Bentsojen vieroitusoireet

Kamomilla vaikuttaa miedosti GABA:an ja olen huomannut, että hieman auttaa viekkareihin. Ohjeena kaksi kamomillateepussia yhteen mukilliseen teetä. Itsellä kanssa karkaamassa Rivatril annos käsistä, lääkärin määräämä annos 2x0.5mg päivässä, nyt huitelen 4-8x0.5mg päivässä.

Kyllä nuo puoskarit tiesivät mistä puhuivat. Bentsoilla on useita eri vaikutusmekanismeja. Osaan niistä kehittyy toleranssi ja osaan ei. Bentsoista huomaa helpoiten sen rela fiiliksen, kun jalat ja muut paikat on kuin makaroonia. Tuohon tunteeseen kehittyy nopeasti toleranssi. Sitten on se antipanic ominaisuus paniikkihäiriöisille, johon ei kehity toleranssia…

Tietoa jakaa
Arpa

Spark, mä käytän mäkikuismaa. Sitä ei tosin saa luontaistuotekaupasta enää, ei ole saanut vuosiin. Se pitää kerätä itse. Se vaikuttaa samojen reseptorejen kautta kuin benet ja lievittää keskivaikeaakin masennusta. Kiellettiin luontaistuotteena, alkoivat monet netin kautta tiedottamaan ihmisille, että “kerätkää itse”; tosin onnistuu vain kesällä siinä lähinnä jussin aikoihin… Tänä vuonna keräsin itse tod. paljon useampia luonnonkasveja; tosin osa menee ihan muuhun käyttöön :stuck_out_tongue: :laughing: (ei ihmisen elimistöön). Mäkikuismasta ei vieläkään tiedetä tarpeeksi, sitä tutkitaan jatkuvasti Euroopassa ja sillä on monia hyvin ominaisuuksia. Silti se esim. estää e-pilsujen vaikutuksen… En suosittele naisille ketkä syövät. Samoin muutama muu lääke jonka kanssa mäkikuismaa ei saa käyttää. Itse nykyään juon teenä mielummin sen 2-3vkon kuurin kuismaa kun otan masis-lääkkeitä tms. Auttaa myös unettomuuteen ja ahdistukseen. Samoin humalankävyt, sitruunamelissa, laventelinkukka, kanervan- yms yms. Kannattaa muistaa että esim. valeriaana on yleisesti käytetty unettomuuteen. Sitä voi itse kerätä valeriaanan juuresta, mutta juuri tulisi ensin poistaa karvoista, kuivattaa yms yms. joten moni ostaa sitä unettomuuteen luontaistuotekaupasta… Luonnon yrttiapteekki tms. kannattaa googlata tai etsiä aiheesta kirjoja kirjastosta, iso osa vanhan kansan lääkintäkeinoista on otettu virallisesti käyttöön… Lähde: 16-osainen tanskalainen sarja “luonnon yrttiapteekki” sekä n. 5 alan kirjaa. Lisäksi netti yms. Vuosien omakohtainen kokemus…

Mun mielestä tuo myös vaikuttaa nopeammin tuo mikstuura. Varmaan siksi, että ei ole tablettia joka hajoaisi, vaan nesteenä vaikuttava aine pääsee imeytymään samantien. Saman aikaahan sama määrä pamia kantaa; edelleen pitkä puoliintumisaika. Auttaa itseään kun tietää, mistä olo johtuu. Käytetään juuri sen takia, että ei voi jemmata ja vaihtaa/myydä lääkkeitä. Oletko puhunut henkilökunnan kanssa kahdestaan, että koet noin nopean pudotuksen vaarantavan koko hoidon? Mikäli saisit hiukan enemmän hetken aikaa; saisit hetken hengähdystauon viekkareihin. Mulla ainakin nostettiin hetkeksi pami-mixtuuraa kun jätin 7v:n vikat santut pois, tosin mä olin itse pudottanut niitä avona jo paljon… Erityiskohtelua ei yleensä anneta, koska silloin joudutaan perustelemaan asia muille. Kannattaa kuitenkin kokeilla asiasta jutella jos pitää tiputus-annosta liian nopeana… Voimia ja muista että nykyään laitoshoito on niin kiven alla, että tuskin saat toista mahdollisuutta aivan heti jos kesken lähdet nyt… Kerro ennemmin tuosta psykoosista, jonka sait aiemmin… Ei ole heillekään järkevää jos pudottavat annosta niin nopeasti, että lähdet kesken hoidon… :unamused:

Kyllä kehittyy toleranssi paniikkia/ahdistusta lievittäviin ominaisuuksinkin. Itsellä tällä hetkellä viekkareiden poissa pito annos 4x0.5mg/vrk ja paniikkia/ahdistusta lievittävä annos 8x0.5mg. :confused:

Jos kirjoitan jotain tuollaista, niin väitteeni perustuu yleensä aina johonkin objektiiviseen tieteelliseen tutkimuksen. En muodosta mielipidettäni yhden yksittäisen keskustelupalstalle kirjoittaneen ihmisen mielipiteestä… Tietysti joskus harvoin tulee vähän provosoitua muita lukijoita :sunglasses: .

Arpa

Nikkola ennen ylläpiti sivustoa psykiatreille jossa väitettiin että bentsoihin ei kehity riippuvuutta. Sivusto on uusittu (Kristiina), sieltä löytyy ohjeita sairaanhoitajille “psykiatriaa sairaanhoitajille”…

[i]"Suomessa huumaavien aineiden käyttö ei- ehkä alkoholin vahvasta asemasta johtuen ole yhtä yleistä kuin muualla Euroopassa, ja niitä käytetään melko harvoin yksinään. Tavallisimmat Suomessa käytetyt varsinaiset huumeet lienevät hasis ja amfetamiini, ja lisäksi käytetään runsaasti rauhoittavia lääkkeitä. Niiden käytön yleisyys vaihtelee huomattavasti paikkakunnasta riippuen, ja eri lähteiden arviot poikkeavat moninkertaisesti toisistaan.

Huumeista voi kehittyä psyykkinen riippuvuus varsin nopeasti, ja eräät huumeet (ainakin rauhoittavat lääkkeet ja opioidit) aiheuttavat selvän fyysisen riippuvuuden. Jälkimmäinen on kuitenkin vähäisempi ongelma vieroituksessa: esimerkiksi pitkittyneen lääkkeellisen morfiininkäytön lopettaminen on harvoin millään lailla vaikeaa."[/i]

Tämä esim. lainattu sieltä…

Sittenpä kannattaa linkata kyseinen tutkimus, kos en ole yksittäinen tapaus vaan tapauksia on tuhansia. Pelkästään omista tutuista löytyy ainakin viisi joilla sama ongelma ja foorumeilta satoja lisää.

Totta! Esimerkiksi syöpäpotilailla euforia on aika kaukana, kun he käyttävät morfiinia. Jos he jossain vaiheessa ovat niin onnekaita, että eivät enään tarvitse jatkossa kovia kipulääkkeitä, niin niiden lopettaminen sujuu yleensä ilman mitään refloja! Ongelmia on pääsääntöisesti vain meillä viihdekäyttäjillä. Parantuminen itsessään on niin mahtava fiilis, että muut tuskat unohtuvat…

Arpa

Kun äitini sairastui syöpään oli kipulääkeannostus kova ja loppua kohti sai pienentää ja se tipahti yhdell 2.5mg pamilla joita syötiin 20 kertanen annos alussa. Vanha ja sairas ei kestä edes 800:sta buranaa ja se on hyvä että luonto hoitaa asian niin, kehittyykö omia kipulääkkeitä kun tosissaan sairastaa vai häipyykö tunto. Lekurit olis liimannu sen vaikka täyteen Norspam laastareiita ja sisko niitä äitin pyynnöstä nyppi pois kun halusi pitää pään selvänä, viimeinen ilta meni ilman mitään kun halusi tipan pois ja kuoli kolmelta yöllä ja ei valittanut kuin tekemättömiä töitä eikä mitään vieroitus oireita vaikuttanut olevan.

Jep, tää raukka on vielä niin lapsen kengissä, etten ole edes suostunut annoksia tasaamaan, joista lähteä pudottelemaan. Suunnitteluasteella kaikki.

Päivittäisiä extra-annoksia en kehtaa edes mainita, mutta peruslääkitykseen kuuluu xanor depot 2,5mg aamulla ja sama satsi illalla. No, onneksi lekurin kanssa ei olla aikatauluja lyöty lukkoon, olen näitä 13 vuotta syönyt, mua ei haittaa, vaikka vieroitukseen menis vuosikaudet. Ja niin tulee menemäänkin. Ja juuri siksi, että olen oikeaoppisesti nämä nollille kahdesti ajanut ja siihen helvettiin en enää lähde. Ja terveydellisistä syistä en edes voi.

Haluan vaan pysyä koko prosessin ajan toimintakykyisenä. Ja kyllä, tiedän, mikä helvetti mua odottaa, tai siis odottaisi, jos tahti olisi nopea. Olen kahdesti mennyt nollille, mutta ne vieroitusoireiden olotilat kestää vielä useita kuukausia viimeisen napin jälkeenkin, voimat vaan loppuivat, harmittaa :frowning:

Mä olen varautunut että loppuelämä menee lääkkeissa, Gapapentiiniä hissukseen vähennän siihen et kivut palaa ja isonnan vähä annosta, teemuista ja pameista en voi luopua eli aski vielä hautaan tyynynalle. Lääkkeet on tehty kipeille niin kipeät sit syö niitä ja lääkärit saa olla mitä mieltä haluaa kunhan kirjoittavat respat koska siittä saavat palkkansa. Pitkässä käytössä määrätyt annokset ei anna huvia vaan pitää hengissä.

Mä oon nyt 18 vuotta käyttänyt bentsoja. Enkä ole viittä päivää kauemmin ollut ilman. Käytössä on ollut Diapam, Oxepam, Xanor, Risolid, Tenox ym.
Viimeiset muutama vuotta on mennyt pieniä Risolid annoksia ja pienehköjä Xanor annoksia tarvittaessa.Risolidin hyvä puoli on siinä että se ei “toimi” juuri mitenkään mutta pitää pahimmat reflat ja paniikit poissa tai ainakin hillitsee niitä. Sitä voi sitten varovasti tiputella pois ilman mitään dramaattisia oireita.
Olin jo todella lähellä päästä bentsoista eroon viime talvena mutta sitten elämä potki päähän ja jouduin onnettomuuden seurauksena sairaalaan. Totesivat postraumaattisen stressireaktion ja tuuppasivat mulle Oxepamia, Tenoxia ja Xanoria “tarvittaessa”. No siinähän niitä meni ja Risolidejakin kului taas enemmän. Nyt menee Tenoxia ja Xanoria tarvittaessa eli 4-5 päivää viikossa niitä ja Risolidia. Ja pari päivää viikossa kitkutellaan pelkällä Risolidilla. Huomaa miten nuo nopeavaikutteiset bentsot tekee elimistöstä poistuessaan kireän olon todella pian verrattuna johonkin hitaaseen Risolid laskuun. Pärjäilisi edes pari viikkoa pelkillä Risolid napeilla niin voisi pikkuhiljaa pudotella. Nykyään kun tekee mieli koko ajan jotain nappia tai jopa kodeiinipitoisia yskänlääkkeitä tai Panacodeja.
Nyt saa kärsiä joka viikko pikkureflat eikä niinäkään päivinä kun käyttää enemmänkin tunne itseään tasapainoiseksi. Tietenkin lihaskireys vähenee ja kämmenten hikoilu. Ei kai se auta kun pikkuhiljaa kitkutella. Mitään seinään lopettamista en tällä nupilla edes yritä. Onneksi en kumminkaan jääny kaiken päälle kipulääkekoukkuun kun sairaalassa sain Oxynormeja ihan kivasti kun olin suht tohjona. Että en mä mikään marttyyri ole. Kyllä mies aina pikkunitkut kestää ja jos ei kestä niin taas purkille. :laughing:

On turhaa urheilua lopettaa seinään ja sekin on koettu, tilalle on tullut muuta lääkettä mutta erilaisia ja ajattelin että jos kärsin pitkään vähentämisestä ja uudet ei autakkaan, Lyrikan lopetus 3*300mg/vrk + Tramal 400mg/vrk niin että tramal seinään ja lyrika 4 vrk kertoi mulle miksi jotku menee yöllä apteekkiin sorkkaraudan kanssa. Ei ihminen silloin välitä mistään ja jos jää kiinni niin vankilan lääkäri antaa lääkkeet heti, se on hirveetä mutta totta jota moni ei ymmärrä. Mä kaipaan Tramalia koska vei kivun hyvin risoista polvista ja aluillaan olevasta selkärankareumasta ja teki mukavan olon eli vaikutti mieleen positiivisesti ilman huumaavaa vaikutusta, ei saanut mennä kauppaan heti kun oli niin hyvällä päällä että tuli ostettua kaikkea kivaa mikä ei ollut tarpeellista, kaverit melkein kyllästy kun oli niin puhelias vaikka yksi sanoi että kiva kun saatiin vanha Henry takaisin.

Neurokipu, tuossa tramalissa on masennuslääkkeen kaltainen vaikutus, joten siksi varmaan olet myös tuntenut itsesi hyvätuuliseksi, itse jouduin aikoinaan lopettamaan masennuslääkkeet vaikka oli erittäin iso annos / vrk koska aloitin tramalin mikä sisältää taas samaa olikos se nyt SSRI vai SNRI:tä eli olisi voinut olla seretoniini syndrooma likellä. Itse lopetin tramalin seinään, tosin vaihtamalla vahvempaan eli bubrenorfiiniin, aikaisemmin lopetin lyrican ihan seinään koska koin, etten sitä tarvitse, siihen en hakenut mitään korvaavaa lääkettä tai ottanut mitään mikä loiventaisi viekkareita. Itellä vasta 4 vuotta takana bentsojen käyttö ja kolmisen vuotta on mennyt säännöllisesti vähintään lääkärin määräämä annos /vrk, eli taukoja ei ole ollut lainkaan, joten paha sanoa henk. koht. benjojen viekkareista, mutta sen tiedän kun jos joskus tulen lopettamaan bentsot (rivatril 4mg/vrk tällä hetkellä) niin tulen sen tiputtamaan erittäin pikku hiljaa ja sen jälkeen vaihtamaan diapamiin suuren annokseen josta taas alan tiputtamaan pikkuhiljaa. nykyään ei tuollainen 100-150+ mg diapamia tunnu missään :confused: ei edes aiheuta rauhoittavaa tunnetta, ellei sitten taas ole alla rivatril + diapami suonensisäisesti, ja sekin vaikuttaa vain vähän aikaa, ja suonen sisäisesti olen saanut vain aina leikkausten yhtenä esilääkkeenä.

EDIT: itse kaipaan myös tramalia erittäin paljon vaikka pari kk olen ollut syömättä, tänään repsahdin ottamaan 200mg tabun ja 2x100mg tabuja kun niitä oli jäänyt laatikot kaappiin lopettamisen jälkeen ja olin menossa pihatöihin ja pelkkä bubre ei vie kipuja jos niitä hommia teen… jotenkin niihin jaa henkisesti koukkuun, itse käytin vajaa 2vuotta 400mg/vrk.

Tossa hyllyssä vielä Tramalia vaikka kuinka mutta en saa ott kun Cymbalta jota ilmam en voi olla ei sovi yhteen, sitäkin oli aamulla 60mg ja illalla 30mg ja kohta kuukauden pärjänny aamulla 30mg eikä neuropaattisia kipuja ja kuseminen sujuu eikä vahinkoja tapahdu, vanhat miehet puhuu aina kusemisesta ja kohta on ruoka niin taidan käydä vielä heittämässä lenkin Busterilla ja juon pari kaljaa jotta saan kusta laidanyli. Ilot on pienistä kiinni ja ekan pamin otin juuri kun rupeaa jäykistymään mutta sillee ihanasti kun fysikaalisessa pantiin ykko tekeen töitä ja sanoin että jaskaammaksi vaan ja varoiteltiin kivuista niin nyt saan sanoa että nautin niistä ja vuoden puutuneena ollut niska on taas paikoillaan ja ultra näyttää että veri kiertää taas. Nuo bentsot heitän pian mäkeen koska en tarvi niitä kuin rentoutumiseen. Jos ne tämmösestä rauniosta tekee ihmisen niin sinnekkin vien kukkapaketin.

Joo, varmaan siihen helpotuksen tunteeseen/ muuhun oloon, jonka lääke aikaansaa syntyy “tolerassi”; mä tarkoitin fyysistä toleranssia, sitä että sama lääkeannos ei enää aikaansaisi sitä fysiologista vaikutusta, joka alus tuli. Ja tosiaan, kun olen ottanut sen lääkärin “salliman” annoksen, huomaan lääkinnällisen vaikutuksen. Huolimatta siitä, että olen käyttänyt isoja annoksia (päihdeannoksia) ja pitkään. Ja tämän huomaaminen oli helpotus :slight_smile: ! Koska päihtymisen halu on lähes tiessään, toki kiusauksia tulee, mutta kun selviän vähemmällä ja saan helpotusta niihin oireisiin, johon lääke on mul määrätty, se voi tosiaan riittää :slight_smile: !

pahin vieroitusoire rivatrilissa ja diapamissa onn se, että ei saa nukutuksi, jos ei ole lääkkeitä.
vitunmoista kuumottelua ja vapinaa, hikoilua, takykardiaa ym. no good.

Hyi en halua edes kuvitella niitä huhhuh kerran yritin seinään lopettaa ja ei ollut järkevää niin ei saa missään nimessä tehdä jos on kauan syönyt. oon kolme vuotta syönyt isolla annoksella minkä lekuri määrää ja joskus sekoilu aikoina ostin vielä kadulta lisää. Oon kyllä rauhottunut niin pirun paljon kun muistelee menneitä.

juu ei seinään lopetus ole järkevää jos on pidempään käyttänyt rauhottavia ja annokset isohkot.
voi tulla varsin vidumaiset ellei hengenvaaralliset viekkarit.

Bentsolopetuksia on tullut tehtyä vuosien mittaan useita.
Vaihdat Diapamiin tai Rivatriliin jotta olo ei heittele lyhytvaikutteisista bentsoista ja lopetat tarvittavat.
Otat lääkkeen päivittäin samaan aikaan oli tarvetta tai. Sitten alat puolittelemaan pikkuhiljaa missä se käy helpoimmin. Voit myös jättää jonkun lääkkeen ensin joka toinen pv. pois, pienellä hivutuksella homma menee kivuttomasti.
Pysy kuitenkin suunnitelmassa, älä lisää enää jo pudotettua annosta.

Olosuhteiden pakosta jouduin lopettamaan vuodenvaihteessa Diapamit ja Tenoxit veitsellä leikaten.
Reflat oli hevit ja ohi noin 3 vk.n päästä. Koko metabolia muuttui ja kaikki paikat varpaista päähän oireilivat vuorotellen ja yhtäaikaa. Pelkoja ja epätod. oloa oli mutta päätin vaan odottaa että ne menee ohi. Sängyssähän se aika meni ja hampaat narskui ja verenkierto oli aika mystistä. No, tuon jälkeen muutos oli kyllä dramaattinen ja hieno vuosien ja vuosien bentsoilun jälkeen.

Mielestäni Bentsoilla pelotellaan turhaan. Jos et ylitä lekurin ohjetta etkä vedä hupiin, pääset pienellä vaivalla eroon.