Ei enää yksityisiä viinikutsuja

Bimillä on kyllä komia nimimerkki :wink:

Nyt tehdään ihan pieni muisteloretki ja sitten lopetan menneidene vatvomisen vähäksi aikaa. Koska se ei todellakaan auta, tehty mitä tehty ja sen kanssa on tultava toimeen.

Juominen. Hmm. Ihan itse siis rupesin lasia kallistelemaan, ajattelin, että nyt on tutkinnot ja kesätyöt ja asiat hoidettu kuntoon ja “saa aloittaa itsenäisen ja itsellisen elämän.”

1999-2000 oli todella vaikeaa aikaa. Sain itseni miltei lataamokuntoon ihmissuhdesotkulla. Tai no, sotku ja sotku; vapaita oltiin molemmat, mutta toinen vaan ei tykännyt tarpeeksi (ja minä taas tykkäsin ihan liikaa).

Työelämäkin oli ihan hemmetin kosteaa. Olosuhteet siis olivat mitä otollisimmat. Jotenkin sain aina päällisin puolin asiani hoidettua, mutta lopulta löysin itseni pitkältä sairauslomalta F41-diagnoosin kanssa. Eipä tuo arvio ole mihinkään muuttunut, siellä se papereissani olla pöllöttää ja ei siinä mitään, pysyy lääkityksellä aisoissa.

En tiedä, mihin kaikkeen tuo härö edes vaikuttaa; mielestäni se ei nyt ole mitenkään iso asia. Nuorempana kyllä oli sellaista vuoristorataa että olin vähän väliä rasvaamassa köyttä. En vaan kenellekään kertonut näistä itsetuhoisista ajatuksista; tai no, lääkärille ja psykiatrille joo, mutta kukaan tuttava, sukulainen tai ystävä ei tiedä, millaista vääntöä elämä oli tuolloin.

Sitten tuli vähän tasaisempaa, kunnes rupesin potemaan jotakin elämää suurempaa neljänkympin kriisiä. Se se vasta mielenkiintoista oli. En ollut masentunut, vaan kertakaikkisen kyllästynyt. Koin, että mitään oleellista ei ole kokematta tai näkemättä, ja että tästä eteenpäin on tiedossa vain fyysistä ja psyykkistä alamäkeä: keho rapistuu, mikään ei kiinnosta, mitään ei ole odotettavissa.

Tuossa kohtaa totesin, että pare olisi kuolla pois. Mietin, että kai sen juomalla voi tehdä suhteellisen nopeasti ja miellyttävästi.

Tässähän sitä keikutaan, joten kovin nopeasti loppu ei ole tulossa. Eli ok, miksi siis kiusata itseänsä? Elelee vaan päivän kerrallaan ja nauttii pienistä asioista. Ei elämän takia kannata kuolla. Not worth it.

Olen ihan pienestä asti ollut introverttiyteen taipuvainen ja asioista ahdistuva. Siis jo kauan, kauan ennen kuin ystävystyin viinin kanssa.

Ääh, eiköhän riitä nyt tätä laatua. Sorry, vähän makaaberi postaus, mutta nyt voin ihan hyvin. Kesä tulossa ja lomat, mielekästä työtä ja riittävästi lukemista, hyvää syömistä ja vaan olemista.

Joo ei :smiley: Inhottaa kirjoittaa edelläolevan kaltaista shaibaa. Mutta, olen luvannut itselleni että mitään, mitä tänne kirjoitan, en deletoi.

Viikonloppu meni IHAN koomassa. Kaunis, aurinkoinen viikonloppu - ja Dispo vaan nukkuu, milloin ei selaa nettiä.

Töihin pitäisi laittautua, mutta nyt on todellakin niin vähän tekemistä konttorilla, että en viitsi mennä sinne seiskaksi istumaan. Viivyttelen kotona, menen sitten noin ysiksi. Lounastakin pitäisi tässä laittaa tulolle. En ikinä käy ns. ulkona lounaalla, se on jotenkin niin hiton kallista! Hyvä jos kympillä jostakin saat sen käpyisen pasta-annoksen. Mieluummin käytän sen kympin useamman aterian kotikokkaamiseen.

Lupailevat myrskyä puoleenviikkoon? Se olisikin hienoa. Myrsky, rankkasade ja ukkonen, jes.

Alan muuten kallistua sen puolelle, että juomisen voisi ihan lopettaa kokonaan. Sen yhden tai kaksi juomaa, mitä tulee seurassa otettua, no, se on niin vähän ja harvoin että ihan sama olisi olla ilman. Ei tarttisi sitten miettiä, että ottaisinko vai ettenkö ottaisi.

En tosin vielä lupaa mitään. Pistän ajatuksen hautumaan.

Selkä on liikkumisesta ja selänvatkauslaitteesta kiitollinen. Iho on parantunut huimasti, nukun paremmin (tosin liikaa) ja olo on aika tasainen ja tyyni. Mikäs tässä. Ruokapuoli on vielä aika pahasti hakusessa. Menee laidasta laitaan. Eilen en jostain syystä saanut syötyä juuri ollenkaan; sitten aamuyöstä sain inspiraation vetää litran hedelmäjukurttia. Ai että oli hyvää…

Onneksi työviikkona tulee sekä nukkumiseen että syömiseen raamit.

Kaikki ok. Se vaan, että väsyttää! Eilen taas töistä tullessa kirja käteen ja siihenhän sitten urvahdin. Yöllä heräilin pari kertaa ja otin heti suosiollla kirjan käteen - ihan turha piehtaroida unettomana. Onneksi lukeminen nukahduttaa ennen pitkää, oikeastaan hyvinkin nopeasti. Ja tällä kertaa en edes syönyt mitään lukiessani.

Ylös viideltä. Seiskaksi töihin.

Eilen oli ihan hyvä syömispäivä: lounaaksi runsaasti linssi-kasviskeittoa ja kaksi sämpylää juustolla ja kinkulla. Näköjään en vähemmällä pärjää. Töistä tullessa oli armoton jano, ja siinä taisin sitten kulauttaa litran omenamehua. Ei tietenkään hyvä, mutta aina ei vaan maistu se iänkaikkinen vesi. Iltaruoaksi kermaista kanapastaa…mmm…

Sittenpä ei enää tarvinnutkaan syödä sinä päivänä. Nyt on taas kanakasviskeittoa iso tötsä mukana, samoin tomaatteja ja puoltoista sämpylää täytteillä.

Kun saisi vähän energisemmäksi päiviä, niin olisin tyytyväinen. Eipä silti, ei nukkuminenkaan hassumpaa ole, päinvastoin, mutta…

Liikunta ei ole nyt neljään päivään napannut. Huomenna ryhdistäytyminen. Ja ei ole tarkoituskaan, että elämästä muodostuisi heti täydellistä ja mahtavaa - liikunnan tökkiminen on tuttu juttu. Mutta kyllä se siitä, kun jaksaa vaan yrittää päivä toisen jälkeen.

Hmm, mahtavaa, maha täynnä hyvää ruokaa.

Kyllä minä viiniä ajattelen päivittäin, mutta mieliteko alkaa hävitä. Kun se on kuitenkin sellaista moskaa. Olen vain mietiskellyt, että tässäkö tää nyt sitten on tai oli? Välillä muistelen niitä “huippukeskusteluja”; mitä on viinihuuruissa tullut käytyä. Ja miltä on sitten tuntunut pyöriä unettomana sängyssä ja odottaa, saako vielä unta kello 0400 vai onko mentävä samoilla silmillä töihin? Yääh.

Ehkä. En tiiä. Ne pirun kesäjuhlat on ensi viikolla, mutta uskoisin nyt, että taidan ottaa (hehe) ne todella rauhallisesti. Seuraavana päivänä on vielä iso asiakaspalaveri, siellä ei todellakaan huvita haista pahalle ja olla silmät puolitangossa.

Vieroitusoireita ei ole ollut - paitsi jos nukkuminen on sellainen?

Ei oikein nyt ole mitään ajatusta mistään. toisaalta, tartteeko ollakaan? “Ei tehä tästä ny numeroo”. Kattellaan, mikä on fiilis ja kunto puolen vuoden päästä. Taatusti parempi kuin kuusi kuukautta sitten.

Ääk!

Jotain on pielessä Tanskanmaalla. Olen aivan sikaväsynyt. Töiden jälkeen pakko nukkua muutama tunti.

Aamullakin oli tosi nihkeätä nouseminen, tosin aina kun on ukkosta ilmassa, ei Dispolla juuri jalka nouses tai energiaa riitä. Ja nythän ollaan kohta siinä kuuluisassa kesämyrskyn silmässä.

Sairastin tosi pahan flunssan aiemmin, alkoi noin pääsiäisen jälkeen. Kesti perkele kuukauden ja sittenkin jäi jäljelle yskä ja väsy ja ajoittainen kurkkukipu.

Oliskohan niin, että en malttanut toipua rauhassa? Töistä olin poissa yhden päivän ja senkin tein etätöitä. Ääni oli kadoksissa viikon ja yskä ja nuha aivan kammottavat. Oli myös korvasärkyä. Kävin lääkärillä ja sanoi, että keuhkot rahisevat todella paljon. Otatti verikokeita, joissa ei kuitenkaan ilmennyt mitään tulehduksia. Yskänlääkettä määräsi.

No, niin. Eilen oli kurkkukipua, korvavaivaa ja väsyä. Samoin tänään. En keksi ensiavuksi muuta, kuin mennä hammaslääkärille - saa katsoa tarkistuksen ohella kurkkua ja limakalvoja. Joskushan on niin, että esimerkiksi kiukutteleva juuri tai halkeama hampaassa pilaa koko elämän.

Vihaan ja pelkään hammaslääkäriä. Siitä huolimatta olen käynyt säännöllisesti tarkistuksissa ja puhdistuksissa viimeiset 15 vuotta. Mitään isompaa ei koskaan ole ollut, mutta hitostako sen tietää? Ikä näkyy hampaissakin.

Eli vmäinen päivä tiedossa, pitää jänskätä aamuun asti lääkärille menoa. Oma hammaslääkärini on vielä kaiken päälle sellainen inhorealistinen täpäkkä rouva, joka kyllä on taitava, muttei erityisen empaattinen.

Vilkaisin tuossa omat terveystiedot. Erityisesti kaikki maksaan liittyvät arvot. Kas tässä:
ALAT 24
G-PT 10
Folaatit 1259

eli ymmärtääkseni hyvät. Vuosi sitten GT oli 8, mikä sai lääkärin vähän ihmettelemään. Kuulemma “liian hyvät maksa-arvot”, tiedäpä sitten.

Eilen meni ahmimisen puolella. Töistä tultua pussi sipsejä ja jäätelöä. Kolmen tunnin koomaunen jälkeen pitsaa. Ei saatana.

Kai tuommoinen syöminenkin saa elimistön sekaisin ja olon väsyneeksi.

Mielenkiintoista ja tärkeää se menneen vatvominen on välillä. Itsellä juominen oli myös seurausta siitä, että olo oli niin paha ja ihmisarvo hukassa etten oikeasti piitannut itsestäni. Toki tuollainen virke tai pari paljastaa aina vain hiukan pintaa, mutta siinä se pähkinänkuoressa.

Lopettaminen on varmasti hyvä idea -sen voi tehdä myös määräajaksi jos loppuikä tuntuu liian isolta kynnykseltä.

Sinuna antaisin itsellesi armoa syömä-asioissa, juomattomuudella kohennat joka tapauksessa päivän terveyssaldo kohenee ja kalorit vähenevät…

Kiitos Bim!

Annan lopettamispäätöksen vielä hautua. Se kuulostaa äärimmäiseltä ratkaisulta, ja en ihan vielä koe olevani sellaisen edessä. Toisaalta tämä taas viittaa siihen, että en ole täysin vielä hyväksynyt omaa juomisongelmaani.

Mutta olen tyytyväinen näinkin, kuten sanottua, yksikin raitis päivä/viikko/kuukausi on tosi paljon eteenpäin!

Kävin sitten hammaslääkärissä. Eivät löytäneet mitään, mutta hammasta vihloo inhottavasti! Katsellaan lisää kahden viikon päästä, mutta mitään siellä ei edes röntgenkuvissa näkynyt. Stressiä? Kuvittelen vaan? Leukaluussa hiusmurtuma, joka säteilee alahampaaseen? No, olen helpottunut, että mitään juurihoitoa ei ole tiedossa. Mulla on aina ollut perusterveet hampaat, paitsi että bruxaus on ongelma, jota edes purentakisko ei täysin poista.

Eilinen oli laiska, laiska päivä…unta tuli illan ja yön mittaan varovaisesti arvioiden 9 tuntia. Kuulemma väsymys voi olla vieroitusoire, sitä en tiennyt. No, paljon parempi näin kuin että tärinää, paranoiaa, ahdistusta…

Syömiset oli mitä oli. Ahmin kanakiusausta, jäätelöä, sipsejä, pullaa. Himo nopeisiin hiilihydraatteihin on pahempi kuin juomishalu IKINÄ. Joten silleen vähän ojasta allikkoon, tosin totta kai syöpöttely on pienempi paha kuin juopottelu.

Ei sitten mun nurkilla näkynyt eilen myrskyä. Harmi.

Eipä tässä oikeastaan muuta…jotenkin tänne kirjoittaminen on työlästä? Vaikka muuten kirjoittelen ihan lystiksenikin. Ehkä aihe on arempi kuin tiedostan. Mene tiedä.

Ja eikun Buranaa. Tämä särky on pirullista. :imp:

Vetelä viikonloppu. Luin neljä kirjaa.

Tunnustan: join vinkkua perjantaina. Silleen rauhalliseen tahtiin, Netflixiä katsellen. Ysiltä illalla laitoin lämmintä ruokaa, hotaisin sen ja painuin nukkumaan.

Seuraavan päivän tunnelmat? “Sehän oli aikas kivaa, mitäpä jos kävisin Alkosta lisää ja antaisin mennä?”

Terve järki voitti ja kävin vaan ruokakaupassa ja kirjastossa. Lauantai ja sunnuntai meni hyvin.

Kaduttaako? Ei. Miltä tuntuu? No ei ole kiva tunnustaa tänne, että tuli törpöteltyä, mutta muuten asia ei vaivaa.

Laitetaanpa sitten tänne sitä osioita, josta ehkä on muillekin hyötyä tai vertaistukea. Eli miten petailin itselleni kivan viini-illan.

Kaikki tietty alkoi torstaina. Oli huono päivä, hammassärky ja sen jääminen mysteeriksi, yhteistyökumppanilta tullut (aiheeton) reklamaatio, jonka selvittelyssä meni aikaa hukkaan. Menkat painoi päälle ja väsytti ja vitutti.

Päätin kuitenkin, että en ota mitään alkoholipitoista, tulee entistä veemäisempi olo. Eli torstai meni ok.

Mutta mitäs perjantaiaamuna? LAITOIN JÄITÄ TULEMAAN. Jääpalapussia pakastimeen.

Ajattelin: No ainahan noita tarttee, ei välttämättä vaan viinin kanssa.

No sitten, päivän aikaan havaitsin seuraavia “lieventäviä asianhaaroja”:

• en ottanut eilen, vaikka olisi tosissaan vituttanu
  • huomenna on lauantai, ei tartte tehdä mitään tai mennä töihin
  • Netflixistä pitäis kattoo Veep, se on vaan niin kivaa viinin kanssa
  • ääh, mä olen niin turvoksissa menoista ja syömisestä että viini-ilta saa nesteet liikkumaan ainakin väliaikaisesti
  • perjantai, viikon paras päivä, party party party
  • oon niin väsyny, vanne kiristää, ääh, rentoutusta!

Ja ihan siis ne kaikkein tavallisimma kliseet. Ainoa, mikä on mielestäni aika innovatiivinen, on tuo “mä oon niin turvoksissa”.

Mutta se siitä, rapajuposta tuurijuopoksi on ihan hyvä alku. Kyllä se tästä.

Aiheesta VÄÄRIN VÄHENNETTY tai LOPETETTU

Tää on kyllä mielenkiintoista. Olen ollut huomaavinani, että nimenomaan Vähentäjät-puolella kommenttia saa aika herkästi siitä, miten “väärin” on vähentää eikä lopettaa. Jos Lopettajien puolella raportoit megaluokan sortumisen putkineen, niin konsensus on että “retkahduksia tulee, nyt vaan häntä pystyyn, oot arvokas ihminen.” Tissuttelepa Vähentäjien riveissä viinipullo, niin palaute on sitä luokkaa, että “joo ei juoppo pysty kohtuuteen, miksi sä petät itseäsi, kannattaiskohan sun nyt eka olla puol vuotta juomatta ja sit AA:han.”

Eli Vähennetty on aina väärin vähennetty, koska Lopettaakin voisi.

Mut mitä jos ei halua?

Annosten laskemisestakin saadaan sanottavaa. “Petaat vaan”, “tosta se taas lähtee nousuun”. “Jos on pakko laskee annoksia, on se merkki ongelmasta”.

Meno on armotonta. Lopettaminen tai vähentäminen on tehty väärin, jos samalla ei käydä läpi lapsuuden traumoja ja sukualttiuksia. Koulukiusaamisia ja avioeroja. Miks mä juon? Pakko tietää miks mä juon! Jos ei tiedä, ei voi lopettaa!

Mitä vittua. Sen kun on juomatta. Tai sen kun juo. Kunhan on rehellinen itselleen ja muille. Juon, koska se nyt vaan huvitti tänään. En juo, koska nyt haluan pitää raittiin jakson.

Vähentäminen ja eritoten lopettaminen ovat AINA positiivisia asioita, eikä niitä pidä pilata ylitulkinnalla tai paatoksella. Miksi lopettamiseen pitää liittää niin kauheat paineet? Että se olisi oikein tehty, oikein perusteltu, oikein analysoitu ja se elämän tärkein asia ja ihmisyyden mitta? Jos tällä viikolla juo 8 kaljaa ja ens viikolla nolla, miten se voi olla huono asia? Pitäisikö vähentäjän rypeä alkoholismissaan ja surkeudessaan sinne kuuluisaan pohjaan asti ja sitten yrittää lopettaa? Miksi tätä ei voi tehdä pikkuhiljaa?

Vuosikymmenet kaikenmaailman laihdutuspalstoja seuranneena tässä on mielenkiintoinen samankaltaisuus. Kaikkihan tietää, miten pitäisi laihduttaa. Silti ihmiset laihduttavat erilaisilla kuureilla, eri ruoka-aineita välttäen, liikkumalla hulluna. Ja aina on se antiikin näytelmien taustakuoro, joka julistaa, että “väärin laihduttu”.

Toki asia on hieman erilainen syömisongelmissa. Kun sitä syömistä ei voi vaan lopettaa, kuten juomista. On siis oltava vähentäjä, tavalla tai toisella.

Mutta tämä meidän suomalainen kulttuuri: vaikka lopputulos olisi positiivinen, silti se ei ole arvokas, koska KEINOT OLIVAT VÄÄRÄT.

Mars Kiloklubiin tai AA-kokoukseen! Muuta tietä ei ole! Katukaa, syntiset.

:wink: Kyllä, tämä aihe ärsyttää ja on ärsyttänyt suuresti. Itse olen lihonut juuri tuolla “yksi ainoa oikea tie” -propagandalla. Kun mulle ei se helvetin kultainen ankea keskitie oikein käy. Niin silloin, oman itsetuntemuksen valossa, kannattaa kokeilla jotakin epäortodoksista.

Sorry, tää on tällaista maanantaiaamun kiukuttelua. Tekis niin mieli jo päästä lomalle.

Dispo jatkaa kurnutusta.

Niin tässä on käynyt, että juomisen vähentäminen on LIHOTTANUT.

Ja kun massaa on riittävästi jo ennestäänkin, ei se missään nimessä ole hyvä juttu. Nyt on kyllä hakusessa, että miten yhdistää kohtuusyöminen ja ok kohtuujuominen. Suoraan sanottuna, ei aavistustakaan.

Silloin, kun juon paljon (en tahallanikaan käytä mennyttä aikamuotoa, koska olen niin alkutaipaleella), syön paljon vähemmän. Fakta. Viini on sokeria, kyllä. Mutta se ei ole helvetillinen yhdistelmä sokeria, suolaa ja rasvaa. Olen huomannut, että juomattomina päivinä/viikkoina haluan syödä kolme kertaa TÖIDEN JÄLKEEN! Ja ihan sama, miten hyvin olen itseäni ravinnut aamulla ja lounaalla.

Juodessa syön sen yhden kerran töiden jälkeen, myöhemmin illalla.

Ei, tämä ei ole peukku juomiselle tai syy ruveta ottamaan kaksin käsin. Tämä vain on yksi arkinen ongelma, josta olen huolissani. Olen nainen ja turhamainen. Haluan olla hoikka ja mahdollisimman hyvännäköinen.

Voisi kuvitella, että ratkaisu on sellainen salliva/isoruokainen mutta vähähiilihydraattinen syöminen. Eli söisi ihan kunnolla lihaa, kalaa, kaikkia hedelmiä, vihanneksia ja kasviksia sekä myös rasvaa. Maitotuotteita. Kermaa vihanneksiin.

Olisi nyt syytä lopultakin opetella. Ihan omaa laiskuutta: ei muka viitsi pilkkoa, hauduttaa, höyryttää, väkertää, tiskata, koota eväitä, nähdä vaivaa.

Olen armottoman laiska, myönnän. Kivempi syödä sipsejä pussista kuin höyryttää kukkakaalia ja aurajuustoa, niin hyvää kuin se onkin. No, voin olla laiska ja pullea tai voin olla hieman aktiivisempi ja vähän hoikempi. Ei noissa vaihtoehdoissa loppujen lopuksi ole paljoakaan vaivannäön eroa.

Laitan miettien ja koetan ensinnäkin saada megatiskin raivattua jossakin ajassa. Olen todellakin niin mukavuudenhaluinen, että en ole aikoihin tiskannut.

Elämän tarkoituksesta ja mielekkyydestä

Luin aihetta käsittelevää ketjua Lopettajissa.

Tässä Dispon viisaus asiaan:

1. elämällä ei ole sen kummempaa tarkoitusta kuin elää ja olla ja (mahdollisesti) tehdä mahdollisimman vähän pahaa. Tosin tuo viimeinen menee jo etiikan puolelle. Kuka tietää, mikä on loppujen lopuksi hyvää tai pahaa; siis itsestäänselvyydet poislukien. Luonnossahan ei ole hyvää ja pahaa; ne ovat ihmisen määritelmiä, perustuen (kristin)uskoon ja filosofiaan.

2. elämällä ei itse asiassa tulisikaan olla tarkoitusta. Kun ottaa oman olemassa olonsa jatkumona suuressa ja käsittämättömässä evoluution pyörässä, ei tule sitä jokapäiväistä tuskailua oman elämän mielekkyydestä, merkittävyydestä tai mielettömyydestä. Millä on loppujen lopuksi mitään merkitystä, kun katsotaan tuhansien vuosien aikajänteellä? No ok, kehitys kehittyy ja kirjapainosta e-kirjaan, mutta. Miten hyviä nämä kehityskulut ovat, tai miten pahoja, on sitten taas ihmisen itselleen keksimä ongelmakenttä.

3. mitä on mielekäs elämä? no se on tyytyväistä, tarkkailevaista elämää. Pitää olla jotakin tekemistä. (Tähän yleensä vielä lisätään että "something to look forward to and something/body to love. Itse jätän noi täysin neutraaleiksi lisävaihtoehdoiksi.) Hyvä elämä on sitä, että on RIITTÄVÄSTI asioita, jotka tuovat tyytyväisyyttä ja turvallisuutta. Itse koen olevani tyytyväinen, kun olen kotona, yksin, kirja kädessä, hyvää ruokaa ja lämmin. Toki tähän pisteeseen pääsemiseksi on tehtävä yhtä ja toista, uskottava yhtä ja toista, pelättävä/toivottava yhtä ja toista (tyyliin yleensä vaatii opiskelua, työssäkäyntiä, jonkinmoista rotia…)

Mutta anyways. Kun aina sanotaan, että juomiselle pitää löytää korvaavaa tekemistä ja elämän mielekkyys pitää “löytää” uudestaan. Pöh, sanon minä. En etsi onnea, minulle riittää tyytyväisyys.

En minä ole tärkeä. Minä näprään päivät koneella enkä tee tästä maailmasta ainakaan yhtään parempaa. Koetan olla niin, että en loukkaa ketään tai tuhoa ympäristöä. That’s it. Ja kuitenkin; koen itseni onnelliseksi joka päivä. Vaikka välillä tulee vitutuskohtauksia.

Guten Morgen.

Hiki valuu jo nyt! Ja siihenhän auttaa kaks isoa tuopposta kahvia!

Näköjään minusta on tulossa aamuvirkku. Ihan jees. Ja yöunet alkaa viikolla asettua siihen noin kuuteen tuntiin. Jää meinaan aika paljon aikaa “tehdä” kaikenlaista. Nimittäin jos olisi aktiivista sorttia. Dispohan on kuin Karvinen. Makaa ja syö lasagnea ja ajattelee ilkeitä. :wink:

7 päivää ennen lomaa, hieno homma. Alkaa pikkisen olla jo kesälaidunfiilis, töissäkin aika pirun hiljaista ja pomolla paljon “asiakastilaisuuksia” eli golffaamista ja sen sellaista. Työläiset kiittää ja lähtee ajoissa töistä kotiin.

Uuh, ja 7 päivää ennen sitä väistämätöntä viinanvetoputkea ja täyttä turmiota, kuten minulle on täällä vihjattu. Joopa.

Enpä usko. Voisin siirtää “kirjastoni” ulos, puistoon, meren rannalle ja saada pikkaisen väriä pintaan. (Ja vanhakin nuorentuu). Voisi tehdä ihan vaan omaan kotikaupunkiin tutustumisretkiä tyyliin “leikinpä olevani turisti”. Siivoais kämpän monen päivän aikana kuntoon. Kirjoittelis. Liikkuis minkä jalat ja selkä antaa myöten. Nukkuis ja söis hyvin. (Kasvattais ison mahan ja muuttuis leppoisaksi). :sunglasses:

Yksi semipakollinen sukulaiskäynti on, mikä ei nyt yhtään nappaa, mutta needs must. Se on sitten heinäkuun lopulla. Yksi viikko 52:sta ei ole paljon, muistuttaisin itseäni.

Eilisen kurnutuspäivän vastapainoksi nyt on hyvän tuntuinen aamu. Heräilin puol kuus ja kaffia kitusiin. Nyt jumitan koneella. Voisin toki mennä töihin, mutta enpä mene. Ysiksi ennättää.

Ruokailut pikkuisen paremmat, ei paljon. Eilen olin sen verran veetuuntunut ettei oikein maistunutkaan. Töissä söin ison pussin tomaatteja ja muuta en kaivannut. Kotona sitten vahinkoa takaisin pastaähkyillä (tonnikalaa, hapanimeläkastiketta ja kermaa…) ja siinäpä se.

Tomaatti on kuulkaatten hedelmien kuningatar. Muistan lukeneeni Tirlittan-kirjasta sellaisen viisauden, että jos on jano ja nälkä ja pakko varastaa jotakin, niin ottaa sitten tomaatteja. Tepsii molempiin vaivoihin. Eikä tällä hetkellä maksa kuin 1,60 euroa kilo.

Hah, onpas liikunnat menneet todella komeasti viimeisen viikon ajan. Saldona pyöreä NOLLA. Yhdistettynä syöppöyteen ja perjantain juoppouteen, tuloksena tuolle päivälle siis varsinainen kolmikantataantuma. No, “olen armollinen” itselleni ja ei kun uutta yritystä.

Se vaan, että mulla on nerokas syy olla liikkumatta. Kas kun olen niin karmea läski, että tuo crosstrainerin painoraja varmaan menee rikki. En tosin tiedä, paljonko painan. Enkä kyllä haluakaan. Ja se turvaraja on 120 kiloa. Että silleen. Loistavaa vastuunpakoilua: en voi liikkua, koska olen paksu. Ja koske en liiku, paksuna pysyn. Hehe. :smiley:

Menenpäs lukemaan iltapäivälehdet. Että kuka missukka tänään poseeraa Mielettömässä Bikinikuvassa, Joka Paljastaa Huipputrimmatun Kropan!!

Olen ihan samoilla linjoilla sen väärin sammutettu (laihdutettu/vähennetty)- jutun kanssa.

Me ihmiset nyt vain kyetään eri asioihin ja eri asiat tekevät eri ihmiset onnelliseksi/tasapainoon. Jos oma tasapaino vaatii vhh-dieettiä niin ei voi olettaa että sama koskee kaikkia.

Korvien välissä on iso osa tätä hommaa. Mihin pyrkii, jaksaako kuunnella ja tunnustella “oman” linjan asiaan vai ottaako valmiin paketin vaikka Aakkosista? Kummassakaan ei ole mitään väärää: preferenssikysymys.

Eipä liene tullut puhetta mutta en itsekään ole enää Lopettaja. En kyllä ole Vähentäjäkään, koska ei ole mitään vähennettävää - niinkin voi käydä :smiley:

ruoka vs viina, rasvamättökään ei tee ihan niin pahoja tuhoja kuin viina ja elämäntaparemontti kerrallaan. Ymmärrän silti täysin ahdistuksen, itselle oli kova paikka kun masu kasvoi röökinlopetuksen jälkeen.

Thanksis Bim, kiva kun käyt kommentoimassa!

Tuli itselleni juuri äsken mieleen, että joo, tosi originelleja ajatuksia allekirjoittaneella. Eiköhän täällä ole monet monet ennen minua jutelleet just samoista “väärin vähennetty” -asioista. Mutta kai se on osa prosessia keksiä pyörä uudelleen.
Ja hyvä näitä on välillä kirjoitella julkisiksi, etteivät jää pään sisälle ns. märkimään.

Eilen nukuin taas megaunet. Kotiin päästyä ahmin voileipää ja eilisen pastan jämät. Sitten lukemaan ja jaksoinkin joo melkein iltaseitsemään saakka. Sitten koomaan ja eipä siitä illasta enää mitään tullut. Nousin viideltä. Töissä seiskalta.

Olo ihan ok ja virkeä. Antaa unien olla mitä ovat, eihän mulla mihinkään ole kiire.

Huomenna kesäjuhlat. Ug.

Sää ei taida olla paras mahdollinen kesäjuhlillenne Dispo!

Nyt vain Dispo vähentäjän kohtuudella tai raittiudella! Mukavia juhlia! :slight_smile:

t. Juhani

Juhani, oltiin lahden toisella puolella. Välillä sateli, mutta ei se menoa haitannut.

Oli erittäin liikkuvainen päivä! Käveltiin ihan simona…mun polvi otti nokkiinsa ja on ihan turvoksissa, ja toisessa jalassa about kolme rakkoa…

Sää oli kostean lämmin ja ukkonen jyrähteli. Todella lötkö keli, ja välillä tuntui, että antakaa mun pliis mennä vaikka tuonne puun alla nukkumaan, en jaksa enää!

Koska lautat kulkivat kovan tuulen takia miten sattuu, päivästä tuli tosi pitkä. Kotona vasta puolenyön jälkeen. Syötiin hyvin ja joo juotiinkin, mutta silleen kohtuu-siististi. Kukaan ei ollut humalassa. Ja holin ohessa tietenkin vettä ja kahvia litrakaupalla.

Illalliseksi entrecote alkupaloineen ja jälkkäreineen. Huh, että oli hyvää.

Nyt on aivan väsy, koska yöunet jäi neljään tuntiin. Kotona piti kukkua vielä aamukahteen, kun sen verran oli kierroksia. Tällaiset sosiaaliset päivät ovat rankkoja, toki mukaviakin, mutta silti: ONNEKSI kesäpäivä on taas vuodeksi taputeltu! :sunglasses:

Mukava kuulla että juhlapäivänne meni hyvin ja onnittelut kohtuudessa pysymisestä! :slight_smile:

Oikein hyvää viikonloppua Sinulle!

t. Juhani

Kiitos Juhani!

Mä olen aina ollut aika pienissä firmoissa - tai no, siinä mielessä että biletykset on useimmiten pidetty tiimin kanssa, eli ihmisiä viidestä kymmeneen.

Sellaiset megapippalot…no ne on aika pahoja. Kerran oltiin pohjoismaiden toimistojen voimalla pari päivää Ruottin maalla, meno oli vallan hirviää, tyyliin ambulanssi haki alkoholimyrkytyksen saaneet ja itse kullakin oli hotellihuone hakusessa. Köh. (Siis minä en kuitenkaan matkustanut lanssilla, ja tästä helvetin esikartanon talvijuhlasta on yli 15 vuotta…)

Se on kyllä saletti, että kesäjuhlia ei tässä iässä oikein jaksa erkkikään. Olin vielä viikonloppuna ihan tattis sen kävelemisen, syömisen ja ok, tissuttelun jälkeen, että hyvä kun sain pyykit pestyä. Nyt sitten raitista kesää kehiin, kiitos!

Kävin uudestaan hammaslääkärissä ja vielä yleislekurillakin samaan konkurssiin. Molemmilta erittäin puhtaat paperit, helpotus! Mutta on pirulauta hammashoito hinnoissaan - puoli tuntiia laskettin hampaita ja viis minuuttia rapsutettiin hammaskiveä, ja laskussa lukee 132 euroa!!! Kisses…

No, lusittu on vuodeksi. Nyt oon polleaa tyttöä, hammaslääkäri kehui purukalustoa.

(Pienet on riemut: joku random lekuri sanoo pari positiivista sanaa…)

Muutama päivä vielä töitä. Can’t wait.

Dipso-Dispo on sangen suotuisalla tuulella.

No johan ny, pitkään aikaan en ole raapustellut. Korjataan laiminlyönti.

Toinen lomapäivä ja kyllä se tästä, eilinen oli jotenkin antiklimaattinen mutta parani sitten iltaa myöten.

Aamupäivän olen käppäillyt kaupungilla hoitamassa asioita, nyt on sitten siitä kiitoksena rakko varpaassa. Oma vika, en ikinä pidä tennareissa sukkia, joten kun jalat hikoaa, yääh, rakkovaara kasvaa.

En ole ryypiskellyt, ei oikein ole edes (onneksi) kiinnostanut. Konttorilla nostettiin kuohuvaiset maljat torstaina, siinäpä se.

Nyt levon kannalta. Koetan kirjoitella säännöllisemmin. Loistoviikon jatkoa kaikille!

Jeh, tosi säännöllistä raportointia.

Loma valuu käsistä ja…?..en oikein tiedä! Lomafiilis on ollut ehkä kolmena päivänä, muuten aika nihkeätä menoa. En tiä miks.

Vähentämisessä olen onnistunut, viime kesään verrattuna on mennyt mielestäni hienosti. Pari kertaa olen sortunut viinikekkereihin, mutta menköön opettelun piikkiin.

Ruokavalion pistin myös uusiksi. Perunat, riisit, spagetit, leivät (ja totta kai muut sokeripommit tyyliin pullat) olen heivannut hiiteen. Myös maidonjuonnin lopetin, koska se saa mut himoitsemaan pullaa ja leipää entistä enemmän.

Vielä ei ole painon suhteen tullut muutoksia, voi johtua myös siitä, että laitan kasvis/juuressysteemeihini paljon mausteita ja suolaa ja syön kyllä isoja annoksia, proteiinia unohtamatta. Mutta ainakin iho hehkuu! Nektariineja ja kaalia on mennyt valehtelematta kilo-pari per päivä.

Vietän siis kesää itsekseni kaupungissa. Se on kyllä jo sinällään niin iso nautinto, että vaikea tajuta. Kesätapahtumat tai vastaavat ei kiinnosta tipan tippaa, kuten ei matkustelu tai siis oikeastaan mikään muu kuin lukeminen, oleminen, nukkuminen ja rehunsyönti :slight_smile:

We’re in the middle of the darkest summer.

Koetan saada Game of Thronesin vitos-ja kutoskaudet katsottua. Miellyttävän pitkäveteistä. Netflixistä suosittelen poliittista trillerisarjaa nimeltä Tyrant. Erinomainen.

Kiitos tästä ketjusta. Olen ikätoverisi, vähän erilainen juomahistoria mutta juuri tänään pitkästä aikaa tänne hakeuduin - kaljatölkkien äärellä lomaa vietän, stressi tekosyynä kaljoihin. Viestiketjusi sai minut viimein reksiteröitymään. Yritän nyt itsekin kirjoittaa tänne. Ja ennen kaikkea, aloittaa edes joskus sen vähentämisen.

Tervetuloa Auria! Vähentäminen kannattaa aina. Ja mitä vähemmän juo, sitä vähemmän sitä alkomahoolia pidemmän päälle haluaa.

Luin suomalaista laatukirjallisuutta tässä taannoin; eepoksen nimi oli joku Pasan ja Atpan kirjoittama Elämä Vituttaa Aina. Sellaista hyvin mustanpuhuvaa self-helppiä. Alkoholin kanssa (tai siis arvon kirjailijoiden mukaan “keiton” kanssa) painiskeleville on sinänsä ihan hyvä neuvo: “Lopeta. Luulis onnistuvan, kun ei edes mitään tartte tehdä, päinvastoin, jättää vaan tekemättä”.

Lomareissulla pohjoisessa ja pinna kireällä, en tykkää olla sukulaisten mökeillä ja kaikenmaailman kissanristiäisissä. Maanantaina kotiin, hallelujaa.