Hei kaikki Päihdelinkkiläiset!
Olen 27-vuotias yliopisto-opiskelija ja kaikessa lyhykäisyydessään minun on tullut aika laittaa korkki kiinni.
Olen jo pari vuotta tuntenut juovani liikaa. Ongelmani on se, että alkuun päästyäni en osaa lopettaa juomista. Usein ryyppyreissut ovat venyneet kaksipäiväisiksi (pe ilta-su aamu). Tietyn pisteen jälkeen en halua muuta kuin lisää viinaa. Keskustelut, musiikin kuuntelu, tanssiminen ym. jää kaikki toissijaiseksi joka oikeastaan vain haittaa juomista. Tuossa joulun aikaan sattui niin paha moka (kännissä tietty) että vihdoin heräsin. Join rahat (satoja euroja) jotka oli tarkoitettu ihan muuhun. Siitä putkesta herättyäni oli olo niin kamala ja masentunut.
Sitten rupesin miettimään että mitä kaikkea olen mokannut kännissä:
-En päässyt tapaamaan isovanhempia vaikka niin oltiin sovittu (isovanhemmat ovat antaneet kyllä anteeksi)
-Myöhästynyt lentokoneesta edellisillan ryyppäämisen takia (ja ostanut kalliit liput kentällä)
-Herätellyt kavereita kännipuheluilla keskellä yötä.
-Hukannut avaimet, kännykän, kannettavan tietokoneen
-Aiheuttanut huolta läheisille huinimalla ympäri kännissä akku loppuneena ties missä
-Harrastanut suojaamatonta seksiä (luojan kiitos testitulokset negatiivisia)
-Ollut väärillä jatkoilla jonne en selvinpäin olisi ikinä mennyt
-Nukkunut porttikongissa
-Ollut poissa luennoilta kovan krapulan takia
-Juonut, ajanut turhia takseja ym. monen tuhannen euron edestä.
-Juonut opintolainaa. Kuinka tyhmää onkaan juoda lainarahaa? Huhhuh.
Noh, jos jotain pahaa niin jotain hyvääkin. En vielä ole juomisen takia:
-Menettänyt ajokorttia tai tehnyt liikennerikkomuksia. Kännissä en ole ajanut.
-Saanut potkuja tai huomautuksia töissä. Kaikki työt olen hoitanut hyvin alusta loppuun ja saanut mukaan asianmukaiset työtodistukset ja esimiehen numeron.
-Jäänyt jälkeen opinnoissa. Opiskelut ovat sujuneet aikataulussa.
-Vahingoittanut tahallaan itseäni, muita tai eläimiä. Mustelmia ym. on tullut kaatumisista mutta ei sen enempää.
-Aiheuttanut aineellista vahinkoa. Siis rikkonut paikkoja ym.
-Pettänyt parisuhteessa
-Joutunut putkaan tai sairaalaan
-Olen myös harrastanut kovaa liikuntaa väh. 2 kertaa viikossa. Nuori kroppa kestää. Mutta ei ikuisesti.
Mitään peruuttamatonta en siis ole vielä tehnyt. Jos saan korkin nyt pysyvästi kiinni niin oppirahat lasketaan tuhansissa, ei kymmennissä tuhansissa.
Miten tämä sitten onnistuu? Päivä kerrallaan. Viittaamalla kintaalla ainakin ensialkuun kaikille opiskelija-tapahtumille, joihin suurimpaan osaan liittyy ikävä kyllä kuningas A. Rikkomalla tabuja. “Minä olen jo juonut tarpeeksi viinaa tässä elämässä, ei kiitos!” voi aiheuttaa sekaannusta illan vietoissa mutta sitten aiheuttaa!
Kirjoitan tänne lopettajien puolelle koska haluan raitistua. Elämä on liian lyhyt että voisin enää huinia pitkin yökerhoja puolimuistamattomana ja hikoilla sängyn pohjalla koko seuraavan päivän. Olla jatkoilla aamuyöstä muiden juoppojen kanssa ja herätä jostain ihan väärästä paikasta.
Noita 10v aikana tapahtuneita kännisekoiluja en enää voi muuttaa. Niitä aina tässä pulpahtaa mieleen ja mietin että miksi piti silloin lähteä ryyppäämään, miksi tein mitä tein jne. Ehkä se oli yksi tie joka minun piti kulkea loppuun ja saapua tienristeykseen. Jos nyt valitsen oikein niin koko elämää ajatellen juomisen aiheuttamat vahingot jäävät suhteellisen pieniksi. Tänään on 15. raitis päivä takana.
“How many roads must a man walk down, before you call him a man?”