En tiedä.

Mikä on pahin mitä voisi tapahtua jos kokeilet ?

Eihän siellä tarvitse mitään edes mitään puhua. Kun vuoro tulee niin sanoo vaan, että tänään kuuntelen. Siitäkin on usein hyötyä.

Jotkut toteaa, ettei uskalla mennä jos siellä on joku tuttu. Hassua koska silloinhan on kaveri, jonka kanssa voi yhdessä taistella.

Tuntemattomat huolestuttavat sinua mutta miten sitten pärjäät työssä, harrastuksissa tms tuntemattomien kanssa?

Eikähän ne ole tuntemattomia kuin sen kerran.

xx

En todellakaan halunnut loukata sinua.

On hyvä, että välitetään mutta olen sitä mieltä, että halu olla juomatta pitää lähteä itsestä.

Jotkut ovat esittäneet, että raittius tarkoittaa sitä, että enää ei vaan hampaita kiristellen olla juomatta vaan ei ole mielitekoja ja eikä alkoholi ole juurikaan ajatuksissa.

Itse en kutsun itseäni raittiiksi koska ei ole selkeää määritelmää mitä tarkoittaa olla raitis. Olen ennenkin kysynyt tarkoittaako se sitä, että on ollut päivä juomatta, kuukauden, vuoden tms. Ei ole mitään takuuta ettenkö voisi taas sortua vaikkei nyt sellaisia fiiliksiä olekkaan.

xx.

Tottakai saa ja on hyvä kirjoittaa.

Jos tilanne on kovin paha niin kannataisiko harkita jonkinlaista hoitojaksoa.

Minulla menee niin hyvin kuin nyt koronarajoitusten kanssa voi mennä. Kaikki kokouksetin ym on etänä ja eivätkä ne vastaa ollenkaan kasvokkain tapaamisia. Olen sosiaalinen ihminen ja nyt se on perin rajattua.

xx

Käytännön kokemusta minulle ei ole mutta nykyisen kotikaupunkini sivuilta löytyy otsikko: Mielenterveys ja päihdepalvelut ja sieltä varmasti osattaisiin neuvoa ja ohjata eteenpäin. Todennäköisesti sinunkin paikkakunnallasi on vastaavaa.

Ihan vaan googlettamalla löytyi esim tällainen:

a-klinikka.fi/palvelut/laitoshoito

Uskon, että palstalta löytyy ihmisiä, joilla on parempaa tietoa ja kokemusta.

Apua kyllä löytyy mutta sitä tietysti pitää haluta ja etsiä ja tehdä työtä sen eteen.

Todellakaan AA eim ole mikään jakso tms.

Olisi kuitenkinn mielenkiintoista tietää miksi koit ryhmäsi vähemmän hyväksi.

xx

En tosiaan ole sen viisaampi mitään ohjeita antamaan, mutta vähän niin kuin vertaistyyppinä… En ole ihan varma muistanko nyt oikein, mutta oletko miettinyt Antabusta? Minä mietin vakavasti, jos suunta ei tästä vähitellen parane.

On tosi hienoa, että perheesi tukee sinua. Käy kuitenkin mielessä, että onko se heidän tehtävänsä ihan nykyisessä määrin, varsinkaan lapsesi? Ulkopuoliset voivat suhtautua asiaan neutraalisti, eivät stressaannu (ja tämä varmasti helpottaisi sinunkin ahdistusta ehkä?) ja osaisivat antaa oikeaa ohjausta.

Jakso tms. kävi myös mielessä… en tiedä itsekään miten täällä pääsee esim vieroitusjaksolle tai tiiviiseen seurantaan. Varmaankin tuolta Daven laittaman linkin kautta, jonka taidan katsoa itsekin.

AA on ollut hyvä apu monille. Olen vältellyt sitä tähän saakka. Koen, että se ei sovi minulle. En sulje sitä kuitenkaan pois, jos mikään muu ei auta. Ilmeisesti sinulle on sattunut sopimaton porukka. Nythän se on saattanut vaihtua tai jos kokeilet eri ryhmää?

Kirjoitin näitä ihan sen vuoksi, kun tuossa apua kyselit. En väheksy yhtään kokemuksiasi ja olet todella onnekas, että sinulla on läheisiä ympärillä tukemassa. Vieroittautuminen vaatii vain sen oman tahdon ja voiman ja päätöksen. Sehän me hyvin tiedetään… koska se on niin pirun vaikeaa. Tähän tosiaan tuo selvänä pysyminen varmasti auttaa, jossa perheesi sinua tukee. Ainakin siinä kai voi vähitellen itse miettiä mitä tekee, miettiä syitä ja suunnitella omia keinoja ottaa niskalenkki tästä peikosta.

Tänne mielestäni pitää kirjoittaa juuri heikkona hetkenä, kun miettii mitä tekisi, jos on epäonnistunut ja toki myös hyvänä hetkenä. Tämä ei olisi tukipalsta missään muodossa, jos tänne saisi kirjoitella vain menestystarinoita ja raitistumisista ilman kompurointeja. Silloinhan tilanne ei vastaisi ollenkaan Suomen tilastoja alkoholinkulutuksesta. Tämä palsta olisi käytännössä täysin turha ja oikeastaan vastaisku ihmisten syille tulla tänne. Jos tämä olisi niin helppoa, eihän tällaista olisi edes olemassa.

Tämä venyy nyt pitkäksi, pahoittelut. On melkoinen taitolaji yrittää tukea, toisaalta sanoa omia mielipiteitään ja sanoa ne niin, ettei toinen vain loukkaannu mistään. Olen itse vetänyt palkokasvit sieraimiinin pari kertaa. :smiling_face: Taidankin nyt lopetella ja sanoa vain, että kirjoita kirjoita kirjoita. :smiling_face:

Niin ja sellainen tuli mieleen, että mikä sinut saa hakemaan juomista? Fyysinen olo, henkinen ahdistus? Joku tilanne? Tällä hetkellä varmasti ihan riippuvuus tietysti kai. No niin… heippa ? —>

xx

Juotko (osittain) turruttaaksesi sen itseinhon? Minulle se on osaltaan ahdistuksen poistamista, toisaalta ilon hakemista, kai nykyisin joskus vain mieliteko ja tapa. Kroppa huutaa puuttuvaa asiaa. Ota jotain apua vastaan. Sillä ehkä pääsisit itseinhosta. Tilanteesi vaikuttaa aika vaikealta yksin pärjätä :heart:, vaikka perheesi onkin siinä. Itsekin mietin, mikä apu kohdallani voisi olla sopiva.

xx

xx

Hei Marjaterttu,

Luin tän koko ketjun ja halusin sulle vastata. Kaikki toi mitä sä kuvailet kuulostaa mulle tosi tutulta. Mä olen elänyt kaikki noi vaiheet läpi, missä salassa juodaan ja epätoivo on suuri. Tuntui kuin omalta kirjoitukselta kun kuvailit sitä miten vaikea sitä juomista on päästä pakoon.
Mulle se juominen tuntui olevan juovana aikana ainoa ajatus pääkopassa, jos ei sitä juomaa saanut. Siitä pakkomielteestä sitten pääsi edes hetkeksi pakoon jos sai sitä juoda. Sitten se rauha palasi pääkoppaan.
Nyt kun mä oon ollut jo jonkin aikaa raittiina niin mä ymmärrän että se mistä tossa on kysymys on vaihe jossa ollaan riippuvuuden puolella. Noi olitilat mitä sä kuvailet kun sitä juomaa ei ole saatavilla on fyysisen riippuvuuden merkkejä ja se miten puhut juomisesta kuvailee psyykkistä riippuvuutta. Tällä sivustolla on kerrottu noista aiheista ihan kivasti.

Mä raitistuin, kun olin valmis myöntämään tappioni ja tulin valmiiksi ottaa apua vastaan. Työterveyslääkärit ja työpsykologit ja psykiatrit ei saaneet mua autettua. Mikä näin jälkikäteen on ihan ymmärrettävää, koska niillä on hyvin rajallinen kokemus päihdesairauksien hoitoon.
Paitsi yks psykologi, joka sit sanoi että hän ei osaa…se oli hyvin tehty. Se ohjasi mut paikalliselle päihdepoliklinikalle. Siellä on se ammattiapu mitä on tarjolla.
Sit mä tarvitsin minnesota-mallin hoitoa. Kävin kalliolan klinikalla 28 päivän hoitojakson.
Siellä mä tutustuin siihen mistä näissä 12 askeleen ryhmissä on kyse ja siihen mitä se alkoholismi sit oikeastaan on. Siellä mä ymmärsin mitä se mun juominen oli aiheuttanut ja mistä se juonsi juurensa. Pystyin alkaan olemaan rehellinen itselleni siitä mitä se mulle teki.
Sillä sitä tää vaatii. Tinkimätöntä rehellisyyttä.
Juova alkoholisti valehtelee sen minkä ehtii. Se valehtelee läheisilleen, että saisi jatkaa juomista ja se valehtelee itselleen ettei sen tarvitsis lopettaa.
Mä tiedän että sä sanoit että sait huonon kokemuksen jostain AA-ryhmästä. Mäkin sain alkuun monta huonoa kokemusta niistä ryhmistä.
Mut sit kun mä olin jo juonut antabuksenkin läpi niin mulla ei ollut enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin antautua ja kuunnella mitä niillä ihmisillä oli sanottavana.
Löysin itselleni hyvän kotiryhmän ja aloin käymään säännöllisesti. Otin palvelutehtäviä ja kummin. Aloin työstämään askelia.
Kävin muissakin vertaistukipaikoissa. Hitaasti se muutos alkoi tapahtua.

Se pakkomielle juomiseen hävis. Ja mä oon saanut mun elämäni takaisin. Parempana kuin se on koskaan ollut. Ja siitä mun on ainoastaan tarvinnut maksaa se pieni hinta että oon alkanut elää rehellisesti. Kuunnellut niitä jotka on jo selvinneet niistä kokemuksista mitä mä milloinkin käyn läpi.

Jos et halua AA-ryhmään mennä fyysisesti. Jos se tuntuu ylivoimaiselta ajatukselta. Nyt on paljon ryhmiä joilla on palavereja netissä zoomissa.
Siellä voi pitää vaikka oman kameran kiinni ja vaan kuunnella. Toinen missä on helppo vaan kuunnella on intherooms.com Siellä on muitakin vertaispalavereja kuin AA.

Mä en halua sanoa mitä sun pitäis tehdä koska se päätös pitää olla sun oma tahto. Mut sun tilanteessa mä menisin sinne päihdepoliklinikalle ja olisin rehellinen. Siitä se alkaa.

xx

xx

xx

Syitä on aina ja loppujen lopuksi ei sitä tarvitse mitään syytä. Sitä vain juo koska juo. Muistan sen pöhnäisen ja väsyneen olon vielä erittäin hyvin, onneksi se olo poistuu nopeasti kun saa oltua juomatta.

xx

xx