Tervetuloa vähentäjiin sitten agga jos et mahu "tosi"alkkisten joukkoon! Eikös se ollutkin niin ettei sun tarkoituskaan ollut ihan kokonaan lopettaa vai sekoitanko johonkin toiseen viestiin? Tuolla me vähentäjissä on meitä jotka juomme enemmän tai vähemmän, jotkut itsetuhoisia määriä, jotkut vieläkin vähemmän kuin sinä. Kaik mahtuu siellä mukaan, ketään ei dissata juotujen määrien takia (varsinkaan siksi jos ne ovat “liian pieniä”, eikä ketään tölvitä sen vuoksi jos tahtoo oikeasti vain vähentää juomista.
Vähentäjissä minäkin ensin olin. Ei täältä ketään siksi muiluteta että on juonut liian vähän, mutta se että juo edelleen ja aikoo jatkossakin juoda kohtuudella, erottaa Aggan valtaosasta täällä suhailevista.
Me kun emme osaa antaa neuvoja tai vinkkejä vähentämiseen, puhumme enemmän kokonaan alkottoman elämän puolesta. Liki jokainen meistä on käynyt sen vähentämisnurkkauksenkin omalla kohdallaan ja jatkanut syistä tai kolmansista raittiuteen.
Tämä nurkkahan perustettiin alunpitäen lopettajille, tai selville vesille päässeille/pyrkiville, erotuksena tuosta vähentäjät nurkkauksesta, jotta kukin löytäisi vertaisiaan keskustelukumppaneita.
Niin perustettiin. Muistan hyvin sen ajan. Vaadimme Lopettajat sivua, koska Vähentäjissä meitä pidettiin henkilöinä, “jotka eivät ainakaan sinne kuulu.” Se olikin aikamoista pottuilua vähentäjien taholta. Hyvä että oma nurkka saatiin ja sen jälkeen olen jättänyt Vähentäjät kokolailla omaan seuraansa. Syy on selvä kuten Hajatelma kertoikin. Me emme osaa antaa neuvoja kohtuukäyttöön pyrkijöille koska emme itsekään siinä onnistuneet.
join tänä iltana 7 annosta. Eli viikon saldo tähän mennessä 33 annosta, yksi päivä jäljellä.
Kyllä sanoisin että nämä annosmäärät ovat minulle ongelma, ja etenkin terapeutilleni tuntuvat olevan. Minulle on vähän niinkuin annettu ukaasi, että jos en vähennä/lopeta juomista, terapiaani ei voida jatkaa. (Terapeuttini on aikaisemmin työskennellyt päihdeklinikalla, että ehkäpä hänellä on jonkinlainen ennakko-asenne juomista kohtaan.) Juomiseni on aiheuttanut seuraavanlaisia asioita
a) olen ollut poissa töistä
b) olen lintsannut terapiasta
c) lääkkeeni (serotoniini) ei vaikuta kunnolla.
d) parisuhteeni on kärsinyt (se on kyllä kärsinyt muistakin syistä)
Olen lähimenneisyydessä sairastanut keskivakavan masennuksen, minkä vuoksi olen terapiassa käynyt viimeisen vuoden. Ongelmani juomisen lisäksi on liikasyöminen, joka on ehkä vielä vahvempi addiktio. Olen reilusti ylipainoinen. Juomisen lopettaminen voisi vaikuttaa positiivisesti siihenkin.
Kyllähän sitä näillä annosmäärillä pärjäilee, kun on lomalla. Se on vaan niin suhteellista. Joku täällä kirjoitteli sammuvansa 10 annoksesta ja minä ajattelin, että huhhuh, miten voi olla mahdollista noin pienestä määrästä. Jollekin taas minun annosmääräni ovat pieniä. Riippunee aikalailla henkilöstä, kenelle mikäkin määrä on ongelma.
Ostin tänään muuten halvinta kaljaa, johtuen rahapulasta. Huomasin sen olevan halvempaa kuin limsa.
Kerran kerroin terapeutilleni juoneeni 13 annosta baari-iltana. Terapeuttini kauhisteli että miten pääsit kotiin tuollaisen määrän jälkeen. Minä siihen että erittäin hyvin.
Melkoista epäjohdonmukaisuutta monella tapaa. Kannattaisi ottaa asia kerrallaan.
Jos haluaa elämän kuntoon, miksi kertoa juomamääristään Lopettajille?
Miksi et vain lopeta juomista, jos haluat elämän kuntoon ja juomismäärät on ongelma? Edes puolen vuoden kokeilu? Päivä kerrallaan ja tunti kerrallaan ja ihan vaan vaikka kokeiluasenteella?
Miksi pitää juoda jotain olutta tms. jos haluaa olla kunnolla kännissä?
Mitä häviät jos kokeilet raittiutta? Periaatteessa se on yhtä helppoa kuin maksalaatikon syömisen lopettaminen. Et osta kaupasta maksalaatikkoa, etkä syö sitä missään vaikka tarjottaiskin. Ei siinä kuinkaan käy. Juomaksi voi ostaa limsaa vaikka olis hiukan kalliinpaakin. Sitä tuskin tarvii juoda 13 pulloa peräkkäin, joten halvemmaksi tulee janon sammutus siinäkin.
Jos asiat vaivaa, kannattaa todella tehdä jotain, eikä vain ihmetellä. Teot vaatii päätöksiä ja päätökset ajatuksia. Jos ajatukset pyörii vaan yhtä kehää, eikä uusia vaikutteita voi hyväksyä, kannattaa sitten vaan mennä samalla tyylillä ja vähennellä vähentäjissä niin kauan, että on senkin tien kulkenut. Jossain vaiheessa asiat selviää silloinkin. Ennemmin tai myöhemmin.
Omista ryyppäämisistä muistan sen verran, että saatoin juoda 3-4 eurokossua tai isoa Tapiota peräjälkeen ja sitten vielä kaljaa muutamia laatikoita aamujuomiksi. Määrän juomiseen meni muutama päivä, mutta samalla vielä koitettiin hoitaa jotain hommiakin, vaikka eihän siitä mitään tullut. Juomapäiväkirjan täyttämisestäkään ei kyllä olisi tullut mitään. En kyllä edes ajatellut vähentämistä, sehän oli vaan normaalia kesälomaa tms.
Agga kuule, vaihda terapeuttia ja mene A-klinikalta hakemaan antabusresepti. Eihän sellaisesta terapiasta mitään tule, että yhdessä kauhistellaan kaljan juontia. Se ei yleensä ole psykoterapian tarkoitus.
Minulla on myös masennus, ahdistuneisuushäiriö…ym sekä päihderiippuvuus. Lääkkeet eivät tosiaan oikein tämän alkoholin kanssa sovi ja käytön lopettaminen myös vaikuttaa lääkkeiden pitoisuuksiin aiheuttaen moninaisia oireita.
“Antabus aamulla ajattelematta” : sanoi eräs pitkän linjan juoppo oltuaan 14 kk juomatta.
Niin kyllähän tuo aika oudolta tuntuu, että kirjoittelee lopettajien palstalle ja vielä listaa ne moninaiset ongelmat jotka juomisesta ovat aiheutuneet ja sitten päivästä päivään tulee vain listaa kuinka taas tuli juotua. MUTTA jos se sinua auttaa, kirjoita ihmeessä mihin vaan, kyllä tänne bittiavaruuteen tekstiä mahtuu.
Onko sinulla jokin suunnitelma miten juomisen lopetat? Se on avain muidenkin ongelmien ratkaisuun.
Noista annosmääristä vaan, siis kuinka suhteellisia ne on. Normaalisti pyörin tuolla vähentäjissä, taitaa olla eka kirjoitukseni tänne.
Mä juodessani voin hyvin juoda sen 14 annosta, aika usein ilmeisesti juonkin sen verran, kun olen jälkikäteen yrittänyt räknäillä. Mä olen (pienikokoisena) siitä määrästä aivan perseet olalla. Jos joisin sen määrän kaksi kertaa viikossa, olisinkin kaksi päivää viikosta perseet olalla ja loput krapulassa, mulla kun se darra kestää sen kolme päivää. No, oksentaminen vain yhden, mutta paha ahdistus vielä kaksi päälle. Eli kyllä, vain 28 annosta viikossa voi olla hyvinkin suuri ongelma jollekin ihmiselle. Viitaten tuolla, kun määrää pidettiin aika pienenä. Riippuu tosiaan ihmisestä, onko se sitä. Jos sen jakaisi tasaisesti viikon jokaiselle päivälle, ei tietenkään mitään darraa muutamasta annoksesta päivässä tulisikaan, mutta jotain muuta haittaa varmasti kuitenkin siitäkin, ainakin jos on yhtään herkkä.
Ja Agga, kyllä mä voin kuvitella, että tuo juomasi määrä vaikuttaa mielialaan todella paljon ja mielialalääkkeitten tehoon samoin. Ymmärrän siten terapeuttiasi ja hänen turhautumistaan. Ainakin itselläni vaikuttaisi, kun olen niin herkkä serotoniinin heilahteluille. Suosittelen kyllä reippaasti vähentämistä ellet halua kokonaan lopettaa. Tylsäähän se voi olla, kun ei voi “bilettää” samalla tavalla, mutta toisaalta parantunut henkinen olotila on ainakin mulle antanut paljon. Ehkä kannattaa myös sitten siirtyä tuonne vähentäjien puolelle, ellet ole todella lopettamassa kokonaan. Tervetuloa sinne!
Alkoholismi tai muu päihderiippuvuus ei perustu käytettyjen päihteiden määrään, vaan osa
ihmisistä sairastuu kehon kemian seurauksena riippuvuuteen. Tarvitaan geneettinen perimä + päihde.
Oleellista ei ole paljonko alkoholisti juo tai on juonut. Ei myöskään se kuinka usein. Tärkeää on saada alkoholisti ymmärtämään, mitä tapahtuu, kun hän ottaa ryypyn; tuleeko väistämättä tarve ottaa toinen ja kolmas ryyppy jne. Toisaalta kuinka paljon päihde, sen käyttö tai käyttämättömyys, askarruttaa mieltä ja kuinka kaikki tämä muuttaa hänen käyttäytymistään.
Minun on oikeasti, Agga-hyvä, vaikea ymmärtää, mikset ihan reippaasti vaan kokeile olla juomatta ainakin jonkin aikaa. Jo se, että noin kovasti pohdit asiaa kertoo, että suhteesi alkoholiin ei enää ole ns. normaali. Asia selvästi huolettaa ja surettaa sinua ja aiheuttaa sinulle valtavasti lisäpaineta kaikkien muiden ongelmiesi päälle - joista ainakin näin ulkopuolisen silmin suurin osa on tiukasti kytköksissä alkoholiin. Ketjussa aikaisemmin esitetyt viittaukset juomiesi määrien vähyyteen eivät mielestäni ole edes lukemisen arvoisia. En minäkään putkieni aikana juonut kuin esimerkiksi 10 siideriä päivässä, mutta minä join sellaisissa paikoissa ja sellaisina aikoina, jolloin alkoholin käyttö ei ole millään tavalla normaalia, sallittua tai selitettävissä. Kaikkein olennaisinta on se, miten juominen sinuun, sinun elämääsi ja läheistesi elämään vaikuttaa. Viina ei maailmasta häviä ja se on sinua kyllä odottamassa, mikäli sinun ei juomista kokonaan tarvitse lopettaa. Tämän palstan kirjoittajia yhdistää (minun lyhyen tarkkailuni perusteella) se, että emme ole osanneet pysähtyä ajoissa, jolloin juomisen täydellinen lopettaminen on käytännössä ainoa jäljellä oleva keino. Ehkä sinulla on mahdollisuus vielä joskus palauttaa normaali suhde siihen terveelle ihmiselle ihan mukavaan ja vaarattomaan asiaan, eli alkoholiin, jos osaat tehdä oikeita päätöksiä oikeaan aikaan.
Ei se alkoholittomuus ole minun mielestäni alkoholiongelman ratkaisussa se varsinainen tavoite, vaan se, ettei sitä asiaa tarvitsisi enää edes miettiä
Huh sentään! Pakko tunnustaa että en ole sitten edes tiennyt mitä alkoholismi voi olla ? Nimittäin noista sun kirjoittamista määristä tulee heti mieleen että ei ihminen voi tommosesta kertasatseista selvitä hengissä!
Hatunnosto sulle että olet lopettanut, on aikamoinen ihme että ylipäätään elät.
Musta on erittäin hyvä että Agga vetää käsijarrua jo aiemmin päälle, ennen ku määrät on tuommoisia, oli sitten kirjotuspalsta kumpi vaan. Ehkä hän mielessään rakentaa jo suuntaa täysraittiudelle vaikkei ny teksteistä ihan vielä näy ulos, never know. Sopu sijaa antaa.
Agga,
täällä joku jo taisi kirjoittaakin että niillä, jotka ovat lopettaneet ei vähentäminen ole toiminut. On vaikea jakaa kokemustaan asiassa, jossa itse on epäonnistunut ja tietää, ettei se toiminut.
Olen samaa mieltä kuin Light, kyllä tänne mielipiteitä ja kirjoittajia mahtuu. Kunhan ymmärtää sen, ettei aina silitetä myötäkarvaan ja yrittää ottaa asiat asioina, eikä henkilökohtaisuuksina.
Minäkin juon ainoastaan kaljaa, useinmiten A sellaista ja vaan kapakassa. Ei kotona. Olen vähentäjissä, sen avulla vähentäminen on onnistunut aika mukavasti.
Eli juomisesi on terapeutin ongelma, hänellä on asennevamma entisen työnsä vuoksi. Yrität vähentää jotta saisit jatkaa terapiassa? Et siksi että itse kokisit tarpeelliseksi vähentää, tämä on niitä “ulkopuolisia” syitä, joista me täällä usein puhumme. Sinulla ei ole sisälläsi halua vähentää tai lopettaa alkoholin käyttöä.
Tästä näkyy että koet pärjääväsi nykytilanteessasi, eikä juominen ole ongelma, pikemminkin muu elämä/muut ihmiset; jotka eivät mukaudu juomiseesi.
Tämä taas näyttää siltä, että olet jollain tapaa ylpeä siitä miten paljon voit juoda, terapeuttikin hämmästyi. Et edes välitä tietää miten paljon juot, terapeuttisi tivaa asiaa. Halutessaan auttaa sinua masennuksessa.
Minusta tuntuu että terapeuttisi joka on työskennellyt päihdeklinikalla, ymmärtää masennuksen ja päihteiden välisen yhteyden ja yrittää saada sinua heräämään todellisuuteen. Masennus ei aina johdu alkoholista, mutta alkoholi aiheuttaa aina masennusta. Enemmän tai vähemmän, terapeuttisi yrittää kannustaa sinua vähentämään, jotta näkisit miten suuri vaikutus alkoholilla on sinun elämässäsi.
Auttaa hän yrittää, kuten nekin jotka ovat huolissaan juomisestasi. Ehkä et ole vielä valmis ottaa apua vastaan.