@Karpalo Kysyit että onko erilleenmuutto kohti eroa vai yritetäänkö vielä. Reilu kolme kuukautta sitten tein nimenomaan päätöksen erosta, sillä sitä yrittämistä oli kyllä ollut ja mikään ei tuntunut muuttuvan, ainakaan parempaan. Se siis oli lähinnä sellaista yksipuolista yrittämistä, kun koitin eri keinoin auttaa… ihmistä joka ei tarvinnut apua, paitsi rahaa ja rauhaa riippuvuuksiensa parissa olemiseen. Hänellä oli (ja edelleen on) masennuksen vuoksi terapiasuhde ja mielialalääkitystä, mutta aivan liian harvoin tapaamisia ja tuntui siltä, että omaa tahtoa oikein minkäänlaiseen muutokseen ei ollut ja odotus oli, että lääkärit, terapeutit ja lääkkeet tuovat ratkaisun. Ja muuten elämä siis voi jatkua alkoholin kanssa. Eli valitettavasti ei ollut mahdollista ajatella että yrittäisimme löytää meille paremman yhteisen elämän, kun meillä oli aivan eri käsitykset ongelmasta. Silti meillä myös oli käsitys siitä, että rakastamme toisiamme…
Noh, sen eropäätöksen jälkeen jollain tapaa helpotti, koska päätös oli tehty ja itselle selvää, että pyrin saamaan itseäni tasapainoon, vaikka tajusin että tie tulee olemaan pitkä vielä. Ja kyllä on ollut tie mutkainen kivinen kuoppainen ja ties mitä. Hänen oli tarkoitus hommata asap oma asuinpaikka, mutta siihen asti sovimme asuvamme saman katon alla ja ehtoni sille oli, että rauhallista oloa ja ei alkoholia sinä aikana. Sinisilmäisenä luotin
Ja eihän se siten mennyt ja epämääräinen ja satuttava eläminen jatkui, MUTTA koska eropäätös (ja myös -hakemus) oli tehty, tuo kaikki vaan vahvisti päätöksen välttämättömyyttä. Ristiriitaiset tunteet olivat vahvoja ja sydän särkyi yhä enemmän ja huoli hänestä kasvoi. Enkä edes tiennyt silloin, että myös peliriippuvuus oli ottanut taas valtaa.
Sitten tuli se hetki, että hän muutti pois. Siitä olen iloinen, että ihan se lähdön hetki oli rauhallinen, rakkaudellinen ja haikea. Iso suru oli, mutta myös helpotusta tunsin. Ajattelin että nyt tästä elämään eteenpäin kaikkien tunteiden kanssa ja ymmärsin että ei helppoa toki vieläkään, mutta nyt alamme rakentamaan omia elämiämme. Hän oli tähän vapautensa ensi hetkeen varannut Ruotsin-risteilyn. Vähän yllätyin, mutta en kokonaan kuitenkaan, kun heti ensimmäisenä yönä, sieltä laivalta sain häneltä puhelun, ja en osannut olla vastaamatta. Humalainen itsetuhoinen ihminen soitti ja kertoi, että hänellä ei ole enää mitään elämässään kun ei ole minua. Siinä sitten muuta voi kuin rauhallisesti puhua, mutta hänen palattuaan reissusta halusin jutella siten että hän on selvinpäin ja halusin tehdä selväksi, että en halua olla enää hätäkeskus/hätänumero, johon kännipäissään soitellaan, mutta selväpäiselle mielelläni tarjoan toipumiseen apua. Tämä oli ok… olevinaan. Ei ollut. Samaan syssyyn laivakeikan jälkeen tuli rankka ryyppykeikka, juuri ennen töihin menoa. Mistäs minä sen tiedän… noh, hätäkeskus toimi ja sain hänet ajaa hänen pyynnöstään psykiatriseen hoitoon, jossa hän olikin viikon. Tässä jakson aloituskohdassa hän puhui, että on alkoholiriippuvainen ja pitäisi lopettaa juominen kokonaan. Ja kun jakso oli ohi, hänellä oli “vain” ongelmia alkoholin kanssa. Hän sai sairaslomaa kesälomaansa asti ja osa ajasta meni ulkoillessa ja levätessä, mutta… tämä vapaa tarjosi oivan mahdollisuuden myös rakkaan riippuuvuuden parissa.
Tämäntyyppisissä merkeissä meni sitten vielä kuukausi. Ja selvisi sekin, että lainaa oli taas ottanut pelaamista ja ryyppäämistä varten, ja tuleva tili ei läheskään riittäisi niiden maksamiseen saati elämiseen. Valheita ja salailuja on tullut esille, ja monenmoista asiaa, jotka koskevat, mutta ymmärrän nämä asiat sairauden kautta. Vaikea on siltikin ymmärtää sitä, miksi hän ei tartu kunnolla paremman elämän mahdollisuuteen ja tarjolla oleviin hoitoihin vaan jatkaa syvemmälle. Noh, hän oli sitten täysin rahaton ja ilman kattoa pään päällä pari viikkoa. Ne kaksi viikkoa vietimme yhdessä lähinnä mökillä ja nyt ehto “ei yhtään alkoholia” piti. Ja ainakin tuntui, että hän nautti aidosti luonnonläheisyydestä ja olostaan, ja niin minäkin, sillä muutaman alkupäivän jälkeen aloin luottaa ettei hänelle tällä kertaa tulee viinan himoa. Eikä tullutkaan. Oli ihana viettää aikaa sen hyvän ja hienon ihmisen kanssa, joka hän oikeasti on, silloin kun ei sairaus ole vallassa.
Tämän yhteisen ajanjakson jälkeen hänen oli tarkoitus lähteä kotiseudulleen kuukaudeksi ja tämä nyt varmaan vie meitä oikeasti etäämmäksi toisistamme. Ja mihin suuntaan sitten meitä yksilöinä vie, se jää nähtäväksi. Toivon parasta, mutta hänen sukunsa tapaa viettää aikaa yhdessä melko kosteissa merkeissä ja vaikeista asioista ei puhuta vaan niihin juodaan ja sitten ehkä puhutaan (mitä ei muisteta). Ymmärrän että tarvittava elämänmuutos olisi hänelle todella iso ja hänen lähiympäristönsä ei sen tarvetta edes ymmärtäisi, koska alkoholi on tärkeä osa elämää. Toivon kovasti rakkaalle ihmiselleni paranemista. Ja niin itsellenikin. Olen kohta vuoden ajan käynyt terapiassa ja minun läheisriippuvaisuustaipumukseni kumpuaa omasta lapsuudestani asti, on oireillut eri elämän vaiheissa ja sitä tässä työstän, että osaisin jatkossa elää enemmän oikein, ja pitää huolta itsestäni. Tämän parhaimman ja vaikeimman parisuhteen kautta olen päätynyt hoitamaan omia ongelmiani, ja olen muutenkin kiitollinen suhteesta - en vaihtaisi elämääni. Koitan nyt kuitenkin keskittyä enemmän tähän oman elämäni hoitamiseen jatkossa 
Tulipas taas kirjoiteltua, ja siltikin tässä jää paljon sanomatta. Kirjoittaminen on ollut yksi tärkeä keino minulle saada omaa päätä selvemmäksi, saada selkeyttä epätodelliselta tuntuvaan elämään. Olen ihan itselle kirjoittanut, ja niihin kirjoituksiin palaaminen auttaa myös hetkinä, jolloin haikeus valtaa ja epätodellinen todellisuus unohtuu. Se turvaton, ennakoimaton, ristiriitainen, epäkunnioittava elämä oli totta ja siksi me emme voi elää yhdessä. Rakkaus voi olla rajatonta, mutta ihmissuhteet ei. Rakastan häntä edelleen, mutta etäämmältä. Toivon, että meille löytyisi hyvä tapa olla yhteyksissä. Sen näyttää aika.
P.S. Tapasin eilen ystäväni syntymäpäivillä naisen, joka on ollut Minnesota-hoidossa ja noin vuoden ollut juomatta. Hän näytti hyvinvoivalta ja rauhalliselta - toivoa on <3