Ei enää yksityisiä viinikutsuja

Nooh, jos asutaan yhdessä saman katon alla, niin kai sillä toisella saa olla toive siitä, miten päissään kumppani on :smiley:

Tarviiko edes mainita, että Dispo on sinkku? Ja mahdollisille huolestujille tiedoksi, että ei ole minkään maailman huoltapidettäviä taloudessani. Viherkasvikin sai liikaa vettä ja otti ja kuoli.

Nyt vähän aktiivisempaa otetta. Eilen en nukkunut päikkösiä, jäätelöä sen sijaan tankkasin huolella. Kympiltä nukkumaan ja viideltä heräsin ihmettelemään. Lupaukseni mukaisesti kävin crosstrainerin ja käsipainojen kimppuun.

Linjaus on, että joka päivä puoli tuntia. Ja sitten kun kunto nousee, ruvetaan tekemään enemmän ja pidemmin ja vaihtelevammin. Nyt riittää, että saan itseni pieneen hikeen ja selkä saa kuntoutusta. Jaksoinkin huhkia 40 minuuttia. I slay.

Mutta arvatkaa mitä? Kun siinä kuivattelin suihkun jälkeen kello 6.50., iski kylmän valkkarin hinku. Hohhoijaa. Eipä ollut sitä ainetta lähimaillakaan. Mutta mielenkiintoiseen saumaan tuppasi tuon mielihalun. En aio siitä välittää, mieluummin sitten vaikka töiden jälkeen sitä jäätelöä.

Koetan pohtia jotakin alkosuuntaista sanottavaa. Kun kerran täällä päivystän. Palaan.

Ei tartte mitään uutta sanottavaa keksiä, sillä
“Huomisen olotilat rakennetaan tänään”
-sanonta pätee aina ja joka päivä… :wink:

^ Jos näin, Dispo on huomenna väsynyt. Tai no, jospa nyt nukuttaisi sikeämmin kuin viime yönä. Kuusi tuntia on ok silloin tällöin mutta ei jatkuvasti.

Huomaan, että kun väsyttää, alkaa jotenkin se viinikin kiehtoa. No, siinähän kiehtoo, se on voi voi.

Valkoviini ja kuohuviini ovat aina olleet suosikkeja. Muita juomia, joista tykkään: campari (erityisesti campari-sooda), salmari, makea siideri, kaikki vodka-pohjainen ja tietty jälkiruokaryyppy Sambuca.

Inhoan: punkku, olut, konjakki, liköörit, limuviinat, sake.

Olisko tässä alkomuistelmaosuus.

Harmaa ja jotenkin tunkkaisen lämmin päivä. Kunhan pääsen kotia, otan pullaa ja mehua ja köllähdän lukemaan romaania. Ja huomenna onkin jo perjantai. Jei.

Unet jäi kuuteen tuntiin. No, ei se mitään, kyllä ihminen nukkuu sen mitä tarvitsee ja välillä vähemmän, välillä enemmän.

Kun eilen pääsin kotiin, sain melkoisen ahmimiskohtauksen. Siinä katosi 200 g sipsejä dipin kanssa ja päälle puoli litraa jäätelöä. Vaikka lounas oli ollut iso ja proteiinipitoinen ja terveellinen.

Nukahdin ysiltä ja olin ihan koomassa nelisen tuntia. Sitten uni loppui hetkeksi. Lueskelin ja söin sen loppujäätelön. Sitten taas pari tuntia unta ja kahvinkeittoon viideltä. Kuudelta crosstraineria ja käsipainoja 40 minuuttia. Tulipahan taas pätevä olo.

Töissä hiljaiselo jatkuu. Nyt on vaan ns. busy work -tyyppistä hommaa eli firman sisäisiä juttuja. Niitä ei oikein jaksaisi, mutta pakkohan se on.

Kaunis päivä. Sopivan viileä.

Selkää yritän nyt tosissani kuntouttaa. Venyttelyä, crosstraineria. Töissä säädettävä pöytä ja sellainen selänvatkauslaite :smiley: joka mukavasti hieroo ja lämmittää luita ja nikamia.

Paskinta selän kanssa on se, että semmoinen arkipuuha eli siivoaminen ja jopa käsin tiskaus ovat tosi hankalia. Selkään sattuu niin pirusti. Buranalla mennään, koska kokemus on osoittanut, että Tramal, Panacod tai edes Oxycontin eivät todellakaan auta yhtään. (Ei tule edes mitään “oloja”, joten ei kiinnosta särkylääkkeet tippaakaan. Tai saahan niillä kivan ummetuksen aikaiseksi).

Nilkka on mitä on; varmaan tiukan siteen kanssa voisi tanssahdella ja kävellä hieman paremmin, mutta mjoo. Inhoan niitä kiristäviä kääreitä. Mutta voisi tässä taas kokeilla. Ongelma vaan on että jos siteen vetää niin tiukalle, että juoksuaskeleet ovat mahdollisia, se on sitten niin kireällä ettei veri kierrä. Ja jos haluaa jonkunlaisen mukavuudentunteen säilyttää, on se merkki siitä, että liian löysällä on.

Kropassa tuntuu ihan mukavasti liikunta, kun tässä on kuukausia maannut sohvan pohjalla. Pidän tehot maltillisina, olen vähän äärimmäisyys-suuntautunut tapaus ja tuppaa menemään niin, että jos syödään, syödään kuin venäläinen rekkakuski; jos juodaan, too much is never enough ja jos liikutaan, pitää suunnilleen hikoilla verta.

Dipso is back :astonished:

Mjoo, nettiin en päässyt viikonloppuna ja eilen en viitsinyt.

Pakko tunnustaa: perjantaina JOIN VIINIÄ. Liikaa. Ja tulihan siitä öks-olo lauantaiksi. Mutta etiäpäin.

Tuo juopottelu ei ollut hauskaa edes ensimmäisen lasin aikana. Silti piti juoda koko pirun pullo.

Että näin.

Jospa pikkuhiljaa alkaisi kirkastua, että viinin voi jättää huoleti juomatta.

Sunnuntaina jo olo ihan normaali ja maanantaina ja tänään olen kuntoillut ahkerasti. Kyllä sekin nostaa elämänlaatua.

Vajaa kuukausi ennen kesälomaa. Pikkuisen hirvittää: meneekö lössiksi? On niin helppo eksyä huonoille teille, kun ei ole työpainetta ja -vastuuta.

Moi vaan! Täällä ainakin menee tällä hetkellä kesäloma raittiina!

t. Juhani

inDISPOsed:
Vajaa kuukausi ennen kesälomaa. Pikkuisen hirvittää: meneekö lössiksi? On niin helppo eksyä huonoille teille, kun ei ole työpainetta ja -vastuuta.

Villi veikkaus: menee. Ei millään pahalla

Juhani (vai Juha): niinpä. Ei ole mahdotonta :wink:

lizzy: villi veikkaus, taidat olla jokseenkin pessimistinen yksilö? Vai ottaako raittius hermon päälle?

Maanantaina ja tiistaina tuli ihan kivasti liikuttua. Aamucrossit ja ruokatunnilla reippaat pätkät kävelyä. Hyvä, että laitoin itselleni tuon 30 minuutin vähimmäisvaatimuksen - pidempi sessio ei tässä kohtaa ihan vielä onnistuisi. Tosin olen tampannut menemän myös 40 ja 45 minuutin sessiot. Tänään vaan ei irronnut kuin se reilu puol tuntia, mutta sehän riittääkin!

Huomaan, että enemmän ongelmaa on nyt syömisen kanssa. Ruokahalu olisi loputon. Ja sitä, hyvät Vähättelijät (ja lizzy) on HUOMATTAVASTI vaikeampi suitsittaa kuin viininhimoa.

Yritän syödä paljon kasviksia ja todella proteiinipitoista ruokaa, mutta harvan kilot johtuvat siitä, että syödään nälkään. Ei, se on se huvikseen ja hedonismin takia syöminen. Eilen heräsin aamuneljältä, kahvit, crossit ja siivousta, töihin ja aamupäivällä tomaatteja jotta korvista tursusi. Sitten lounaaksi kaksi kulhollista linssi-paprika-kaali-nyhtöpossu-keittoa. Ja ip kaupan kautta kotiin.

Ei ollut hyvä kauppareissu. Mukaan lähti pakastepitsaa, jäätelöä ja pullaa. Töistä päästyä söin kerralla kuusi jätskipuikkoa ja sitten oli levollinen mieli. Otin torkut ja heräsin puoli ysiltä. Hampaanpesut ja takaisin nukkumaan. Ylös kuudelta.

Suolaisen ja makean himo on kyllä armoton, kun iskee. Mutta toisaalta. Kun tässä jaksan muutaman kuukauden kuntoilla ja edes YRITTÄÄ syödä terveellisemmin, saan varmaan sen 5 kiloa nitistettyä. Tässä iässä ei viitsi ottaa pikakuureja, nahka vaan jää roikkumaan. Tavoite on saada kiloja hitaasti veks ja samalla nostaa kuntoa ja kuntouttaa selkää.

Juominen ei oikeastaan ole kovinkaan mielen päällä. Eilen tuli pikaisesti töistä kävellessä mieleen, että olispa kiva ottaa lasi valkkaria. Reitti kulkee nimittäin erään terassin ohi, ja siellä on joka iltapäivä sama, hieman jo iäkkäämpi pronssinvärinen rouva, jolla aina lasi edessään.

Mutta kun muistaa, että yhdestä tulee vain kiukkuiseksi ja kaksi on liikaa; ja että mitä enemmän ikää tulee, sen mieluummin nukkuu hyvin ja herää virkeänä. Joten.

Mielestäni olen pärjännyt ihan v***n hyvin! Jokapäiväisestä riskiläträämisestä on tultu aika tavalla terveemiin lukuihin.

Ja vielä pus pus lizzylle - muistuttaisin, että tavoite on lopettaa yksin juominen. Ihan varmaan seurassa otan.

:sunglasses:

Terve
Minusta sulla Dispo on ihan hyvää analyysia ja aika realistinen kuva itsestäsi. En osaa pelotella sua kroonisella rappiolla.Eiköhän kesäkin jotenkin mene!

Kiitos TvT! Uskon kyllä itsekin, että ennen pitkää onnistun tavoitteessani. Onhan tässä pikkasen kompuroitu, mutta kuulunee asiaan.

Kai se on pakko avata ajatusten Vantaanjoki aiheesta AA. Siinä on kaksi asiaa, joita en ymmärrä. Tai ymmärtää ei ole ihan oikea termi, ehkä käyttäisin sanontaa “jaksa ymmärtää.” Ensimmäinen on se, mitä kaikki AA-kriitikot tapaavat sanoa: nousee karvat pystyyn heti, kun ruvetaan julistamaan korkeammista voimista ja oman heikkouden hyväksymisestä. Eikä se muuta asiaa, että “jokainen saa uskoa vaikka hottentottiin korkeampana voimana, ei sen tartte olla Jumala”. Tässä vaan ulkoistetaan raitistuminen sille hottentotille. Kyllä se on ihan omasta päänupista lähdettävä.

En myöskään pysty uskomaan, että alkoholismi on sairaus. Se on itseaiheutettu tilanne, josta voi hyvin astua ulos. Kunhan ei tee asiasta niin helvetin dramaattista. En voi sille mitään, että puistattaa lukea, kun joku rummuttaa ihan hillittömästi “miten paljon kivempaa ja parempaa on ilman viinaa.” Tulee sellainen protesth too much -olo. Koska kyllähän me kaikki tiedämme, että juopottelu on parhaimmillaan ihan perhanan hauskaa. Jos ei olisi, miksi kukaan joisi.

Riippuvuus voi toki olla, mutta ei se mielestäni diagnoosiksi riitä. Riippuvuus syntyy, kun toistetaan jotakin asiaa riittävän usein. On mahdollista myös poisoppia. Senkun vaan lopettaa, tai vähentää. Ei se ole ydinfysiikkaa.

Toinen juttu, mikä AA:ssa rasittaa, on lahkoutuminen. Se jo raitistunutkin ramppaa vielä 10 tipattoman vuoden jälkeen kokouksissa latelemassa, kuinka monta päivää on ollut raittiina ja miten kamala juoppo hän aikoinaan oli. Ketä tällainen rypeminen auttaa? Mielestäni tässä oikein roikutaan niissä viimeisissä alkoholin höyryissä mukana, vaikka ihan varmasti asiaa ei kannattaisi enää edes hetkellisesti ajatella. Samalla raitistumisesta tehdään joku vuoria siirtävä ihmeteko, johon koko identiteetti pohjautuu. Näin raittiina pysymiselle luodaan järjettömät paineet ja jokaikinen päivä on sitä, että pelätään ja ennaltaehkäistään sitä kaiken laukaisevaa Ensimmäistä Ryyppyä.

Mutta jokainen tehköön miten huvittaa. En aio tulla räkyttämään Lopettajat-palstan AA-kerhoketjuihin, se ei minulle kuulu, enhän edes ole lopettaja. Omassa ketjussani kyllä ajattelin sanoa, mitä mielessä liikkuu. Saa kommentoida ja saa loukkaantua kaikin mokomin.

Eilen oli ihan jees. Väsytti tosin kovasti heti aamusta asti. Suorastaan pilkin konttorilla ja kävin todella hitaalla.

Lounaaksi tomaatteja, pari karjalanpiirakkaa, viinirypäleitä ja kinkkusalaatti. Ja siltikin kotiin tullessa aivan saatanallinen syötätys. Vedin sitten sika-annoksen kasvis-linssi-lihasoppaa ja toivoin, että josko se tästä. No ei!

Pakko oli vielä saada PULLAA ja MAITOA, sitten helpotti ja keskityin lukemiseen. Ja nukahdin kuuden-seitsemän maissa, heräten sitten taas 00.20. Söin pari-kolme desiä jäätelöä ja luin kirjaa, kunnes rupesi nukuttamaan. Ylös sitten viiden jälkeen.

Jätin aamucrossin suosiolla väliin, oli aivan pökkyräinen olo (koska keskiyöllä otin melatoniinia. Melatoniini pitäisi ottaa hyvissä ajoin illalla, note to self.)

Töihin seiskaksi ja aamun aikana sainkin hoidettua inhottavasti roikkuneet rästihommat alta pois.

Elättelen toivetta, että tekisin sen kuntoilurupeaman töiden jälkeen. Kroppa on kylllä pikkasen jumissa, mutta mehän tällä palstalla tiedämme, että SILLÄ SE LÄHTEE, MILLÄ ON TULLUTKIN! :wink:

Eilen ei sentään tullut yhtään viinimielitekoa. Se pronssirouvakaan ei istunut kantaterassillaan.

Mitenhän saisin unirytmin normaalimmaksi? Tuntien iltapäiväunet eivät kyllä ole missään nimessä työssäkäyvälle suositeltavaa elämistä.

Mun oloa helpottaa juurikin toi raitistumisen ulkoistaminen. Ajattelen, että saan jonkin panteistisen voiman/ universumin armosta olla huoletta selvinpäin tämän päivän. En usko persoonalliseen Jumalaan, tai muuhunkaan olioon joka kuuntelisi ja täyttäisi mun toiveita/rukouksia, mutta silti tuo ajatus jeesaa fiilistasolla, ja juurikin antaa mahdollisuuden elää elämää ajattelematta juomista/juomattomuutta. AA:n neuvojen suhteen pyrin kokeilemaan ennakkoluulottomasti ja pitämään sen mikä toimii.

Ehkä sinä et ole alkoholisti, jos todella ajattelet että juomisen lopettaminen on noin vaan hokkuspokkus-helppoa. Mun sisällä on janoinen kaveri, joka herää pienestäkin tilkasta. Toiset kävelee vielä paljon jyrkemmän kuilun reunalla, koska mun kohdalla putkijuominen ei onneksi kuulu tapoihin. Heillä on kaikki syy pitää tarvittaessa vaikka joka sekunti raittius mielessä. Ja ei kait siinä mitään pahaa ole jos raittiudestaan on kiitollinen ja iloinen?

Lueppa lopettajien puolelta Himatuikun juttu. Ei se lopettaminen vaan kaikilta noin vain onnistu. Vaikka olen täysi pakana niin AA sta sain parhaan avun muut kokeiltani. En ole aikoihin käynyt mutta siellä oli monia, jotka olivat sitä mieltä, että vain säännöllinen vuosia jatkunut käyminen piti heidät juomattomiona. Miksi he eivät saiai niin tehdä ?

Todennäköisesti, et ole lainkaan alkoholisoitunut vaan kyse on ollut vain pahasta tavasta. Silloin on vaikea ymmärtää sellaisia ihmisiä, joita ajaa hillitön ja järjetön juomishimo

Moi DISPO!

Häntä pystyyn ja luota itseesi - niin kuin näyttäisit tekevänkin.
Itse uskon että meistä useimmat - siis ihmisistä ylipäätään - etsivät keinoja selvitä elämästään ja parannella kolhujaan. Jotkut juomalla, toiset syömällä, kolmannet AA:lla. Kohde vaihtuu, motiivi pysyy samana: kipu pois!. Tämä on kärjistys, mutta itsekään en ole ikinä tajunnut sitä viinapiru- mentaliteettia vaikka kokemusta onkin siitä, kun mopo lähtee. Jälkikäteen sen sitten olen tajunnut, että mopo lähtee jos sitä pitää ainoana vaihtoehtona (“en ansaitse parempaa”) eikä itsestään jaksa huolehtia.

No, kaikki etsivät helpotusta ja parannusta. Itse koen ettei Plinkki aina ole siihen se turvallisin ja eheyttävin paikka. Mitenkä olisikaan, kun täällä on paljon oman tuskansa kanssa painivia. Silloin ei aina ymmärrys riitä muiden ratkaisuille… Ja toki täällä nähdäänkin ihmisestä vain pieni siivu, rooli melkein.

No, ihme jaarittelua. Kai halusin sanoa, että tiedän tunteen, kun tulee väärin luetuksi. Trolleja lukuunottamatta täällä kaikilla on kuitenkin ihan painavaa asiaa, ei ole kivaa kun jollakulla ei vaikka sarkasmitutka toimi. plus esim. AA:n tarjoaminen traumaterapian sijasta (kuten mulle on tehty…) on myös ihan helvetin loukkaavaa, vaikka ehdottaja sen parhain aikomuksin tekikin. Mutta: usein varmaan itsekin luulen puhuvani viksuja ja muut eivät ollenkaan samaistu tunteeseen :smiley:

Mutta; täällä me kaikki yksilöt vaan räpistellään ja ainakin mulla päivä paistaa tätä nykyä :wink: Hell is other people, mutta niin on taivaskin!

Vielä, en usko että “riippuvuudet” ja “tavat” on eri asioita. Mikään omassa kokemusmaailmassa ei viittaa siihen. Ratkaisevaa on, mihin lopputulokseen haluaa päätyä ja onko keinoja siihen pääsemiseksi.

Mutta se on tietysti subjektiivinen käsitys…

Kiitoksia kaikille kommentoijille!

Ihan valideja pointteja ja eilen, kun töiden jälkeen rymysin kuola valuen Stockan Herkussa ja ostin kaikkea hyvää, niin…kyllä mä jotakin riippuvuudesta taidan ymmärtää. Itsellä tuo ruokapuoli on ollut 14-vuotiaasta asti oikea taistelutanner. Mä olen laihduttanut about 30 vuotta siis. Ja mites on käyny? No, lisää massaa tullut.

Ehkä siksi tuo AA tuntuu niin vastenmieliseltä; sitä luulottelee itselleen, että ei tässä mitään sairauksia tai addiktioita ole, se on järki kun näissä asioissa pelaa, ja sitten poks huomaa vetävänsä kokonaisen ranskanleivän juustolla kun jotenkin on pakko.

Palaan tähän tematiikkaan. Kiitos ajattelun aiheista.

Sen verran tarkennan, että en missään nimessä tarkoita että tavasta ja riippuvuudesta juuri riippuvuus on se “oikea” määritelmä, tai että noidankehästä ei voisi hypätä pois. Kyllä voi!!
Mutta se, mitä se itse kunkin kohdalla tarkoittaa ja vaatii, onkin sitten jo eri kysymys.

Itseäni auttoi se, kun aloin kysellä itseltäni MIKSI haluan tehdä niitä asioita joita haluan. Oli se asia “hyvä” tai “huono”, niin ajaako sitä terve vai vahingollinen motiivi? Sehän se usein määrittää lopputuloksen.

Thanx Bim!

Hitto kun väsyttää. En tajua, miksi. Eilen tosiaan luistin liikunnasta (se on ihan saletti, että jos aamulla ei Dispo liiku, ei se saa aikaiseksi töiden jälkeen) ja tötöilin Stockalla. Ostin suklaata, juustoa, leipää, caesar-salaattia……ja ei kun kotiin mättämään. Sitten makuuasentoon lueskelemaan ja odottamaan seuraavaa ruokailukertaa.

Otin illalla melatoniinia ja nukuin aika raskaasti, mutta toisaalta vaan sen kuusi tuntia. Viideltä ylös, kahvit, crossi (35 minuuttia ja päässä liikkui vaan että ”voi saatana tätä vääntöä”). Mutta hyvää se tekee – selkä tuntuu paremmalta ja tänään ei tarvinnut edes heti aamusta ottaa Ibumaxia.

Sitten suihkut ja töihin ja….nyt meinaan ihan tosissaan nukahtaa ruudun eteen.

Syötätys EHKÄ johtuu siitä, että olen viettänyt huonoa elämää niin pitkään. About lokakuusta asti. Jotenkin silloin katosi mielenkiinto itsestä huolehtimiseen ja söin paljon eineksiä, en yhtään vihanneksia ja tietenkin join. En edes sen vertaa viitsinyt, että olisin B- tai D-vitamiinia purkista napsinut.

Että näin. Ehkä kyseessä on väliaikainen ravitsemustasojen nosto, joka realisoituu joko ihan tärisevänä nälkänä tai sitten vaan mielettömänä mässäilynä. Ehkä kroppa haluaa kipeästi kunnon ruokaa? Mutta jos tämä ei parissa viikossa rauhoitu, sitten on kyllä mietittävä uusiksi. Ei se nyt käy päinsä, että lopettaa yltiöläträämisen ja vaihtaa sen ahmimiseen.

Mä voin yhtä hyvin vetää salaattiöverit ja pastaöverit. Pitsaa ja vihannessoppaa samat määrät. Makeaa ja suolaista vuoron perään.

Nuo paino-ongelmat ”alkoivat” ollessani ysiluokalla. Äiti huomautteli, että peffa levenee. Joopa, olin 175/64 eli täysin normaalipainoinen. Kyllästyin huomautteluun ja laihdutin 58 kiloon. Jopas sitten sain kuulla olevani hyvännäköinen. Mutta, nuori kun olin, en tiennyt mitään painonhallinnasta. Otin laihtumani kilot heti takaisin ja rapiat päälle. ”Onnistuneen” laihdutuksen tuloksena painoin parin kuukauden päästä 72 kiloa.

Voi perse. Ja siitä se on sitten jatkunut jojotteluna. Työelämään siirtyessäni paino laski itsessään ja oli aika tasainen kymmenisen vuotta. Ja tällä aikavälillä siis join aivan törkeän paljon ja sitten pienessä päässäni vedin syy-seuraussuhteen juopottelun ja laihuuden välille. Nice.

No, ei siitä sen enempää. En ole nytkään mikään Biggest Loser -tapaus mutta ylimääräistä on.

Soon perjantai. Meillä olisi kollegan kanssa perinteiset neuvoa-antavat töiden jälkeen. Tuntuu, että otan vaan jotain limukkaa.

Mahtavaa, viikonloppu!

Mutta. Eilen tosiaan menin kaverin kanssa yhdelle. Kaveri on ollut pari viikkoa reissussa työasioiden takia ja joo joo, koska hän halusi huurteisen niin kukas minä olen kieltämään…

Istuttiin pari tuntia ja join yhden viinilasillisen runsailla jäillä.

En tiedä, miksi piti ottaa se viini eikä kokista.

Huokaus.

No, joo. Koska tuo lasillinen vieläkin vaivaa ja mietityttää, eiköhän se ole merkki siitä, että alkoholi tosiaan ON minulle ongelma. :neutral_face:

Totta kai juominen on sinulle ongelma - se, että havahdut miettimään asiaa, on kaikkea muuta kuin ongelma. Huoli on hyväksi, se kertoo että piittaat mitä itsellesi teet.

Se, miten lähdet asiaa korjaamaan, on omissa käsissäsi!

Jeps Bim, oikeassahan sinä olet.

Minulla taitaa vielä olla joku angstivaihe menossa. Järjellä ajatellen tiedän, että juon liikaa. Mutta piru vieköön kun en oikein TUNNE, että juon liikaa.

Ja nyt alan itsekin syyllistyä tämän Ongelman vatvomiseen ja demonisointiin.

Ja paskat, siis senkun vaan on juomatta. Heleppoo ku se heinäntekö :wink:

Ihan normaaliahan se on, että vatvoo ja ahdistuu. Ryyppäämiseen liittyy paljon häpeää, se kaikki putkahtaa pintaan kun asiaa alkaa käsitellä. Itse olin hirvittävän ahdistunut aluksi. Muista kuitenkin, että vaikka mennyttä et voi muuttaa niin nyt voit tehdä ratkaisuja, jotka ovat itsellesi hyväksi!