Eli tämä alkuaine saattaa olla kuin vihreätävitamiinia kupolille tietynlaisessa paristomuodossa! :mrgreen: Kannatan kuitenkin itse ihan orgaanista linjaa…
…
Ei se Lito nyt mikään terveystuote sentään ole.
Vai että Litiumin puutos, onkohan mullakin? ![]()
Hmm, okei, W. Voipi tosiaan olla, että joko sä siedät nitratsepaamia paremmin kuin minä tai sitten minä en vaan siedä mitään lääkettä niin kuin muut. Olen oikeastaan muutenkin taipuvainen tollaseen unihäröilyyn - tosin kertomasi perusteella säkin.
No, mene ja tiedä millainen päänsekoituspilleri se sit on ollut rapakon takana, ellei muilla täällä oo kokemuksia. ![]()
Tosin tällainen sekavuus nyt on musta viihteestä kaukana, mutta onhan se sitten vaikutuksen ollessaan huipussaan erittäin hyvä nukkumistarkoitukseen ja olen iloinen, että sitä nyt on tarpeen mukaan, jos pitää oikeasti saada 10h unta. Toki mäkin kuselle herään, mutta nukahdan sitten heti uudelleen, kun taas luomuna mun aivot kävis täysin ylikierroksilla jo heti vessareissun jälkeen ja pitäis napsauttaa vaan kahvit tulemaan.
Kemiaa opiskeleva kaveri oli sitä mieltä, että kilpailisi osin midatsolaamin kanssa samoista reseptoreista, joka vois selittää selllaisen sekavuuden. Hilbert? Missä lie, hän tietää varmaan hivenen vielä enemmän.
Tässä on kuva GABA-A reseptorista, johon bentsot vaikuttavat:

Tuossa hermosolukalvon läpi kulkevassa reseptorissa on nuo viisi “luun muotoista” pötkylää eli alayksikköä ja sen läpi kulkee kloridi-ioneja solun sisälle päästävä kanava. Bentsodiatsepiinit edesauttavat yhdessä elimistön oman GABA-välittäjäaineen kanssa tuon kanavan aukeamista, jolloin kloridi-ioneja pääsee läpi enemmän ja solun sisä- ja ulkopinnan välinen jännite kasvaa. Jännitteen kasvu vähentää hermoimpulssien syntymistodennäköisyyttä joten solu muuttuu vähemmän aktiiviseksi bentsojen vaikutuksesta.
Bentso-sitoutumiskohta on nimenomaan tuossa alfa-alayksikössä. Näitä alfa-yksikköjä on viittä eri lajia, ja eri reseptoreissa voi olla eri yhdistelmä niitä. Nopeasti muistin ja tajun vievät bentsot ja vastaavat (nitratsepaami, midatsolaami, flunitratsepaami, tsolpideemi) haluavat lähinnä sitoutua sellaisiin GABA-reseptoreihin joista löytyy alfa-1-alayksikkö. Sitten taas sellaiset jotka tuottavat enemmän lihasrelaksaatiota ja ahdistuksen poistoa (diatsepaami, klonatsepaami) sitoutuvat enemmän alfa-2- ja alfa-3-yksiköitä sisältäviin reseptoreihin.
Olen ennenkin maininnut ne kokeelliset bentson tapaiset lääkeaineet, jotka välttävät täysin noita alfa1-yksiköitä jolloin ne vaikuttavat ahdistusta poistavasti ilman että väsyttäisivät, sekoittaisivat päätä tai aiheuttaisivat fyysistä riippuvuutta. Niitä ei ole vielä tullut käyttöön koska jotkin niistä aiheuttivat kokeissa maksa-arvojen nousua.
^^ Enköhän mäkin nitratsepaamilla pääni sekaisin saisi, jos napsisin sitä vaikkapa levyllisen alkupaloiksi ja jäisin tarkoituksella jalkeille hörhöilemään. Eipä vain ole pienintäkään intoa kokeilla, kun olen suorastaan hysteerisen varovainen sen kanssa, ettei tuo menettäisi mulla hyvää unilääketehoaan. En nyt väitä, että sä olisit sitä väärinkäyttömielessä vetänyt, mutta ota huomioon se, että mulla on aikas paljon kovempi benzotoleranssi, joten toki sulla ihan lääkinnälliset annokset kolisevat kovemmin, kuin mulla ja näin ollen noita sekavuussivareitakin ilmenee herkemmin.
Sinänsä kyllä jännä juttu, että pahin päänsekoittaja benzoista on ollut mulla aina Rivatril. Nyt puhun siis tyystin väärinkäytöstä, ei tuo mulle lääkinnällisillä annoksilla mitään sekoilua aiheuta. Yleensähän juuri nuo hypnoottiset unibenzot ovat niitä pahimpia päänsekoittajia, mikä tyystin ymmärrettävää onkin, mutta enpä mä aikoinaan Tenoxin tai Dormicumin kanssa pelleillessäni niin sekaisin mennyt, kuin karseista Riva-övereistä. Joo, Rivatril on Raivotril ja sen vielä ymmärrän, että se aiheuttaa unibenzoja herkemmin aggressiivisuutta ja impulsiivisuutta, mutta mulla kun meni muistikin siitä kaikkein tehokkaimmin
.
Edit: Ja kyllä muuten nauratti muakin tuo Arkkiksen Lito-hehkutus. Kaikki vain litiumia popsimaan, niin elätte pitkään ja terveinä
. Etenkin munuaisvaivat loistavat poissaolollaan ja elektrolyyttitasapaino pysyy kuosissa vaikka kuinka hikoilisi :mrgreen: . Ja jos joku pölvästi ei sitten tajunnut, niin ei todellakaan. Tuo on kyllä sen sortin myrkky, että sitä ei ihan hevin pitäisi käyttää, ainoastaan bipoon, johon ei mikään muu tehoa. Mulle tuota joskus lääkäri ehdotti ja sitä hetken itsekin pohdin, mutta tulin hyvin nopeasti siihen tulokseen, että ei helvetissä. Onneksi sen enempää painostusta ei ollut lääkärin puolelta. En nyt kehota ketään lopettelemaan toimivia lääkityksiään, mutta omalta kohdaltani sanon, että olen voinut paljon paremmin, kun jätin sikseen kaikki bipolääkkeet, eikä tämä tarkoita nyt sitä, että heiluisin täällä maanisena ja olisin omasta mielestäni elämäni kunnossa, vaikka saisin aikaan ties mitä hirveitä, vaan ovatpa kaikki läheiset ja myös lääkärini sitä mieltä, että paljon tasaisempana pysyn ilman tasareita :mrgreen: .
Minä muuten ottaisin vaikka ketamiini-infuusion tai serenase-piikin testiin ennemmin kuin tuota alkaalimetallia jatkuvaan käyttöön. :mrgreen:
“Litiumin haittavaikutukset kytkeytyvät erityisesti pitkiin, vuosikymmeniäkin kestäviin hoitoaikoihin. Litiumin eliminaatio riippuu munuaisten toiminnasta. Natrium- ja nestetasapainon häiriöt vaikuttavat erittymiseen ja altistavat litiummyrkytykselle. Litiumpitoisuuden seuranta hoidon aikana on välttämätöntä. Litium heikentää munuaistubulusten konsentroimiskykyä jossain määrin 87 %:lla potilaista. Merkittävä polyuria kehittyy 19–40 %:lle. Se pyritään hallitsemaan lääkkein litiumhoitoa keskeyttämättä. Yli kaksi vuotta kestävän litiumlääkityksen on arvioitu aiheuttavan 26 %:lle potilaista kroonisen fokaalisen interstitiaalisen nefriitin. Käsitykset munuaisten vajaatoiminnan kehittymisestä ovat ristiriitaisia. Kirjallisuudessa on kuvattu kaksi potilasta, joille litium on aiheuttanut terminaalisen uremian. Munuaisten vajaatoiminnassa olisi turvallisinta korvata litium muilla lääkkeillä. Litiumhoito aiheuttaa hypotyreoosin 5–15 %:lle ja struuman noin 4 %:lle ja lisää myös riskiä sairastua hypertyreoosiin. Hypotyreoosi ja struuman kasvu ovat hallittavissa tyroksiinilla litiumlääkitystä keskeyttämättä. Pitkäaikaisen litiumhoidon aikana noin 10 %:lle potilaista ilmaantuu hyperparatyreoosiin viittaavia laboratoriolöydöksiä ja osalle näistä myös oireinen hyperparatyreoosi. Muitakin vähäisempiä sivuvaikutuksia esiintyy. Yhteisvaikutukset muiden lääkkeiden kanssa on huomioitava.”
^ Tohtori Kannel on tänään niin ihanan armoton, vain puhtainta kannabista määräisi hän potilailleen…
Noh, tosiasiahan on että meikäläinen ei mitään lääkkeitä tarvitse, riittää että viinaksista sun muista imperiumin tropeista pysyy erossa niin nuppi pysyy tasapainossa! ![]()
Jos tosiaan kyseisellä lääkeaineella yrittäisi mania painotteista bipoa saada hallintaan niin se voisi hyvinkin onnistua. Pätevät tutkimukset asiasta löytyy jo mutta eihän se kaikilla auta ja haittoja voi tulla yksilöllisesti joten vain psykiatrisen erikoislääkärin tarkassa seurannassa.
Lähtisin ehdottamaan sille tohtorille ensisijaisesti tämän lafkan tuotteita joka toimittaa lääkeainetta potilaille:
bedrocan.ca/
Enkä missään nimessä suosittele (varsinkaan jos on ollut ihan psykoottista menoa) Hollannin versiota mutta voi sekin jollakulla toimia:
bedrocan.nl/
Canadan versio saattaa nimittäin olla priimaa (vaikka se onkin kevyesti säteilytetty) kun taas erityisluvalla vielä saatava on hieman rusehtavamman oloista tavaraa :mrgreen: Kimmeltelee aika mukavasti!
lift.co/strains/bedrocan-bedrocan/reviews

![]()
^ Psykoottisen manian kylkeen voisi hyvinkin joku psykedeelinen lajike tuoda hienoja elämyksiä… mutta toistaiseksi masennusmontussa voimattomuuden kourissa räpistellessä epäilen kannabiksen vain passivoivan lisää. Hieman kuten viinakset saavat vain kaivautumaan syvemmälle soffan uumeniin…
Eihän sen nyt noin kuulu toimia. Jos lääkekannabis toimisi juuri sinulla ne päihdyttävät vaikutukset (hyvät tai huonot) olisivat vain laskettavissa negatiivisiksi sivuvaikutuksiksi (jotka katoaisivat varmaan 2-3kk päivittäisen hitsaamisen jälkeen) ja et olisi enään masentunut tai maniassa vaan Voima olisi saatettu tasapainoon, kuuppa olisi selvä ja työkyky erinomainen! Myös cbd-kukka voi toimia jolloin asia helpottuu entisestään… Joillekin potilaille muuten saattaa syntyä myös ikäänkuin jonkinlaisia superkykyjä (joka nyt lähinnä perustuu siihen, että “piuhat” saadaan kohdalleen) jolloin ei sitä tiedä mitä niistä sinun datahommistakin tulisi puhumattakaan mahdollisesta Viinapirunteloituksesta. Hyvällä säkällä jopa oppisit alkoholin kohtuukäytön jalon taidon kuin itsestään ![]()
Olisiko sitten lajike valinnat päivän mittaan mitkä niin se ei selviä kuin kokeilemalla (jota ei missään nimessä voi suositella ilman lääkärin ohjeistusta) koska olemme yksilöitä ja sama kukka voi antaa esim. kahdelle eri bipolle aivan eri vasteet joten se on mysteeri ollaanko sativa, hybridi, indica-potilaita ja millä painotuksilla sekä se voi hoidon aikana jopa muuttua.
LitoaKIN muuten määrätään välillä ihan liian heppoisin perustein. Ei sentään siinä mittakaavassa kuin leptejä, mutta kumminkin. Esim. mä olen sitä mieltä, että eräs sukulaiseni ei tee sillä metallilla yhtään mitään ja olenkin kysynyt, että no onkos Litosta ollut hyötyä - ei. Mutta hänkin kun on ahdistuvaa sorttia ja asiat saa ihan uudet mittasuhteet silloin, niin en mä viitsi mennä hänen hoitoansa sabotoimaan, ottakoon itse selvää, kun ei mikään psykootikko kuitenkaan oo.
Toki mä sille olen vihjannut, että jos tasaria tarvii, niin Deprakinella on paljon suurempi terapeuttinen leveys, eikä pasko elimistöä noin kuin joku litium. Hän on siis Deprakinea syönytkin, mut lääkärinsä päätti, että jos Deprakine ei 300 mg:llä toimi, niin Litoa sitten. Joka on ihan naurettavaa, koska 300 mg on vähän jopa epileptikolle.
Pthyi, enpä ollut tiennytkään litiumin olevan noin haitallista kuin, mitä Soikkeli, nyt copypastesit tähän.
Terminaalinen uremiahan vasta nannalta kuulostaakin. ![]()
Btw, hilbertille taas thänks tyhjentävästä vastauksesta. ![]()
Tällä tavalla se reagoi veden kanssa jota me ihmiset suurimmaksi osaksi olemme: ![]()

^ Tuossa kuvassa on alkuaine-litiumia veden pinnalla kellumassa ja reagoimassa. Litiumsuolat kuten litiumkarbonaatti, joita käytetään manian hoitoon, ovat aivan eri asia (niissä on litiumia plusmerkkisinä ioneina). Ruokasuolassakin on natriumioneja ja natrium metallisessa alkuainemuodossa reagoi vielä rajummin veden kanssa kuin litium: youtube.com/watch?v=RAFcZo8dTcU
Eli tämä valkoinen puuteri (lithium carbonate) ei sittenkään reagoi ihan noin ärhäkästi veden kanssa…
Mitä yhteistä sillä on sen litium alkaalimetallin kanssa?
No kun litium-metalliatomista otetaan yksi elektroni pois niin siitä tulee litium-ioni, joita on 2/3 tuon litiumkarbonaatti-suolan sisältämistä ioneista. Tuo litiummetallin reaktio veden kanssa perustuu siihen että litiumatomit luovuttavat jokainen yhden elektronin vesimolekyyleille, jolloin syntyy vetykaasua ja veteen liuennutta litiumhydroksidia (joka on myös suola ja on kuivana tuollaista valkoista jauhetta)
Huomauttaisin, että nämä asiat opetetaan peruskoulussa 14-vuotiaille (sekä nykyään, että silloin kun me olimme koululaisia). Kysymys ei siis ole mistään sellaisesta asiasta joka on täysin tavallisen ihmisen kokemusmaailman ulkopuolella.
^ Noniin taas olemme asteen verran tietoisempia ![]()
Ksenon-kaasu on vähän terveellisempi alkuaine: aka.fi/fi/akatemia/media/Aja … -hoidossa/
Lisäksi sillä on ilokaasun tapainen vaikutus kun sitä riittävästi hengittelee.
Mä hyppään aiheesta nyt ihan toiseen, toi tupakka uudistus. Mä itse poltan enää tosi vähän, enkä välillä pariin päivään edes. Siihen on enää sellanen tapa-riippuvuus. Mulle se on muutenkin ihan sama, tuo tupakkalain kiristys. Olen jo aikoja sitten päättänyt, että päällystän tupakka-askini jollain kivalla kuvalla, (siis vanhanmallisen) ilman noita helvetin syöpäpaiseita olevan. Tai säilytän röökejä metallirasiassa.
Kelasin vaan. että polttaako täällä enää kukaan ja mitä mieltä olette siitä “esteettisestä” muutoksesta röökiaskeihin?
Meneekö se mukana kuten vanhat askitkin, ilman mitään hyi saatana! reaktiota?
Mä vaan ihmettelen tota, että ihmiset eivät saisi polttaa omalla parvekkeella. Se nyt alkaa mennä jo ihan vitun naurettavaksi. Onko se sitten asukkaille mukavampi, jos joku ramppaa jatkuvasti hissillä ylös alas kun pitää mennä jonnekkin helvetin perseeseen polttamaan? Siihen pihalle ilmeisesti sitten ja joku yöihminen vetää hissirumbaa edes takas. Toinen kysymys on, että kuka sitä lakia edes noudattaa?
No mulle tuo ei siis ole ongelma itselleni, vituttaa vaan kun alkaa vaan mennä niin helvetin pitkälle tää ihmisten holhous. Ihan kun ihmisillä ei olis omia aivoja ollenkaan. Ei saa tehdä sitä eikä tätä. Nostetaan ikäraja, niin että 30 v. alle näköisiltä pitää kysyä henkkarit. Aivan naurettavaa, kun alkoholia ja ennen jopa tupakkaa sai ostaa kaupasta 18-vuotias. Pelkkää turhaa lisätyötä kassoille.
Olenpa elänyt aikaa, kun tupakkaa sai ostaa 16 v. täyttänyt. Mikä on seuraava kieltolaki, pistetään tupakat ja alkoholi säännöstelykortille? Ai niin viinaa ei voi laittaa, kun siitä saa niin hyvät massit. ![]()
Paljon muuten tupakka-aski nykyään maksaa? Yleiset merkit kuten Marlboro tai L&M? Toivottavasti tämä kamala hintakeskustelu ei nyt riko plinkin sääntöjä ![]()
Metallirasiat kivalla kuvalla on järkiratkaisu muutenkin, kun isompiin malleihin mahtuu enemmän kuin normiaskiin. Ei tartte useampaa askia raahata mukana, jos lipastaa lokeron aina ennenkuin lähtee johonkin.