Tätä luontaistuotetta kun ahmit oikein runsaasti niin pitäis lähteä: en.wikipedia.org/wiki/Mucuna_pruriens .
Jaa juu, Arkkis, perusmielipidelääkkeillä, eli SSRI-/SNRI-roippeilla on moni bipopää saanut itselleen varsin muikean manian aikaiseksi :mrgreen: . Mm. allekirjoittaneen ainut kunnollinen mania oli ainakin osaltaan SSRI-lääkkeen aiheuttamaa. Noita vieläpä määrätään hyvin helposti heti, jos sanoo lääkärille, että vähän masentaa, mutta sun tapauksessasi suosittelisin menemään sellaiselle lekurille, joka ei taustojasi tunne ja pitämään kuonosi visusti kiinni maniataipumuksestasi
. Ja ihan totta puhuen suosittelen, ettet menisi ruikuttamaan sitä respaa mihinkään masariin. Ties mitä hirveitä siitä seuraisi
.
^Fiksua näkemystä kaikkinensa ja suosittelen vahvasti Narkkikselle yksityisiä psykiatrisia erikoislääkäreitä mutta nille pitäisi puhua tosissaan eikä sitten mitään hurujuttuja :mrgreen: Toisaalta jos sykerö on tyhmä kuin saapas ja potilas omaa kuitenkin jonkinnäköiset järkevät kytkennät siellä päässä niin saattaa se diagnoosi sekä hoito olla varmaan vähän mitä sattuu ![]()
Mitäs sitten kun se solmu onkin vika aivokemioissa ja se on hoidettava lääkkeillä?
Toi teksti vaan saattaa saada jonkun herkemmän diagnosoidusti aivokemioiltaan sekaisin olevan luulemaan ettei täs mitään, nakkaa lääkkeet wc-pönttöön vielä (mitä ei koskaan sais tehä!) ja sit sekoo lopullisesti… Ruokavaliot, liikkunnat yms. ei aina vaan auta. Vai onko jokin ruokavalio olemassa joka tutkitusti vaikuttaa aivoissa samoin kuin vaikka lito? (otin sen nyt tähän kun kerta jo mainittu)
Huomiokaa myös se että mt potilaista noin 50% kärsii jossain vaiheessa päihdeongelmasta joten tässäkin porukassa voinee olla aika montakin sellaista.
Mitäs sitten kun se solmu onkin vika aivokemioissa ja se on hoidettava lääkkeillä?
Toi teksti vaan saattaa saada jonkun herkemmän diagnosoidusti aivokemioiltaan sekaisin olevan luulemaan ettei täs mitään, nakkaa lääkkeet wc-pönttöön vielä (mitä ei koskaan sais tehä!) ja sit sekoo lopullisesti… Ruokavaliot, liikkunnat yms. ei aina vaan auta. Vai onko jokin ruokavalio olemassa joka tutkitusti vaikuttaa aivoissa samoin kuin vaikka lito? (otin sen nyt tähän kun kerta jo mainittu)Huomiokaa myös se että mt potilaista noin 50% kärsii jossain vaiheessa päihdeongelmasta joten tässäkin porukassa voinee olla aika montakin sellaista.
Tietysti näitäkin tapauksia on mutta sitä on aika hankala tietää ennen kuin muut mahdolliset syyt poistetaan ainakin testiksi (josta löytyy tietysti myös vaaroja). Kyllähän nyt maailmasta löytyy lukemattomia psyykeongelmia joiden perimmäiset syyt ovat aivokemioissa/niiden epätasapainossa (tai mahdollisesti suolistoflooran epätasapainossa joka heijastuu korvien väliin) tai geeneissä ja ainakin minun puolestani jokainen saa valita lääkärinsä itse (jos suinkin mahdollista) sekä uskoa ihan mitä tahoa tahtoo.
Ps. Pitäähän minun itsenikin tunkea kehooni 2g todella vahvaa thc-lääkekukkaa joka päivä, että mielenterveys pysyy kunnossa ![]()
Kokemusta on seuraavista lääkevalmisteista: Cipralex, Efexor, Zoloft, Mirtazapiini, Paroksetiini, Sepram, Seronil, Risolid, Oxamin, Xanor, Rivatril, Diapam, Dormicum, Tenox, Temesta, Stilnoct, Insomin, Imovane, Panacod, Ardinex, Lyrica, Tramal, Ketipinor, Seroquel Prolong, Levozin, Doxal, Topimax, Melatoniini, Atarax, Anksilon, Suprium
Vai onko jokin ruokavalio olemassa joka tutkitusti vaikuttaa aivoissa samoin kuin vaikka lito? (otin sen nyt tähän kun kerta jo mainittu)
Käsittääkseni litiumkarbonaattia juuri sellaisenaan ei löydy luonnosta/tavallisesta ruokavaliosta mutta saattaa sieltä löytyä muutamia kasveja jotka tekee saman lääkinnällisen vaikutuksen huomattavasti pienemmillä haitoilla keskimäärin :mrgreen:
Tässä on tällainen kreikkalaisten kirjoittama juttu, jossa potilas sai pahoja iho-oireita litiumista ja inositoli-niminen hiilihydraatti (jota saa luontaistuotekaupoista) osoittautui tehokkaaksi vaihtoehtoiseksi lääkkeeksi:
Toi teksti vaan saattaa saada jonkun herkemmän diagnosoidusti aivokemioiltaan sekaisin olevan luulemaan ettei täs mitään, nakkaa lääkkeet wc-pönttöön vielä (mitä ei koskaan sais tehä!) ja sit sekoo lopullisesti… Ruokavaliot, liikkunnat yms. ei aina vaan auta. Vai onko jokin ruokavalio olemassa joka tutkitusti vaikuttaa aivoissa samoin kuin vaikka lito? (otin sen nyt tähän kun kerta jo mainittu)Huomiokaa myös se että mt potilaista noin 50% kärsii jossain vaiheessa päihdeongelmasta joten tässäkin porukassa voinee olla aika montakin sellaista.
Ainakin allekirjoittaneella MT- ja päihdeongelmaisella se solmu on nimenomaan ihan synnynnäisesti siellä aivokemioissa, eikä johdu mistään traumasta(Toki traumojakin riittää ja ne ovat vaikuttaneet osaltaan, mutta tuossa myös se puoli, että sotkuisten aivokemioideni vuoksi revin itselleni traumoja herkemmin vähänkin raskaammista jutuista, kuin ns. normaalit ihmiset) ja silti paras hoito ongelmiini on ollut juuri sitä lääkkeetöntä. Omalla kohdallani tosin puhun psykoterapiasta, en ruokavaliosta ja/tai liikunnasta, vaikka toki niilläkin minunkin kohdallani positiivisia vaikutuksia on/olisi. Totta kai on ihmisiä, jotka tarvitsevat jopa loppuiän kestävää säännöllistä lääkitystä ja on hemmetin hyvä juttu, että niitä lääkkeitä on, koska esim. akuutin psykoosin iskiessä ei tietenkään voida aloittaa psykoterapiaa, eikä se parane myöskään pelkällä lenkkeilyllä. Kuitenkin siinä vaiheessa, kun akuutti kriisi on ohitse, pitäisi keskittyä siihen lääkkeettömään hoitoon(Millainen sitten kenenkin kohdalla tepsii parhaiten) ja lääkitys olisi vain kainalosauvana, mikäli sille enää ylipäätään on mitään tarvetta. Se, että on joskus ollut psykoosissa/masentunut/maaninen/whatever, ei tarkoita sitä, että vaivaan pitäisi syödä lääkkeitä varan vuoksi loppuikänsä, vaan lääkityksen tarve tulee arvioida aina tilannekohtaisesti. Ja vaikka lääkitystä tarvitsisi säännöllisesti loppuelämänsä, monet pärjäävät vähemmällä lääkityksellä, jos saavat siihen oheen itselleen sopivaa lääkkeetöntä hoitoa. Kyllä sitä voi esim. kipeää selkääkin hoitaa lääkkeettömästi fysioterapialla sun muulla mahdollisuuksien mukaan sen sijaan, että vain makaisi perse homeessa armottomassa kipulääkekyllästyksessä, joka kyllä turruttaa kivun, mutta ei auta itse vaivaan mitään.
En missään nimessä ole sitä mieltä, että selkeästi psykoottisen ihmisen tulisi lopettaa lääkityksensä seinään, koska ne ovat vain ja ainoastaan saatanasta, mutta aivan liian lääkekeskeistä tämä MT-“hoito” nykyään(kin) on, eikä sillä saavuteta kovinkaan hedelmällisiä lopputuloksia
. Niin, ja vessanpönttöön, roskikseen tai ikkunasta pihalle naapurin lasten ja koirien syötäväksi lääkkeitä ei tietenkään saa heittää, vaan ne pitää toimittaa asianmukaiseen hävitykseen
.
Mä olen aika lailla samaa mieltä Memetsin kanssa, siksi tuntuu sekavalta sanoa toiselle että heitä ne lääkkeesi seinään ja jatka eteenpäin. Kukaan kun meistä ei elä toistensa kanssa (todennäköisesti
), ja näe sitä ihmisen muutosta. Ihminen voi muutenkin antaa tilanteestaan täysin erilaisen kuvan maallikolle, kun psykiatreille. Mä olen itse nähnyt liian monta kertaa millaiseen tilaan se psykoosilääkkeiden syömättä jättäminen, tai oma annostelu ihmisen psyyken ajaa… Jotkut on tosiaan niitä tapauksia, että lääkitys tarvitaan jatkuvasti, ellei haluta vielä suurempia ongelmia. Nyt en väitä että kaikki niitä olisivat.
No nää on vaikeita asioita, hyvä on kuitenkin neuvotella lääkärin kanssa, ennen kun heittää seinään ne lääkkeensä. Muista lääkkeistä lienee helpompi sanoa, esim. jos Burana ei toimi kipuun riittävästi, niin sitten se ei toimi. Psyykelääkkeistä kun on kyse on aina kuitenkin syytä olla varovaisempi toista neuvoessa, kukaan kun meistä ei oikeasti tunne toisiaan ja tiedä mitä ihmiselle on tapahtunut.
Nyt mua hämmentää ja askarruttaa niin paljon, että pakko purkautua tänne. Oikeassa elämässä en kehtaa, koska en kehtaa myöntää edes itsellenikään sitä, että olenko taas luottanut väärään ihmiseen.
Keitään terveydenhuollosta tietäviä paikalla?
Siis mun kaverini syyttää eksäänsä ihan aiheestakin mielenterveytensä horjuttamisesta, mutta nyt juttu on paisunut siihen, että hän on joutunut sairaalaan eksänsä takia. Ja muka yksityiselle psykan osastolle. Sen tiedän, ettei sellaisia ole Suomessa ja huomautin siitä, niin sitten kyseessä olikin yleisvuodeosasto. Mutta. Ei toi käy järkeen edelleenkään, koska eihän Suomessa yksityissairaalat pyöritä edes mitään tuollaisia vuodeosastoja?
En siis tiedä, mutta näin mä luulin. Eikö yksityiset hoida vaan leikkauksia? Eiköhän muuten kaikki julkkikset käyttäisi samaa kikkaa, menisivät psyykkisiin syihin vedoten yksityiselle hoitoon vuodeosastolle? Mä ainakin olen ollut parinkin julkkiksen kanssa samaan aikaan lataamossa. ![]()
En mä noista yksityisistä sitten tiedä, millainen rahalla saa-meininki siellä saattaa olla, että voiko muka olla mahdollista päästä noin ilman mitään hoidettavaa, somaattista vaivaa pikku hermolomalle, jos maksaa?
Jotenkin tuntuu pahalta tajuta, että toinen mitä todennäköisimmin valehtelee päin näköä, enkä mä näe mitään järkevää syytä edes kusettaa tollaisesta. Ehkä sitten, jos haluaa syyttää vakaasti toista jostain, mutta en ymmärrä silti kuinka tyhmänä pitää mua, mähän oon ollut jotain 20 kertaa lataamossa. Ihan kun en tietäisi, miten hommat menee. Tai sitten on ollut julkisella puolella, mutta jostain syystä pitää kusettaa, että olikin yksityisellä.
Tänään mä en jaksa väitellä, mut kyllä mä aion selvittää jutun. Mullehan ei vittu valehdella.
Nnaana, kyllä rahalla vaan pääsee hoitoon yksityiselle. Kaveri jonka vaimo tappoi itsensä oli 10 päivää hoidossa, maksoi lähes tonnin päivässä. Sen piti päästä heti ja taas minä hain kivääristä lukon pois ettei tee itselleen mitään, poliisit oli katsomassa ja missä lukko on, poika sanoi ettei tiedä mutta hyvä kaveri se on. Poliisit meinasi et kaikilla pitäis olla noin hyvä kaveri.
No, yksityisiä psykiatrian osastoja tässä maassa ei kyllä ole. Se tekisi pakkohoidon mahdottomaksi, koska yksityislääkärihän ei voi yksinään lähettää M1-lähetteellä, vaan joutuu pyytämään virka-apua. Hullulta kuulostaa, että jos jonnekin pääsee hermolomalle maksamalla, vaikkei sairaala alkuunkaan ole tarkoitettu sellaista varten. No, bisnestähän noi yksityiset toki tekee.
Mikä sairaala mahtaa olla kyseessä? Google ei kerro muusta kuin leikkauksia operoivista yksityissairaaloista.
Mä en todellakaan tiedä, mutta uskoisin että just noista operoivista yksityissairaaloista on kyse. En usko että niihin millään M1-lähetteillä mennään, vaan ihan omasta halusta. Varmasti henkilökunta on mukavampaa ja voi lähteä kun haluaa. En siis todellakaan tiedä tätä todeksi.
Mutta mitä tähän kaveriisi tulee niin jotenkin kuulostaa aika shaibalta toi juttu, en toki voi tietää. Mihinkään yksityiseen hoitoonhan ei varmasti voi tuomita, että ihan omalla kustannuksella sinne mennään, jos koko systeemiä on yleensä olemassa. Eikö se voinut kertoa tarkemmin? Esim. mainita missä se oli hoidossa?
Johan tuo touhu sekavaksi menee, jos ja nyt todella tarkoitan että jos, (koska mistäänhän emme voi olla varmoja) tyyppi vääntää oikeudessa vielä jonkun kanssa. Olettaisin, että mielisairaalajaksot tulisi (jos hoviin asti on menty) tulisi todistaa jollain lausunnolla. Niin eihän se kovin luotettavalta vaikuta, jos ihminen olisi keksinyt jutun tuosta yksityisestä hoidosta. Sitten vedotaan takuulla siihen, että mitä kaikkea muuta se on voinut keksiä. Sehän ei tosin ole sun ongelma.
Oletpa sä soppaan joutunut. Jokatapauksessa jos tuollainen hoitomuoto on mahdollinen, niin kuten Neuro sanoi: Se maksaa! Eli jos ei kaverillasi ole rahaa, tai vanhemmilla tms. millä mällätä, niin tuskin on totta ollenkaan.
Nnaana: Ei ole tässä maassa mitään yksityisiä psykiatrisia sairaaloita, eikä niiden yksityissairaaloiden, jotka siis joitakin kirurgisia operaatioita tekevät, vuodeosastoille pääse pötköttelemään kupolin kilahtelun vuoksi. Suotta siis vaivaat päätäsi yöt läpeensä tuolla asialla. IMO teet nyt muutenkin taas kärpäsestä härkäsen. Mä tunnen tuollaisia satusetiä ja -tätejä, jotka heittävät tämän tästä aivan helvetin levotonta legendaa ihan ihme jutuista. En mä osaa sitä minään henkilökohtaisena loukkauksena tai suurena luottamuksen pettämisenä ottaa, jos tällainen tapaus satuilee käyneensä Roomassa, vaikka oikeasti oli mummolassa Pihtiputaalla tai perineensä miljoonia, kun todellisuudessa sai pari sataa juoppoisänsä vähistä jäämistöistä
. Onhan se valehtelua, joo, ja en mä henk.koht. ymmärrä, mistä kumpuaa tarve keksiä alvariinsa tarinoita ihan keksimisen ilosta, mutta väliin kuuntelen lähinnä huvittuneena, että mitähän se hullu nyt on mielikuvitellut ja väliin tuo toki ärsyttää, mutta sitten sanon, että taidat puhua paskaa taas ja poistun paikalta. Tietty se on perseestä, jos keksivät joitakin sellaisia juttuja, että puhuvat paskaa ja jopa paksua paskaa jostakin toisesta, tyystin viattomasta osapuolesta ja saavat jonkun raukan vielä uskomaan niihin juttuihin ja siitä tulee mahdollisesti joitakin seurauksiakin
. Niin pitkään kuitenkin, kun jutut pysyvät ihan siinä omassa, jos toki keksityssä, elämässä, tuohon tyyliin, että sairaalassa oli satiinilakanat ja neljän ruokalajin päivälliset, niin siinähän satuilevat, kun siitä ilmeisesti jotakin tyydytystä saavat. Ei kukaan niiden juttuja usko kuitenkaan, joten menkööt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei mulla ainakaan ole mitään tarvetta olla varma siitä, että kaikki mulle kerrottu on varmasti totta, jos vaikkapa heitän ohimennen läppää tuolla jonkun random koirankusettajan kanssa. Muutenhan tässä joutuisi pyörimään ihan vainoissaan kaiken aikaa, että onkohan joku lipsauttanut mulle joskus jonkin valkoisen valheen. No, taatusti on, sitä ei tarvitse edes vainotella :mrgreen: .
Sitten jos valehdellaan ja kusetetaan jossakin hyötymis- tai kiusaamistarkoituksessa niin, että siitä seuraa jotakin ikävää kusetuksen kohteelle, asia on toki aivan eri.
Jossei luota kehenkään niin ei voi tulla kusetetuksi. Fakta vai fiktio on ihan yks hailee ja ihmeteltäväksi jää vain miks joillain on niin suuri halu kertoa satuja tosina.
^ Noin juuri. Tosin musta olisi aika ikävää, jos en voisi luottaa kehenkään, kun sen verran sosiaalinen eläin olen, mutta ei niitä luottamuksensa kohteita tarvitse väen väkisin yrittää repiä niistä satuilijoista.
Ei mulle tainnut tulla sitten pienestä pirikuuristani laskuja lainkaan
. Mikähän mua nyt vaivaa? Ainakin maailman hirveimmät ongelmat :mrgreen:
. Siis totta kai mä olin aivan järjettömän väsynyt ja nälkäinen, mikä on tyystin ymmärrettävää, jos on valvonut syömättä useamman vuorokauden, vaikka ihan ilman minkään roinan myötävaikutustakin, mutta niihin vaivoihin auttoi kummasti nukkuminen ja syöminen. Aivan sama juttu mulla olisi ollut silkan dokuspurtin jälkeen, että makaan vain kotona ja nukun ja mätän, jos toki tässä kesti hiukan pidempään, mutta hiukan pidempi oli kuurikin. Niin, ja tietty myös se, ettei tahdo nähdä ketään ihmisiä hetkeen, mutta sekin menee pitkälti sen piikkiin, että on niin vitun väsynyt, ettei siinä yksinkertaisesti jaksa sosialisoida. Vähän kuumottelin, että jonkinasteista masista olisi puskenut sen jälkeen, kun on saanut ne akuuteimmat vaivat, eli juuri unettomuuden ja nälän hoidettua, mutta mitä vielä. Sitten kun lähdin liikkeelle, fiilis on ollut ihan hyvä
. Eilen masensi hetken, tosin aika kevyesti vain, ja siinähän mietin, että joko nyt, mutta se olikin ihan niitä normaaleita mielialavaihteluitani, joita nyt tulee lähes päivittäin ihan riippumatta siitä, mitä olen vetänyt vai olenko mitään.
^ Siis ei, ei hän väittänyt millään M1-lähetteellä joutuneensa. Meinasin vaan sitä, että jos olisi olemassa yksityisiä psykiatrisia osastoja, niin ihmisethän hakeutuisivat sinne, eikä vois toimittaa M1:llä sen tarpeessakaan olevia tapauksia helpolla pakkohoitoon.
Winston,
Ei mua kiinnosta, jos joku satunnainen kaveri tai hyvänpäiväntuttu valehtelee mulle. Siinäpähän valehtelee. Mutta toi nyt “loukkasi” mua sillä tavoin, että hyvän ystävän ominaisuuksiin en lue kusettamista. Jos joku, jota olen pitänyt hyvänä ystävänä, kusettaa mua mennen tullen ja aivan täysin käsittämättömän typeristä syistä, niin en mä sellaista luotettavana pidä. Väkisin vähän tulee mieleen, että onko se mustakin satuillut jotain juttuja eteenpäin, vaikka toki, jos joku musta jonkun paskajuorun on kuullut ja uskoo sen nielemättä, on se ihan sen ihmisen oma vika, eikä mun.
Toki mun omalla tän hetkisellä mielenterveydellä voi olla osuutta asian kokemiselle. Näin muutenkin niissä viesteissä “piilovittuilua,” mut se nyt voi olla omien aivojeni tuotosta. Oliskin joku oikeasti hullu kyseessä, niin voisinkin ottaa huumorilla. En mä mun skitsojen sukulaistenkaan kertomuksia tietenkään ota todesta, vaikka heistä pidänkin.
Ja toki on muitakin pahemman luokan satutätejä juu, joita voi olla ihan viihdyttäväkin kuunnella, mutten mä heille koskaan uskoudu.
Edit:// Ei kysessä ole mikään oikeusjuttu siis, ihan vaan kaverini parisuhdedraamaa, et haluaa syyllistää eksäänsä kaikesta, mitä nyt keksii.
Edit 2:// Ei mullekaan ole tullut koskaan laskuja piristä. :mrgreen: Luulen ton olevan niin kertakohtaista, omalla kohdallani kun tramadolista saattaa tulla laskut, mutta toisinaan ei. Luulisin saman pätevän muihinkin substansseihin. Mut on se joskus kyllä kieltämättä vähän outoa.
^Fiksua näkemystä kaikkinensa ja suosittelen vahvasti Narkkikselle yksityisiä psykiatrisia erikoislääkäreitä mutta nille pitäisi puhua tosissaan eikä sitten mitään hurujuttuja :mrgreen:
Pöhhöh! Tähän mennessä hurujuttuja on kuultu vaan sykeröiden suusta!
Kyseinen ala tarvitsee ehdottomasti kaltaisiani vakaalla pohjalla olevia ihmisläheisiä yksilöitä, ja harkitsemani Päihde- & Mielenterveyslähihoitajan ura toisi juuri tarvittavaa vastavoimaa sykeröiden manipuloimien mielien tasapainottamiseksi! ![]()
Nnaana kultaseni! Voisitsä mitenkään laittaa tänne uudestaan sen linkin SSRI ja SNRI-lääkkeiden yhteisvaikutuksista ja minkäkin lääkkeen kanssa? Olis mietintänä miehelle toinen lääke ja mulle myös mahdollisesti. Mä vaalin sitä pitkään, mut jossain vaiheessa se on hävinnyt. Pitää seuraavaksi laminoida se ja liimata jääkaapin oveen.
Sitten askarrusta, toimiiko se nenäsumute lähes välittömästi. Kaiken järjen mukaanhan sen pitäisi, niin kuin muutkin nenään vedettävät. ![]()
Edit: ellei sitä katsota täällä mainostamiseksi ![]()
^ No problem, Luc, tässä tää
:
terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo94077.pdf
Kun selaat tota pdf:ää alemmaksi.
Meinaatko sä siis migreeniin nenäsumutettako, et vaikuttaako heti? Jos, niin juu, vaikuttaa se mulla melko nopeasti. Zomig nasal on siis käytössä, mutta se on valitettavasti tosi kallis lääke, 2 kpl maksaa 27 euroa, eikä sitä ole hyväksytty migreeniin Kela-korvattavaksi vaan johonkin fucking sarjoittaiseen päänsärkyyn.
Vaikka moni migreenikko tosta tsolmitriptaanista hyötyy ja kehuu paljon. Toki siitä nyt maksaa, kun on tarve, mutta harvoin mä viitsin sitä ostaa.
Toinen nopeasti vaikuttava on suussa sulatettava Maxalt, eikä kaiketi niin kalliskaan. Sillä näköjään vaan on yhteisvaikutuksia propranololin kanssa, mutten muista, käyttääkö kumpikaan teistä sitä.