Vuosi sitten klo 3.05 muistan katsoneeni kelloa ennen sammumistani. Nyt havahduin yöunilta klo 3.03 enkä saa enää unta. Ei haittaa. En ole nukkuessani oksentanut sänkyni viereen kuten vuosi sitten sammuneena mutta koirani ilmeisesti halusi näyttää miltä se näytti ja päätti itse oksentaa juuri sänkyni viereen
Aloitin juomaan jo yläasteella. Salaa veljien kanssa vanhempien viinoja ja kiljua. Ammattikoulun kolmas vuosi meni pitkälti krapulassa enkä valmistunut.
Tuo johti yhteen jos toiseenkin ikävään asiaan ja lopetin juomisen syksyllä 2002 ja kävin kouluni loppuun 2003. Olin juomatta vuoteen 2008 kunnes teki mieli olutta. Silloin köyttö oli melko normaalia nuoren käyttöä.
Vuodet 2009-2012 syksyyn join joka toinen ilta. Oli raskas työ maatilalla. Illalla olutta ja siitä usein ravintolaan. Aamu neljältä kotiin ja siitä tunnin päästä navettaan robotin äärelle. Paloin loppuuun.
Olin ostanut nuorena ja tyhmänä talon maatilalta ja tein päätöksen että jotta en tappaisi itseäni lähden pois. Niin tein ja talo meni vasaran alle. Oli valittava työ ja juominen tai vapaus ja elämä.
Vähensin juomista uudella paikkskunnalla jonne muutin. Join kerran viikossa minttuviinaa ja täyttelin ristikoita.
Ryhdyin seurustelemaan ja olin vajaan vuoden raittiina. Suhde kuitenkin päättyi ja valitsin pullon. Silloin 2014 aloin juomaan jälleen joka toinen ilta ja juoksin ravintoloissa. Rahaa ei ollut joten kerjäsin rahaa sukulaisilta tai valehtelin saadakseni alkoholia.
Sairastuin psyykkisesti ja pian löysin itseni usein sairaalan päivystyksestä psykiatrisesta arvioinnista. ——> sairasloma joka kesti vuoden josta kuntoutustuelle——> valvottu antabus ja haaveilin jstkuvasti hoidon päättymisestä.
Muutimme yhdessä äitini kanssa synnyinpaikkakunnalle 2016 ja kävin hakemassa antabuksen kahdesti viikossa.
Hoito päättyi ja lähdin käymään uudessa valamossa. Ostin olutta ja join ne huoneessani joka sattui olemaan vanha munkin kelja… siitä se taas alkoi. Kännejä ja sairaalareissuja, uhkauksia tappaa itseni.
Muutto vuonna 2020 yhdessä äidin kanssa ja päätin rajoittaa juomista kertaan kuukaudessa. Se pitkälti onnistui ja join kerran kuussa ja joka kerta kävin ravintolassa. Kaksoisveli joka tuolloin kävi aa:ssa sanoi minua alkoholistiksi ja kielsin sen jyrkästi. En myöntänyt että alkoholistihan minä olen.
Pysyvälle eläkkeelle minut laitettiin vuonna 2021.
Juominen kerran kuussa jatkui ja isä kuoli 24.4.2023 join sitten toukokuussa ja kesäkuussa kahdesti. Kesäkuun alussa 2023 kävin viimeisen kerran ravintolassa. En vain tiennyt sitä silloin. Ilo siellä käymisestä oli kadonnut jo aiemmin. Katselin sitä porukkaa ja tunsin yksinäisyyttä ja surua.
Koitti juhannus ja juhlimme sitä siskon luona. Känni oli kova. Minut oli kuski ja sisko taluttanut autosta kotiin suoraan sänkyyn.
Katsoin kelloa klo 3.05 ja sammuin.
Juhannuspäivän aamupäivällä tein päätöksen etten enää juo ja näin pitkään en vapaaehtoisesti ole ollut selvinpäin sitten vuoden 2008.
Tunnen iloa raitistumisesta. Olen tyytyväinen elämääni nykyään. Toinen vuosi vedetään perään