No ei mikään ihme jos loogisesti superlahjakkaat ovat syrjäänvetäytyviä ja sosiaalisesti “lahjattomia”. Voisi kuvitella että esimerkiksi jollain 180:n ÄÖ:llä olisi aika vaikeaa löytää juttuseuraa kun muut eivät välttämättä tajua puheesta yhtään mitään. Minä kyllä luulen että tuo sosiaalinen lahjattomuus on enemmän sitä ettei heillä liiemmin ole kaltaistansa seuraa.
Superlahjakkaat ovat ehkä sitten asia erikseen, mutta minulla ei ainakaan ollut kuoluvuosinani, tai koskaan sen jälkeenkään mitään ongelmia esim. kavereiden tai tyttöystävien saamisessa, enkä ollut muutenkaan syrjäänvetäytyvää tyyppiä ja tulin kaikenlaisten ihmisten kanssa ihan hyvin juttuun, vaikka olinkin matemaattisesti lahjakas (eivätkös nuo looginen päättelykyky ja matemaattinen lahjakkuus kuljekin vähän käsi kädessä noin yleensä?) kaveri. Eivätkä oman kokemukseni mukaan läheskään kaikki muutkaan kaltaiseni olleet ongelmissa noiden asioiden kanssa - joitakin sellaisiakin tyyppejä tosin koulusta muistan, mutta lähes aina heillä oli jotain ongelmia empatiakyvyn kanssa ja siitä mielestäni ne heidän sosiaaliset ongelmatkin johtuivat.
Jaa-a, enpä edes enää muista, että mitä oli tarkoitus sanoa, kun täällä on tuollaiset lastenjuhlat (pojan syntymäpäivät) ja järjetön meteli ja vilske.
En muista itse tälläiseen törmänneeni, mutta jos jollakulla on tarkempaa tietoa asiasta, vaikkapa vielä linkin kera, niin otan kiitollisena moisen tiedon vastaan.
Satun tuntemaan joitakin tuohon kuvaukseen sopivia ihmisiä.
Jonkinlainen tunnevammaisuus on varmaan ihan sopiva kuvaus. Ei siitä loogisesta älykkyydestä taida näille ihmisille olla edes mahdottomasti hyötyä, kun ovat joka paikassa omaa älykkyyttään - ja muuta erinomaisuutta - enemmän tai vähemmän peitellysti korostamassa. Sosiaalinen älykkyys puuttuu käytännössä täysin.
Oon saanut parhaimmillani tulokseksi joku 170, mutta taitaa taitaa äö:ni normaalisti jossain 150-160 paikkeilla pyöriä. Ei korreloi yhtään sosiaalisen älykkyyden kanssa ainakaan mun tapauksessani. Oon menestynyt yliopisto-opinnoisa todella hyvin, mutta en todellakaan kaikilla elämän osa-alueilla. Oon aika yksinäinen, mutta taitaa lähinnä omalaatuisesta persoonallisuudestani se johtua.
Oon lahjakas tietyissä asioissa, mutta aika toivoton sitten monissa muissa…
No siis kuten huomaat niin mä sain niin monta satakaksatasta että se meni silleen yli että lähti taas nollasta liikkeelle ja tuli tohon 111 kohdalle. Vähä niinku semmonen onnenpyörä tiätsä.
Jos siihen liittyy tajuton pätemisen tarve ja pönkittäminen niin sitten ehkä, mutta jos ei juuri sillä hetkellä parempaa tekemistä ole ja haluaa muuten vaan kattoo keskustelua niin mikäs siinä.
Ja tuo mensan testissä käyminen on muutenkin nykyisin aika arkipäiväistä touhua ja testattavien määrät ovat käsittääkseni moninkertaisia vaikkapa vuosikymmenen takaisiin. Noita testejähän on nykyisin jossain radioiden ja vastaavien kilpailupalkintoinakin.