Hei kaikki kohtalontoverit!
Täällä siis yksi kaksisuunnikas. I-tyypin lajia. Sairastellu sellaiset 6-7- vuotta, jos suurimman osan sairaslomalla ja
kuntoutustuella, mutta nyt olen palaamassa työelämään tai no, elämään.
Manian ihannointi on mun korvissa jotenkin kuvottavaa, koska olen saattanut itseni maniassa vaarallisiin tilanteisiin ja aiheuttanut itselleni ja läheisilleni suunnatonta kärsimystä. “Hyvä” olo on vain harhaa ja saa toimimaan lyhytnäköisesti ja täysin harkitsemattomasti. Toiset toki voivat kokea manian eri tavoin, mutta mulle se on ollut toinen maanpäällisistä helveteistäni. Toinen on arvatenkin se matala pää. Masennuksen pahimmassa vaiheessa ei päässä ole ollut muuta ajatusta, kuin että miten täältä pääsee pois…
Kauheimmat kokemukset omien tekemisten lisäksi liittyvät pakkohoitoon ja suljetun osaston meinkeihin. Onko teistä muista joku joutunut tahdonvastaiseen hoitoon? Maniavaiheessa kun ei itsellä ole minkäälaista tajua siitä, että ehkä on vähän pipi. Tavallaan se on hyvä, että on jossain “tallessa”, mutta psykiatriset hoitokäytännöt tuntuu olevan jostain viime vuosisadan alkupuolelta.
Mun mielestä kannattaa hoitaa tautia suunnilleen niillä lääkkeillä, mitä lääkärit määrää. Onneksi vaihtoehtoja tän sairauden kohdalla on aika paljon. Näin jälkiviisaana voin sanoa, että kaikki päihteet on myrkkyä, jos on mieli muutenkin epävakaa. Joskus vielä juon alkoholia, mutta hyvin harvoin ja vähän kerralla.
Uni on tärkein, mä varmistan aina sen, että vähintään 7 tuntia tulee nukuttua. Kaikki säännöllisyys on hyvästä, mikä kyllä kuulostaa tosi tylsältä ja tavallaan se kyllä onkin. Mutta mieluummin hieman tylsää kuin hirveyksiä. En enää kaipaa tunnevyöryjä, joista joskus aikaisemmin ajoittain nautinkin. Pari vuotta on mennyt oireetta, kun olen jaksanut hoitaa itseäni paremmin.
Mun mielestä tästä taudista seuraa väistämättä jonkinasteinen identiteettikriisi, koska oma käytös, kiinnostuksen kohteet, jopa persoonallisuus vaihtelevat jatkuvasti, niin on vaikea tietää siinä, mikä tai kuka sitä sitten lopulta on. Mulla on tossa auttanut se, että on hyväksynyt sairauden ja sen, että ei ole itse terveenä henkilönä päättänyt tehdä asioita, joita teki, kun oli vaikka maaninen. Eli tavallaan niitä ei tarvitsekaan hyväksyä osaksi itseä, kun ei ole oikeastaan itse niitä tehnytkään.
Sori, kun tästä tuli näin pitkä ja tätimäinen. Kaikkea hyvää teille!