Dyer on hyvä kirjoittaja. Pitääkin taas lainata kirjastosta ja lukea. Sama juttu kuin Deepak Chopralla, joskus vuosia sitten kun yritin lukea heidän kirjoja ne menivät jotenkin yli ja ohitse… En pystynyt sisäistämään, ja moni opus jäi kesken kun tuntuivat tylsiltä ja liian korkealiitoisilta. Nyt taas samat tekstit tuntuvat todelta, ja kolahtavat.
Menneisyyden kahleista… Omalla kohdallani sitä menneisyyttä on pitänyt penkoa ja tutkia aika paljon, että on löytänyt tämän hetken sisäisen rauhan ja vapauden. Menneisyys tapahtumineen hallitsi nykyisyyttä ihan huomaamatta, eli kun menin niitä vanhoja tapahtumia karkuun ja tietoisesti unohdin ne, niin sieltä ne samat tuskat, traumat ja käsittelemättömät asiat vaan tunkesivat eteen nykyisyydessä, vanhan toistona. Tapahtumat ikäänkuin vaativat kohtaamaan itsensä. Kauhean monta vuotta kun on painanut automaattiohjauksella, huolettomana vihellellen, “sitä tikulla silmään joka vanhoja muistaa…” asenteella… ja koko ajan uutta rapaa on satanut niskaan. Minulla se oli pysähtymisen paikka, ja menneisyys piti tosiaan kohdata silmästä silmään. Tai siis sitä tässä teen, tiedostamalla ja vastaan ottamalla, hyväksymällä. …Ei ole mikään hetken homma, onneksi on aikaa koko loppuelämä 
Tässä arjen keskellä tulee vastaan tilanteita, jotka nostavat niitä kummallisia fiiliksiä pintaan, ja ne pitää kohdata, ja samalla tunnustella, mikä vanha kipukohta nyt oireilee. Tavallaan muistella nykyhetkestä taaksepäin, sellaista hetkeä kun joskus aiemmin on tältä samalta tuntunut, mutta olen juossut olotilaa karkuun, tai jollakin tavalla muuttanut sitä. Vanhojen tunnelukkojen purkamista, omien käyttäytymismallien ja suojautumismekanismien tunnistamista. Pelkäänkö nyt hylkäämistä, torjuntaa? Vai pelkäänkö yksinäisyyttä? Koenko vihaa, jonka olen joskus tukahduttanut, kun joku kohteli minua vähätellen? Minkä ikäiseksi koen itseni nyt? Mikä tapahtuma sai alun alkaen minut reagoimaan näin, ja miksi? Reaktion sijaan yritän valita ymmärtämisen, ja menneiden tapahtumien hyväksymisen. …Mutta myötätuntoisesti, en itseäni syyllistämällä.
Olen huomannut että menneisyys kannattaa kohdata sitä mukaa kun se sieltä syvyyksistä nousee, mutta armollisella asenteella, tuntemisen ja kokemisen kautta. Jotenkin pääsen irti niistä menneisyyden kahleista, kun nostan ne muistot ajantasaisiksi, koen ne samat tunteet (mitä silloin ehkä jäi kokematta esim. ylpeyden, häpeän, pelon tai kyvyttömyyden vuoksi) vahvoina uudestaan, tavallaan palaan menneisyyteen, ja otan sitä tuskaa vastaan sieltä. Sen jälkeen on vapautunut, kevyt olo, eivätkä samat asiat välttämättä enää koskaan palaa kummittelemaan. Itsetutkiskelua tämä kai on, oppia vähitellen erottamaan ne vuosien aikana rakennetut suojamuurinsa oikeasta, todellisesta itsestään. Irrottautua menneisyydestä ja itselleen luomista rooleista, hypätä tyhjyyteen ja luottaa että elämä kantaa.