152, josta yllätyin suuresti.
joskus kun tein tuli 140, ehkäpä mä petrasin vähäsen?
152, josta yllätyin suuresti.
joskus kun tein tuli 140, ehkäpä mä petrasin vähäsen?
älykkyys ei ole viisauden mitta, sanoi dumbledore harry potterissa.
“Viisaus ei ole munan mitta”, on puolestaan vanha kiinalainen sananlasku.
En sitte tiiä mitä järkee tossa on että älkää multa kysykö.
Eiku siis ei sananlasku vaan viisaus. Ne sananlaskut vasta on jotain.
Itse kävin jokunen vuosi sitten 16-vuotiaana Mensan testissä, ja liityin sen jälkeen jäseneksi. Näin tässä threadissa muutamia kysymyksiä, ja koitan niihin sen enempiä lainailematta vastailla mitä tiedän. Tuo nettitesti on ollut esillä jo muutaman vuoden, ja olen itsekin sen tehnyt. Sen antama tulos on “jotain siihen suuntaan”, mutta tarkkana tuota testiä ei kannata pitää. Mensan virallinen testi kestää noin 2h, ja on hieman eri luokkaa kuin tuo pikatesti. Tuo testi ei myöskään ole täysin kulttuurivapaa, siinä on kirjain- ja numerosarjoja. Mensan testissä ei tarvitse osata laskea, eikä oikeastaan edes lukea. Testi mittaa yleisälykkyyttä, ns. g-faktoria, joka ei välttämättä kerro mitään muista lahjakkuuksista, mutta sen on todettu monesti korreloivan myös muiden kykyjen kanssa.
Testin tekeminen useita kertoja on tavallaan itsensä huijaamista, älykkyysosamäärä siinä ei kasva vaikka tulos paranee. Tehtävät vaan jäävät muistiin (tietoisesti tai tiedostamatta) kun useita kertoja sen tekee. Mensan testiä saa muistaakseni kahdesti elämässään yrittää, ja näiden kertojen välillä on oltava vähintään vuosi aikaa.
Testin antama tulos perustuu tilastomatematiikkaan. Keskiarvona on 100, vaikka on arvioitu että nykyisin parempien elinolojen seurauksena väestön älykkyysosamäärän keskiarvo olisi lähempänä 105:ttä. Suomessa, ja käsittääkseni muuallakin euroopassa käytetään keskhajontaa 24, ja pääsyraja Mensaan on keskiarvo + kaksi kertaa keskihajonta eli 148. mm. jenkeissä käytetään keskihajontaa 16, joten amerikkalaiset ja eurooppalaiset älykkyysosamäärät eivät ole keskenään suoraan vertailukelpoisia.
Tilastomatematiikan mukaan, kun keskiarvo on 100 ja pienin luku 0, niin maksimitulos on 200. Muistaakseni 186 on korkein tulos minkä Suomen Mensa on testannut ja julkistanut. On olemassa ihmisiä, joiden älykkyysosamäärän arvioidaan olevan yli 200, mutta tähän tarvitaan jo muutakin kuin standarditesti.
Mensalaisten huumeidenkäytöstä minulla ei ole varmaa tietoa (paitsi omalta osaltani ), ja vaikka olisikin niin en sitä julkisella forumilla levittelisi, mutta otaksuisin näin että tässäkin suhteessa mensalaiset jakautuvat kuten muukin väestö: joku käyttää, joku ei, joku on ehkä joskus kokeillut ja joku vihaa syvästi.
Kiitoksia selostuksesta!
joskus ainaki muistaakseni oli 150 jotain. eiku vittu, 148 tai 158, en muista kumpi.
ja ihan ku sillä olis jotain merkitystä normaalissa elämässä, etenkin näinkin vaativassa mitä itse elän, mut enivei.
ohan se kiva tietää olevansa viksu ja etenki vilmaattinen xD
Oikeesti? Itse otin 147 samasta testistä. Aika mielenkiintoinen toi 152 pistettä… luulin että ne pisteet hyppää aina 3 kerralla eli 153 olis mahdollinen, 152 ei…
Joo, aattelin vastata tähän threadiin palauttaakseni hörhöt maanpinnalle, en jaksa uhitella omilla tuloksillani kauheesti kun se on vähän niinku jotain munan pituudella kehumista. Mut mun mielestä jos se, et jaksaa lukea tai postata tähän threadiin ei anna kauheen hyvää kuvaa älykkyydestä, sorruin nyt itsekin siihen, mut en oo väittänytkään olevani mikään Einstein. Mä oon ihan vitun taukki jos niin halutaan sopia, vituttaa aina se et vaikka ois kuinka välkky niin aina ois vitusti parantamisen varaa. Te vaan haluutte tuudittautua johonkin valheelliseen turvallisuuden tunteeseen, häpeäisitte.
141 tossa alykkyystesti.net versiossa.
Oon kyl tehnyt ton testin joskus aikasemminkin.
Erittäin hyvä tulos!
Olet lahjakas…
Juoppo.
Joo siis sain 111 joten melkoista elvistelyä
No tietty se on testin vika ku mua ei todettu huippuälykkääksi
Ois pitäny väittää et sain 186
Aika omituinen näkemys asiasta. Kerrassaan hämmentävä. Ei kai tämän ketjun lukeminen, tai edes tähän ketjuun vastaaminen anna itsessään yhtään mitään kuvaa siitä lukijasta/kirjoittajasta - vastauksen sisällön perusteella voisi ehkä joissakin tapauksissa tehdä jotain enemmän tai vähemmän perusteltuja oletuksia henkilöstä, mutta aikamoista hakuammuntaa se olisi silloinkin, jos ei mitään muuta tietoa olisi takana niitä oletuksia tehdessä.
Eniten hämmentää tuo, että se “vituttaa kun aina olis parantamisen varaa ja että tuudittautuu johonkin valheelliseen turvallisuuden tunteeseen”… Eikös sitä nyt kaikissa asioissa ole ihan jokaisella parantamisen varaa, joten miksi se vituttaisi yleensä ollenkaan, saati sitten jotenkin erityisesti tässä tapauksessa?
Joo, no siis, mä ainaki aattelin aluksi ku kaikilla noin korkeita tuloksia että “eihä toi testi oo mitään” mutta sitte joku sano että 105 ois average niin kyllä heti tajusin olevani muita parempi ihminen ja kykenevämpi kaikessa koska mulla on se 111, ja varsinki jos nyt tulis esim. tutkimus että alle 107 tai yli 111 ois jotenki huono juttu niin sitte saisin ainaki vahvistuksen asialle, mutta enköhän minä jo tuon testin perusteella muutenki tajunnu olevani uber-älykäs ja että kyllä rispektii pitäs saada, jos ei saa niin ÄO on varmaan sit jotain 70 sillä koska ei tajua hyvän päälle.
Joo eikait kukaan täällä mitään tommosia oikeesti kuvittele. Ihan seurapelimeiningillä lähinnä.
No tottakai kusetin, en jaksanu ees ohjeita lukea loppuun
mun äÖÖÖ on yli 9000…
vakaassa nousukiidossa, epäilemättä…
älykkyysosamäärä mitataan muovisis flindoissa?
129 joskus tein lelpo tulos.
153
Tämän testin mukaan älykkyysosamääräsi on 147. Muistan toisesta loogisesta vetäneeni 152 aikoinaan. Kait sitä jotai järkee on päässä vaik ei aina siltä vaikuta, ehkä kanavoin sen väärin.
Jos tykkäätte aivojumpasta kannattaa tehdä myöskin tämä testi. Oma tulokseni tuossa oli 120 (vastaa suunnilleen tuon suomenkielisen testin lukemaa 132 sillä keskihajonta on eri) mutta se mikä mua suuresti yllätti oli se että analyysin mukaan olen verbaalisesti erittäin lahjakas. Oon kyllä kuvitellu aikaisemmin että olisin varsin heikkolahjainen tuolla osa-alueella…