No olipas kiva, kun löytyi tällainenkin palsta ja oikeen sopiva aihe. Minä olen paljon kirjoitellut tuolla lopettajien puolella ja vaahdonnut tätä tautiani sielläkin, mutta olisko tää otollisempi ympäristö?
Mulla on sellanen pulma, että selevästi olen kaksisuuntainen, mutta eräästä syystä ei mulle tällä hetkellä voi diagnoosia asettaa. Olen käynyt psykoanalyyttisessä psykoterapiassa kolme vuotta, josta nyt vuoden Kelan kuntoutuspsykoterapiana. Sairastumiseni tapahtui ollessani yksin ulkomaanmatkalla suurkaupungissa, romahdin totaalisesti lähes täydellisestä toiminta- ja työkyvystä kahdeksan kuukautta kestäneeseen psykoosiin. Pikku hiljaa tämä mielialavaihtuvuus on tullut mukaan. Mutta mutta. Siitä diagnoosista. Kelan käypä hoito -suositusten mukaan kaksisuuntaisen hoitoon ei oikea hoitomuoto ole psykoanalyyttinen psykoterapia, vaan pitäisi olla esimerkiksi kognitiivista psykoterapiaa. Jos mulla olis dg, saisin lääkitykseni kelan kunnon korvauksilla edullisesti. Mulla menee Abilify nyt 7,5 mg aamuisin. Lisäksi on unta antamaan Ketipinor satanen. Tällä hetkellä se ei anna unta, kohta kaks viikkoo nukkunu rytmissä kaksi valvottua yötä, yksi hyvin nukuttu. Ai niin siihen aiheeseen diagnostiikasta vielä. Mun dg on pitkäaikainen määrittelemätön mielialahäiriö. Olen käyttänyt Kelan sairauspäivärahat loppuun ja hain lääkärin lausunnolla vakuutusyhtiötä kuntoutustukea, aluksi neljälle kuukaudelle. Tuli hylky. Tein valituksen. Tuli uus hylky. Nyt se on menossa muutoksenhakulautakunnassa ja kestää vielä noin puoli vuotta. Jos olis se oikea diagnoosi, olisi minulle varmaan myönnetty kuntoutustuki. Nyt en saa mitään toimeentuloa, kolmeen kuukauteen on säästöt syöty. Kelalla on menossa työttömyyskorvaushakemus, mutta te-toimisto ei ole vielä tehnyt sitä vitun työvoimapoliittista lausuntoa, joten sekin kestää. Kertakaikkisen vittumainen tilanne.
Nyt on vauhti päällä. Puolitioista vuotta masennusta, ahdistuneisuutta, psykoosin pelkoa. Eräs erittäin kiihdyttävä ja ahistava tuskaa tuottava asia laukaisi tämän. Teen ja touhuan, ettei vain tarvitsisi pysähtyä ajattelemaan hetkeksikään sitä erästä asiaa joka mieltäni painaa. Olen saatana siivonnut yötä myöten koko huoneiston kohta lattiasta kattoon. Vittu ku ei riitä, että siivoo siivouskomeronkin, kun on pakko pestä ne helevetin siivousainepurkitkin. Ja muuta vastaavaa. Mieheni on ihan kyllästynyt ja sanoo että osastolle pitäsi mennä. Se on hankala ajatus, kun epäilen etten pääse terapiaani sieltä, se on kaksi kertaa viikossa ja aivan välttämätön lähestulkoon olemassaololleni.
Nyt on tässä unettomuudessa se hyvä puoli että silloin ei juotata. Jos joisin, nukkuisin päivällä, mutten yöllä sitä vähääkään, mitä nyt välillä. Jollen sitte vetäsi lärvejä illalla. Toisaalta tämä onnen autuas hypomaniavaihe olis kyllä hyvä “syy” juoda, tulisko sitten vautsi vau vieläki mahtavampi fiilis?
AA:ssa käyn ja saan sieltä verratonta tukea. Mutta sielläkin olen jo vähän maaninen. Olen vasta aloittanut koko ryhmässä käynnit ja eikös jo pitänyt ängätä lukijaksi. Oli mikä tahansa vihje että voisi olla esillä ni minä olen valmis. Pitäsi kuunnella muita ja puhua jotain tolkullista eikä kivuta esille.
Mies ei ymmärrä ollenkaan. Onhan se huolissaan, mutta jotenkin välittyy sellainen viesti, että ihan kuin tämä olisi jotenkin itsesäädeltävissä oleva olotila. “Yrittäisit nyt edes nukkua”. Vittu joo siitä se onki kiinni, etten o tarpeeks yrittäny. Poika on (17 v) luultavasti mielissään, kun jaksan sen kanssa tehdä juttuja, leipoa ja laittaa ruokaa ja semmoista, mihin teini nyt suostuu. Mutta ehkä se on myös hämmentynyt, kun vasta olin ihan alamaissa enkä mitään jaksanut ja nyt on tämmöstä.
Nyt pitää jo lopettaa, ettei mene ihan romaaniksi. Huh huh.