Muutaman viikon reissun jälkeen kotiin palanneena lueskelin taas plinkin kirjoituksia ja silmäilin myös ketjusi läpi. Melko ristiriitaista tekstiä, johtuen ilmeisesti siitä että kirjoittelet tänne päihtyneenä… Surullista. Mutta komppaan Winstonia:
Totta.
Kaikki syyt jatkaa juomista ovat lopulta vain tekosyitä. Ja miten niin et muka pysty avaamaan tietokonettakaan aamuisin ilman aamulonkkuja? Mikä häpeä siihen nyt liittyy?
Hae nyt oikeasti apua ja pian, itsesi ja lapsiesi tähden. Ja ihan ensiksi lopeta se juominen, siitä se lähtee. Jo pari selvää päivää kohentaisi kummasti vointiasi ja itsetuntoasi. Älä jää sinne tietokoneelle yksin nyyhkyttämään.
AA:sta on ollut monille suuri apu, toisille siitä taas ei ole ollut mitään apua, mutta tämäkin riippuu ihan ihmisestä, joten ainakin kannattaa kokeilla.
Ensimmäisenä sun pitäisi saada kuitenkin tuo putkesi poikki. Eivät ne AA:ssa sun mahdollisesti pahoillekin vieroitusoireillesi voi mitään tehdä. Mene siis sinne katkolle, se nyt vain taitaa olla tässä se ensimmäinen askel, joka on otettava, vaikkei siellä katkolla niin hauskaa ja ihanaa olisikaan. Voithan toki myös kokeilla avokatkoa A-klinikan kautta, jos se suljettu katko on sulle niin hirveä asia, mutta avokatko ei välttämättä toimi kovinkaan hyvin, jollei motivaatio ole todella huipussaan.
Tekstini on ristiriitaista varmasti,johtuu osin alkosta mutta muustakin,sekavasta elämäntilanteesta yleensä.
En jaksa tätä rahatonta olotilaa.Rahatonta ja rauhatonta.En jaksa piinajan ääntä, se just soitti että on paistanut ison kinkun josta liikenee mullekkin.Iltapäiväksi pyysi lähtemään autokatsastukseen kanssaan…
Mikä on minussa vikana,kun en pysty vain nukkumaan,paria vrk päästäkseni alkuun.Pitää soittaa apteekkiin ja kysyä voiko antabusta ottaa vastaa puhelinreseptinä,sit terapeutille josko laittais reseptin sinne.
Tiedän että se voima löytyy minusta,se on nyt piilossa mut ei se ole voinut kokonaan kadota!Jos ois rahaa kuten kankkusella,oisin jo ajat sit menny taksilla lapualle minnesotahoitoon.
Sinnekkin olen soittanut.En mä änkyrähumalassa ole koskaan,ainoastaan jos juon kirkkaita alkoholeja nopeasti.Niitä en oo juonu moneen viikkoon.Tai siis olen kovissa promilleissa mutta toleranssi on niin kova ettei sitä huomaa.En konttaa en edes kävele vinossa
Suosittelisin lämpimästi, että vaikka joku Sinulle (mitä pitäisin suurena ihmeenä…) tosiaan kirjoittaisi Antabukset puhelinreseptillä niin älä ota ennen kuin olet tarkastuttanut maksa-arvosi ja muutenkin jutellut tilanteesta ihan face-to-face lekurin kanssa. Meinaan ensin kova putki ja sitten seinään antabusten ottaminen puhelinreseptillä tietämättä elimistön tilaa… Ei hyvä, ei todellakaan hyvä. Maksan saa hajalle helpommallakin ja antabus voi olla todella hc rasitus alettuna ottamaan “tuosta vain”, ettei joisi enää.
Olen niin,niiiiin vihainen ja pettynyt itseeni-kaikki tsemppaa ja mä en saa itteeni niskasta kiinni.Ystävä juuri kirjoitti facen privassa siittä,kuinka ennen hän on saanut katkaistua toivottomalle näyttäneen juomisen mun tsempillä ja innoituksella.Nyt kävi toisinpäin,hän sai katkaistua ja tsemppaa mua.
Muistuttaa kuinka aikasemmin olen katkaissut monen kk putken ykskaks…se on ollut ennen se.Tämä on suoraa menoo jellinekin käyrän mukaan. Lähetin jopa antabukset hänelle postissa joskus…olikohan viime syksyä.Kun enhän mä niitä tarvii…niin,en tarvii jahka saan poikki, kun se himo on aina loppunut siihen.
Nyt kun tämä riippuvuus etenee,en voi olla varma siitäkään etteikö se muuttaisi muotoaan,eli himo iskee puuntakaa vaikkei niin ole koskaan ennen käynyt kun on saanut putken poikki!
Tervehdys. Olen seuraillut tätä ketjua. Hyviä asioita täällä on jo sanottu. Tärkeintä ei voi koskaan toistaa liikaa: korkki kiinni. Keinolla millä hyvänsä. Kaikki selitykset sikseen ja se korkki kiinni. Ilman mitään sääntöjä: en voi ennen kuin pystyn nukkumaan kaksi päivää/saan antabukset/kaikki katkolla olevat inhat tyypit lähtevät sieltä/ennen kuin on rahaa (?). Näissä sun selityksissä ei ole paljoakaan järkeä. Ei ole kyllä mun mielestä silläkään, että uhkaillaan että sitten kuolet jos jatkat juomista, se kun tahtoo juovalla olla aivan varteenotettava vaihtoehto. Sen sijaan liian vähän on sanottu, että kun sen saa poikki, asiat järjestyvät, et menetä mitään olemalla juomatta. Ilman alkoholia on ihanaa. Aluksi se on helvetin vaikeaa, ja siksi pitää sietää kaikenmoista jotta saa sen poikki, mutta se kannattaa. Tiedät, että se kannattaa.
Kenia, alkoholistille on yksi paikka, jonka hän saa avata vaikka kuinka peloissaan ilman rohkaisuryyppyä: AA:n palaveripaikan ovi. Tänäänkin ryhmät kokoontuvat sinua ja muita avun hakijoita varten.
WHO on ajat sitten määritellyt alkoholismin sairaudeksi. Ei se ole häpeä. Avun hakeminen on kaikin puolin oikein.
Mutta toisaalta jos ajattelee tällaisia ketjuja, niin niillä saattaa jossain vaiheessa olla jopa hyvinkin positiivinen vaikutus asioita selvittäessä JOS sellainen kunnon ryhdistäytyminen tapahtuu. Yleensä siinä kun pää selviää, ajatusmaailma kirkastuu ja promillet haihtuvat, joidenkin omien ajatusten saati tekstien lukeminen saattaa olla hyvinkin terapeuttista asioiden fiksulla tolalla pitämisessä. Ei ole yksi ja ainut kun on omia jotain huuruisia nettitekstejään katsellut: “Voi hyvä tavaton, en koskaan tajunnutkaan että olin noin kuutamolla… Ei ikinä enää”. Eli asioilla on puolensa ja puolensa
Edelleen sitä parempaa odotellessa täysin taintuneena.En kestä ihmisiä…kestän jos olen ottanut rohkaisua mutta vierotusoireiden koittaessa joka ikinen ääni ja sana ja risahdus on liikaa Silloin kun alkaa herätä siihen todellisuuteen ja ihmettelee mikä helvetti mua on riivannut ja mitä tulikaan tehtyä.
Mulla on päivässä pari hetkeä jolloin olen täynnä halua mennä mihin vain…voimat ei riitä jos ei juuri sillä hetkellä saa apua:( Pyörittelee päässään:jos soitan katkolle,jos menen avokatkaisuun,jos,jos ja jos…yritys painuu unholaan hetimmiten.
Mulla ei ole vaihtoehtoja todennäköisesti,koska moni olisi jo mun tilassa hakenut sitä apua eikä jäänyt jossittelemaan.
“Höpö höpö missään tien päässä olet! Tiiätkö että oot ollut monta kertaa samassa jamassa, joka kerta sulla on ollut samat pelot ja ahistus ettet selviä. Asias oot osannut sotkea melkein jokaisen kauden jälkeen samaan jamaan ja JOKA KERTA oot selvinnyt! Kyllä sä selviät nytkin, en epäile.
On vaan nin turhauttavaa yrittää mitään kun sulla on niin kova pää ettet pysty repäiseen irti tuosta kierteestä just nyt. Mutta kyllä se päivä vielä tulee, oon varma siittä! Haluaisin vaan että se tulis äkkiä, koska muuten joka päivän jälkeen on vaan vaikeempi ja vaikeempi tilanne.”
Ystävän viesti mulle facen privassa.Luvallaan laitettu kun ei näy nimeä.
Mitähän se “piinaaja” tuossakin muka kontrolloi??? Pyysi jäämään yöksi, mutta sinäpä teit ihan oman tahtosi mukaan ja veit sieltä ruoka- ja juomakassit sekä rahaa ja lähdit saman tien.Muistitko kiittää edes? Taitaa teillä se kontrolliasetelma mennä hieman toisinpäin, kuin väität . Mullekin kelpaisi tuollainen “piinaaja”, jolta voisin hakea viinaa, ruokaa ja rahaa tuosta vain ilmaiseksi. Paitsi, mä en pidä ihmisten tunteilla leikkimisestä ja hyväksikäytöstä, vaikka olen toki näihinkin joskus syyllistynyt, se myönnettäköön.
No, meni ehkä hieman varsinaisen asian vierestä, mutta kun mä en ihan oikeasti ymmärrä, mitä sä näillä kirjoituksillasi tässä ketjussa ajat takaa. Hieman sekavaa settiä nuo juttusi, etten sanoisi .
Samaa mieltä. Mun pointti olikin se, että vaikka on tärkeää herätellä ihmisiä havahtumaan omaan tilanteeseensa ja neuvoa heitä löytämään apua, niin yhtä lailla on tärkeää myös muistaa pitää sitä toivoa ja tsemppiä yllä, vai mitä? Ihan vaan jo siksikin, että näitä ketjuja lukee myös monet sellaiset ihmiset, jotka eivät ole vielä rekistöröityneet mukaan palstalle, mutta kaipaavat kipeästi apua ja rohkaisua. Jollekin sellaiselle voi olla ihan ratkaisevan tärkeää lukea Iiriksen kaltaisten jo pitempään raittiina olleiden ihmisten rohkaisevat sanat. Niistä voi saada sen ratkaisevan kipinän pysyä raittiina juuri tämän päivän ja ehkä huomisenkin jne.
Oho, vau! Ai mä olen ollut jo pidempään raittiina? Enhän ole ollut vielä vuottakaan. Kiitos, tuulet, kivalta tuntui silti.
Minun mielestäni se on sellainen kaksiosainen juttu, toisaalta tarvitaan sitä herättelyä ja ravistelua, toisaalta muistuttamista (tai kertomista) niistä hyvistä asioista mitä raitistuminen pitää sisällään. Hyvä että täällä tulee monenlaisia kommentteja. Ja jos päihtyneen kommenteista ottaa jotenkin kovasti itseensä, voi miettiä sitten sitä omaa prosessia että mikäs siinä mättää jos niin kovasti toisen kommenteista hermostuu. Minulle tuntuvat sopivan parhaiten rakkaudelliset teot, en yleensä kommentoi mitään jos jotkut jutut kovasti ärsyttävät.
Voiko kaks kuukautta juoneelta odottaa muuta kuin sekavaa settiä?Ihmeen järjissäni olen olosuhteet huomioonottaen.
Piinaajan kontrolloinnista:Se kontrolloi sillä rahalla…varmistelee että palaan hädänalaisena sen luo uudelleen ja uudelleen.Oon pyytäny et antais mulle vaikka sen 2000-5000 heti,mutta ei…se tietää ettei näkis ja kuulis musta mitään sen jälkeen.
Tärkeintä on juomaputken lopetus,kun voisikin keskittyä vain siihen.Toivon ylläpito on tärkeää, todella tärkeää.Jos kaikki huutaa kuorossa että ei tule mitään ikinä,kuolet viinaan, ei jaksa…vaikka se onkin yksi vaihtoehto.
Realiteetit tiedän,ihan kaiken nuo sisäelinjutut ja muut,toivoa en yksin pysty pitämään yllä.
No,nyt se on tulossa,soitti “tulenko vai en”.Huusin että en voi tietää sun jutuista…se siihen että noniin,kohta olen ovellasi,hyppää kyytiin.Eli menoksi.Palaan illalla.
Siis haloo!!! Kuka ihminen heittää tuosta vain 2000-5000 euroa kerralla jollekin, joka tulee pyytämään?!?! Mä olen itse köyhä, mutta vaikka mulla olisi mahdollisuuskin pistää rahaa menemään tuolla tavalla, niin enpä mä silti tuosta vain laittaisi tonneja menemään jollekin alkoholistille. Lainata toki voin hädässä/tarpeessa olevalle luotettavalle ystävälle, mutta se nyt on hieman eri asia. Nyt pikkuhiljaa jo maanpinnalle sieltä, Kenia.
Ja mihin sä tuollaisia summia nyt tarvitsisit? Eikö se ryyppäämisen lopettaminen ole huomattavasti helpompaa, jos ei ole sitä rahaa, jolla ostaa itselleen juotavaa?
Juu, ja se on ihan totta, että ne positiiviset, kannustavat ja rohkaisevat(siis raittiuteen kannustavat ja rohkaisevat ) viestit jollekin, joka ensimmäistä kertaa ilmaantuu tänne tukea ja apua hakemaan, ovat tietenkin paljon parempi juttu, kuin se, että syydetään heti täyslastillinen paskaa niskaan, noin niin kuin kärjistetysti, mutta tässä tapauksessa positiivisesta kannustuksesta ei juurikaan tuntunut olevan hyötyä, ainakaan toistaiseksi . Eipä tosin tuo rankempi ravistelukaan sen enempää tunnu nyt auttavan .
Totta, Winston, mutta toivotaan että edes joku (muu) saisi näistä viesteistä sen tarvitsemansa tsemppauksen ja toivon siemenen…? Eihän sen ole pakko aina olla ketjun aloittaja itse, näitä viestejä lukee niin moni muukin.
Sillä tavoin itsekin tulin aikoinaan mukaan plinkkiin. Aluksi vain siis rekisteröitymättömänä “vierailijana” viestiketjuja taustalla seuraten. Ja kaikesta huolimatta paljon hyvää keskustelua ja vinkkejä tässäkin ketjussa.
Lisäksi mä uskon vahvasti siihen, että vaikka olisi niin sanotusti “tilanne päällä” eikä paljon pysty vastaanottamaan, ne sanat jäävät johonkin mielen perukoille. Voi vaikka tulla takaisin joskus kun muistaa että täältä sai raippaa ja/tai tukea. Tai muuten jäävät mieleen pyörimään ja tekevät siellä omaa työtään. Emmehän voi olettaa, että jostain taikasanasta ihminen yhtäkkiä raitistuu, kun joku nimetön plinkissä näin kehottaa. Voimme vain toivoa, että sanoistamme on joku hyöty, ellei nyt niin tulevaisuudessa. Tai jollekin muulle. Tai vaikka meille itsellemme.
Siitä voit olla aivan varma että himo muuttaa muotoaan, se iskee kiinni aina vain lujemmin. Ennen pystyit saamaan putken poikki, nyt et. Luotit turhaan siihen että pystyt lopettamaan milloin vain. Alat olla jo loppusuoralla.
Kun tämä piinaaja näyttää elämääsi rahoittavan ja itse siihen mielihyvin suostut, kokeilepa seuraavaa: Hän ei anna sinulle 2000-5000 euroa, mutta hanki hoitopaikka vaikka sieltä myllyhoidosta ja pyydä häntä maksamaan se. Koska tosiasiahan on, jos saisit sen rahan käteen piiloutuisit jonnekin ryyppämään. Jos hän maksaisi hoitolaitokselle olisi siitä jotain hyötyäkin, edellyttäen tietysti että pysyisit siellä hoidossa ja tekisit kaikkesi päästäksesi aineista irti.
Miten minä en jaksa uskoa tuohon, sinuun siis? Oletko trolli vai onko sinulla oikeasti hätä? Selityksiä olet ainakin hyvä keksimään, oikeaa raitistumisen halua tai yritystä sinulla ei tunnu olevan.