alkoholistin puolisona olo

päivä on jälleen kääntynyt illaksi…

aamulla klo 7.25 riippa ajoin narkkarikärrynsä pihaan…iloisesti asteli sisään…huomenta,huomenta ja vielä kerran huomenta…
miten ihminen voikaan saada toiselta verenpaineen nousemaan “ainakin” 200:n muutamassa sekunnissa??
toivotustensa jälkeen äijä painu paskalle, sit parran ajoon ja ei ku kahvin keittoon :open_mouth:
siis mikä pokeri!

saatoin muksut taxille ja palasin…jumalauta ei annoin palaa! kerroin kaikki ajatukseni ihan takaraivosta saakka…kysyin et joko on hankkinu kämpän, kolme viikkoo ollut aikaa? ei kuulemma, eikä aiokkaan. kysyin sit et jatkaako elukoiden kanssa, ei kuulemma kykene. kysyin mitkä on sitten vaihtoehdot? vastaus: jatketaan ihan yhdessä töitä tehden :open_mouth: :open_mouth:

sanoin erittäin rauhallisesti tosi kylmästi: sitä päivää odotan että saat viina laakin ja makaat vuodeosastolla loppuelämäs ja muista! minä tulen vain kerran katsomaan…tarkastaakseni ettet ikinä pääset sieltä pois…muista! silloin kun selkäni käännän, en koskaan tule enään…sinä alkoholismillasi et minun loppuelämääni pilaa…

ja lähdin raivuulle… ei ollut kovin painava moottorisahakaan ja siinä viuhtoessa potutuskin unohtui…
kun palasin tyhjällä kanisterilla, talo oli tyhjä…
eikä riippaa ole sen jälkeen näkynyt…
taas on rauha maassa…

kerättiin illalla likkaporukka kasaan ja lähdetään huomenna viettämään minun synttäreitä…naurettiin yhdessä et niistä tulee bileet joista kukaan ei puhu mitään :wink: , koska kuten tiedätte…on bailuja josta kaikki puhuvat ja sitten on niitä…joista kukaan ei puhu mitään…

ihana, poika ja minjä kokelas ottavat pienemmät luokseen yöksi ja me “tytöt” aloitetaan saunomisella, grillaamisella ja sit lähetään karaokeen naapurikylään :smiley:
joten huomista ootellessa…

voi ystäväkulta toivotan Sulle aivan mielettömän hienoa vapaata! nauti ja unohda kaikki, olet sen ansainnut. ja tuo on just niin miehistä, ensin vaikka itkien luvataan että teen kaikkeni lasteni eteen ja muutan vaikka pois ja vaikka mitä ja sitten kohta onkin ainoa mahdollisuus että jatketaan niinkuin ennenkin! ei taida miehes tietää mitkä voimat nyt jyllää päässäsi. saattaa vielä pudota korkeelta!

-vaimo

hei vaimo!

täytyy sanoa että nyt se putos…mitä korkeammalle kiipee, sitä korkeammalta putoo…
nyt se tuli ryminällä alas…“voi harmi”

täytyy kyllä luvat huomisesta et on yksi kielletty puheen aihe porukassa ja se on riippa ja jos joku kysyy niin en varmaankaan edes muista mistä olen kotosin…
nyt on minun vuoro :smiley: , porukassa lauletaan, tanssitaan ja nauretaan…meniköhän se jo niin et se parhaiten nauraa jol on vahvin lääkitys :wink: …itse asiassa nautin jo tänään illalla ku lyötiin lukkoon huominen niin nyt jo muisteltiin menneitä retkiä ja vitsiksi heitettiin ja tunnelma oli jo ku oltais oltu lähdössä. ihana lähtee ihanien ihmisten kanssa…suunniteltiin vaatetusta…liina päähän, “kunhan joku pusero”, housuiks…parista kohdasta risat farkku shortsit ja jalkoihin tietty kumisaappaat, mul ei kyl ollu muita saappaita ku navettasaappaat mut likat sano et nekin käy :wink: , sieni kori mukaan, jossa kondomeja…ne on joko näyttöön tai käyttöön :wink: ja yksi meistä epäili et ihmiset luulee meijän viettävän polttareita…heitin siihen et ok! sovitaan et ne on sit sen yhden meistä polttarit mut me muut halutaan kyllä olla sinkkuja :laughing:

paljon onnea syntymäpäiväsankarille!

nyt kyllä kuulostaa hyvälle! saatte varmasti aikaan jotain tosi muistettavaa! anna palaa vaan, tarpeeseen tulee:)

ja kuule kun siellä yksin paiskit niitä muutaman ihmisen töitä niin muista että täältä oikeesti saat apua jos tarttet. minä ja siskoni - joka on aina valmis auttamaan - tullaan heti jos on paikka missä tarttet apua. siis sellaista jossa me kaupunkilaiset voidaan avuksi olla! tää on sitten lupaus. toisiamme varten meidät ihmiset on luotu ja tätä olen yrittänyt elämässäni noudattaa, eli ota rohkeesti yhteyttä jos voin jotain tehdä!

nyt jo 50 minuuttia etuajassa toivotaan Sulle OIKEIN HYVÄÄ SYNTYMÄPÄIVÄÄ! ja rohkeutta tulevaan vuoteen. olet ajatuksissani.

-vaimo

Heivau, hyviä kemuja sankarittarelle! Hyvä että järjestit “jotain ihan muuta”! Ja onnea!

Hei argh! Olen aktiivisesti seurannu sun ketjua ja oot sisukas nainen, hienoo :slight_smile: ja myös minun puolesta oikein hyvää synttäriä, pidä hauskaa ja nauti :slight_smile:

huomenta kaikille! ja kiitos, kiitos ja kiitos!!! :smiley:

olo on kuin pienellä lapsellakarkkipvän alla…puolilta öin nukkumaan ja PLING klo 5 ylös…

jaa-ha, katson ikkunasta ulos ja odottaen, että näkisin jotain uutta…MITÄ? riipan narkkarikärry on pihassa :open_mouth:

siis hetkinen…onko rahat vai kunto loppu??
onko tullut mokattua ettei kehtaa enää kulkee?
eikö “ovet” aukene koputtajalle?
tarvitseeko se polttoainetta :wink: ?
puhtaita vaatteita?
kenties suihkua?
MIKSI SE ON TÄÄLLÄ?

nyt jotain puuttuu ja se tarvitseen sen mutta odottaa sopivaa hetkeä milloin kysyy…hei! nyt mä keksin!! SILLÄ ON NÄLKÄ!! jos mä teen sille muutaman voileivän niin jatkaisikohan se matkaansa?? ja tarjoan vaikka 20e kyytipojaks…

tajus sentää mennä pihamökkiin nukkumaan…siis kai se on pihamökissä, en oo käynny kattomassa…

no totuushan on että viikon juonnut ja nyt ei mene alas, hän on tullut tänne “kuntoutukseen”, pari pvää se istuu ja toivoo kaiken menevän hyvin ja sit tulee taas jano ja EI KU MENOKS ku akka on niin v.mäinen! ei hän muuten tietenkään minnekkään menisi…

siis onko tämä KODINOMAINEN KUNTOUTUSLAITOS…argh! missä mä oikeen asun ja työskentelen :open_mouth:

voi, voi! minun “pokkani” ei kestäisi häntä koipien välissä yön pimeydessä hiippailla pihamökkiin…menisin vaikka noihin autiotaloihin mitä tuolla metsissä on…nukkuisin autossa…teltassa…ihan missä muualla vain…

se joutuu ottamaan autosta ajovalot pois päältä kun ajaa pihaan, ne häikäsee suoraan makkariin ja niihin herää…joten suunniteltu sekin…

eilen aamulla ku alko kahvin keittoon niin sanoin hänelle että syö sielä missä juokin…hän on sitä mieltä, että ruoka ja kahvit on ostettu meidän yhteisillä rahoilla ja kyllä hän saa kahvia keitellä… :open_mouth: …juu! sanoinkin siihen takasin, että hän on juonnut meidän yhteisillä rahoilla enkä minä ole saanut puolia viinapulloista…vaan hän on pitänyt ne ihan itellään…joten etköhän antaisi se ruuan olla koskematta! hän on ostannut osallansa alkon tuotteita ja minä osallani ruokaa…siis miksi minun pitäisi jakaa hänen kanssaan ruuan???

ootteko huomanneet…pihlajat on täynnä marjoja…kahta pihlaja ei kanna, lunta ja marjoja…kun on vähän lunta, tulee kovat pakkaset…joten muistakaa että varoitin…kova talvi tulossa… :confused:
koivu alkaa “kahista”, syksy on tullut ja meillä ei ole vieläkään vesi juomakelpoista, eikä syksymmällä enään tulekkaan…liikaa sateita ja lähde sekottuu, pinta vesi pääsee kaivoon…luultavasti kesällä kaivossa on uusi lähteen suoni auennu ja sekoittaa vettä…mutta pyykit voi vielä pestä ja elukoiden juomavedeksi se on kelpaavaa, joten ei hätää :slight_smile:
mutta jos se marjat vaihtaa pakkaseen ja lunta ei suojaksi saada niin kova talvi tulee olemaan…

Huomenta, johan olet juhlistas toipunut.

Ihme asia tuo raha. Kahvi on meidän, mutta viina on minun. Lapset on meidän siinä vaiheessa kun aletaan elareista sopimaan. Kun asuttiin yhdessä, talo oli hänen, nyt se on kuulemma ollut meidän (tai itse asiassa, eilisten puheiden perusteella sehän oli mun koti, jota hän parhaansa mukaan laittoi kuntoon…)

Kyllä selityksissä löytyy.

heissan kultakala :smiley:

siis lähdemme likkojen kanssa tänään, eilen vasta lämmiteltiin sanoin…

voi laupias taivas sanon minä…

juu, siis alkkis sanoo:talo on minun mutta maksa sinä velka :open_mouth: , viinat on minun ruoka on meidän, kasvata sinä lapset minä otan kunnian…huh huh!

vein taas aamul muksut taxille, kun tulin takaisin niin riippahan istu ku tatti terassilla…istahdinpa siihen kanssa…ja annoin palaa taas…siinä se istu ja oli aivan hiljaa…haaleili varmaan pullosta, ainakin ihan omassa maailmassa oli…kunnes sanoi: niin, asiasta kolmanteen…anna visa-kortti minulle…TÄ :open_mouth:
siis… annan visa-kortin hänelle,josta olen vastuussa…katsoin häntä hieman aikaa ja ihan totta! hänen ilmeensäkkään ei värähtänyt
aikansa perässäni kulki ja korttia ruikutti kunnes tankkasi löpöä, siis ihan totta LÖPÖÄ…ja lähti jonnee, ilman korttia…
sanoin hänelle et heti saa kortin kun meidän posti ei tule samaan laatikkoon ja samana pvänä sanoin itseni pois meidän yhteiseltä tililtä…sen jälkeen käyttäkööt visaa ihan miten ja mihin lystää, yhtään aikasempaa en suostu.
kuten hän on vuosien saatossa minulle sanonut “kaikki ajallaan, asiat tärkeys järjestykseen ja toimitaan sen mukaan” niin nyt olen oppinut saman virkkeen…ensin asunto ja sitten muut!

onneksi elatusmaksut on jo laitettu vuosi sitten paperille…saan tonnin mukulasta…jos haluaa pienentää summaa niin oikeuden kautta, muuten en suostu…ei hän suosiolla maksa, mutta niidenkin perintään on viranomainen…

siis, ai että osaankin olla kylmä ihminen häntä kohtaan…alkaa kohta jo säälittämään, mutta kun hetken miettii, mitä se on tehnyt meille niin johan sääli katoaa…

Oikein hyvää syntymäpäivää, Argh! Pidä hauskaa :laughing:

Sama täältä, hauskaa synttäriä!

Siitä huoneentaulu.

Eläkä sinä sääli, se on sairautta.

Ja suunnittelu on parasta, juhlinnassakin.

Hyvää syntymäpäivää Argh. Pidä hauskaa kaikkien vuosien edestä, lapset ovat hoidossa eikä riippaa tarvitse ottaa huomioon.

Mua kiinnostaa tämän päivän kuulumiset.

Sitä niin mielellään menee sinne juopon pään sisään arvailemaan niitä mielialoja… onko se helpottunut, kun toinen on pitänyt hauskaa? Syyllinen, koska ei itse muistanut mitenkään? Suuttunut ja loukkaantunut, koska häntä ei ole huomioitu näissä juhlissa?

Ja läheinen miettii, että hän toiminnallaan aiheuttaa tämän mielenkuohunnan, eli teki mitä tahansa, oikeuttaa juopottelun. Oi, voi.

Tiedämme, tuo on turhaa. Mutta käsi ylös kuka siihen ei syyllistyisi? Sitä voi olla välittämättä ja kantaa seuraukset, tai sitten voi itsekin olla valmiiksi pahalla tuulella, koska toinenkin joka tapauksessa on.

hyvää huomenta/päivää… :smiley:

eilen sitten oltiin naapurikunnassa…joo…mietin että 11 vuoteen en ole missään pubissa käynyt ja toisaalta en varmaankaan seuraavaan 11 vuoteen menekkään…

ilta meni mukavasti, portsarit tuli terassille meidän kanssa heittää huulta ja sit ennen puolta yötä tuli artisti…ihan kuuluisa ja (komea), se heitti keikkansa ja sit loppu illan mitä sielä oltiin niin bändi tulikin meijän pöytään…ihan ok!

minkälaista porukkaa siel oli…nuoria, pariskuntia ja sit alkkiksia…näki hyvin minkälaisessa porukassa riippa kapakassa istuu…yäk! yksin “vanha” ukko veti kaljaa minkä kerkes ja ihan sekasin oli, vaimo varmasti huolehtii vaatetuksesta ku oli ihan siistit vaatteet, yks moitteen sana siitä tuli…sillä ei ollut ku kulmahampaat jäljellä, mutta hyvinhän se pullo mahtu suuhun ku ei etuhampaat ollu tiellä…

kun tulin kotiin, riippa ampas sängystä ylös ja sano PÄIVÄÄ, tokaisin vain et mulle nyt on ainakin yö…
miks se oli nukkunu mun tuloon asti mun sängyssä, mun peiton alla ja viel mun tyynyllä…se oli varmaan yön nuuskuttanut ja muistellut hyviä hetkiä…aamulla se ampas mun perään heti ku nousin sängystä ylös…sil aikaa ku olin vessassa niin se keitti kahvia…en mä mitää kahvia olis tarvinnu joten miks se sitä mulle keitti…ihan sama…
asiaa ei oo, koska ei tee asioiden eteen mitään…mutta arkea odotellessa…

^ sun siippa-riippas pelkää… :laughing: :laughing: Se ei tiedä mitä olet tehnyt, onko sulla jo toinen mies, se pelkäs että tuot sänkyyn uuden uroksen ja oli puolustamassa paikkaansa. :laughing: :laughing:

Älä nyt vaan kerro sille mitään, anna sen kiehua omassa rasvassaan. Ja mene ihmeessä uudelleen jo enne 11:tä vuotta. Olen niin (vahingon)iloinen puolestasi :mrgreen:

Arghilla on ollut hauska ilta, upeaa! Myöhästyneet syntymäpäiväonnittelut!

Heips, olen alkoholistin lapsi, ja , valitettavasti alkoholistin puoliso. Isäni joi 25 vuotta ja tästä viimeiset kymmenen vuotta äitini huusi ja raivosi jokaikinen päivä. Ajattelin että itse en ikinä halua elää tai olla kuin hän…mutta kuinkas kävikään…Onhan tässä seitsämän vuotta mennyt. On tosiaan uskomatonta miten sallin toisen ihmisen sairastuttaa itseni mielisairauden partaalle ja sallin rakkaan lapseni elävän näin. Oli aika jolloin huusin ja raivosin lapseni nähden eli en ollut yhtään sen turvallisempi tai parempi vanhempi kuin alkoholisti. Nyt onneksi pystyn hillitsemään itseni paremmin vaikka totuuden puserrus on minulle heikko kohta edelleen. Suoraan sanoen se saa minut raivon partaalle kun päivän selvää (tai siis känni) asiaa yritetään pimittää viimeiseen asti. Mieheni on aina juonut, mutta kuten näissä asioissa on tapana, totuus valkenee asteittain. Hän juo “vain” kaljaa ja kotona tai matkalla kotiin josta hänen kolme rattia juontaa juurensa. Yhden näistä hän joutui pakon edestä myöntämään, muut kaksi hän pimitti. Meni joka päivä työhönsä, AJAMAAN REKKAA. Kun sain tietää asiasta, olin viikon paniikkitilassa, ja lopulta pakoitettu kertomaan asiasta poliisille.Joka päivä tuon viikon ajan annoin hänelle mahdollisuuden lopettaa ajo , mutta, ei ,hänellä kuulemma on kortti. Kaikken pahin tapaus on ollut kun hän ajoi kännissä, meidän tytömme kyydissä. Tämä tapaus ihmetytää minua suuresti, että eikö poliisi tee tämmöisestä sosiaaliviranomaisille ilmoitusta ?! Itse sain tietää asiasta muuta kautta. Nyt on ukkokulta kotona työttömänä ja pitkään koska kortti varmaan hyllyllä ja kauan…Meilläkin noita hoitoja kokeiltu ja vaikka minkälaisia, useimmiten pakon edestä ja minun rauhoittamiseksi. Noin kuukausi sitten hän kävi Tallinnassa ottamassa disulfiraami ruiskeen ja ajattelin että jos vaikka oma halu ja peloite auttaisivat. No, hyvinhän tuota kaljaa pystyy näköjään juomaan ja ei ole henki ainakaan vielä lähtenyt. Olen niin katkera miehelleni siitä ettei hän halua tai pysty kantamaan vastuuta lapsestaan. Tyttömme rakastaa niin paljon isäänsä ja joka tekee mitä…pilaa elämänsä ja jättää lopulta minut yksin huolehtimaan kaikesta. Olen luvannut itselleni etten todellakaan odota tuota 25 vuotta (isäni raitistui kymmenen vuotta sitten) ja olenkin huomannut itsessäni muutoksia ja tiedän nyt että näin en tule elämään enää pitkään. Tsemppiä kaikille saman ongelman kanssa painiville !

huomenta kaikille!

miten se voi vaan mennä niin, että usein alkoholisti perheen lapset ottavatkin itselleen puolisoksi alkoholistin…onko se jokin hoivaamis vietti…vanhemman /vanhempien perään on jo lapsesta asti tottunut katsomaan niin täytyyhän sitä tyyliä jatkaa sitten aikuisenakin vai mikä ihmeen magneetti vetää??
ja se on yleistä…vai voiko se olla että lapsena olisi määrätynlaisessa “seurassa” ja saman tapaiseen seuraan hakeutuu sitten aikuisenakin…kyllä voi itse sanoa että ihmiset jotka käyttävät alkoholia “tarpeeksi” ovat alku vuosina jumalattoman huumorin tajuisia, heittävät läppää ja aina elämässä tapahtuu…itse näin “värikkäänä” persoonana en voisi elää hyvin rauhallisen ihmisen kanssa (tosi kiltti perheen isä)…en yksin kertaisesti vaan voisi…
ja mikä onkaan sitten loppu tulos…alkoholisti puoliso…

eilen illalla juteltiin sitten riipan kanssa pitkään…ja periksi en anna!
hän on sitä mieltä, että minä reagoin liian voimakkaasti, hän on tarkoittannut hyvää, siis huom! HYVÄÄ…olemalla poissa kotoa kun on jano, koska tietää että minä en pidä siitä…siis minä en pidä…hän ei ajatellut yhtään miltä lapsista tuntuu…hänen mielestä on aivan järjetöntä kaataa tätä meijän hommaa ja toivoo minun ajattelevan asiaa, hän ei halua erota missään mielessä ja on sitä mieltä että jos otan kaikki pankkikortit itselleni ja tuon hänelle tupakat kaupasta kotiin niin hän ei pihasta minnekkään lähde…SIIS TÄ?? :open_mouth: .
jos hän muuttaisi pois niin minulla olisi kuulemma tosi vaikeaa olla yksin lasten ja eläinten kanssa…kysyinkin, että miten minun yksin oleminen vaikeutuu siitä kun verrataan elämää siihen että hän on viikko tolkulla poissa ja juo meijän yhteiset rahat??
kyseenalaistin hänen virkkeensä edellisestä juomareissusta…hänhän silloin itse aloitti keskustelun ja sanoi ettei juo koko syksyyn…jaksoi olla juomatta 3 pvää
hän vain puhui kuinka juominen loppuu ja hän haluaa näyttää nyt minulle että tarkoittaa sitä…kysyinkin onko mökkiläiset lähtenyt kaupunkiin ja juoma kaveri puuttuu vai mikä ihme tähän ajatukseen on syynä??
sanoin hänelle, että jos on todella sitä mieltä niin tehdään näin että hän muuttaa kahdeksi vuodeksi pois, jos alkoholi ei ole muuton jälkeen enään riivannut niin tulee sitten takaisin. hän ihmetteli mistä tulee 2v.:tta. sanoin että vuosi on liian lyhyt ja 3 liian pitkä…hän taas ehdotukseeni heitti että jos katsotaan yhteiselämää vielä se 2v.:tta saman katon alla ja sit jos hän vielä juo niin sen jälkeen eriteille :open_mouth:
toisin sanoen…minun pitäisi lasten kanssa katsoa hänen juomistaan vielä kaksi vuotta :unamused: , siis on se hullu mies!

lopputulos keskustelulle oli, sanoin, että jomman kumman pitää lähteä…päätös vuoro on nyt minulla! ja periksi en anna! jos hän ei ymmärrä lähteä niin asianajaja kertoo hänelle summan millä minä lähden…

hän ei vaan millään halua ymmärtää, että tilanne on tämä ja silmät kosteina hän pyytää että peruisin tahtoni. mutta on ikävä sanoa, mutta päätökseni olen tehnyt ja siitä en jousta…olen sitä mieltä, että hänen olisi juuri ennen juomaan lähtöjään pitänyt miettiä seurauksia, eikä kukaan ihminen mielestäni pysty ajattelemaan että voi tehdä perheelleen mitä vain ja sit perhe tyytyy kaikkeen…

aina elämässä on syy ja seuraus ja sen takia meille ihmisille on luotu aivot…

ehdotinkin, että ottaa itselleen uuden akan ja katsotaan ihan mielenkiinnolla kuinka kauan se jaksaa katsoa hänen juomistaan…hmm…ei kelvannut sekään ehdotus :frowning: