaikkialla maailmassa. Jos kehitysmaissakin tytöt ja naiset voivat opiskella ja käydä töissä, heitä ei ole enää niin helppo orjuuttaa pelkiksi lapsentekokoneiksi.
Toki myös ehkäisyä ja perhesuunnittelua täytyy kehittää ja edesauttaa etenkin köyhissä maissa.

Siinä muuten huomaa taas, miten oikeistopopulismi kusee kaiken hyvän päälle, kun Trump veti USA:n tuen pois kehitysmaissa toimivilta, naisten asemaa parantavilta yhdistyksiltä. Koska ehkäisy ja tasa-arvo on tiemmä Jumalan tahdon vastaista. :angry:

Toisaalta näkisin lievänä vastuunpakoiluna sellaistakin asennoitumista, että maailman ongelmat vieritetään vain köyhien maiden syyksi, koska näissä “lisäännytään liikaa”. Omalla tontilla ei näin ollen tarvitse nähdä mitään korjattavaa, koska vika on niissä kaukaisten maiden köyhäläisissä. :slight_smile:

No onpa hyvä juttu, vadelmamunkki, kun tällaiselle vanhalle kääkällekkin kerroit mikä ero on ilmastolla sekä säätilalla. Mistä sitä tällainen vanha kääkkä olisi sitä muuten tiennytkään.

Pahoittelen, mutta minua oikeasti joskus riepoo se vähättely ja suoranainen kiusaaminen, jota nuoret joutuvat kohtaamaan osoittaessaan alkeellistakin vaikuttamisen haluaan johonkin, tai jopa ollessaan huolissaan omasta, siis omasta, tulevaisuudestaan. :open_mouth:

“Manipulaatio” my f*** ass! Ilmastolakkoilevilla ja mieltään osoittavilla nuorilla on enemmän järkeä ja sydäntä kuin monella kyynisellä vanhalla k… , jotka heitä häikäilemättä pilkkaavat ja vähättelevät.
Nuoret, näyttäkää niille! Näyttäkää meille! Nuoret ovat kuitenkin ne, jotka perivät maan, ja maapallon.

PS. Äänestysikäraja ehdottomasti 16 vuoteen. :bulb:

Olisi muuten mielenkiintoista tietää, että kuinka paljon vähemmän nykynuoret kuluttavat luonnonvaroja, kuin aiemmat sukupolvet? Löytyisikö vadelmamunkilta statseja? Ylikulutuksen päivä oli tänä vuonna 5.4 ja en jaksa uskoa, että Suomen Nuoriso dramaattisesti eroaa kulutustottumuksiltaan muusta väestöstä. Korjaa jos olen väärässä. Mielelläni olisin.

Sangen ikävä ilmasto tuolla ulkosalla tänään. Ja kuulemma liukasta. Suvigummit oli pakko vaihtaa kun yötyöreisulla oli joku tappi lävistänyt yhden renkaan. Tän päivän jälkeen voikin vaikka jäädä yöksi tiluksille jos siltä tuntuu. Tars ny alkaa sulatteleen pakastinta ja alkaa pakkaamaan sellasia keittiökamoja, joita tarvitaan harvoin ja toisia ei koskaan.

Keskiviikko ja raittiina myös tänään.

Suomen Nuoriso, vieläpä isolla kirjoitettuna, näyttää jonkun yhdistyksen tai organisaation nimeltä. :slight_smile: No, sitähän nuoriso ei ole, ja lienee niin että nuoriso on monessa muussakin asiassa polarisoitunutta kuin päihteidenkäytössä.
Hiljattain järjestetyissä nuorisovaaleissa voittajapuolue oli Vihreät, mutta heti toisena oli Persut. Joillakin alueilla myös vassarit pärjäsivät hyvin nuorten äänestyksessä.

Erilaisia nuorison elämäntapa- asioita ja näkemyksiä kartoitetaan nuorisobarometreissa, joista kukin voi halutessaan googlettaa tietoa.

Yksilöiden väliset erot kulutustottumuksissa lienevät suurempia kuin ikäryhmien erot, vaikka luulisinkin että 30-60 vuotiaat kuluttavat keskimäärin eniten. Heillähän on myös enemmän rahaa kuin muilla ikäryhmillä keskimäärin.

Tärkeää ja huomionarvoista on kuitenkin se, että nuoret ovat nyt näyttäneet mallia meille vanhemmille siitä, miten asiohin otetaan kantaa. Ilmastolakot ympäri Eurooppaa ovat olleet ihastelun ja kannustuksen arvoinen asia, vaikka osa katkerista vanhemmista nurisee ja jopa vittuilee niille silkkaa omaa kaunaansa ja kateuttaan. Vaikuttaneeko siihen myös pieni omantunnonpistos, sillä nuorten syyttävä sormi voi osoittaa myös meihin vanhempiin ikäpolviin, jotka olemme maailman tähän jamaan päästäneet.

“Tärkeää ja huomionarvoista on kuitenkin se, että nuoret ovat nyt näyttäneet mallia meille vanhemmille siitä, miten asiohin otetaan kantaa.”

Kantaa ottaminen on ihan eri asia, kuin teot. Tutustuin nuorisobarometriin 2018, siellä ei ollut kulutuksesta yhtään mitään, en ainakaan nopealla silmäyksellä huomannut.
Puoluekannatus oli vihr, kok, kesk, per.
Se mitä minä nykynuorista olen havaintoja tehnyt, niin kuluttajina eettisyys ja ekologisuus on vain puheissa. Ja korostan, että olisin mielelläni tässä asiassa väärässä, eli korjatkaa käsitykseni.

En vain jaksa uskoa, että nuoriso on loppujen lopuksi yhtään sen viisaampaa, kuin edeltävät sukupolvet. Idealismihan aina sulaa vanhetessa. Suurelta osin.

Nykynuoret ovat pääosin citynuoria. Tästä seuraa mm. se, että asiat nähdään kovin yksipuolisesti. Väittäisin, että esim. maa- ja metsätaloudesta eivät nykynuoret ymmärrä hölkäsen pölystä. Se on sääli, sillä näillä sektoreilla tarvitaan niitä muutoksia, mutta unohtamatta sitä kuuluisaa maalaisjärkeä.

Ihan kohteliaasti huomautan, että eikö tätä nuorison luonnonsuojelullisia edesottamuksia voisi tarkastella vaikka aivan omassa ketjussaan, jonka voisi nimetä vaikka ilmastonmuutosketjuksi. Sillä pian alkaa taas vaalikiima olemaan huipussaan ja vadelmamunkki saattaa vaikka innostua kirjoittelemaan, niin ettei minun tarvitsisi niitä lukea, niin käsittelyä voisi jatkaa muualla.

Jep, sori kun minäkin tässä vauhkoonnun, väärä foorumi, ymmärretty :slight_smile:

Mulla on oikeasti ihan liikaa vapaa-aikaa, kun työmaalla on hiljaista :laughing:

Kyllä kirjoitella saapi, mutta meillä on vadelman kanssa ollut sen verran kärhämää, että jossain vaiheessa on paras aina jatkaa toisessa ketjussa keskustelua, etten mä riehaannu ja adhd alkais jälleen kukkimaan.

Paljonko muuten itse ymmärsit näistä 13-17 -vuotiaana? Olitko metsätalouden asiantuntija ennen mopoikää? Etkö ollut lainkaan yksipuolinen teininä, vaan osasit jo silloin suhtautua asioihin samalla tietomäärällä kuin nyt? Tai mitä itse teit paremman maailman eteen 13-17 -vuotiaana?

On hieman hämärää sekin, että aikuiset alkavat ojentamaan teini-ikäisiä ja nokittelemaan näitä jos teinit ilmaisevat mielipiteensä jostakin asiasta, joka liittyy suoraan heidän tulevaisuuteensa.
Pitäisikö nuorten alkaa kasvattaa vanhempiaan, tai ottaa vastuu jo alaikäisenä siitä mistä heidän vanhempansa tai isovanhempansa eivät kyenneet ottamaan edes keski-ikäisenä?

Minusta riittää, että nuoriso osaa rohkeasti ilmaista tahtonsa ja huolensa asioista, vaikka uhkana on saada paskamyrsky niskaan jopa “viisaiden” aikuisten taholta.

Eikä ole. Kantaaottaminen on myös teko, ja jos 10 000 ihmistä osoittaa mieltään kaupungilla niin että päättäjienkin on se pakko noteerata, se on jo aika iso teko, sen lisäksi että se on kannanotto.

Onkos vadelmamunkero nyt vetämässä rintamalinjoja nuorten sekä vanhempien välille?

Minä en kyllä ole havainnut, että olisi ainakaan tällä seudulla syntymässä moista vastakkainasettelua nuoret vs saastuttavat vanhat.

Sen sijaan joskus kuulee ja näkee aivan uskomattomia “luonnonsuojelullisia” mielipiteitä asioista nimenomaa nuoremman väestön suusta. Yksi tällainen oli lypsylehmien pelastaminen maidon riistolta. Tilanne kuulemma korjaantuu kun jokainen lehmä saa vasikan ja vasikka saa imeä maidot lehmältä, eikä sitä sen jälkeen enää lypsettäisi. - Ei tullut varmaan lehmineidoille mieleen, että varmaankin nykyinen lypsylehmä on pitkäaikaisen jalostuksen tulos.

Espoossa lienee jo vanhempaakin väestöä ilmansuojelullisissa toimissa. Siellä nimittäin närää aiheuttaa se kun jotkin ihmiset lämmittävät siellä saunojaan tai takkojaan puilla ja savua tuprahtelee piipusta. Kuka kantaa vastuun kun joku sairastuu? (vai olikohan tää aprillijuttu).

Minähän en somea käytä ollenkaan enkä lueskele edes iltapäivälehtien juttujen kommentointeja, mutta kuulen päivän helmet muuta kautta kun porukat naureskelee näitä juttuja.

Mä olen jo keskikoulussa biologian tunnilla kuullut saastumisesta ensimmäisen kerran ja siittä on yli neljäkymmentä vuotta aikaa. Huolissaan oltiin myös kun Afrikan leijonien elinalueet pienenevät. Varsinaisen kauhun koin kun luin Valituista Paloista, että Erie-järvi oli syttynyt tuleen saasteiden vuoksi. Sittemmin lienee Amerikassakin järvien tila parantunut huomattavasti.

Mut eiköhän sit perusteta oma ketju ilmastoahistukselle!

Sori Helistin, yks vielä pakko vadelmamunkilta vastata, sitte lopetan :laughing:

Minä olen maalta, on tullut lypsettyä ja käytyä rankametsässä. Mopoiässä ajoin polkupyörällä aika kovaa.

Mutta ei tästä tämän enempää.

Toivon todella, että nykynuoret olisivat viisaampia. Ehkä he ovatkin, mutta todellinen luonne punnitaan vasta sitten, kun täytyy itse tehdä valinnat ja maksaa niistä.