Askarruttavat asiat

^ No jaa, jos moista touhua on pakko harrastaa, niin mielestäni on parempi, että sitä tekevät aikuiset ihmiset, kuin teinit :unamused: . Teininä ei ihan oikeasti välttämättä ole mitään käsitystä siitä, mitä jostakin ihan viattomaksi ja hauskaksi tarkoitetusta tempauksestaan saattaa pahimmillaan seurata, koska teinin aivot(Tätä on ihan tutkittukin), eikä asioita kykene ajattelemaan kovin pitkällä tähtäimellä, vaikkei edes olisi mikään typerys ensinkään. Aikuisen ihmisen taas tulisi ymmärtää, että tekemisillään saattaa olla seurauksia, mm. näitä kerran netissä, aina netissä, ja jos ei ymmärrä, niin kärsiköön sitten tyhmästä päästään. Nyt en puhu mistään umpipsykoottisista tai kehitysvammaisista tapauksista, vaan sellaisista, joiden tulisi tajuta asioita edes hieman eteenpäin, vaikkeivat mitään älyn jättiläisiä sinänsä olisikaan. Ja sinänsähän naamansa tunnistamattomaksi muokkaaminen on ihan fiksuakin, jos jälkeenpäin kaduttaa kaikenmaailman tissikuvien postaus, eikä tahdo ihan jokaisen puolitutun tai tulevan tuttavuuden tajuavan, että tuossahan on tuo tissien heruttelija :wink: . Enkä mä edes tiedä, liittyykö tuohon hommaan kaikilla mitään kummempaa itsetunto-ongelmaa. Kautta aikojen on ollut ties mitä muoti-ilmiöitä, joiden perässä juostaan siksi, koska “kaikki” muutkin ja tämä ei koske pelkästään nuorisoa. Toki kovin vimmaisen muodin perässä juoksemisenkin voisi laskea tietynlaiseksi itsetuntoviaksi, mutta ei ihan sillä tavoin, että ko. juoksentelija mitenkään järin tiedostaen potisi jotakin valtaisaa ulkonäkö- tmv. kriisiä :confused:.

Edit: Itseäni kummastuttaa tässä netin ihmemaailmassa nämä aivan hullut terveydentilakyselijät :open_mouth: . Hypokondrian ymmärrän oikein hyvin ja onkin parempi, että joku hypokondrikko saa hieman mielenrauhaa itselleen netissä avautumalla, kuin että ryntäisi lääkäriin vähintään kerran päivässä jokaikisen aivastuksen, pierun ja pisaman tähden, mutta nämä aivan päinvastaiset tapaukset, tyyliin: Olen pari viikkoa oksennellut verta, enkä pystynyt syömään mitään, kuumetta on 40 astetta, rännäyskäteni muuttui tyystin mustaksi koko matkalta ja putosi eilen pois. Onko tämä ihan normaalia? No, on, vittu, ihan normaalia, mikäli tarkoituksena on kuolla parin päivän sisällä tuskallinen kuolema :unamused: . Toki jo ennen nettiä on ollut tämä ns. suomalainen mies -ilmiö, että ei sitä nyt suotta lääkäriin tarvitse kaikkien pikkuvaivojen tähden vaivautua, kun on tässä saanut vain 5 tajuttomuus-kouristus -kohtausta vuorokauden aikana ja kyljessä on kasvanut jo kk:n ajan jalkapallon kokoinen patti. Kait tuossa taustalla on sitä, että tieto lisää tuskaa, eli lääkäriltä voisi kuulla vaikka kuoleman tuomion ja se ajatus on niin pelottava, että mieluummin kärsii pahemmistakin kivuista ja vaivoista epätietoisuudessa. Olenhan itsekin jättänyt menenmättä lääkäriin varsin hälyyttävienkin oireiden vuoksi, jos ne vaikka itsestään menisivät ohitse(Tässä vielä näpyttelen, joten ei kait mulla mitään hengenvaaraa sitten lopulta ollut :mrgreen: ), koska en tahdo kuulla mitään hirveää, minkä lisäksi en myöskään jaksaisi mitään hirmuisia tutkimuksia ja toimenpiteitä, vaikka tietenkin asioiden lykkääminen vain lopulta pahentaa tilannetta. Toisaalta olen kyllä mennyt lääkäriin myös varsin vähäisten vaivojen vuoksi, jotka olen onnistunut päässäni paisuttelemaan valtaisiin mittasuhteisiin, mutta sitä kait se hypokondria on, että puretaan jotakin ihan muuta ahdistusta keksittyyn/liioiteltuun vaivaan, ei niinkään sitä, että oltaisiin tosissaan terveydestään huolissaan :confused: .

Potkitaanko mut polilta vittuun johonkin tk. Jotka imasee mun bentsot. Tosin lääkäri laitto siihen, että potilas haluaa, että lääkitykseen ei tehdä muutosta. :unamused:

^ En minä tiedä, mistä ja mihin sua ollaan potkimassa, mutta jos sulla on se tilanne, että hoitosi siirtyy psyk.polilta(?) TK:n puolelle, niin kannattaa varautua siihen, että puuttuvat benzoihin. Eivät toki välttämättä, mutta valitettavan yleistä moinen on tänä päivänä. Tuo potilas ei halua ei ole mikään kovin vankka peruste sille, etteikö lääkitystäsi lähdettäisi muuttelemaan, vaikka sen olisi ihan aiempi lääkärikin sinne tietoihin rustannut. Toki on lääkäreitä, joiden kanssa voi keskustella hyvässä yhteishengessä ja jotka todella kuuntelevat potilasta, ja sitten ihan niitäkin lääkäreitä, jotka kirjoittavat lähestulkoon mitä vain, kunhan alkaa reippaasti sanella listaansa läpi :mrgreen: , mutta paljon on myös näitä lääkäreitä, jotka eivät korvaansa lotkauta potilaan jutuille, vaan määräävät sen lääkityksen, jonka ovat itse päättäneet sopivan ko. potilaalle tai jopa jokaikiselle potilaalle :angry: :unamused: . Viime kädessähän se on lääkärin päätäntävallan alla, mitä roippeita kirjoitetaan, ei suinkaan ilmoitusasia potilaan taholta. Jos aiempi lääkäri olisi laittanut sinne tietoihin, että potilaan lääkitystä EI SAA muuttaa syystä X(Ja siihen siis jokin lääketieteellinen pätevä perustelu), niin silloin lääkitykseen ei niin herkästi kajottaisikaan ja mikäli kajottaisiin, asiasta voisi aivan aiheellisesti nostaa metelin.

^ Kyllä psypolilta, koska “sulla menee niin hyvin” vittu en mä jaksa valittaa siellä ongelmistani. Viimeks kun mut tk:n puolelle laitettiin tosiaan toinen tenoksi putos pois heti. No soitin sinne ni homma korjattiin. Mutta tk:ssa mulle on alunperinkin määrätty noi lääkkeet, mutta siitä on tosi kauan aikaa ja toi nykyinen linjaus on niin, no mitä se nyt on. Mä olen valitettavan huono keskustelemaan lääkityksestä hyvässä hengessä, pahassa hengessä olen jopa mestari :mrgreen: Pitää skarppaa tota ensimmäistä puolta itsessäni.

Minua myös askarruttaa aika oleellinen asia tässä ketjussa ja tämän ketjun aloittaja Rauli Herttua, hieno mies. Minkä takia teit itsemurhan?

Mä hieman ihmettelen tuota, että potilasta siirrellään psyk.polin ja terkkarin välillä. Siis totta kai, jos jollakulla menee niin hyvin, ettei keskusteltavaa ole juuri muusta, kuin säästä tai ei sitten muuten vain puhu, eikä pukahda, niin turha sellaiselle mitään kummempia aikoja on psyk.polilta antaa enemmän niitä tarvitsevien kustannuksella. Respa-/lääkityshommat voisi kuitenkin pitää siellä psyk.polilla, kun kerran on kyse MT-ongelmiin tarkoitetuista lääkkeistä. Ei luulisi, että ne respojen uusimiset kovin paljoa resursseja syövät ja onhan TK:ssakin ruuhkaa väliin liiaksikin, joten kait se aika yhdentekevää on, miltä luukulta se respojen uusiminen tehdään. Noin resursseja ajatellen siis. MT-puolella on enemmän MT-osaamista(Siis pitäisi olla :mrgreen: ), joten ne hommat voisi aivan hyvin pitää siellä, vaikka potilas voisikin sen verran hyvin, ettei mitään säännöllistä seurantaa tarvitse. Ei sinne psyk.polillekaan mennä valittelemaan liikavarpaita ja tyriä, vaikka sinne hoitosuhde olisikin ja potilas olisi vielä ihan kunnolla sen tarpeessakin, vaan silti somaattiset vaivat hoidetaan somaattisella puolella.

^ Niin siis sen takia siirretään(?) koska sinne psypolille on niin paljon tunkua, eli ihmisiä on sekasin :wink: siis juuri tässä käsityksessä mun sairaanhoitaja on että mä tarviin vaa juttukaverin kelle kerran kuukaudessa puhua, eipä tuolla oikee viiti omista ongelmista puhua, no saati sitten terveyskeskuksessa. Mutta mitä helvettiä jotain ne ne sano että se on sama vaikka oot tk:ssa että, nää hoitajat kiertää eri paikkoja, huoh. kerrankin saanu semmosen hoitajan joka osas kuunnella, muista kun niistä sää -jutuista. ja se viimenen lääkäri käyntikin oli ihan naurettava, kun kerroin edelli-iltana juoneeni 7 olutta. Onko sinulla alkoholiongema? Ehkä paras oli se kun kysyin että eikö ole mitään lääkettä mikä voisi auttaa mua? (kaikki ssri/snri testattu vuosien aikana) Vastaus: Ei ole. :laughing: Nostin lyrican esiin, niin aika nopsaa puhe kuihtu. Toisaalta ihan hyvä. No onneksi viellä on noi bentsot mennyt puhelinsoitolla heti uusittavaksi samaiselta lekurilta. Mulla on kyllä ässä hihassa, ettei mua sieltä niin vaa potkasta :sunglasses:

Viellä vähän reseptien uusinnasta, täälläpäin tolla psypolilla on lääkäri 2 kertaa viikossa, joka uusii respat. Kun viimeksi soitin TK, niin kysyi tarviitko sen lääkkeen (sirdalud) tänään vai viikon kuluessa, vähän äimistelin kysymystä, että mitä tarkoitat? Niin sano vaan, että laitetaanko kiireellisiin vai pärjääkkö viellä. Siitä nyt oli mennyt iät ja ajat kun olin viimeksi uusinut sirdalud reseptin, silloin kävin paikanpäällä ja lääke oli samana päivänä haettavissa niinkun puhelinsoitollakin, sillä erotuksella että kun kävin paikanpäällä niin puhelimeeni tuli 10min päästä viesti, että lääke on uusittu ja noudettavissa apoteekista. Propsit tosta teekoolle. :exclamation:

Mulla diabetes vastaan otolla lääkäri kysyi miksi syön Diapameja, sanoi et lue kipuun ja uusi respa. Pitääkö olla Enlanniksi niin sanoin et pitää koska kun koirosta loppuu virta lähden Turkkiin, eikö 20Mg ole aika paljon ja sanoin et syö itse 7V niin kysyn määristä. Perseestä nuo TK:n lekurit, yksityiseltä saisin tuplat.

^ Winston, tietenkin juu noin, että ei teinit osaa arvioida tekojensa seurauksia niin kuin aikuinen, mutta meinasin, että silti se on teinien hommaa. Mä olin teini, kun sosiaalinen media alkoi tehdä tuloaan, ja muistan miten typeriä ja noloja kuvia tuli itsekin ladattua. :open_mouth: Ne nyt tuskin pyörivät enää netissä, mutta nykyaikana tilanne toki on ihan toinen kuvien leviämisen suhteen.

Tuntuu silti, että aikuisetkin on tyhmentyneet, koska sitten itketään kun ne puolialaston kuvat leviävät omankin profiilin ulkopuolelle. :unamused:

Tiedän ettei näihin pitäisi reagoida, mutta itsellä ainakin on diapamin annostus pysynyt samana viime vuodet ja jopa vähän tippunut, vaikka pitkään on mennyt fyysisiin oireisiin. Kyllähän niitä respoja saisi vaikka mistä ja voisi itse jopa joskus sanella määrät, mutten ainakaan lähde siihen, koska mulle siitä vaan on haittaa.

Jos se yhteiskunnan/veronmaksajien maksama julkinen terveydenhuolto on niin perseestä kuten aina sanot, mikset mene yksityiselle? Eiköhän sullakin niitä käyntejä ole sen verran, että jopa ilmaiseksi käyt osan vuodesta… Eihän se sun puheiden mukaan vaikuttaisi loistavaan taloudelliseen tilanteeseen mitenkään :smiley:

^/^^^ Omasta kokemuksesta sanoisin, että toleranssi ei juurikaan, jos lainkaan, kasva pitkävaikutteisiin benzoihin vuosienkaan säännöllisellä käytöllä. Mä en tosin käytä noita fyysisiin vaivoihin, joten siitä olen hieman jäävi sanomaan. Mulle riittäisi luultavasti nykyisinkin mainiosti jokin 3x0,5 mg klonatsepaamia/vrk., jollen olisi ihan omaa tyhmyyttäni nostanut tolejani aikoinani taivaisiin säännöllisellä liikakäytöllä :blush: . Lisäksi nuo pitkävaikutteiset kantavat niin hyvin, ettei sitä edes huomaa, vaikka jonakin päivänä jäisivät tyystin ottamatta ja se annoksen laskukin onnistuu tiettyyn pisteeseen saakka varsin kivuttomasti, jollei mitään kunnon kriisiä ole päällänsä. Mulla menee tällä hetkellä lääkärin määräyksen mukaan 4-6 mg Rivatrilia ja 30 mg Diapamia päivässä ja ihan omatoimisesti pyrin pitäytymään siinä, etten ota, kuin max. 4 mg Rivatrilia päivässä ja monesti onnistun alittamaan senkin. Diapamia en käytä oikeastaan muuten ollenkaan, paitsi krapulassa :mrgreen: . Sitten jos itse se vaiva, johon lääkettä syö, pahenee, tilanne onkin eri, mutta siinäkin voi miettiä, onko annoksen nosto paras ratkaisu vai voisiko tehdä jotakin muuta. Tietty Diapam on sinänsä varsin turvallinen ja vähähaittainen lääke, että jos sen annostuksen nosto auttaa, niin mieluummin se, kuin jokin pahempi myrkky oheen, jos lääkityksen muutos on ainut vaihtoehto :confused: .

Kuka teki? Rauli Herttua? Eihän… Mä olin sen luona käymässä kerran…

^Oiskohan menny nickit sekaisin, kyllä Rale ainakin fb-päivitystensä perusteella ihan hengissä on… Ellei tällä viitattu sit siihen, ettei mies ole kirjoitellut tänne vuosikausiin? :unamused:

No niinpäs menikin, huhut hänen kuolemastaan on varmasti liioiteltuja. Tarkoitin Hermestä.

Hermes oli kyllä aika hahmo. Ilmeisesti myös voi todella huonosti suurin piirtein koko elämänsä ajan, jos nyt oikein muistan. On täältä tainnut muutama muukin lähteä oman kätensä kautta vuosien saatossa :confused:

Alkoi askarruttaa: Jos ihmisellä on valmiiksi säännöllinen bentsodiatsepiinilääkitys, vaikkapa ahdistuneisuushäiriöön, niin voiko sille puhjeta epilepsia? Siis totta kai voi, mutta pysyykö se piilevänä lääkityksen alla? Tietty epilepsiaakin on eriasteista ja joihinkin pahimpiin muotoihin ei auta mikään, ja toki silläkin lienee vaikutusta, onko henkilön lääkitys 10 mg diatsepaamia vai 6 mg klonatsepaamia päivässä, mutta luulisi noiden benzojen ainakin vähän vaimentavan oireita. Enkä sitten tarkoita mitään lääkkeet loppuivat kesken -“epilepsiaa”, joka on jopa verrattain yleistä ahneimmilla benejen rouskuttelijoilla :mrgreen: . En myöskään kuumottele täällä itselleni epilepsiaa, tuli vain muuten mieleen.

Katoin kerran, kun yks aika raskaalla riva-annoksel oli sitten vetänyt epileptisen kohtauksen. Oon miettinyt, että olisiko sitten niin, että on olemassa ihmisiä geneettisineen taipumuksiineen epilepsiaan, jonka voi laukaista varsinkin raskaampi bentsolääkitys.

Tää on kyllä aivan heitto, mutta en jotenkin näe mitään muutakaan yhteyttä noihin… ootteko muut kuulleet että ihmiset, joilla on valmiiksi bentsot, kehittävät itselleen epilepsian?

No mulle kävi juuri niin, että bentsot hautasi alleen kouristukset. Oli vuosia pari bentsoa säännöllisessä käytössä ja sitten lopetettiin hallitusti ne vuoden aikana ja ehkä 2kk lopetuksen jälkeen alkoi kouristuskohtaukset. Epilepsiaa ei löytynyt, mutta kun aloitettiin diapam pienellä annoksella uudestaan, kouristukset on pysyneet poissa. Nyt on 2,5 vuoden aikana tullut pari kohtausta, mutta niissä on selkeästi ollut joku muu laukaiseva tekijä, eikä siis itsellä epilepsiaa ainakaan löydetty tutkimuksista huolimatta.

Kävin eilen moikkaamassa paria vanhaa kaveria. Kolmekymppisiä piripäitä, enemmän tai vähemmän vetäneet teinistä asti. Kuitenkin ihan työelämässä olleet viime aikoihin asti, ettei mitään täysin roditonta touhua. No, ovat alkaneet kiskomaan MDPV:tä ja jotain toista, olikohan joku Alpha-Pv tai jotain vastaavaa. Oli näin äkkiseltään ja selvinpäin aika rajun näköistä touhua. Molemmat ihan psykoosin rajamailla, aivan himmeitä ja harhaisia juttuja. Kiskoivat melkein taukoamatta silmämääräisiä doseja. Toinen saanut kenkää duunista tuon kaman takia. Hehkutti, että oli istunut pari vuorokautta koneella ja runkannut :unamused: Äärimmäisin ahdistavan oloista toimintaa.

Itsekin joskus muutama vuosi sitten tuota kokeilin, eipä jäänyt muita muistikuvia, kuin melko epämiellyttävät laskut. Onko tuo nyt sitten todella jotenkin paholaismaista tavaraa, kun kundit menneet lyhyessä ajassa silminnähden heikkoon kuntoon? Kuitenkin äijiä, joiden kanssa vetänyt todella paljon vauhtia aikoinaan, eikä koskaan mitään ylilyöntejä tai flippailuja.

^Eipä oo kokemusta, mutta eräs tuttuni joka aikoinaan käytti piriä ns. hallitusti (kävi töissä jne) veti kerran mdpv:tä ja sanoi flipanneensa ihan täysin, ryösti mm. vanhempiensa luota kaikenlaista ja valvoi 72h. Kyseessä ei siis ollut mikään niideri. Voin vain kuvitella millaista myrkkyä joku alpha pv on… Käsittääkseni joku mdpv:n vahvempi analogi.