Bipolaari(kaksisuuntainen mielialahäiriö)

No löytyykös täältä paljon pipolaarin omaavia henkilöitä?
Ajattelin jos saataisiin jotain juttua tästä aiheesta.
Huomasin tossa ADHD topikissa, Että ainakin Zzoomer omaa
kyseisen setin. Tässä toinen kohtalo toveri :unamused:
Aloitan vaikka lyhyesti näin:
Minulla todettiin pipolaari noin 1,5 vuotta sitten.
Olin silloin todella huonossa jamassa ja hakeuduin psykiatrille pahan masennuksen johdosta. Samalla todettiin, Että olin
kärsinyt piposta jo alaaste ikäisenä. Sain Seroquelit joista meinasin flipata ja öisin hirveät krampit/kivut jaloissa.
Seroquel vaihdettiin Deprakineen ja päälle Sipralex estämään paniikkihäiriöitä/ahdistusta.
Nykyään menee töissä/siviilissä suht normaalisti.
Päihteitä menee nykyään koko ajan vähemmän.
Tosin kukkaa uppoo ku tankkeriin ja psyket on hauskoja jos varovasti ottaa.
Tietääkseni juuri bipolaarisen ei pitäisi Blaadailla pilveä?? Ja nyt
tuli itellä 10vuotta päivittäistä käyttöö täyteen.
(Tosin nyt olen juuri tauolla+tipaton)
Kyllä pipolaarin saa mielestäni korjattuu,
kuhan vaan oikeet lääkkeet löytyy. En väitä,
Että kaikki tapaukset. Mut joo anyway ottakaa kantaa.
Niin ja lääkityksessä viellä Xanor pahimpiin flippereihin.
(Nykyään 0-5kpl 0,5mg Xanoria/kk)
Joskus uponnu 3mg/päivä ja silti pelotti.

o/

Koko ikäni ollut bipo, ekan kerran menin lääkäriin vasta v.2001 ku sain ekan erittäin pahan masennuksen. Siitä sitte tutkimukset ja lääkkeet . . . ja työkyky meni. Monta vuotta metsästettiin hyvää lääkitystä, vasta 2006 löyty suht hyvä joka on toiminu siitä asti.

Töissä en pysty oleen, vaan sitä ei tykänny kela/eläkevakuutusyhtiö uskoa ja niiden kans piti tapella v. 2001 asti vuoteen 2006 asti jollon pääsin päiväsairaalaan tutkimuksiin ja niillä papereilla meni sit onneks määräaikanen eläkehakemus läpi. Nyt vaan sekin loppuu 4/08 joten varmaan uus rumba edessä koska en ole kuntoutunut odotetusti, on tullut takapakkia taas välillä.

Satunnaista päihteiden väärinkäyttöä edelleen aina ku loppuu usko tän elämisen kanssa.

Hirveän helposti addiktoidun kaikkeen, siksi koitan välttää kaikkea ylimäärästä ja juoda pelkkää viinaa. Onneksi sitäkin tekee mieli paljon vähemmän kuin ennen, kyllä tässä tällanen vähenevä trendi päihteilyssä on havaittavissa ku sai lääkityksen kohdilleen.

Lääkityksenä Lamictal 200mg/iltaisin ja Seroquel 50mg/iltaisin ja tarvittaessa 15mg oxamineja ku nyt on tällanen riisi menossa muutenkin. Ja siitäkös se tämäkin tauti aina pillastuu ja aktivoituu ku on stressi . . .

Sulla on Yrtti tasan sama lääkitys kuin mulla.

Mä muuten varoitan, että Cipralexiä kun popsit, niin itsemurhariski kasvaa. Ja tää ei ole mikään vitsi. Mä olen puhunut useammankin SSRI-lääkkeen syöjän kanssa ja kaikki sanoo samaa. Mä en siksi Cipralexiä uskalla popsia. Sero ei sitten käy viinan kanssa. Yhteisvaikutukset saattaa olla karseita…

Bipolaarihan iskee usein n. 20-30 vuotiaana. Itse mä kärsin pahasta depiksestä melkein 10 vuotta ennenkuin sairastuin. Bipolaarihan usein kuvataan sairaudeksi joka ei ihan tyhjästä puhkea, vaan se tulee usein jonkun pahan jakson, mm. sen masennuksen jälkeen tms.

Sinänsä, sanoin lääkärille, että jos jonkun huumausaineen vaikutus on samanlainen kuin olo maniassa, niin ymmärrän hyvin miksi aineisiin jää koukkuun. Mulla kun mania iskee niin on aivan tautisen energinen olo, käsittämättömän hyvä fiilis. Lanttu leikkaa kuin partaveitsi. Jotenkin huvittavaa kun oma kroppa on oma huumekauppiaansa…

Mulla mania vastaa melkeen pirin vaikutuksia.

Joo mä olen ymmärtänyt että se on kuulemma hyvin lähellä amfetamiinin vaikutusta. Uskomatonta mutta totta. Se olo on aivan taivaallinen kun on kunnon mania.

Näinhän se on. Sekin on yksi syy miksi moni jättää hoidot ja lääkitykset kesken, ei siitä hyvän olon tunteesta vaan haluaisi luopua vaikka tietääkin et pidemmän päälle mania aiheuttaa enemmän ongelmia kuin sitä hyvää oloa ja et joskus sekin tuuli kääntyy.

Itsellä ainakin ollu nielemistä tän “paranemisen” kanssa . . . on tylsää olla tylsä.

Mä muistan kun ensimmäiset maniat tuli todella pitkän depressiokauden jälkeen. Täytyy kyllä myöntää että sen manian ottaa vastaan lähes vapahtajana. Ei siitä haluaisi luopua millään. En mäkään varmaan söisi Seroquelia jos sillä ei olisi sitä nukuttavaa vaikutusta. Mulla jäi lääkkeet kotiin viime kesänä kun oltiin viikko anoppilassa. Valvoin käytännössä 5 päivää niin et nukuin hyvin vähän kun Seroja ei ollut. Sitten kun sain niitä, nukuin heti 18 tuntia, valvuin 6 ja taas nukuin 12 päälle. Sit alko se hervoton päänsärky hellittämään joka tulee ellei saa nukkua.

Täällä myös yksi Bipolaari.
Lääkityksenä on Lamotrigin 200mg ja Efexor 75mg.

Mikä lääke tuo Lamotrigin on?

Mielialaa tasaava, jota käytetään myös epilepsia-lääkkeenä.

OK. Seroquelhan on myös skitsofrenialääke. Se onkin hyvä ettei sairastunut siihen. Se kun onkin vähän pahempi sairaus. Mulla yksi tuttu sairastaa skitsofreniaa ja se tuppaa näkemään vaikka mitä piruja jos se ei ole ottanut lääkkeitään…
Onko siinä Lamotriginissä minkälaisia sivuvaikutuksia? Nukuttaa ainakin ilmeisesti?

Lääkeselostuksessa sanotaan haittavaikutusten kohdalla; Ihottuma, päänsärky, huimaus, kahtena näkeminen, näön hämärtyminen, vapina, ärtyneisyys, aggressiivisuus, haparoivat liikkeet, ruuansulatuskanavan vaivat, pahoinvointi, oksentelu, väsyneisyys.

Mulla ei ole kyllä mitään haittavaikutusta ilmennyt eli sopii mulle hyvin.

Merkillinen oire tuo agressiivisuus. Vaimo just sanoi että saatan olla vähän äkeä kun on mania ja se on totta se. Jos lääke vielä saattaa aiheuttaa sitä lisää, niin onhan siinä kerrakseen…

Mun kohdalla Seroqueliin voisi liittää vielä yhden oireen lisää, nimittäin unissakävelemisen.

Ton Seron kanssa pitää olla tarkkana, koska jos sitä nappaa liikaa tulee hauskoja oireita…

Perinteinen lääke bipoon on juuri nuo mielialaatasaavat jotka siis ovat myös epilepsian hoidossa käytettäviä lääkkeitä.

Itsellänikin on kokeiltu Deprakinea ja Orfirilia mutta niissä ei teho riittänyt vaan mania löi yli siitä huolimatta.

Erittäin tehokas lääke maniaanhan on Litium, mutta sivivaikutusten vuoksi sitä ei ihan heti aleta kokeilemaan, varsinkin kun nyt näkyy yleistyvän kokeilulistalla nuo uudenaikaiset neuroleptit joilla on vähemmän sivuvaikutuksia.

Mulla lyö mania vieläkin yli vaikka vedän 900mg Seroquelia päivässä. En voi nostaa annostusta koska sitten alkaa ne helvetilliset sivuoireet.

Mutsi on lääke-alalla ja tyrkyttää mulle litiumia. Mitkäs ne sivuvaikutukset on siinä?

Aivan, nuo mielialan tasaajat sopivat yleensä niille bipoille, joilla depressio on voimakkaampi kuin mania. Vanhemmiten mania vaihe alkaa väistyä lievemmäksi ja depressio ottaa sen suuremman osan. Ja nimenomaan tuo Lamotrigini on niille sopiva, joilla depressiivisyys on vahvempi. Se ei periaatteessa vaikuta maniaan, vaan tasaa depression nousuja/laskuja.

Muuten mitä hölmöä olette tehneet mania aikana, mitä nykyään kadutte? Nyt ei oteta huomioon rahan kulutusta, koska sehän nyt on itsestään selvää. :laughing:
Ja kaikki nyt tietää mitä hölmöä tulee tehtyä depression aikana. :unamused:

Kyllä noilla tasaajilla tasataan myös sitä hypomaniaa/maniaa. Vaikuttavat myös siihen.

Ja tämä tauti ei katso ikää, tiedän bipoja jotka ovat sairastuneet 50+ iässä maniaan ja tauti alkanut vasta siitä. Jokaisen bipo on hyvin yksilöllinen, ei voi tehdä mitään ennustetta siitä millainen tauti on 10 vuoden päästä.

Joillakin pahenee, ja joillakin paranee.

Mua ei enää naurata tää tauti yhtään, pahinta mitä oon tehny sekä maniassa että depressiossa on itsariyritykset, on vaan niin helvetin vaikee elämä tän takia ku tuntuu et kaikki vaan menee pieleen ja on epäreilua miks mulla pitää olla tällainen riesa.

Maniassa tehdyt hölmöydet? Rahaa on tietysti kulunut aina enemmän kuin järkevää olisi - sori, piti mainita - olen tuhonnut yhden auton, toistakymmentä ihmissuhdetta, haastanut riitaa rutosti, ollut veemäinen, ryypännyt aika reippaanpuoleisesti, sekoillut kännissä aika käsittämättömiä juttuja, olen aika addiktoituva tyyppi muutenkin… ja paljon enemmän.
Tosin mä olen kyennyt tavallaan pääsemään yli noiden itsetuhojuttujen, pelkällä sen ajattelun opettelemisella, että ne on vain psykologista harhaa. Ei muuta.

Pirullista jos toi depis pahenee iän myötä :cry: :cry: :cry:

Itse asiassa tavallista masennusta sairastava usein pitää depressiota pahinpana vihollisena, mutta näin ei ole Bipoa sairastavalla. Hänen pahin vihollisensa on nimittäin mania.

Bipolaaritauti

Bipolaaritauti on selvästi depressiota harvinaisempi sairaus, ja siihen sairastuu noin prosentti väestöstä. Se voi puhjeta missä iässä hyvänsä, joskin tavallisimmin se alkaa nuoruudessa. Maanisia kausia voi olla vain yksi tai hyvinkin lukuisia. Jos sairaus alkaa maanisella jaksolla, esiintyy niitä yleensä jatkossakin. Potilaan ikääntyessä sairaus yleensä muuttuu depressiopainotteiseksi, ja terveet vaiheet lyhenevät.

Lähde: kakspy.com/kakspy/kirj_kn_7.html

Olen lähes nelikymppinen (vaikka ei halua sitä myöntää) ja näin myös minulla. Depressiopaineitteinen nykyään.

Manian aikana mitä nykyään kadun. Paljon on tullut tehtyä ja kyllä vain, nauran tehdyille. Minkä sille voi :unamused:
Jos ei oteta huomioon tuota rahan palaamista, mikä on normia manian aikana. Olen naisena uhonut sitä, että miksi muka nainen ei voi ottaa tatuointia alastomasta naisesta. Otin siis käteeni ison kuvan alastomasta naisesta. Olis nyt hyvä tavatonta ollut komea alaston mies, mutta nainen??? Nyt olen halunnut sen piilottaa eli toinen tatuointi päälle, ei kuulema onnistu. Kuva on sellainen, että sitä on hyvin vaikeaa piilottaa. Onhan sitä kaikkea muutakin hullua tullut tehtyä. Varastanut bändiltä keikan (hypännyt lavaan ja alkanut laulattaa yleisöä jne.)

Depressio-vaiheessa on nyt yleistä nuo itsemurha yritykset ja viiltelyt ja muutenkin sairauteen kuuluu itsetuhoisuus. Tuo nyt on ihan selkeä jutska. :wink:

Toi Kristiina Nikkolan teksti on hiukan vanhahtavaa tietoa ja liiaksi yleistettyä.

Tämä sairaus nyt vaan sattuu olemaan sellainen että yleistyksiä ei oikein voi tehdä kun jokainen bipo on ihan omanlaisensa.

Olen ollut monta vuotta vertaistukityössä mukana, ja olen kyllä nähnyt että vanhemmiten voi käydä myös täysin päinvastoin.

Kuinkas moni on muuten käynyt oman paikkakuntansa Kaksisuuntaisen mielialahäiriön hallintakurssin? Suosittelen niitä lämpimästi, siellä pääsee hyvin kiinni omaan sairauteen.