Avun hakeminen alku

Hoitoonohjaus on ensimmäinen toimenpide, irtisanominen vasta vihoviimeinen. Ei hätää! :blush:

2 tykkäystä

Hei @Nyttulistoppi hae apua ajoissa työterveydestä! Ennenkuin ehkä mokaat! Minä onneton en sitä tehnyt (häpeä, en halua merkintää tietoihini, jne.) ja sitten meni yhden jäätävän töppäyksen takia työpaikka eli osallistuin illalla klo 18 alkaneeseen etäpalaveriin kännissä. Ja kenkää tuli. En häpeissäni kehdannut riitauttaa irtisanomista, vaikka työnantajani velvollisuus olisi kaiketi ollut ohjata minut hoitoon.

Työt eivät lähde, jos haet apua ajoissa!

Tsemppiä sinulle! :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Lääkäri käynti no. Sain nyt sen kokemuksen että halusi vain ja ainoastaan tietää juonko ja otti kaikki verikokeet. Kaksi viikkoa juomatta ja juominen loppui siihen ahdistukseen etc. Tuntui että lääkärin asenne olevan syyttävä silti. Seuraako tästä mitä? Ahdistaa lisää ja lisää epävarmaa oloa. Tilanne on menossa huonompaan kuin koskaan.

En ymmärrä lääkärin syyttävää asennetta. Kaikki vaan syyttää nyt mua. Töissä sakkaa, lääkäri syyttää, kotona asia solmussa. Tätä ei jaksa. Tää vaikuttaa niin nyt kaikkeen. En saa aikaan mitään. Lamaantunut tunne. Ja pelottaa.

Muut ahdistus ja paniikki etc oireet sivuutettiin lääkärissä. Kiinnosti vain juonko? Syyttävä sormi osoittaa siihen.

Nyt älä ainakaan anna sen lääkärin päästä sun ihon alle! Vaihtoehtoja hoitopolulle on muitakin ja itse edelleen suosittelen päihdepolia tai vastaavaa koska siellä ne on oikeasti asian ammattilaisia ja vaikka aina joka koriin mahtuukin se mätä omena niin todennäköisyys että osuu just sulle, on häviävän pieni. Ja omatyöntekijää voi aina vaihtaa.

Häntä pystyyn nyt! :heart: Odottelet rauhassa ne labravastaukset, katsot mitä lääkäri ehdottaa jatkoksi ja teet päätökset sen mukaan :blush: Ja joka tapauksessa lääkäri ei tule olemaan se sun tukikontakti, se vaan määrää labrat/tutkimukset/lääkkeet mutta se toipuminen ja raitistuminen tapahtuu ihan muiden ammattilaisten avulla.

2 tykkäystä

Kiitoksia kannustavasta viestistä! :blush: Se lääkäri vaan menee ihon alle. Tunteisiin. Täytyy odottaa labrojen ja lääkärin tuomioon. On nyt onneksi sellainen olo että koko juominen olisi nyt inhottavaa. Ei tee yhtään mieli ja pari viikkoa jo kulunut. Krapulaa ei ole enää. Morkkis sitäkin pahempi edelleen.

Pelottaa silti nyt lääkärin asenne jo ennakkoon ja mitä se on kun labrat tulee. Seuraukset voi olla pahat. Teen töitä tässä sellaisessa sumussa ja työt menee solmuun koko ajan enemmän ja enemmän. Töissä vielä tuli riitaa ja se johtuu omasta toiminnasta. Kestäminen on äärirajoilla.

2 tykkäystä

Tottakai se menee, lainatakseni erästä joka täällä tsemppas mua; nyt kun ne tunteet käydään läpi selvinpäin niin ne tuntuu pahalta kun ei enää turruta niitä alkoholilla. Mutta siitäkin selviää :heart: Ja vaikka nyt tuntuu pahalta niin muista että se menee myös ohi!

Koeta ottaa se asenne että se on vaan yksi lääkäri, se ei tunne sua joten sen mielipiteellä tai asenteella susta ei ole mitään merkitystä :hugs:

Ihan varmasti olo helpottaa, en tiedä milloin, mutta sen tiedän että se helpottaa!

Ja hienosti olet selvinnyt juomatta!!! :clap:

1 tykkäys

Labrasta tuli vastauksia.

Miltä nää vaikuttaa? P-GT arvo oli 76. P-ALAT 30. B-BEth 2,0.

Lääkäri ei oo ottanut yhteyttä. Vielä saa olla tuskissa siitä. Viimeisen arvon ylitys on iso. Viite arvo 0-0,3.

Juominen oli silloin rajua monta päivää. Näkyy nyt kai näišsä labroissa. Tunne nyt se että ei tee Alkoa mieli. Nyt mennyt kolme viikkoa juomatta.

Jatkuva stressi ja ahdistus edelleen jatkuu. Välillä oon ihan maissa ja välillä kaikki ärsyttää ja olen aivan kärkäs. Ei ole muilla helppoa minun kanssa..

4 tykkäystä

Mulla oli (reilu viikko katkon jälkeen eli oli ehtinyt jo laskea), peth 1,08, gt muistaakseni 76 ja alat normaali.

Eipä tosta pitäisi seurantaa kummempaa seurata, noi laskee nopeasti, mulla oli kaikki kunnossa jo 4 vk edellisestä ja lääkärin mukaan todennäköisesti jos olisi testattu, olisi ollut jo aiemminkin.

Itselläni noi lukemat vaan vahvisti sitä päätöstä että enää en juo.

Tsemppiä :heart:

1 tykkäys

Työelämässä kun olet niin voisin olettaa että hoitoonohjaus voisi tulla mutta ota se apuna, älä rangaistuksena! :heart: Ota kaikki apu vastaan mitä saat :heart: Mä itse ajattelin alkuun (ehkä ekan kuukauden) että katko oli riittävä apu mutta on kyllä ollut iso apu säännöllisistä käynneistä, en usko että olisin pysynyt raittiina ilman niitä ja nimenomaan sitä oman ajatusmaailman muuttamista jonkun toisen avustuksella.

3 tykkäystä

Komppaan @Nellaelina a. Koita hengitellä. Mullakin oli noin vuosi sitten lääkärikontakti, joka meni ns ihon alle. Nyt ymmärrän miksi se meni. Olin vielä hyvin hauras ja arka siitä, ettei kukaan sanoisi mitään ylimääräistä. Ihan siinä oli tarpeeksi, että olin uskaltautunut hakemaan apua työterveydestä. Hän sanoi minusta asioita todella töks ja asiattomasti.

Nyt en tiedä oikeasti sanoiko - no olihan hän aika originelli, mutta kuten täälläkin todettiin siitä sitten mennään eteenpäin ja saadaan ne muut hoitokontaktit, joilla on enemmän väliä.

Kun alko ei ole himmentämässä särmiä niin tuntuu juurikin tuolta. Se helpottaa kyllä. VOIMIA!!!

3 tykkäystä

Kolme viikkoa on tosi hyvin jo! Onnittelut siitä. :smiling_face:

Toi lääkärin suhtautuminen on kurjaa ja epäammattimaista, jos tosiaan syyttävä/syyllistävä oli. Jos yhtään helpottaa, niin ongelma on lopulta SEN, ei sun. Sulla on silti oikeus kunnioittavaan kohteluun oli ongelma mikä tahansa. En itse päihdeklinikalla kohdannut lääkäriä lainkaan, mutta hoitajat, joita kohtasin, olivat aivan ihania ja tosi hyviä asiakkaan kohtaamisessa. Työterveyslääkäri oli suht kylmän asiallinen. Joskus ehkä lääkäreidenkin kohtaamistavat voi riippua myös siitä lääketieteen kontekstista, missä potilasta/asiakasta tavataan.

Mulla on ollut työpareina pari lääkäriä, jotka laukoivat harkitsemattoman oloisesti “ylhäältä alaspäin” ties mitä meidän asiakkaille (kentällä, millä työskentelen) ja olin välillä hirveän myötähäpeän kourissa siitä, miten huonot tai jopa olemattomat sosiaaliset taidot joillain lääkäreillä on. Jälkikäteen sitten me muut korjailtiin potilaille lääkäreiden sanomisia, koska heillähän ei “tietenkään ollut siihen aikaa”.

Tän lisäks mulla on myös useampi omakohtainen kokemus lääkäreistä, joilla ei ole ammatin ja työn vaativaa sosiaalista osaamista (en tiedä onko kaikilla edes lopulta kiinnostusta siihen..). Huolimatta omasta työkokemuksesta, menin yksityishenkilönä yleensä sanattomaksi näissä tilanteissa. Lääkäreitä on pidetty iät ajat auktoriteetteina ja valta on ollut heillä, joten eihän tuo ihmekään lopulta. Mutta olen opetellut antamaan jälkikäteen rakentavaa palautetta asiasta ja suosittelen sitä kaikille muillekin, jos vain on mahdollista. Nykyäänhän onneksi tähänkin asiaan kiinnitetään lääkäreiden koulutuksessa huomiota. Ja onneksi on aina ollut myös todella taitavia lääkäreitä sosiaalisten taitojen näkökulmasta. Harmi, ettei etukäteen voi tietää minkälainen lääkäri sattuu vastaan.

Joka tapauksessa, onneksi tosiaan kuitenkin suurin osa lääkäreistä on myös vuorovaikutuksessa riittävän hyviä, osa tosi hyviäkin. Annan nykyään heillekin aina positiivista palautetta myös tästä ( sekä kasvotusten että sen tekstiviesti -järjestelmän kautta), koska se on niin tärkeä osa potilaan kohtaamista.

Ja, jos sinulla (ja muilla) vain jaksaminen ym. riittää, niin kannattanee myös harkita palautteen antamista - etenkin, jos tämä sama vain jatkuu. Joskus on totta kai ikään kuin “pakko” vain käsitellä asia itsekseen, mennä eteenpäin ja sekin on luonnollista.

Mitä noihin veriarvoihin tulee, niin mulla oli pahimpana aikana eli viime talvena ja keväänä B-PEth 1.08 ja, kun vähensin juomista tosi runsaasti (suurimman osan pois), niin se laski arvoon 0,5 ja sen jälkeen sitä ei olla nyt vielä mitattukaan eli en tiedä jäikö siihen vai laskiko vielä. Lisäksi mulla oli alat ja asat koholla, mutta ne laskikin normaaleiksi jo kahden uuden lääkkeen lopettamisen jälkeen, vaikka vielä join, niin lääkäri arvioi, että se nousu joutui lääkkeistä.

Tsemppiä sinne​:heart_exclamation::blush:

2 tykkäystä

Sain soiton lääkäriltä. Totesi että oot juonut paljon. Ei ehdottanut jatkoa. Uudet labrat ja laskeeko arvot oli vaan info. Laskee varmaan kun en ole juonut. Eipä ole tehnyt mieli edes juoda.

Ei ehdi kirjoittamaan enemmän tässä. Painavaa sanottavaa ois.

Kiitoksia teille tuesta ja vastauksista.

1 tykkäys

No se juominen oli varmasti tiedossa ja kuten sanoin niin ne laskee nopeaa kun et juo. Niihin ei kannata sen enempää takertua. Suosittelisin kyllä lämpimästi noiden kontrollien lisäksi jotain muuta, oli se sitten päihdepoli, AA, mutta JOTAIN että saat tulea raittiuteen :heart:

3 tykkäystä

Kynnys oli korkea edes työterveys lääkärille sanoa. Oli väärä lääkäri. Vaikeeta lähteä itse enää mihinkään puhumaan asiasta. Koskaan ei ole stressi, ahdistus ja muut henkiset oireet kestäneet näin kauan juomisen lopettamisen jälkeen. Nämä nyt sitten ohitettiin. Oon vaan juonut liikaa ja siihen se lääkärin syyttävä sormi näyttää. Kaikki vaan kaatuu juomisen syyksi. Hyvä syy olla juomatta ja ei sitä tee mielikään.

Sanoi se lääkäri että oon labrojen mukaan juonut niin paljon että en ole ollut työkykyinen. Ihan niin se ei ole. Tosin paremmin olis varmaan menny ku ei ois ottanu. Liikaa, paljon liikaa meni kuitenkin sitä en kiellä. Kaikki stressi, ahdistus, paniikkihäiriö ja muut sai mut juomaan enemmän ja lisää. Siihen syyhyn ei nyt saa mitään apua. Nyt se lääkärin diagnoosi on vaan Alkossa ja labroissa.

Ajatukset harhailee ja väsyttää ja ei saa tekstiä tulemaan. Täytyy nukkua. Yrittää ainakin. Aamulla töihin. Kun niitä vielä on. Töissä kiistoja ja pelko että työpaikan kanssa menee pahemmin riitoihin. Epävarma olo.

3 tykkäystä

Mulla on ollut paniikki- ja ahdistuneisuushäiriöt v:sta -97. Mäkin join ahdistukseen ja stressiin mistä nyt jälkikäteen ajateltuna ne vaan ruokki toinen toisiaan. Siinä mielessä lääkäri on ihan oikeassa mutta tottakai pitäisi saada apua myös siihen pohjasyyhyn ja siksi sanoinkin että sun olisi hyvä saada joku tueksi :heart: Lähtökohta nykyterveydenhuollossa taitaa olla se että päihdeongelma hoidetaan ensin ja sen jälkeen näkee sen todellisen tilanteen mt-puolen haasteiden suhteen. Mulla alkoi olo helpottaa selkeästi jossain parin kuukauden kohdalla ahdistuksen suhteen ja vaikka niitä edelleen tulee, niistä selviää. Ja osaltaanhan ne kuuluu elämäänkin.

Vaikkei nyt siltä tunnukaan niin valoa on tunnelin päässä ja todella hienoa että olet päättänyt olla juomatta tänäänkin, tsemppiä päivään! :hugs:

3 tykkäystä

Se oli tosi hyvä kun sanoit. Lääkäri ei selvästi ole ihan onnistunut sanoittamaan asiaansa, mutta ennen kuin häntä täysin täällä tyrmätään, niin yritän tarjoilla vähän toisenlaista näkökulmaa. Tietysti vain ketjusta lukemani perusteella.

Tulkitsen niin, että alun perin menit lääkärille ahdistuksen ja paniikkikohtauksen takia. Oli erittäin tärkeää, että mainitsit alkoholinkäytön ja hyvä, että otettiin labroja.

Ainakin päihdepuolella on se kuvio, että jos samaan aikaan on päihde- ja mt-ongelma, siihen päihteenkäyttöön pyritään keskittymään ensin. Saan sellaisen kuvan, että se voisi olla myös työterveyslääkärisi tavoite, ehkä huonosti kommunikoituna.

Me alkoholistit olemme aika herkkänahkaisia, kun puhe tulee alkoholinkäytöstämme. Kynnys kokea syyttelyä on aika matala, itse tunnistan tuon paremmin kuin hyvin juovalta ajaltani. Toki kokemuksesi voi olla myös täysin aiheellinen, mutta tällainen tuli mieleen, kun et tarkemmin asiaa avannut.

Sellaista ideantynkää tarjoilen, että varaa aika uudelle työterveyslääkärille. Ja tällä kertaa mene nimenomaan alkoholi edellä. Kerrot olevasi riippuvainen ja tarvitsevasi apua. Masennuksesta ja ahdistuksesta kannattaa toki mainita myös. Sieltä voi löytyä yllättävän paljon työkaluja.

Hienoa, ettei juomishaluja ole. Nyt on tärkeintä kerätä selviä päiviä. Tsemppiä!!

3 tykkäystä

Oikein tulkittu. Totta että ensin huomio on siinä Alkossa. Se oli tässä seuraus. Se varsinainen syy oli ahdistus yms.

Hyvä idea. Pitäis mennä nimenomaan uudelle työterveys lääkärille. Tämä nykyinen TT lääkäri ei ole yhtään hyvä. En tiedä miten hän näkee tai tulkitsee asiat. Kommunikointi todella ankeaa ja yksipuolista. Tuntuu ettei hänellä ole halua auttaa. Vaan tutkia labroilla juoko tuo. Sille ei voi nyt mitään.

Viikonloppu alkamassa ja selvänä mennään :+1:

2 tykkäystä

Sitä on juonut vaikka mihin. Nyt sen ahdistuksen yms. seuraus oli alko ja kävi miten kävi. Hyvä että lopetin sen. Pohjasyy ei ole kadonnut. Juominen varmaan ruokki näitä. Toinen toisiaan. Tukea saisi jos vaan osaisi tai uskaltaisi pyytää..

3 tykkäystä

Suosittelen rohkaistumaan! :heart::hugs:

3 tykkäystä

Rohkaissen minäkin rohkaistumaan vielä lisää. Yhden lääkärin reaktiot ei ole koko totuus. Ja todellakaan heillä kaikilla ei ole kykyä kohdata potilaitaan empaattisesti. Älä lannistu :growing_heart:. Olet hyvällä tiellä vaikka nyt tuntuu varmasti ahdistavalta. Olin noin vuosi sitten samassa jamassa ja työterveyslääkäri tuntui todella puusilmältä, mutta hänen kauttaan pääsin päihdepolille. Olisiko teillä mahdollista päästä työpsykologin juttusille?

Kovasti voimia :growing_heart:

1 tykkäys