alkoholistin puolisona olo

Kuuluuhan ex:n tehdä muuttoilmoitus siihen omaan kämppäänsä, siinä samassahan se osoittenmuutos tulee tehtyä. Onko teillä firman postia joka pitäisi tulla sinulle? Pitäisi pitää firman postit erillään yksityispostista.

Kannatan Ilmalaivan ehdotusta, tee tämä “viimeinen palvelus” eli osoitteen muutos.

Tuosta talossa roikkumisesesta mietin, minkälainen se pihamökki on, voisitko osoittaa sen hänelle asumispaikaksi silloin kun käy töissä apuna? Ei kierisi koko ajan sinun jaloissasi. Meneekö liian julmaksi?

heissan jälleen!
hassu kellon aika tulla näille sivuille, mutta poika lähti tänään ulkomaille opiskelija vaihtoon ja olihan minun se saatettava :slight_smile: ,kehoitin pitämään kolme asiaa aina mukanaan…passi,puhelin ja lompakko…muita saa sitten paikan päältäkin jos häviävät :slight_smile:

sen verran palaan edellisiin kirjoituksiin, että elatusmaksut voi halutessa vaatia toisesta vanhemmalta vaikka samassa taloudessa asuisivatkin…vain yksinhuoltaja korotukset tulee voimaan kelalla kun toinen vanhemmista on eri taloudessa…
ex:ä on itse ehdottanut elatusmaksuihin summaa jonka olen viranomaisen kanssa hyväksynyt…ei se saa niihin alennusta vaikka käräjille veis…10%/mukula/kk tulo ja miten se on laskettu? sillä laskettiin vuositulo : 12kk…me emme ole jakaneet tilaa, joten sen tulo on sen tulo :smiley: :smiley:
kyllä se pystyy sen rahan mun tilille siirtämään, sitä paitsi, se voi ihan hyvin halutessaan maksaa mulle elatusmaksut ennakkoon jakamalla tila sopivasti…
juttelin nätisti HUOM! nätisti sen kanssa eilen elatusmaksuista ja se että ne on lasten rahoja,ei minun, ei hänen, ne on lasten ja niillä ostetaan lapsille…tulee talvi ja molemmat muksut tarvitsevat uudet lautailu välineet, lauta, siteet ja monot…ei riitä 1000/pää+kausi kortti rinteeseen ja mitään eivät ole vielä laittaneet suuhun…kaikki talvivaatteet menevät uusiksi, sukset ja luistimet, niiden kasvu on vain valtavaa ja kyllä ex:kin se myönsi ja muisti kuinka isommat pojat olivat “kalliita”…muistutin häntä vielä, että “hänen täytyy ymmärtää, että olemme lähteneet eriteille, minulla on vastuu lapsista ja hänen on pidettävä huolta siitä ettei lapsilta puutu mitään”…hänen on vastuu kannettava parhaansa HUOM! painotin sanaa parhaansa…mukaan vielä 10v:tta… lopputulos mun paasaamiseen oli ihan ok! joten tänään aamulla kun lähdin viemää poikaa niin ex:ä oli sitten herättelemässä muksuja ja lähetti ne koulun…joten ainakin se asia meni perille :smiley: …kyllähän ex:kin tarjoutu pojan viemään, mutta äitinä halusin mennä itse :wink: (ja antaa elämän neuvot “muista pitää jumala mielessä ja housut jalassa” :wink: ja vilkasee välillä tyttöystävänsä kuvaa…)

kävin muuten kaupassa…ostin viikon ruokatarvikkeet kolmelle…80e…siis ihmetyttää, miten kaupassa käynti on ollut ennen niin kallista :unamused: ,kesäkuussa lojahti ruokakauppaan vielä yli 1400e (sis.polttoaineet)…kun oli isompi porukka niin ruokaa oli vain varattava niin paljon että varmasti riitti kaikille ja ainahan sillä ruokki koiratkin, mut nyt koiratkin saa koiran nappuloita :slight_smile:

joku jossain vaiheessa kirjoitti että olenko jo liian kova…siis päämäärissä ja vaatimuksissa…minun mielestäni en, koska ex ihan itse sai valita elämän suunnan ja nyt hänen ei tarvitse kuin elää valintansa mukaan…jokaisen ihmisen pitää olla tyytyväinen omiin valintoihin…

ja se vielä että kuinka nopeasti kaikki kävikään…e-hei! ei käynnyt…ei yhtään sen nopeammin kuin muillakaan…se kun tulin näille sivuille oli varmasti vain myöhempää kuin toiset…me emme enään elänneet alun loppua vaan olimme lopun alussa tai vaik ei sanat rimmaa niin lopun lopussa…siis silloin oltiin hetkessä, jossa jotain tapahtuu, ihan mitä vain, mutta jotain tapahtuu, koska en ollut enään valmis jatkaan yhteiseloa…jos ex:ä ei ois ehdottanut lähtöään niin voisin laittaa pääni pantiksi että nyt eläisin kaupungissa… jotain oli vain tapahduttava!

Saatko sinä 1000 e/lapsi/kk?

En tiedä tarkoititko tällä minun kommenttiani:

[“Tuosta talossa roikkumisesesta mietin, minkälainen se pihamökki on, voisitko osoittaa sen hänelle asumispaikaksi silloin kun käy töissä apuna? Ei kierisi koko ajan sinun jaloissasi. Meneekö liian julmaksi?”]

En tarkoittanut että sinä olisit liian kova, vaan että oliko minun ehdotukseni pihamökissä asumiseen liian kova (julma). Minusta olet toiminut erittäin määrätietoisesti ja ottanut huomioon kaikkien parhaan. Et ole lytännyt miestäsi maahan vaan antanut hänellekin arvonsa jos osaa sitä oikein käyttää. Vilpittömästi ihailen sisukkuuttasi.

heissan sirpasusanna!
juu saan, elatusmaksut voidan katsoa 10% palkasta ja sitä sitten vähentää jos on esim. edellisestä liitosta huollettavia tai jos esim. lainat jää huollettavalle eron jälkeen, mutta jos huollettavan ainoat menot on norm. asumis+sähköt niin 10% on ihan norm.
huoltajathan huoltavat yhteisesti lapset, missään ei sanota että esim. äiti jonka luona lapset asuu, pitää maksaa suuresta asunnosta (jossa lapsilla esim.omat huoneet) vuokra-asunto/ lainalla ostettu asunto eli vuokrat ja lainat, sähköt, vedet, kaikkien puhelimet, ruuat, harrastukset, kuljetukset/ bussiliput, sosiaalisten suhteitten kanssa käynti mahdollisuudet, vaatteet, kengät ym.ym…huolehtia koulu menestyksestä, istua palavereissa ja yli päätään hoitaa yksin yhden ihmisen palkalla kaikki…minä en ymmärrä esim. isiä, jotka asuvat muualla ja sanovat että “minä en maksa mitään”…tai vastaavasti…mikä on minimi elatusmaksu? 100e? niin sen verran…eihän murkkuikänen saa sillä rahalla edes farkkuja itselleen…

kun kerran yhdessä on lapset tehty niin yhdessä niistä myös huolehditaan…se on eri asia jos jo alkuunsa on sovittu että toinen maksaa kaiken ja ottaa kaiken vastuun ja toisen ei tarvitse maksaa mitään ja ottaa vain “kerman kakusta” eli pitää vain mukavaa yhdessä oloa…
kun alko, kuten meillä, tulee kuvioihin, niin ei se rahallista vastuuta saa poistaa :imp:

tuulenviemä!! juu niin se kirjotus meni…kirjoitin sen hieman huonosti, enkä löytänyt siihen oikeeta tyyliä…joten siitä tämä minun hieman asiasta horjahtava kirjoitus…eli…en huoli ex:ää pihamökkiin…meidän talon ja pihamökin pienin välimatka on n.15m …ja kun pääsen juoposta miehestä eroon en ota sitä kollia talveksi nurkkiini mouruamaan,koska ei se ollut mun kesäkissakaan :wink: se pyörisi kuitenkin kännipäissään pihamaalla ja lapsille se ei oo hyvä koska koko ajan näkevät mitä iskä teke…nyt sillä on asunto 14km päässä ja ihan hyvältä vaikuttaa… :smiley:

nyt ei saa unohtaa millainen ex on kun viina maistuu…ihan seko!

huom! nää on näitä mun järkkymättömiä mielipiteitä johon ex:kin ei voi muuta kun myötäillä… :smiley:
itse asiassa hän on aina ollut samaa mieltä, muksuilta ei saa puuttua mitää hänen juomisen vuoksi…

elatusmaksusumman voi myös yhdessä sopia jolloin lastenvalvoja hyväksyy sen…kunhan se on molempien kannalta katsottu järkeväksi…me olemme tehneet niin

Hienoa, argh! En kysynyt pahalla, vaan uteliaisuuttani. ‘Kaikkialla’ vaan toitotetaan, että elatusmaksut ovat 150 euron luokkaa. Olet hoitanut lasten asiat hyvin.

Varmaankin 150-350 e/lapsi on aika tavallista, jos mennään 10%:n säännön mukaan, harvalla ne tulot kuitenkaan esim yli kolmea tonnia on (2 lasta a 150 e = 300 e) kuussa.

Eli vanhemman tulot taitaa tosiaan olla se elatusmaksua rajoittava tekijä. Mielellään minäkin ottaisin sen tonnin kuussa tuosta yhdestä nappulasta, mutta sen isä “tienaa” noin 500 e/kk KELAn päivärahoja ja elätettäviä sillä on 3 kpl… Eli toisin sanoen vähän kehno valinta. :wink:

Täytyy muistaa, että ihmisiä on tässä maassa todella ero tuloluokissa: toiset saa enemmän ja toiset vähemmän. Onneksi on KELAn vähän reilu satku kuussa meille vähävaraisten isien lasten äideille. Kyllä se mun talouteni ainakin pelastaa.

Mutta argh voi siinä kyllä huokaista helpotuksesta: ei tarvitse kysellä kummeja ja mummeja maksamaan harrastuksia. :slight_smile:

huomenta!
lopetetaanko rahasta puhuminen…joskus siitä aiemminkin kirjoitettiin ja minähän tämänkin kirjoituksen aloitin, mutta stressaan rahasti hirveesti…ex käytti rahaa ku sauna vihtaa, hiuski sinne tänne…
raha tulee monesti päivässä mieleen ja halvat kauppa reissut tuo hyvää mieltä koska tällä hetkelläkin on 6500e löpölasku odottamassa erääntymistä :frowning:

ja elatusmaksuista sen verran että jos ex juottaa tuolla kyläläisiä, niinku koko kesän teki, niin riittää sillä antaa toimeentuloa muksuillekkin!

kelan pvärahalla olioita en kirjoituksessani muistannut sinä hetkenä…joten voinkin kysyä itseltäni “kenen persus on se lähin persus”…mutta sen verran tiedän että työttömät ja pien yrittäjät työnantajina ei kohtaa!..ollaan useamman kerran useammam vuoden aikana kyselty työntekijää vakituiseksi tänne, niin ette usko, mitä kaikkea selityksiä olemme saanneet kuulla…yleisin on…en mä jaksa…ei oo autoa…iltasin on menoa…ym.ym…yksi heitti ilmaan palkkatoiveensa "asunto, ruoka, ylläpito + 14e/tunti :open_mouth: …joten vaihdetaan puheenaihetta!

Hei!
Älkäämme nyt ainakaan ruvetko kadehtimaan toisiamme! Palkansaajaa ja yrittäjää on vaikea verrata, ja noin isolla tilalla on pakko liikkua rahaa molempiin suuntiin, harvalla meistä on myöskään sitä 6500 euron löpölaskuakaan odottamassa :slight_smile: Ja kaikki konekorjaukset, aitatarvikkeet, eläinlääkärikulut ym. Ja kuten olemme saaneet lukea, joudut argh kyllä totisesti “otsasi hiessä leipäsi tienaamaan”.

Muuten olen argh kanssasi samaa mieltä, että rahasta puhuminen ihan summina ei ehkä kannatakaan. Olen sitä itsekin kyllä tehnyt. Periaatteen tasolla asia on kyllä tärkeä, sehän on yksi suuri epäkohta juuri näiden juoppojemme kanssa, että heidän pitää saada juomansa vaikka viimeisellä leipä- tai lämpölaskurahalla, ja tämä vaikeuttaa koko perheen elämää. Meidän puolisoiden pitää sitten tilanne paikata tavalla tai toisella.

huomenta!

muutama sana purkaus vielä…
paine rahasta on aina hirveä!..tuntuu että mikään ei riitä…tai yksi mistä olen “haaveillut”/ toivonnut…olisi saada kuukausi palkka…tietäisi menot ja tulot ja lopuksi sen mitä jäisi käteen
nyt tuntuu että raha “kierrähtää” tilillä ja jatkaa matkaansa…rahahan on tehty kierrätettääväksi juu-u, mutta miksi se viipyy minun luona niin hirveän vähän aikaa :angry:

nykyään soittelen eläinlääkäriä todella harvoin ja jos päivystys soitto tarvitaan niin otan ensimmäisenä selvää kuka lääkäri on työvuorossa…
kerran tuli “lääkäri” kirja kädessä, katseli elukkaa ja poistui navetasta kertoen että ottaa puhelin konsultaation kolleegalleen :open_mouth: ,yritin kertoa lääkärille että nyt pitää ensin nesteyttää, sitten b-vitaamiini varmuuden vuoksi suoneen, altibiootit perään ja 3 pvää kipulääkettä…“lääkäri” ei uskonnut vaan sanoi että seurataan tilannetta huomiseen ja soita sitten huomenna…maksoin siis perajantai päivystys maksun n 300e ja viikonloppupäivystyksen 350e jonka jälkeen sain se lääkkeet mitkä alunperin pyysinkin :frowning: …viimeisin soitto eläinlääkärille oli että lääkäri kieltäyty tulemasta koska hänellä oli koko pvä pieneläin aikoja…(ne on peruutettava tuotantoeläimen sairastuessa)…sanoi että "paljon halvemmalla pääset jos hankit jostain ihmisen joka ampuu elukkasi…ja se ei tullut… :open_mouth: , ensinnäkin lääkärin on tultava! toiseksi HÄN ei tee päätöstä yksin puhelimessa minun elukan lopetuksesta…kolmanneksi soitin valvovalle eläinlääkärille ja tein ko. lääkäristä huomautuksen…ja sen jälkeen en ole (vielä) tarvinnut eläinlääkäriä…

entä lasten harrastukset…jos he harrastaisivat voimistelua/mitä tahansa tyttöjen liikuntaa matka olisi 160km yhteensä+ pojan harrastus erikseen myös, sama matka…jos uimista, kuljetus matka olis sama…ainoa mitä täällä meillä päin on, on laskettelurinne, ratsastus ja motocrossi…ei ole muita! niihin kuljetus menee alle 50km
sitä olen protestoinnutkin että kaikki harrastukset ovat iltaharrastuksia yleensä…silloin olen elukoiden ruokinnassa, enkä voi viedä muksuja minnee…ja nämä laskettelut ym ei ole kellon aikaan sidottuja…
osaavathan he mennä bussilla,juu-u, mutta kun bussi kulkee 37km päästä :unamused:

joten tämä on sitä minun turhan päivästä kiukkua, johon ei voi muuta sanoa kuin “niin makaat kuin petaat”

ex:kin tossa muutama pvä sitten sano et mun täytyy ostaa vielä tänä vuonna niittokone…siis huom! täytyy…muuten verotta iskee todella kovalla kädellä…niin mä sanoinkin sille että eiköhän olisi minulla jo aika ostaa jotain itselleni, jotain josta pidän…niin se naurahti vain ja sanoin että :“muista, mä varotin…”
eli se “kaikki” raha mikä tulee niin se täytyy hyvin nopeasti siirtää työvehkeisiin ja laitteisiin, koska yhdellä “palkkapvällä” tulee usein isosumma ja jos ei käytä sitä vähennyksiin niin seuraavassa kuussa iskee verottaja…eli osta työkone tai anna raha verottajalle…siksi olisi ihana ihan normaali kuukausipalkka!
ainoa tulo mihin verottaja ei iske on elatusmaksut jotka toinen puolisko saa vähennyksiin…
joten “raha on siis tehty kierrätettäväksi”

oon kuullut kaupungissa asuvien sanovan että niin se vaan ajaa uudella traktorilla…juu-u…mutta ei se sen takia että sillä on paljon rahaa vaan sen takia että on pakko saada poistoja!

huomaatteko? kun ex ei juo, niin valitan sitten kaikesta muusta jonnen joutavasta :open_mouth: …tänään lähden likkakaverin luo kahville ja valitan varmasti sillekkin :laughing: joten koittakaa kestää…kiitos!

muistatteko kun kirjoitin ja ihmettelin että ex ajelee mun autolla…miksiköhän ja mitäköhän tapahtuu?? sain sitten 600e laskun…se ajo sen monttuun, jonka tiesi olevan, ja PAM!! molemmat pohja panssarit paskana! ei kertonut mulle tapahtumasta vaan kun lähdin itse ajamaan niin huomasin pohjan roikkuvan…soitin sille ja kysyin asiasta niin se naurahti ja sanoi että siinä samassa kohtaa ajo missä meidän tuttukin ajo öljypohjansa…olipa naurun asia :smiling_imp: , ja jos tietää jo toisen ihmisen ajanneen autonsa hajalle siinä samassa kohdassa niin miksi ihmeessä menee ajamaan vielä autoni siihen? mutta sen verran voin vannoa että helv. lujaa siihen on ajannu koska korjausmies otti panssarin ja moottorin välistä multaa pois vaikka kuinka paljon…joten arvatkaapa oliko viimeinen kerta kun ex istuu mun autooni??? :smiling_imp:

Tekiköhän se sen tahallaan?
Miksei se ajanut omalla autollaan?

epäilen että väliinpitämättömyyttä vahingossa…väliinpitämättömyyden osoitti nauru ja…ajotaito vahingon…muistamattomuus liitetään väliinpitämättömyyteen…
hänelle auto on… kuten itse sen ilmaisee, työkalu…ja siltä se sitten näyttääkin…
minulle auto on kulkuneuvo, joka mahdollistaa liikkumisen paikasta a paikkaan b…muuten olisin kuin vankilassa lasten kanssa, erona vain on että muurit puuttuu…

ihmettelin sitä auton “lainaamista” silloin kun ex niin sano. pahin ajatus oli et ryyppyporukka+narkkari tarvitsivat kyydin jonnee, mut se epäily oli mun omaa “harhaa”…eli eka se meni kaupunkiin käymään ja toinen kerta oli joku mettässä käynti…joten varmaankin sillä toisella kerralla pohja meni…ajoin tänään sillä vähän lujempaa niin uutena ilmiönä on pieni tärinä ja ratin hento vatkaus…onko menny myös “koiranluut” ja aurauskulmat?..mene ja tiedä, mut saan sen korjaamolle päivään ennen reissulle lähtöä…menen pesemään auton ja samalla vanteet ku vanteiden sisäpuoli on niin ikävän kovera et kerää hiekkaa sinne ja sit alkaa vatkaus…mut katsotaan lähteekö se pois pesemällä…

must tollainen “tahallinen” hajottaminen jo näyttö siitä ettei vähäänkään välitä mitä tekee…mutta…totuushan on juuri niin…
kyllä mulla on periaate että toisen omaisuudesta pidetään parempaa huolta kuin omasta…mutta täytyy myös sanoa toinen puoli…tavara ei parane lainatessa…

huomenta jälleen!
eilen jouduin laittamaan lämmöt päälle taloon ja nyt jo aamulla on hiki…joten otampa vielä pois ne päältä…

pesin eilen auton…en ajannut sillä vielä…hiekkaa ja savea oli vanteet täynnä (0,5cm kerros) ja sormella jouduin niitä kaivelemaan ku ei letkulla irronnu…joten sovitaan et tärinä tuli vanteista…kai :frowning:

siinä pesiessä mietin ja tulin siihen tulokseen että alkoholi on syynä ex:n touhuihin…kun miettii niin näinhän se menee…töpeksii toisen omaisuudella ja seuraavaks ku menee juottolaan niin hänelläkin on puheenaihe sielä istuville “ystäville”…“kuulkaahan kaverit, ku minä ajoin toisen auton jonkkaa ja sit otti maa kosketuksen ja sit hajos… hah hah hah haa” ja muut kuuntelee ja alkaa nauraa myös, tietenkin koska aina pitää olla hauskaa…“hah hah haa”. viereisessä pöydässä istuu mahdollisesti ihmisiä, joilla ei ole alko ongelmaa…ne kuuntelevat hetken, pyörittävät päätään ja poistuvat paikalta…samalla ihmettelevät, kuka idiootti lainaa tuollaisille autoaan…mutta auton ovet ovat ja pysyvät lukossa…tuntuu hassulta…lukossa…mulla ei oo ikinä ollut auton ovet lukossa ku se pihassa seisoo…mutta olkoot nyt sitten…

sainpahan kuulla hyvän “vitsin”…ex:ä sanoi käyvänsä huomenna siis tänään kaupassa…sanoin sille et toisko se samalla yhden litran piimää ja kissalle ruokapurkin…juu, lupasi…lähti menemään ja hetken kuluttua palasi…“antaisinko mä mun visakorttini et hän ostaisi sillä meille tänne tarvittavat ostot” :open_mouth: :open_mouth: , siis oli ihan pakko suomentaa itselleni…"antaisinko korttini hänelle 1,6e ostoksista :open_mouth: "…sanoin hänelle, ihan normaaliin äänen sävyyn, että käyn sitten ihan itse kaupalla…korttiani en anna :confused: … lupasi tuoda kuitenkin…

tänään onkin sitten hieman kevyempi pvä! kyntämään pitää mennä ja mun isä lupasi tulla auttamaan :slight_smile: , äittee tulee kans ja lähtee mun mukaani puu savottaa jatkamaan :slight_smile: , eihän se paljoa jaksa, mutta apu se on yhdenkin puun tuonti ja ei niitä tarvitse ku nostaa kyytiin ja purata kyydistä…joten kiitos heille etukäteen :slight_smile: , mutta nyt lapsille aamupala…äh! ku ne on äreitä :frowning: , poika haluaisi olla kissa ja tytöllä jäi harja kiinni hiuksiin…ku kummankaan mielen mukaan ei mennyt niin minähän niihin olenkin syypää…joten…selvitellään asiaa het aamu tuimaan… :frowning:
siis kaikkea sitä sitten toisella käykin mielessä…

Olet uskomattoman monitaitoinen nainen, argh! Ja ahkera. Hatunnosto sinulle.

Haluan uskoa, että mies on sittenkin vahingossa ajanut sinun autosi kuoppaan. Jos vaikka ajatukset ovat olleet muualla?
Onko mies ollut selvänä? Joko poika on päässyt perille isäntäperheeseen? Minun kaikki 3 lastani ovat olleet vaihdossa ja olen sitä mieltä, että se oli tosi hyvä juttu heille kaikille.

Työn iloa sinne täältä ruudun takaa!

huomenta! se on sitten jälleen perjantai…

huh olipa eilinen raskas pvä…kroppa taas kipeä…
porukat oli jelppaamassa ja ongelmiahan se tietty toi…faija meni kyntämään ja mun mielestäni kyntöaura oli ihan ok, tuli sieltä hetken kuluttu takaisin ja sanoi että aurat ei uppoa kuin pari senttiä pinnasta :open_mouth: ,se sitten alkoi räyhäämään että miksi sitä ei kokeiltu ennenkuin hän sillä lähti…minä yritän parhaani mukaan etsiä vikaa, miksi aurat ei mene tarpeeksi alas eli miksi laskimet ei laske???kaikki oli mielestäni ok, letkut, liitokset, kaikki…ja sit sanoin et lähden itse kokeilemaan…PLING…se toimi ihan ok, faija oli auraa laskiessa painannut jarrua ja se estää kaikkien laitteiden täysin alas menon…HUH! ei ollu rikki!..hetken kuluttua se tulee kahta vihasempana takasin, aurat täys multaa (hänen mielestä se ei ollut enään multaa vain turvetta) ja kuulemma traktori ei liiku eteenpäin, sutii vain paikoillaan vaikka on neliveto päällä!!! :question: …mikä ihme siinä nyt on :unamused: , sanoin taas lähteväni kokeilemaan…ensin rautalapiolla aurojen tyhjennys ja sitten menoksi…hän ei ollut tullut ajatelleeksi että on syksy, pelto märkä, lanta päällimmäisenä joka on tosi liukas, traktoriin tarvitsee nelivedon lisäksi lukot päälle…ja taas sillä matka jatku…mut pari tuntia siinä yhteensä meni…mutta sen verran sain ite tehtyä että liiteri on täys puita :slight_smile:
puu hommista kun tulin takaisin…avasin hanan :open_mouth: …hanasta tulee samanlaista kuraveliä mitä lapset tekee hiekkalaatikolla…EI VOI OLLA TOTTA!! ei kun matka jatkuu lähteelle…se on aivan sekaisin…se on männyn rungon ruskeaa meijän juoma vesi :frowning: , ensimmäiseksi se tietää että kahteen viikkoon ei ole meillä vettä…ei pestä pyykkiä, ei astioita, ei edes itseämme saatikka juoda…ok! onneksi ei ole -40 pakkasta niin kuin edellistalvena kun sama kävi…
eli joku lähteen suoni oli auennut kaivossa ja se pisti niin kovan pyörteen päälle et se sekoitti veden…aloin kaatamaan hiekkaa kaivoon n.15 ämpärillistä jotta saisin tukittua auenneen suonen ja nyt sitten odotellaan ja ihmetellään tapahtuuko mitään ja mitä tapahtuu… :open_mouth:

tänään tulee sitten aamupvästä tarkistajat sinne isolle tulevalle laitumelle, jonne tein linjaa varmaan 2,5vk:a…saas nähä mitä sieltä kuuluu…kokemuksesta voi sanoa, et hyvää ne ei sano ja huonoa ne painottavat…eli he saavat palkan siitä että arvostelevat ja pottuilevat vieraille ihmisille…no…ehkä määrätynlainen ihminen hakeutuu määrätynlaiseen työhön…

mennään vielä ex:ään…sirpasusanna kirjoitti että uskotaan että ajoi auton vahingossa monttuun…et saa mua uskomaan :smiley: …se tiesi, että siel on monttu missä tutulta meni öljypohja…sen ajatus oli varmasti “ei siinä mitään käy…” siis ne kuuluisat viimeiset sanat…ja silloin PAM! ja se siitä…pidän tapausta puhtaana väliinpitämättömyytenä…ei meidän tarvitse mennä ajatuksissa toisen ihmisen omaisuuden vahingoittamiseen…mitä ex teki eilen? laittoi löpöä auton lavalla olevaan tynnyriin…kesken tankkausta lähti kulman taakse “kusasemaan” tulee takasin…HUPS! tynnyri oli täyttynnyt aikaa sitten ja auton lava hölskyy löpöstä…ei muuta ku auto ylämäkeen ja takaluukku auki, imeytys liinat alle ja lavan kuivatukseen…voi kauheeta :frowning: jos miehille oli luoja luonnut hieman kookkaamman virtsarakon niin olisi sekin vahinko voitu välttää…tai jos ei pysty tekemään kahta asiaa yhtä aikaa niin ottakoot mietintä ajaksi purkan pois suusta!!

sirpasusanna! poika päässyt perille…ei mennyt vaihto-oppilaaksi vaan oppilas vaihtoon :laughing: , eli meni kuukaudeksi venäjällä olevaan samanlaiseen kouluun kun mitä täällä käy ja asuvat ihan koulun asuntolassa…toivottavasti “siperia” ei kovin kovalla kädellä opeta mutta varmasti mielenkiintoinen kuukausi hänellä :slight_smile:
selvänä ex:kin on ollut, mutta miksi juuri nyt, en välittäisi yhtään jos vaikka vetäisi kuin “aku piimää”…

mutta tiedättekö mitä :laughing: …mulla alkaa viikon päästä LOMA!!! ta-da-da-daa :laughing: :laughing: …pohjoseen lähden ruskaa katsomaan ja voin luvata, etten “kusasekkaan” etelään päin :stuck_out_tongue: …puhelin on äänettömällä koska en voi auttaa ketään :laughing: eikä tarvitse kuunnella mitään :laughing: …ihanaa oikeasti…TOSI MUKAVA!!

mutta nyt on lähdettävä morjestamaan sitä tarkistajaa…voi-han vaikka… venäjä :angry:

Uskon kun sanot, että eksäsi on välinpitämätön toisen omaisuudesta. Erittäin ikävä ominaisuus kenessä hyvänsä :imp:

Oppilasvaihto kuullostaa hyvältä. Poikasi saa varmaan hyviä kokemuksia siellä ja näkökulma laajenee varmasti. Venäjällehän mennään ‘katsomaan kurjuutta’(ainakin minä ajattelen näin) ja ei se välttämättä ole niin. Siellä voi olla vainka kuinka ihania ihmisiä ja kauniita paikkoja. Ja onkin, haluaisin nähdä Baikal-järven…

Sanon aina, että en ole koskaan kenellekään kateellinen. Nyt tuli sitten se ‘ei koskaan’, kadehdin sinulta pohjoisen matkaa. Juuri aamulla ajattelin ajaessani pääkaupunkiseudulle, kuinka ihanaa olisi lähteä ruskavaellukselle. Viime vuonna me olimme Kittilässä, edellisvuonna Lemmenjoella (Lemmenjoki - Vaskojoki-Lemmenjoki) ja sitä ennen Pallas-Hetta-reitillä. Tänä vuonna ruskaretki jää väliin, kun olemme varanneet marraskuulle matkan kauas. Tänään tajusin, että olisin sittenkin mieluummin mennyt pohjoiseen kahdeksi viikoksi… ensi vuonna olen viisaampi :slight_smile:

Toivottavasti tarkastus meni hyvin.

heissan! tarkastus meni oletettua paremmin, siis ei mitään rutisemista…tämä kerta oli ainut laatuinen :smiley:

ex oli tuossa äsken ja tuli äkäseksi kun verottaja muisti yli 4000e laskulla…viittasi äkäillessä myös kadonneeseen lompakkoonsa…kuulemma ei deekut ja narkkarit vie hänen lompakkoa, vaan pojan kaveri joka oli meitä kesällä auttamassa kun hän itse oli juomassa…huh huh! kiehahti niin paljon edes ajatuksesta et käänsin sille selkäni ja lähdin pois…siis…hän ei itse ollut paikalla vaan oli deeku porukassa jossa hänen lompakkonsa hävisi ja varas olisi ollut meidän pihassa… :open_mouth: huh huh!!!

eli äsken lähti…kuulemma kal…kal…kala hakee… toivottavasti tulee pian takasin…kala meinaa vanhenee 3:ssa päivässä :laughing:

huomenta!

taas aamutuimaan täällä lueskelen kirjoituksia…jotenki ku luen muiden kirjoituksia he ovat kannustamassa ja tukemassa puolisoaan raittiuden suuntaan…miksi en minä? miksi minä en välitä? hmm…joudun pidempään miettimään…enkä se aika on mennyt ohi…niin, eikä se oli minun puolisoni :open_mouth: , se on ex…koska olisin halunnut häntä tukea? ehkä n.4v sitten, eikä hän ollut valmis ottamaan apua vastaan…hän on onnistunut niin syvästi minun loukkaamaan ja eletty pettymyksistä pettymyksiin sekä yksin olen kantanut kaiken vastuun, koska kun vastoinkäymisiä tuli niin hänhän lähti aina juomaan ja palasi kun olin asian hoitanut…
minua ei yksinkertaisesti enään kiinnosta…
siis tunnen, että olen pahoillani tunteestani, mutta en voi itselleni minkään, en enään jaksa ottaa stressiä hänestä…toisaalta minua inhottaa se etten välitä, mutta toisaalta…se tuntuu hyvältä…kauheeta kaks puolisuutta…

eilen illalla ex toi vielä kalaa…ja hän puhui edelleen vero summasta ja ihmetteli sitä…siis MITÄ SIINÄ ON IHMETTELEMISTÄ :angry: ?? en ymmärrä :open_mouth: …siis ex:stä voin jälkikäteen kertoa että hän on metsäkoneyrittäjä…työntekijät tekevät työt ja minä hoidan kuitit, (siis selvitän ne ja lähetän kirjanpitäjälle) ja tarvittavat osa hankinnat…ex:n osuus on nostaa firman tililtä rahaa ja juoda se…hän on ulkoistannut itsensä siitä…
ok! siis ihmetellään veromaksu summaa…kesäkuussa ex:n kone käy 24h/vrk,polttoaine kulut ym ovat maximissa…kesäkuun laskutus menee heinäkuulle, meno puoli kesäkuulle…heinäkuussa, kuten muistatte ex joi ja nautti elämästä, rahaa tulee ja toiset juopot kustannetaan ja eletään leveästi nauttien…sillä välin kone seisoo, on loma kuukausi, tulee heinäkuun loppu…koko kesäkuun tulot ovat tulleet tilille, mutta vain muutama kuitti poistoihin on tullut heinäkuun aikana…kuitit lähtee elokuun alussa kirjanpitäjälle, se palautuu veronmaksu summana syyskuun veroihin ja PLING! koko kesäkuun tulosta ex maksaa veron, koska ei ole tehnyt menoja heinäkuussa…yritin sen eilen ex:lle selittää että koneen tulo - 20% veroa tietää yli 4000e veroja…minulle se on ITSESTÄÄN SELVYYS! mutta ex on sitä mieltä että nyt on tapahtunut VIRHE!!..ei! ei! todellakaan ole tapahtunu virhettä…vaan nyt on kysymys siitä että kukaan toinen ei ole hoitanut HÄNEN omia asioitaan niin ettei HÄNELLE tule korkeita maksuja…siis toiset ihmiset (siis minä) lopettivat hänen asioittensa hoitamisen!(työntekijöiden palkat minä hoidan edelleen) siitä tässä on kysymys! hän eli heinä- ja elokuun niin makeaa elämää, etten enään jaksanut välittää, en enään ottanut vastuuta hänestä…nyt hän hoitaa omat asiansa omalla parhaaksi näkemällään tavalla…näköjään se ei onnistu, mutta sekin on hänen ihan oma asiansa…

ennen aina ajattelin että alkoholi tekee hänestä tyhmän, siis tyhmä=ei ymmärrä itsestään selvyyksiä, mutta nyt kun olen hetken päässyt katsomaan häntä niin sanotusti kauempaa, olen kääntynyt siihen suuntaan että ei hän ole ainoastaan juovuksissa tyhmä, vaan ihan oikeasti on aivoissa tapahtunut jotain…
kun eilen muistutin häntä viime kesä-,heinä- ja elokuun juomisesta niin hän katsoi minuun ja sanoi " jos väität että minä olen juonnut niin paljon, niin jumalauta sinä valehtelet", johon kehoitin häntä tarkistamaan tilitapahtumat niin eipä tarkistannut…joten hänen ajatuksensa jatkuvat, että minä valehtelen hänelle…niin-pä niin!!

alkoholi on ihmeellinen aine…periaatteessa velatkin muuttuvat saataviksi… ihmeellistä :open_mouth:

alkoholi muuttaa myös käsityksen itsestään…ex esim. kuvittelee tällä hetkelläkin, että hän nostattaa sen hallin pystyyn ja hän pilkkoo loppu puut…mutta valitettavasti jokainen muu ihminen tietää että hän ei kykene kumpaankaan! hän kieltää itseltään asiat joita hän ei kykene tekemään, hän ohittaa ne…samalla kun hän ohittaa niin muut ihmiset tekevät ja lopputulos menee suunnilleen näin “olisinhan minä sen ilmatteeksi tehnyt, mutta eivät voinneet odottaa sen vertaa että olisin kerennyt aloittamaan…”

ex olisi vielä kyennyt 10v sitten sen tekemään, mutta ei enään tämä päivänä…sääli ettei hän itse sitä myönnä itselleen…tosi harmi…

Vai itse saat lahjan, kun hallin rakennat…

Mies remontoi keittiötä. Kehui, miten laittaa vaimolle kaiken viimeisen päälle. Jep, niin se lopulta teki. Mutta koko se 4kk me syötiin saarioistenäidin tekemää ruokaa, tai grillattiin. Astiat tiskasin pihalla. Kannoin sisältä kuumaa vettä, poltin sillä jalkani kun loiskui nilkoille. Väliin käytettiin kertakäyttöastioita.

Ja joskus on ikävä sitä keittiötä. Oli se kuitenkin viimeisen päälle laitettu, sitten lopulta. Muttei se koskaan ollut minun, se oli annettu vain lainaksi. Että ole hyvä, leiki sä tällä ja ole kiitollinen edes tästä.

Tjooh. Täällä kaivelen yhäkin näitä vanhoja. Tosin hyvä huomata, ettei se ole veres avohaava, kunhan nyt huomaan tökkiväni vanhasta tottumuksesta. Niinkuin vanhaa arpea, jota kutittaa.

Verotuspäätös tuli tännekin. Joulu on pelastettu :slight_smile:

Voimia sulla on kuin pienessä pitäjässä, ja just tuommoisia ihmisiä tämä maa tarvitsee. Ostan sitten palkkapäivänä suomalaista laatulihaa, ettei niiden mullikoiden kanssa eläminen ihan heti lopu.

no niin, kohta on taas maanantai ohi eletty ja kaikenlaista se päivä toikin jälleen vastaan…

suoraan sanottuna “potutuskynnys” asteikolla 1-10 on enään 8+, pari tuntia sitten se oli vielä 9,5, mutta pikku hiljaa laskee :slight_smile: , johtuen siitä että ex otti ritolat :smiley:

1.elukat oli rikkoneet aidan…minä korjaan rautakangella ja vasaralla…ex istuu traktorissa
2.pyysin häntä tulemaan auttamaan 7 elukan siirrossa…sain vastaukseksi, hänellä on autossa lavalla tavaraa :open_mouth:
…sit mulle vain riitti!! eli…mun ei tarvitse vastata puhelimeen, koska mulla on sukka jalassa…siis mitä helv.se lavalla oleva tavara tähän asiaan kuulu, luulikohan se et mä elukat sen lavalla kuljetan :open_mouth: :open_mouth: , ois kyl paloiks joutunu pistämään eikä sittenkään ois lava riittänyt…hmm…jauhelihaks :bulb: …ei, ois joutunu ottamaan peräkärrynki kiinni…

epäilin muutama pvä sitten et ex:l on jano…pari pvää nyt oon kattonnut ja epäilly sen olevan kevyesti humalan puolella…ja tänään asia sitten varmistui…oon ollu kotosal ja ainoastaan porukat on meillä käynneet…tänää kun lähdin kaupalle niin tien varrella oli tyhjiä siideri pulloja autosta heitetty/ yritetty heittää tien varsien yli…
eli joko meijän tiellä on käynnyt vain joku, joka halusi heittää pullonsa juuri meijän tien varteen :open_mouth: (tie ei jatku minnee)… tai sitten ex tullessaan on äkkiä juonnu pullot (useammalla ajo kerralla) ja heittänyt todistusaineet rattijuoppoudesta mettää…ok, olen jälleen tyhmä ja uskon vaikka…entten-tentten…ensimmäiseen, koska muutenhan ex:n sanojen mukaan “haastan aivan turhaa riitaa” :open_mouth:

kun se on nyt ollut jo pari tuntia poissa niin känni on varmaan jo…mukavahko…ei varmaan mieti enään tämän pvän postiaan…eikös se ollut viimeviikolla…oli…kun tuli sille kuukausi vero n.4100-4200e ja tänään verottaja muistutti tulevilla mätkyillä…3700e…joten…hyvää joulua itse kullekkin!!
joten jos ei oma työnteko kiinnosta…niin kannattaiskohan vaikka hänen ryhtyä…hm…koko pvä juopoksi, jatkuvaksi sellaiseksi…niin ei tulisi enään tarvesta miettiä lokakuun veropostia…ei voi sanoa muuta kuin kyl on “mies” hoitannut hyvin asiansa :frowning:
…no, katsotaan, koska se tulee ja alkaa taas pyytämään mun pankkikorttia…kyl mä näin tukien alla voin sen verot maksaa :slight_smile: , mut vastineeksi mä vien lisäsiivun tilasta :laughing: …hups!!

huomasin muuten eilen, että ex alkoi taas haista…ei työlle, eikä hielle, vaan sille tulee sellainen ihmeellinen luotaan pois työntävä haju kun viinan himo on nousee…sillä ei haise vain hengitys, vaan koko kroppa…sen suu haisee…hmm…märälle tuhkakupille ja sen iho…hmm…en pysty sanomaan, mutta mun on silloin pakko avata ikkuna…siihen ei auta illodinit eikä saunassa käynti, ei yksin kertaisesti mikään muu kuin litra tolkulla viinaa (siis desinfiointia)ja kun hän on putkensa vetännyt…haju on poissa…kunnes himo tulee taas ja haju palautuu…
siis…miettikää MITÄ MÄ OIKEEN PÄHKÄILEN? miltäköhän mä haisen ku potutuskynnys nousee :unamused:

eih, en mää normaalisti haistele ihmisiä…se on vain haju mikä pyörii siinä huoneessa missä ex:ä on…

mutta, nyt maate ja onneksi ei haise :wink: