Fincocon toinen vuosi raittiina 💪🏻

Maailman paras herätyskello on elämää nähnyt 12 vuotias koira :grinning: on niin lempeä ja varovainen herättäjä että ihan hymy nousi kasvoille kun tuli klo 5.45 sängyn viereen vuhahtelemaan. Minun ukkipoika :purple_heart:

Hiljaista oli kaduilla. Sumua jonkin verran ja 10 astetta lämmintä mutta vedin shortseilla ja t paidalla. Just sopiva lämpötila. Kivasti heräsin kävellessä.

Kahvi juotu ja plinkki tsekattu. Seuraavaksi otan kirjan käteen ja lähden takapihalle lukemaan.

Tästä tulee hyvä päivä :four_leaf_clover:

5 tykkäystä

Nyt herätessäni oli jostain syystä vähän ahdistusta. Ensin luulin että on sunnuntai ja sit piti jo tarkistaa päivä. Onkin maanantai. Jostain syystä tämä päivä ei tunnu nyt hyvältä. En oikein pidä sunnuntai päivistä kun täällä ei kulje bussit ja ajatus siitä ettei pääse halutessaan kuopioon ärsyttää.
Nyt kuitenkin käynnistyi uusi viikko ja arkirutiinit pyörii ja uskon että tämä viikkopöllöys katoaa viimeistään aamupäivän kävelyn jälkeen.

Tänään teen savulohikiusausta. En muista milloin olen sitä viimeksi syönyt ja sen tiedän etten ole ikinä valmistanut. Lohesta kyllä olen kiusauksen tehnyt mutta en savulohesta ja siitäkin taitaa aikaa olla huimat 16 vuotta nyt vähintään. Jotkut ruoat vain unohtuu ruokalistalta ja sit palautuu mieleen yks kaks.

Sunnuntai meni pitkälti kirjallisuuden parissa. Tehtiin parin tunnin kauppareissu kävellen.
Tänään yritän lukea ulkona ja yritän saada tämän pahaa enteilevän oloni kaikkoamaan

1 tykkäys

Yllätin itseni tänä aamuna ja ryhdyin plan kummiksi 15 vuotiaalle pojalle kamerunista. Valitsin tarkoituksella pojan ja jo vähän vanhemman koska on ryhmänä sellainen, joita tuetaan vähiten. Ehkä saan omalla pienellä panoksellani hänelle aikaan jotain hyvää.

Viikkopöllöys jatkuu. Luulin että on perjantai kun heräilin. Ja nukuin vielä pommiinkin. Heräsin vasta 11 yli 6. ihan mahdottomaksi menee kun nukun niin myöhään :joy:

Tiedossa kiva päivä.

6 tykkäystä

Hei! Olen uusi tulokas täällä. Takanani 2 viikkoa raittiutta. Kiitos Fincoco kun vinkkasit nämä sivut minulle.
Minulle on todella vaikea myöntää että olen alkoholisti. Tiesin aina että juon paljon mutta kuvittelin sen olevan ok koska pystyn tekemään kaikki arjen askareet. Vasta viime aikoina olen voinut fyysisesti ja henkisesti niin huonosti että päätin lopettaa. Tein myös testin alkoholin käytöstäni joka oli järkytys. Sain niin korkeat pisteet, että käyttöni on vakavaa.
Alkoholia olen käyttänyt 10-vuotta päivittäin, lukuunottamatta 1-2 päivän taukoja. Iltaisin menee 1l viiniä ja 6 kaljaa tai siideriä. Välillä enemmänkin.
Viimeisen muutaman vuoden kärsin kovasta käsien vapinasta päivisin, jonka vuoksi olen eristäytynyt kotiin koska häpeän sitä. Luulin että minulla on jokin neurologinen sairaus ja vapina johtuu siitä. Nyt kun olen ollut 2 viikkoa juomatta niin vapina on helpottunut huomattavasti.
Lopetuksen olen tehnyt itsekseni kotona koska häpeän asiaa niin paljon. En uskalla mennä AA:han koska pelkään että tietoihini merkitään alkoholisti ja perheelleni tulee ongelmia.
Lopettaminen oli vaikeaa vieroitusoireiden takia. Oli tärinää ja pahoinvointia, sekoamisen tunnetta, hikoilua jne. Pärjäsin kuitenkin kotona koska minulla oli lääkärin määräämiä opamoxeja. Ilman niitä tuskin olisin pystynyt. Viikon jälkeen oireet alkoivat helpottaa. Vieläkin saan kyllä välillä ahdistus/hikoilu kohtauksia.
Koen myös välillä alakuloa kun en voi juoda. Uskon kuitenkin että olen tehnyt oikean valinnan. Ja uskon että pystyn lopettamaan kokonaan. Minulle on mahdottomuus olla kohtuu käyttäjä. Parista lasillisesta ei tule kuin pahamieli. Enkä juo maun vuoksi vaan humala tarkoitukseen. Erityisen vaikeaa on iltaisin ennen kello 21.00 kun tiedän että alko menee kohta kiinni. Mutta tuon 21.00 jälkeen tulee rauhallinen olo koska tiedän etten voi enää saada sitä.

3 tykkäystä

Minua on myös hävettänyt alkossa käyminen koska asun pienellä kylällä pohjois-savossa ja kyllähän ihmiset huomaa kun käyn päivittäin hakemassa juomista.
Nuuskaa käytän päivittäin. Nyt olen siirtynyt nikotiinipusseihin josta valitsin miedon vahvuuden. Aikomukseni lopettaa. Annoin itselleni vähän armoa etten yri

Lämpimästi tervetuloa mukaan. Täällä kirjoittelee monenlaisessa tilantessa olevia. Voit halutessasi aloittaa itsellesi myös oman ketjun tai seikkailla muiden ketjuissa. Ihan miltä itsestäsi hyvältä tuntuu.
Mitä tulee AA:han niin sen periaate on nimettömyys. Osallistujista ei kirjata mitään tietoja minnekkään. Joillekin on helpompaa lähteä ensin mukaan aa;n verkoryhmiin jotka kokontuu esim. Zoomissa. Niihin voi osallistua etunimellä tai lempinimellä tai ihan keksityllä nimellä. Pakko ei ole puhua mitään ja voi oman vuoron tullen sanoa että kuuntelet tänään. Tai sen voi kertoa vetäjälle ennen tilaiduuden alkua. Kameraa pitää joissakin ryhmissä käyttää päällä kun ryhmään menee ja mikrofonia että tiedetään ihmisen olevan oikealla asialla ja srlvinpäin ja ekan kerran kun menee niin kantsii kertoa sen olevan eka kerta aa tilaisuudessa.
Itse niissä kävin alkuun ja sekin on täysin vapaaehtoista. Minusta ei tullut aa ihmistä mutta joillakin se toimii.

Ryhmät löydät hakemalla: aa verkkoryhmät

Kirjoita avoimin mielin täällä ja tsemppiä raittiuden tavoitteluun

2 tykkäystä

Onpas täällä plinkissä nyt vilinää ja vilskettä :grinning: en pysy perässä keitä kaikkia on tullut uutena mukaan. Positiivinen juttu. Mukava huomata että raittiutta tavoittelee niin moni.

Mulla meni yö vähän heikosti. Erehdyin kuuntelemaan sinfonista metallia illalla ja se jotenkin piristi ihan liikaa. Taistelun jälkeen nukahdin lopulta yhden maissa ja näin unta että arabit hyökkäsi johonkin kaupunkiin jossa oltiin. Muistan että minun piti ksupungin portilta pelastaa kissani joka oli heräämässä anestesiasta. N. 20 metrin päässä oli aseistettuja miehiä hyökkäämässä ja pikkuveljeni heitteli niitä kivillä. Nappasin kissan syliin ja koirani juoksi vierellä vaaleanpunainen pehmolelu suussa. Siskokin oli lähellä ja lähdettiin juoksemaan pakoon. Näin kun arabit astui portista rynkkyjen kanssa ja huusin siskolle että hänen pitää juosta mutkitellen. Ilmeisesti minuun osui ja heräsin kun juoksemisestahan ei unessa tule mitään. Vaikka kuinka yritin niin matka ei vaan edennyt.

Välillä nukkumisesta ei vaan tule mitään. Onneksi niin ei käy liian usein.

Ulkona on ihan hyvä ilma joten yritän tänään lukea ulkona. Kohta tulee kylmä ja sit talvi ja ulkona lukeminen jää moneksi kuukaudeksi. Nyt on vielä mahdollista niin tilaisuus täytyy käyttää hyväksi.
Tällä viikolla ilmeisesti tulee vielä reissu kuopioon. Käyn levykaupasta tilaamani levyn jos saavat sen myymälään.

4 tykkäystä

Minulla myös levottomia unia ja lisäksi katkonainen aamu uni, mutta kuuluu vissiin asiaan, ainakin näin alussa.
Kun lopetin juomisen niin olen kyllä herännyt aamuisin virkeänä mutta iltapäivisin iskee kamala väsymys. En ole kuitenkaan nukkunut päiväunia että iltaisin tulisi sitten paremmin uni.
Kai sitä univelkaa on vain kertynyt niin paljon viimeisten vuosien aikana, että palautumiseen menee vaan aikaa.
Ps. Lukeminen on aina hyvästä👍

2 tykkäystä

Kannattaa luoda unirytmi. Yleensäkin rutiinit on tärkeitä raitistuessa. Ne luo turvallisuuden tunnetta. Nukkuminen on hirvittävän tärkeää. Mulla oli tapana laittaa aamulla herätyskello soimaan samaan aikaan. Illalla sit menin ajoissa nukkumaan ja nukuin sen 7-8,5 tuntia mutta en enempää. Se loi rytmin päiviin. Itse olen vielä tavsttoman rutiiniherkkä. Osaltaan se johtuu psyykkisestä ssiraudestani. Jos en muuhun voi vsikuttaa niin ainakin siihen millainen päiväni on. Alkoholismi johtaa hallinnan menetykseen. Se hallinta on hyvä ottaa takaisin.
Nykyään herötyskello ei enää herätä ja menen nukkumaankin paljon myöhemmin. Tein muutoksia nukkumisrytmiini noin kk sitten ja samalla tein muita pieniä muutoksia päiviini. PIENET muutokset kerrallaan. Älä myllää elämääsi liikaa yhdellä kertaa

3 tykkäystä

Kiitos vinkeistä @Fincoco.
Voisin kokeilla tuota rytmitystä. Joka ilta samaan aikaan nukkumaan ja joka aamu tiettyyn aikaan herätys. Jos vaikka sillä saisin unet korjaantumaan.
Olen myös huomannut että jos aamulla havahdun niin on perempi nousta kokonaan kuin jäädä torkkumaan.
Jos jään torkkumaan niin nukun vain vartin pätkiä ja herään ahdistuneena.

2 tykkäystä

Tässä kirjaa lukiessa törmäsin hienoon lauseseen joka sopii hyvin myös raitistumiseen:

Et vain voi teeskennellä että menneisyyttä ei ole, ja jatkaa eteenpäin. Ei ole uusia alkuja, harry. Niillä on kaikki vanhat mukanaan. Ainoa keino elää nykyisyydessä on syleillä menneisyyttä, käyttää sitä siemenenä, josta kasvaa tulevaisuus

5 tykkäystä

Tämä viikko on hurahtanut. Vastahan se eilen oli maanantai…. Jännä kuinka vanhetessa aika suorastaan liitää.
Syyspimeä oli kun heräsin viideltä. Niin se vain valo väistyy. täytyy ruveta käyttämään heijastinliiviä piakkoin aamukävelyllä.
Eilen jäin miettimään että olen reilun 12 vuoden ajan käynyt kävelyllä kolmesti päivässä… koira on siihen syypää. Kuinkakohan käy kun daniel kuolee?

Varmaan vähän aikaa kestää etten juuri tee kävelyitä mutta luulen, että jatkan kävelyitä senkin jälkeen. Pakkohan se on ettei jumahda sisälle.

Kauppaan täytyy suunnata. Sieltä onkin paljon tuomista.

2 tykkäystä

Musiikki on alkanut saada suurempaa osaa elämästi raittiuden myötä. Tykkään ostaa levyni fyysisenä kappaleena koska se on sitten taatusti oma eikä ole riippuvainen nettiyhteydestä ja laatu on aina hyvä.
Nightwishin uusinta levyä odotellessa pistäydyin kuopiossa levykaupassa. On siinä oma viehätyksensä plärätä valikoimaa. Tosin nyt en montaa minuuttia kaupassa viipynyt kun tiesin mitä olin hakemassa ja levy löytyi helposti.

Mielenterveyspuolen hoitajani vinkkasi jokunen vuosi sitten minulle että voisin ryhtyä kuuntelemaan musiikkia ja kuullostella tunteita joita musiikki herättää. Samalla miettien miksi musiikki herättää juuri sen tunteen ja tuleeko sen myötä joitakin muistoja.
Tykkään melodisesta ja vahvasta musiikista. Klassista kuuntelin pitkään mutta jotenkin se on niin hidasta. Minun iltamusiikkia. En oikein löytänyt omaa gendreä sitten millään. Mikään ei tuntunut miltään. Mutta sitten muistin nightwishin ja selvisi että se soittaa sinfonista metallia. Minulle se uppoaakin sit hyvin. Samalla löytyi toinen saman gendren bändi vision of atlantis joka soittaa melkeimpä parempaa musiikkia kuin nightwish.

Raitistuessa tunteet myllää aina välillä. Se sisäinen myllerrys voi purkaantua musiikin avulla.

5 tykkäystä

Nightwishin musiikki on itselleni kauneinta, lumoavinta ja taianomaisinta mitä tiedän. Varsinkin heidän vanhempi tuotantonsa. Ja heidän live-vetonsa sitten vasta ovatkin sisintä järisyttäviä!!

Itsekin ostan aina fyysiset levyt artisteilta joista pidän. Ja kun en omista älypuhelinta niin siirrän levyt aina tietokoneelle, josta siirrän ne mp3:lleni. Kumiveneessäni olen kuunnellut varsinkin tuota kuvassasi olevaa Human Naturen kakkoslevyä All The Works Of Nature Which Adorns The World, tuntenut kaunista yhteyttä universumiin kelluessani laineilla. Ad Astra <3 Musiikki on ihmeellistä.

img-1085a

3 tykkäystä

Täällä myös yksi musiikin suurkuluttaja. levyjä on kertynyt aika paljon, mutta nykyisin kuuntelen netin kautta.
Olin ollut raittiina kait vuoden, luin kirjaa sohvalla maaten, radio oli päällä. Olin nukahtanut ja heräsin musiikkiin joka tuntui maailman ihanimmalta, jostain ihanasta elämästä se kertoikin. Oli pakko lähteä musiikkikauppaan ja etsiä se levy missä tuo kappale oli. Myyjä oli niin avulias että tiesi mitä etsin, vaikken varmaan osannut sitä kunnolla englanninkielellä lausua. Mutta sain sen levyn ja laulun joka kertoo wonderfull lifestä. Se oli jännä kokemus, kun en englantia juuri ymmärtänyt, mutta jotain ymmärsin, ja se musiikkihan se eniten vaikutti. Ja se kun heräsin johonkin autuaaseen tunteeseen, olen vapaa ja raitis, ei enää pakonomaista juomista ja tupakanpolttoa. Mikäs sen ihanampaa voi olla.

3 tykkäystä

Onpa kiva kuulla, että muutkin täällä tykkää raskaammastakin menosta. Itse kuuntelen musaa popista melodiseen death metalliin ja pidän paljon myös tuosta Visions of Atlantis orkesterista. Se on mitä parhainta musaa salille ja lenkille. Ja Nightwish on tosiaan niiden esikuva.

3 tykkäystä

Väsy päivä. Näyttää noin kerran kuussa käyvän niin että herään aamuyöstä. Tänään kello 1.30 heräsin kun näin unta siitä että venäjä lähetti lennokkeja kylään. Jostain syystä nyt tämmöisiä sotaisia unia vaikka en lue sotauutisia otsikkoa pidemmälle mutta kai ne otsikot jää sit mieleen pyörimään.

Noh yritin sit vessassa köynnin jälkeen nukahtaa mutta yksi kissoista pomppasi pään viereen ja minä unenpöpperössä huitasin sen lattialle kun en tiennyt mikä kimppuun hyökkäsi ja kaiken kruunasi kun sen jälkeen alkoi ukkonen pauhata ja piti irrotella televisio virrasta.
Joten tapahtui niin monta asiaa peräkkäin että oli turha yrittää nukkua enää.
Keitin kahvit ja lähdin koiran kanssa sateeseen ja pistäydyttiin keskustassa. Halusin kävellä entisen vakipaikkani ohi. Kiehtoo nähdä se touhu nyt raittiina.

Ravintolan ovi oli auki ja näin sisälle jossa hoippui ihmisiä. Sekö se oli itselläkin tavoiteltu olotila. Hyvä että pystyssä pysyi. Kova känni päälle ja täysin omaa luonnetta vastaan jututin kaikki ja olin yltiösosiaalinen.
Aamulla morkkis.
Oli kuitenkin kiva kävellä ravintolan ohi. En ole käynyt siellä sisällö 15 kuukauteen. Jotenkin sen tunnelman läpi näkee niin eri tavalla kun on selvinpäin.
Tein päätöksen että jonain päivänä astun sisään ja käyn katsomassa sisältä sen menon. Voi olla etten saa edes yhtä limpparia juotua kun pitää lähteä pois mutta sen näkee sit.
Olen vapaa siitä paikasta vasta kun olen käynyt siellä selvinpäin ja kuullut ja nähnyt selvin silmin ja korvin millaista siellä on.

En nuku päiväunia. Seiskan jälkeen sänkyyn ja unta palloon niin huomenna herään virkeänä uuteen päivään

3 tykkäystä

Sijoitin uuteen sohvaan. Entisessä on käsinoja murtunut ja melko kulahtanut toistskymmentävuotta meillä ollut ja käytettynä saatu. Hyvässä tarjouksessa oli sohvat ja tämä uusi sohva kustantaa 10 kuukauden kännit.
Jotenkin sitä nykyään on enemmän motia kiinnittää huomiota oman asunnon viihtyvyteen.
Mullahan ei ole mitään tyyliä sidustuksessa. Tai kai mulla on oma tyylini. Kivan näköisiä asioita jotka kaikki on erivärisiä ja tyylisiä. Kaikki vuosikymmenet edustettuna 1800 luvun alusta lähtien. Semmonen iloinen sekametelisoppa. Moderni tyyli kohtaa 90 luvun :stuck_out_tongue_winking_eye: on ainakin kontrasteja jos ei muuta. Ja uusi sohva on korkeampi niin äidin on helpompi siitä nousta ylös.

Velipoika kävi eilen kylässä ja hän ei millään meinannut uskoa että olen pian ollut 15 kk selvinpäin. ” etkä oo ollu” tokaisi mutta uskoi vasta kun kerroin raitistumisen päivämäärän :grinning:

Suihkuun täytyy mennä. Hikoilin yöllä melko paljon

4 tykkäystä

Tähän olen muuten alkanut itsekin kiinnittää huomiota. Ymmärsin, että nukun helposti liikaa ja se saa päivän pilalle. Olin näemmä tässäkin asiassa vähän hidas, kun kärvistelin kuukausitolkulla luullen tarvitsevani enemmän ja enemmän lepoa. Päivä meni sumussa enkä jaksanut mitään, vaikka olin lopettanut juomisen. Ajattelin, että kroppa vielä palautuu ja sille on suotava riittävä lepo. Vasta kun tajusin huolehtia, etten nuku yli kahdeksaa tuntia, aloin virkistyä. Eihän sellainen tissutellessa tullut mieleenkään, kun oli vähän pakkokin vapailla huilata ties kuinka paljon. Samalla uni oli tietysti silloin tosi huonoa.

Kiitos taas kuulumisistasi ja hyvää viikon alkua!

1 tykkäys

Hieno sohva @Fincoco. Eikö ole ihanaa kun rahaa jää mukaviin asioihin kun ei juo.
Tämä minulla iso motivaattori kun juomiseen meni noin 600€ kuussa.
Eikä tarvitse enää lainata rahaa kaikilta.
Ihanaa alkanutta viikkoa sinulle.

1 tykkäys