Insominista: En minä tiennyt, että se on jollakin vain harvoille ja valituille -määräyslistalla
. Toki tiesin, että yleensä Tenoxia määrätään ennemmin, mutta ajattelin sen johtuvan siitä, että Insomin on pitkävaikutteisempaa ja näin ollen sen pelätään aiheuttavan herkemmin tokkuraisuutta ja mm. ongelmia liikenteessä vielä seuraavana päivänäkin, vaikka sen olisi ottanut edellisenä iltana hyvissä ajoin ja nukkunutkin kunnon yöunet. Mulle Insomin ei ole koskaan aiheuttanut seuraavalle päivälle tokkuraisuutta, vaikka varsin oivana unilääkkeenä toimiikin. Yleensä tosiaan nukun sillä sen 8-10 h, mutta vaikka jostakin syystä joutuisin heräämään kesken unienkin, niin olen silti ihan skarppi. Tai sitten vain luulen niin :mrgreen: .
Se, että Insomin on joissakin maissa tyystin kielletty tai tabletit ovat hyvin mietoja ei nyt välttämättä johdu siitä, että Insomin on muka niiiin vahvaa ja hypnoottista huumetta. Onhan niitäkin benzoja paljon, joita ei ole Suomessa markkinoilla, vaikka ovat paljon miedompaa tavaraa, kuin Insomin tai vaikkapa se perus-Diapam. Mitä lie maakohtaisia ja mahdollisesti aivan tuulesta temmattuja säännöksiä
. Eikä se nitratsepaami nyt muutenkaan mitään vahvaa ole, vaikka hypnoottista olisikin. Eikös 10 mg tuota vastaa ihan 10 mg:a Diapamia ja tässä maassa on kaupan paljon vahvempiakin benejä, kuten Rivatril ja Xanor
. Ja kait se nyt on aika sama, ottaako unettomuuteensa 10 mg nitratsepaamia vai 20 mg tematsepaamia, jotka siis molemmat ovat tyystin hoitosuositusten mukaisia annoksia.
Se, että apteekissa varoitetaan jonkin lääkkeen pärähtävän päähän hetkessä ja sammuttavan valot täysin, johtunee siitä, että jollakin tyystin tolettomalla se voi tehdä sen ja niiden pitää apteekissa valistaa tuollaisista mahdollisista haitoista, mikä ihan hyvä onkin, jotta lääkkeeseen tottumaton tajuaa painaa pään tyynyyn napin napattuaan ja pysyäkin sängyssä, eikä lähde mömmöissään toikkaroimaan mihinkään. Tämä siis ihan ilman mitään viihdekäyttöhalujakin. Vaikka Insomin mulla hyvin toimiikin siihen, mihin sen pitääkin, niin ei se mua sentään humahtamalla nukuta, vaan saan pötkötellä sängyssä +/- ½ h unta odottamassa, mutta se ei ole lainkaan ikävää, koska Insomin rentouttaa ja rauhoittaa ja tiedän unen tulevan pian. Insomin-nukutus ei myöskään ole niin voimakas, ettenkö heräisi unestani, mikäli kuuluu/tapahtuu jotakin sellaista, mihin pitäisikin herätä ihan perusitsesuojeluvaiston tähden. Mitkään pikkunarahdukset naapurista tai isännän puhinat eivät tokikaan häiritse, koska muuten lienisi melko turhaa ottaa koko roipetta :mrgreen: .
Edit: Vielä tuosta, että Insominia määrättäisiin aina vain tilapäisesti todella pahaan unettomuuteen: Mulle on kirjoitettu Inkkarit säännöllisesti perusunilääkkeeksi jo monta vuotta ja respat uusitaan ns. automaatilla, kun en ole asiaan mitään muutostakaan vaatinut. En sitten ole mikään ainutkertainen erityistapaus, vaan esim. yhdellä tutulla ja yhdellä vanhalla sukulaisella menee Insomin säännöllisenä unilääkkeenä, eivätkä nuo edes asioi samalla lekurilla, kuin minä :mrgreen: . Edelleenkään en ymmärrä, miten Insomin niin olennaisesti Tenoxista eroaisi, ts., jos Tenox ei toimi jollakulla(Tämäkin voi olla tyystin yksilöllistä liittymättä mitenkään toleransseihin), niin sitten voidaan kokeilla, josko Insomin tepsisi. Siihen suunnilleen hengenvaaralliseen unettomuuteen mulla on ihan muut lääkkeet, eli vitun leptit, joita toki karttelen viimeiseen asti. Insominiakin otan suorastaan liiankin kitsastellen, koska pelkään sen menettävän unetustehonsa ja lääkärinikin on sanonut, että voisin mä sitä useamminkin ottaa, jos unettomuus kiusaa, eli eipä esim. pari kertaa viikossa liiaksi toleja nostaisi ja unetusvaikutusta poistaisi, mutta mä olen ko. lääkkeen kanssa ehkä turhankin varovainen, kun kaikkien muiden benzojen kanssa olen pelleillyt toleranssit liian ylös ja unilääketehon luultavasti lopullisesti piloille
. Tietenkin InsominKIN on siinä mielessä tarkoitettu vain tilapäiseen käyttöön, ettei sitä huoli popsia jokaikinen ilta ja jopa varmuuden vuoksi, jotta unilääketeho säilyisi, mutta tämä nyt koskee järjestäen kaikkia unilääkkeitä.
Pahoittelut, jos tulkitsin väärin joitakin aiempien aiheesta kirjoittaneiden juttuja ja näpyttelin ihan puutaheinää. Aikamoisessa benzopöhnässä täällä taas :mrgreen:
. En kuitenkaan nitratsepaamista, sitä en ole koskaan käyttänyt väärin/yli 10 mg:n annoksilla, vaikka olisi kuinka kaamea kankkunen ollut :mrgreen: .