Tämä kesä on ollut kyllä varsin kummallinen ja sekava. Raskas.
Muutto etenee, hitaasti mutta varmasti. Mies on auttanut ja ollut mukana minun muutto-osuudessani todella paljon. Ajoittain olen nähnyt välähdyksiä siitä miehestä johon rakastuin, yhteistyömme on ollut toimivaa ja meillä on ollut tosi hauskaa yhdessä. Olemme myös surreet ja muistelleet yhdessä. Tehneet pieniä kesäreissuja ja viettäneet kivaa aikaa yhdessä.
Mikään ei kuitenkaan ole muuttunut alkonkäytössä - toisaalta eihän hän sellaista luvannutkaan. Kuitenkin kai toivoin, että asumusero olisi toiminut jonkinlaisena herätteenä raitistumiselle. Tai, sitten hän näkee takaportin juomiselle koska jatkamme suhdetta asumuserossa.
Mielestäni tilanne pahenee, sillä nyt alkoa kuluu arki-iltaisinkin säännöllisesti muutama annos (n. 3-5) vaikka on työviikot meneillään tai vaikka seuraavana aamuna on työmatkaan lähtö. Etätyö mahdollistaa juomista myös arkisin. Ja nyt hetki sitten lähti taas salaa jonnekin, varmaankin baariin juomaan.
Tämä tilanne on kyllä tosi kieroutunut. En oikein enää tiedä mitä kumpikaan meistä ajattelee realiatisena suhteen jatkona tai korjaamisena. Itse kestän varmaankin tissuttelut ja temppuilut sen ajatuksen voimalla, että pääsen kohta omaan kotiin. Mutta - sehän tarkoittaa käytännössä kuitenkin vain sitä, että ongelma on vain poissa silmistä, ei mielestä. Eihän huoli miehestä tuohon lopu, tai toive hänen raitistumisestaan.
Olen myös ollut yllättynyt siitä, miten katkeria ajatuksia mieleeni nousee, ja miten välillä pohdin että haluaisin jotenkin “näpäyttää” miestäni vaikka ilmiantamalla hänet työterveyteen tai työpaikalle. En siis tekisi noin tosielämässä, saati koe tarvetta “näpäytellä” ketään, nämä ovat vain uusia, kummia ja lapsellisia ajatuksia. Jos tekisinkin tuollaista, mitä sillä kuvittelisin saavuttavani? Hänkö irtisanomisen tai verikoetulosten perusteella heräisi todellisuuteen, myöntäisi ongelmansa, hakeutuisi hoitoon ja raitistuisi. Ja me eläisimme yhdessä raittiiden elämiemme loppuun onnellisina. Eipä taida tässä todellisuudessa tapahtua.
Päihteet kyllä laittavat pään sekaisin vaikka niitä ei itse käyttäisikään. Olen pelkästään omaa tekstiäni lukiessa aivan vakuuttunut asiasta.