Elämä kuntoon?

Olisinkohan oikeassa, jos väittäisin, että tämä lause poistaa monelta tänne kirjoittavalta ihmiseltä luulon olevansa alkoholisti?

Suosittelen lopettamaan tuon juomismmäärillä kehuskelun. Typerintä mitä tällä lopettajien palstalla olen aikoihin nähnyt.Aivan kuin tämä olisi jokin kilpailu.

Aivan samaa mieltä.

Mun mielestä suurimmat ja suosituimmat keskustelut tällä palstalla on käyty juuri siitä aiheesta : olenko/oletko oikeasti alkoholisti ja olenko/oletko oikeasti raitis.

Miten sitä tietoisuutta sitten voisi jotenkin selventää?

Olen aivan samaa mieltä. Muutenkin on ikävää, mikäli vaikkapa Aggalle tuli sellainen fiilis, että hän ei ole “tarpeeksi ongelmainen” kirjoittamaan Me lopettajat -palstalle. Täältä saatavat kommentit ja ehdotukset voivat tietenkin olla liian rankkoja tai radikaaleja Aggan tilanteeseen nähden, mutta en usko kenenkään tarkoittaneen, että Agga ei olisi tervetullut.

Sen verran kuitenkin on pakko huomioida/kommentoida Aggalle (mikäli enää tätä ketjua seuraat), että entäpä jos haitkin täältä sellaista kommenttia, että sinun EI tarvitse lopettaa? Minä nimittäin hain ja kerjäsin kaikilta ja kaikkialta jonkilaista “siunausta” alkoholinkäytölleni: tämä tarkoitti käytännössä esimerkiksi sitä, että vertasin itseäni muihin ja ilahduin valtavasti, kun joku joi enemmän, eli siis minulla oli vielä kaikki hyvin. Tämä tietenkin johti siihen, että aloin pyöriä todella rankasti juovien ihmisten seurassa. Tämä ihan vaan vinkiksi siitä, että päihderiippuvaisen (millaiseksi kommenttisi mukaan itsesi kuitenkin koet) mieli on loputtoman luova etsiessään lupaa ja oikeutusta jatkaa itsensä tuhoamista…

Mutta hyvää jatkoa Vähentäjien puolella ja tervetuloa tännekin, jos siltä tuntuu :slight_smile:

Näin on. Varsinkin tuo ensimmäinen aihe(alkoholisti) herättää paljon keskustelua, vaikkei sillä mielestäni ole mitään merkitystä.

En kyllä osaa sanoa.
En oikeastaan edes ole varma, miksi halusin ottaa tuohon kantaa. Jotenkin vain tuli fiilis, että mitä hittoa, taatusti olin alkoholisti, vaikken tuohon malliin ryypännytkään.
Mutta, miksi minä noin reagoin, vaikka samalla väitän, ettei sillä ole mitään merkitystä onko joku(minä) alkoholisti vai ei…?

Niimpä.

Siinä taitaakin olla koko homman ydin.

Kukaan ei määrittele virallisesti, absoluuttisesti toisen alkoholismia.
Eikä sitä osaa määritellä alkoholisti itsekään.
Luulen, että sen tietää vasta sitten, kun on lopettanut juomisen ja saanut itsetunnon ja -tietämyksen kuntoon.

Tämäkin on vain oma luulo.

Joku kokenut AA- hemmo tai vastaava osaa varmaan asian oikean laidan kertoa paremmin.

Mites Aggalla hurisee? Ei ole kai vähentäjien puolellakaan näkynyt vielä? Ilmoittele itsestäsi.

Heips,

tiistaina olisi ensimmäinen psykologikäynti loman jälkeen edessä ja juominen ei ole vähentynyt.

itse asiassa tämän menneen viikon summa annoksissa on 55. Huhhuh, ennätys siis. Kun tili ja lomarahat tuli niin johan yltyi baarirälläys.

Psykologini ei hyvää tykkää. Aion soittaa huomenna kelalle ja kysyä, voiko terapiassa pitää taukoa ja hakea toisen vuoden vasta myöhemmin, esim. A-klinikalla käynnin ja muutaman “raitistumiskuukauden” jälkeen.

Tiedän, että minulle paras vaihtoehto varmasti olisi lopettaa kokonaan. Siksi alunperin laitoinkin viestini tänne lopettajiin. Taitaa vaan olla niin, että tänne kirjoitellakseen pitäisi olla jo täysin raitis (ko?). Minulla oli tänä syksynä jakso n. 4 kk, jolloin join pelkkää ykkösolutta enkä sitäkään paljon. Itse pidän sitä riittävänä raittiutena itselleni, mutta ilmeisesti se ei ole tänne tarpeeksi puhdasoppista.

Päivittelen tilanteeni tuonne vähentäjien puolelle, kunhan jaksan. Toivon todella että pystyisin lopettamaan juomisen ja liiallisen syömisen, ja jatkamaan terapiaa. Mutta en vaan tiedä miten. Mitään lupauksia en ainakaan enää osaa antaa, kuin korkeintaan yhdeksi päiväksi kerrallaan.

Hyvää loppukesää kaikille ja kiitos vastauksistanne, etenkin niille jotka todella kommentoivat minun tapaustani eivätkä inttäneet juupas-eipäs yleisellä tasolla.

Mukavaa kuullä sinusta. :slight_smile: Mutta tuo 55 annosta viikossa on kyllä aika paljon. Yli kolminkertaisesti yli riskikäytön rajan.

Ei kaikki Me Lopettajiin kirjoittavat ole vielä täysin raittiita, vaikka suurin osa onkin. Onhan tää kuitenkin Me Lopettajat, eikä vaikkapa Me Raitistuneet. Monet uudet tulokkaat (kuten sinäkin) on vasta aikomassa lopettaa, tai taistelevat vielä viimeisten tärinöiden läpi. Joku ei edes meinaa ihan kokonaan lopettaa, mutta keskustelee asioista ja ongelmista jollain muulla tasolla.
Kuitenkin jos selkeä tavoite on ainoastaan vähentää alkoholinkäyttöä, kannattaa kirjottaa etenkin Me Vähentäjiin.

Puhdasoppisuudesta täällä nyt niin tiiä, hyvä kun opitaan joskus olemaan kinastelematta sillä “juupas eipäs” tasolla. : ))

Hyvää loppukesää sinullekin Agga, ja toivottavasti pääset kohti tavoitteitasi, oli niitä sitten alkoholinkäytön lopettaminen tai vähentäminen tai painonhallinta.
Parempaa alkavaa viikkoa.

t: Mehukatti

Raittiuden voi saavuttaa, jos itsellä on siihen riittävästi motivaatiota. Sinä haluat lopettaa juomisen ja tietenkin pystyt siihen sopivalla hoidolla, mutta se vaatii hieman töitä. Jos ei pysty itsenäisesti lopettamaan juomistaan, on alkoholisti kuten minä ja moni muu. Ja jos on alkoholisti, voi odottaa sairauden olevan etenevä, tai ainakin elämänlaatu on takapuolesta hautaan asti. Raittiina se on tietenkin aivan eri luokkaa, sanoo se juova minä mitä tahansa. Alkoholi on se poistettava ongelma; olen varma että painojutut ratkeavat sen jälkeen. Ei kaikkea kerralla.

Alkoholistille ykkösoluen litkiminen on aluksi houkutteleva ajatus, mutta sekin on tuhoon tuomittu. En ole ainakaan koskaan tavannut sellaista sairasta, jonka sairautta halutaan ylläpitää. Eikä se ykkösessä pysy, jos ollaan rehellisiä. Päivä kerrallaan on aivan oikea lähtökohta, eikä se oikeasti ole niin tylsä ajatus kuin miltä se saattaa aluksi kuulostaa.

Mutta siis… Poikkeapa piruuttasi vaikka tuolla kuuntelemassa a-klinikan ja terapian lisäksi: avominne.fi/avominewww/tekst … avi_id=237

Ei tänne tarvitse olla “puhdasoppinen” mutta tämä viesti kertoo paljon tilanteestasi. Tämän viikon saldo on uusi ennätyksesi? Näyttääkö tuo viesti siltä että sinä haluat vähentää tai lopettaa kokonaan?

Ehkä, vaikkei sinusta siltä tunnu, ehkä juot nyt noin paljon, koska sisälläsi TIEDÄT että juomisen on loputtava, juot kuin sieni, paetaksesi tuota totuutta.

Se mitä oli kuukausia sitten kausi, jolloin joit vähemmän. Sillä ei ole enää täällä mitään merkitystä. Me harvoin puhumme menneestä, puhumme tästä päivästä. Tämän päivän saldosta.

Minusta sinun kannattaisi olla juomatta ja jatkaa terapiaa.

Sinä pelkäät sitä mitä sisälläsi on, juominen on vain pakokeino. Nyt haluat irti terapiasta ja uskottelet itsellesi että sitten olisi helpompi vähentää juomista, mutten usko että noin on. Ilman terapeuttiasi et edes muista, miksi piti olla juomatta.

Kukaan täällä ei vaadi sinulta lupauksia raittiudesta tai vähentämisestä. Mutta jos kerrot viikkosaldosi olevan 55 annosta, kukaan meistä ei myöskään tule taputtamaan selkään ja sanomaan “Oletpa kova Agga kun pystyt noin paljon siemaisemaan” Me olemme surullisia puolestasi, että koet vielä noin suurta tarvetta juoda.

Jos olet tämän päivän juomatta, meistä jokainen sanoo rohkaisevan sanan tai kaksi, jos pystyt huomenna tulemaan tähän ja toistamaan sanasi, olemme tässä tukemassa. Sitä on vertaistuki. Me emme sinua voi auttaa raitistumaan, ennen kuin sinulla on itselläsi HALU raitistua. Viikkosaldosi näyttää, ettei HALUSI raitistua ainakaan tässä kohtaa ole yhtä suuri kuin TOIVEESI että raitistuisit.

Kiitos taas kommenteista.

Siis: kertauksen vuoksi vielä. MInä en halua irti terapiasta, vaan terapeuttini on sanonut minulle, että jos juon, minun on hankittava MUUALTA apua siihen ja jatkettava terapiaa sitten. Hän on sanonut myös, että jos olisi tiennyt minulla olevan alkoholiongelman, hän ei olisi ottanut minua hoitoon ollenkaan. Hän on aikaisemmin työskennellyt päihdeklinikalla, mutta ilmeisestikään ei halua enää olla alkoholistien kanssa tekemisissä koska hänen mukaansa terapia EI TOIMI jos ihminen juo.

Siis: ensin minun on mentävä a-klinikalle tai vastaavaan ja sitten voin palata terapiaan.

Mulla on sellainen käsitys että tuo on ihan yleinen käytäntö. Kyseessä tuskin on se, että kyseinen terapeutti on kyllästynyt päihdeongelmaisiin. Kemikaalit vaikuttavat niin paljon ihmisen mieleen että on ihan loogista ettei terapian voi kuvitella edistyvän mihinkään jos asiakas käyttää päihteitä selvästi liikaa.

Joo, näin on mullekin sanottu, ettei psykoterapiaa aloiteta ennenkuin juominen on saatu loppumaan tai hallintaan. Jos alkoholiongelma on KELAn tiedossa esim. katkon tai muun takia, niin kela ei maksa psykoterapiaa.
Vaikka psykoterapia usein onkin hyvä hoito alkoholismiin, niin se siis voidaan aloittaa vasta kun juomisasiat kunnossa. :confused:

Terapeuttisi ei ole ainoa joka ajattelee niin. Alkoholin runsas käyttö vaikeuttaa muiden mahdollisten ongelmien diagnosointia pahasti.
Sinulla on ratkaisun paikka nyt jos aiot saada pääsi kuosiin… Onnea ja menestystä tielläsi!

Terapiassa mahdollistuu se että kohtaat ne oman sielusi sopukoissa olevat asiat jotka ovat päässeet piiloutumaan ja aiheuttavat tuskaa, ahdistusta jne… Päihteet tarjoavat houkuttelevan mahdollisuuden pimentää sielunmaisemat ja olla kohtaamatta.

heips,

kiitos taas vastauksista.

Kävin tänään terapeutilla 1. kerran palattuani kesälomilta työpaikkakunnalleni ja näytin hänelle viimeisen 4 viikon juomapäiväkirjani. Hän oli aika järkyttynyt määristä (26-55 annosta/viikko). Sovimme, että pidetään taukoa terapiassa kunnes saan juomisen hallintaan, mikäli se vain Kelan (eli rahoituksen) puolesta käy.

Tänään sitten soitin kelalle ja ne sanoivat että periaatteessa 2. terapiavuosi pitäisi hakea samaan putkeen ensimmäisen kanssa, mutta että miksei kai voisi jotain lyhyttä taukoa pitää (muutama kuukausi). Tietenkään eivät osanneet sanoa 100 % varmasti, myönnetäänkö tuota toista terapiavuotta, jos on ollut taukoa välissä.

No, joka tapauksessa olen nyt aika saletti että sen tauon pidän, koska tarvitsen sen. Jos ovat niin tiukkapipoja, etteivät anna jatkoa, niin olkoon sitten niin.

Totta, niin totta. Toivottavasti siis onnistun raitistumaan ja saan terapiaan sitten jatkoa! Peukut pystyyn! Mulla on huomenna vielä 1 terapiakäynti ja sitten on tämän 1. vuoden terapiakerrat käytetty.