Esittely

Kiitos vinkeistä! Tota foorumin/blogin alottamista oon miettinytki :wink:
Tulin juuri AA-kerhosta, sinne mentäessä oli todella paha olo, nyt o todella kevyt. Mä sanoin siellä suoraan mitä olen mieltä jumalahöpötyksistä, ja juteltiin siitä, tuntu että kaikki ymmärsi mun näkökannan, ja nyt nähtävästi olen menossa sinne huomenna uudestaan.
Tsemiä kaikille!

En tiedä onko hyvä idea, mutta oletko tietoinen masennuslääkkeistä jotka laskevat seksihalut lähes olemattomiin?

Itse lopetin kyseiset lääkkeet juuri em. syystä :mrgreen: Mielummin vähän alakuloa kuin ilman haluja. Ei tietenkään ole vitsailun aihe jos kyseessä on paha seksiaddiktio. Tsemppiä muutenkin!

Joo en mäkään tykkää mistään lääkkeistä mitkä sekoittaa pään, ei o mun juttu.

Mielummin seksiaddiktio sitten…

No minun mielestäni ei lääkkeillä esim antabus voi korjata alkoholismiakaan, se on se pään sisällä tehtävä työ se tärkein, ei niinkään mikään lääke joka poistaa sinulta halut/ tai antaa sinulle myrkytystilan jos juot tippaakaan.
Tietysti on ihmisiä jotka uskoo että kaikki lääkkeet on ok ja kukkasia kasvaa pelloilla, mut ite en ainakaan enää pistä suuhuni mitään mikä sekoittaa pääni; mielialalääkkeet jne jne.
Kyllä se vanhan kunnon pään asioitten selvitys ihan puhumalla, itkemällä,huutamalla jne on paras.

Mutta lääkkeet katkaisee pahimmat huiput pois ja on helpompaa keskittyä päässään ongelmiinsa. Ei tartte kokoajan olla tyhjentelemässä…
No itse teet niinkuin teet, kunhan heitin ilmoille vain jos et sattunut tietämään.

En mäkään suosittele lääkeitä. Kyllä asiat voi saada kuntoon ilman niitäkin. Ei sekavaa päätä kannata sekottaa tai himmata yhtään enempää, johan se on testattu se ongelmien hoitaminen jos jonkinlaisilla aineilla.

Puollan ylläolevaa postia. Liian helposti nykyään kun ei ole valtiolla varaa/haluja/mahdollisuuksia aloittaa kaikkien kanssa kunnon hoitosuhdetta, annetaan ensiapuun lääkkeet mitkä turruttaa, ja samalla lykkää varsinaisen hoidon tarvetta.
Mutta minkäs teet, tosiasiahan vaan on se valitettavasti, että ei sitä pysty lääkäreihin enää luottamaan samalla lailla kuin pienenä, kun hammaslekurissa käytyä sai tikkarin kun oli kiltti poika. Nykyään tikkarin tilalle on tullut rauhoittavat/mielialalääkkeet. Sitten ihmetellään isoon ääneen kuinka ihmiset koukuttuvat lääkkeisiin, ja kuinka sekakäyttö on räjähtänyt viimeisenä vuosikymmenenä.
Jos olisin politiikko, niin tekisin kyllä jotain tälle terveydenhuollon tilalle ja antaisin itselleni runsaan palkankorotuksen.

Lääkäreitä on moneen lähtöön, ja kyllä etenkin riippuvuutta aiheuttaviin ja päihdyttäviin lääkkeisiin linjan pitäs olla tiukkenemassa, koska niiden riskit ja haitat tiedetään kyllä jatkuvasti paremmin.
Bentso- ja Lyrica-koukkujakin sentään joudutaan purkamaan ihan suljetussa huumevierotuksessa, vaikkakin sillon kyseessä on ollut yleensä isojen määrien päihtymishakuinen väärinkäyttö, eikä reseptin mukainen käyttö.

Kunnon hoitosuhteita on mahollista saada ainakin päihderiippuvuuden hoitamiseen, mutta mielenterveysongelmaiset joutuu usein pahemmin heitteille. :frowning: Päihderiippuvuudesta toipumisen polku voi alkaa vaikkapa A-klinikalta ja johtaa vierotukseen (eli katkolle) ja sieltä toivottavasti mahdollisimman tukevaan ja laadukkaaseen pitkään kuntoutukseen. Sellasia on nykyään ilahduttavan paljonkin. Mm. lääkkeetön yhteisöhoito on tosi kova juttu, samaten tietty vanhat kunnon minnesota-malliset hoitopaikat.

Koko ajan kuviossa on hyvä olla vertaistuki, sen merkitystä ei voi liikaa korostaa. Nähhään paltsuissa! :smiley:

Hienoa, että Ketostix kun olet päihdeihmisen kanssa, niin tiedät tuon lääkkeen “luonteen”. Eli sillä buustaillaan muita keskuhermostoon vaikuttavia aineita. Ja sitä voi myöskin ihan yksistään isommilla annoksilla käyttää päihtymistarkoituksessa. Ja mikä pahinta, syntynyt koukku on karmeaa purkaa niiden vieroitusoireiden takia, mitä se aiheuttaa. Aivan hullun fyysisen koukun tekee, minulla ainakin pahimman koskaan… Ainakaan minulla ei tehnyt psyykkistä koukkua, joka on hieman kummaa.

Eli pointtini oli se, että mitä enemmän päihdetyön tekijät, lääkärit, hoitajat… Saavat informaatiota tämän hirvittävän lääkkeen ominaisuuksista, suunta ei voi olla kuin parempaan.

Niin, jos tarkotat bendi-lääkkeitä, niin kyllähän ne on kuitenkin sen verran yksinkertaista ja suoraviivaisesti vaikuttavaa kamaa, että niiden ominaisuudet pitäisi olla tuttuja kaikille.

Mutta eihän kaikki ns. maallikot ymmärrä sitäkään että alkoholiin voi syntyä sairaudenkaltainen riippuvuus. On järkyttävää ja hirvittävää tavata jopa vanhan polven sosiaali- ja terveysalan työntekijöitä, joiden käsityksistä paistaa läpi asenne päihderiippuvuuteen jonkinlaisena “laiskuutena, moraalittomuutena” ja selkärangattomuutena. :open_mouth:

Nämä tantat kauhistelevat “oi, päihtetyö, eikö se ole kauheaa ja synkkää ja rankkaa? jotain puliukkojen paapomista?!”
Sitten jos niiden kanssa yrittää keskustella että eikös päihdeongelmista toipuminen ja toipujien tukena oleminen voi muka olla valtavan ihanaa ja rikastuttavaa, palkitsevaa monella tavalla… ja optimistista, ne yhä pyörittelee päitään ja lähtevät omiin hommiinsa vaihtamaan mummuille vaippoja.

Eikä ne tajua sitäkään, että kyse voi olla ihmisten tulevaisuudesta, sillä esim. huumeriippuvuudesta toipumaan pyrkivät voi olla hyvin nuoriakin. Ihmisiä joilla on elämä edessä, ja mahdollisuudet vielä vaikka mihin elämässään, jos…

Niin, jos… ! Ilman optimismia ja uskoa toipumiseen emme kukaan jaksaisi. Joillekin se on vasta visio, mutta ei pilvilinna. Toipuminen, raittius olkoon kirkas päämäärä, jota kohden pyrkiä.

Hyvä kirjoitus.

Mutta tarkoitin kyllä Lyrica-lääkettä Ketostix. Anteeksi epäselvyyteni… Tästä lääkkeestä päihtyöntekijät sun muut riippuvaisia auttavat, aina lääkäreistä lähtien eivät ole tarpeeksi tietoisia keskimäärin, ainakaan vielä. Mitä se on ja miten se vaikuttaa, koukuttaa ja päihdyttää sekä buustaa. Mutta bentsoista tottakai samaa mieltä, suoraviivaista hommaa ja ominaisuuksia on tutkittu jo kauan.

Mutta nimenomaan tämä v.2007 markkinoille tullut uusi tulokas Lyrica on päihteilijöiden keskuudessa, jonkinlainen uusi suosikki. Ja vieläkin monet lekurit määräävät sitä mielestäni aivan liian auliisti. Lääkefirma joka tätä valmistaa on aivan suoraan valehdellut/manipuloinut tutkimustuloksia, ja täten saaneet lääkkeelle “ei päihdyttävän ja ei riippuvutta aiheuttavan statuksen”. Monet lääkärit tietysti uskovat tämän, mutta kun kokemusta karttuu, niin uskoisin mielipiteiden muuttuvan.

Haluan vain tuoda esiin tämän lääkkeen nurjat puolet. Sillä itse meinasin seota tämän lääkkeen alasajoon, jonka tein muutama kuukausi sitten lopullisesti. Jos potilas syö tätä lääkettä vaikka 8-10vuotta maxi annostuksella 600mg/pv niin sanon, että vierottautuminen on todella vaikeaa (ei tarvita edes varsinaista reseptin ylittämistä, ihan tämä maxi annostus riittää tuomaan ongelmia). Väittäisin, että vaikkakin olisi suljettuvieroitus kyseessä niin, ihminen pääsee kyllä maanpäälliseen helvettiin. Jopa jotkut kovia huumeita käyttävät kauhistelevat tämän lääkkeen vieroitusoireita, enkä yhtään ihmettele. Pakkauksessa ei edes ole kolmioo. Joku sanoi, että siinä tosiaankin pitäsi olla pääkallo :smiley:

Ps. Olen kyllä samaa mieltä siittä, että on tavattoman kummallista, että päihderiippuvaisia, oli päihde sitten alkoholi, lääkkeet tai huumeet pidetään tosiaankin vieläkin jotenkin moraalittomina, selkärangattomina ja ihmisinä “jotka eivät vain osaa ottaa itseään niskasta kiinni”. Päihderiippuvuus on kuitenkin aivan tiedepiireissä saakka jo luokiteltu sairaudeksi/addiktio sairaudeksi. Valitettavaa on tosiaan tämä tietämättömyys, mutta aika menee eteenpäin ja ihmiset onneksi tulevat ajan kanssa tästäkin asiasta pikkuhiljaa tietoisemmiksi.

No kyllä päihdelääkärit kai Lyrican vaarallisuuden tietää, toivoakseni. Onhan moinen troppi aika suosittu artikkeli mm. huumeiden katukaupassa.

Aika paljon on lääketehtaiden tuotteet syrjättäneet “perinteisiä” huumeita markkinoilla… esim. hepoa ei enää juurikaan Suomen skenessä ole. Subutex on syrjäyttänyt sen täysin.

Ja kaikkea, ikävä kyllä, voi vetää i.v:nä, suonensisäisesti. :unamused:

[Poistettu haitallisen käyttötavan suosittelua -Päihdelinkin moderaattori]

Se on hirvittävä maailma, mutta toivoa on! Toivo on ihana asia! :slight_smile:

Hei Ketostix! Luin (vasta…) eilen tämän alueen sääntöjä ja siellä mainittiin tällaista:

Päihteiden käyttöön tai lääkkeiden väärinkäyttöön yllyttäminen ja huumausaineiden valmistamisen neuvominen on kiellettyä.

Noudata yleisiä keskustelun sääntöjä. Kiellettyä on:

Huumeiden valmistamisen neuvominen sekä käyttöön ja riskialttiimpien käyttötapojen kokeiluun yllyttäminen. Yllyttämisestä on kyse silloin, kun viestiin ei sisälly käytön tai siitä aiheutuvien haittojen vähentämisen näkökulmaa. Älä myöskään vähättele päihteiden käytön riskejä. Seulanpuhdistusohjeiden kysely ja antaminen on kielletty (näkymisajoista saa keskustella). Myös linkittäminen valmistamista neuvovalle sivulle on kiellettyä.

Tuo sinun Metadonijuttusi kuulosti minusta vähän liikaa “neuvomiselta”, tai siis joku saattaa sen ottaa sellaisena, vaikka Sinä ihan asiallisesti kerrotkin tilanteesta.

Toivossa on hyvä elää, sanoi se entinen lapamatokin… :smiley:

Joo hyi pois tollaset neuvot mun topikista, hyi hyi. Kyllä kaikki ketkä noi haluaa tietää tietää jo ne ennestään, tahi kaikki ne ketkä ei halua tietää, ei myös halua tietää…

Minustapa on muuten tullut “vahvasti panostava jäsen” :smiley:

Ps. Tän viikon lenkit päälle 150km… :wink:

Noh, saattaa olla niitäkin, jotka hoksaavat, että “kas, noinkin voi tehdä!!”. Sitä varten vain huomautin…

Joo tosiaan, olen tosi pahoillani lipsauksesta. Tarkoitukseni ei toki ollut suositella “haitallista käyttötapaa”, eikä mitään muutakaan käyttötapaa, vaan mieluummin olen sitä mieltä että moisista ainehista tulee pysyä erossa kokonaan.

Tuolla kentällä vaan näkee sen tyylistä toimintaa, että erehdyin taivastelemaan sitä nyt tässä internet-foorumilla, ihan vaan kauhistelun hengessä.

Olen siis oikeesti pahoillani.

Seulaakaan ei kannattane “puhdistaa”, sillä mitä ihmettä joku hyötyisi vetisestä seulasta.

Sinun työssäsi kyllä varmasti näkee koko elämän kirjon ja paljon sellaistakin, mistä tämmöinen maatiaiskana ei osaa nähdä untakaan! :slight_smile: Lipsahduksia sattuu kaikille, toivottavasti tuosta ei kukaan ehtinyt “ottaa opikseen”… Minä en nimittäin usko sitä että kaikki huumeidenkäyttäjät tietävät niistä asioista “kaiken”. Joskushan hekin aloittavat sitä hommaa, eikä kukaan ole nisti syntyessään, sen enempää kuin seppäkään…kaipa nekin hommat on opeteltava, mut tuskinpa kuitenkaan kantapään kautta, eiks siinä oo pikkusen liian paksu nahka…? :laughing:

Uusi päivä, uudet kujeet.
Kukas tääl sano että miettii kans liikaa? Mitäs keinoja SÄ käytät niitten hiljentämiseks? Välillä tuntuu että ei oikein voi pysähtyä kun mieli juoksee asiasta toiseen, toki normaalia joissain tilanteissa (työasiat,stressi jne) , mutta nyt pitäis opetella elää vähä enemmän joka hetki, eikä tulevaisuudessa tai menneisyydessä.