Kun muuten laitoit noista Al-Anon-ryhmistä, että vain arkisin ovat, niin monesti olen miettinyt että eniten olisin tarvinnut ryhmää viikonloppuisin, kun piti koko päivä katsoa retkun juopottelua: se olisi ollut helpotus ja hengähdys viikonloppuihin. En tiedä onko se sitten tilakysymys, tiloja ei ehkä oikein ole viikonloppuisin saatavilla edullisesti. Ajattelin tässä (omituisessa voimantunnossani) ensi keväänä selvitellä mahdollisuutta viikonloppuryhmään omassa kaupunginosassa, koska täällä tuntuisi olevan paljon potentiaalisia kävijöitä ja haluaisin edes kokeilla viikonloppuryhmää, olisiko se monelle muullekin se parempi ajankohta.
Ja tuo puolison rakastaminen: kaikkien meidän puolisot varmaan tekevät rakastamisen hyvin vaikeaksi. Itse olen jo myöntänyt, että riippuvuus minulla on, ei se ole nähnytkään rakkautta se mitä minä koen ja mitä retku minussa aiheuttaa. Se vain epäilyttävästi sekoittuu siihen, mitä kuvittelen “rakkaudella” tarkoitettavan… Toisaalta sitä retkua ilmeisesti ihan millin rakastan, kun se on selvä ja tavallinen: sairautta vihaan katkerasti ja syvästi. Minulla nämä menevät nyt iloisesti sekaisin, tyyppi ja sen sairaus ja oma riippuvuussairaus. En tiedä mistä mikäkin alkaa ja mihin loppuu. En taida oikein pystyä irrottautumaan ellen eristä itseäni riippuvuuden kohteestani?
Mietin että muilla on jotenkin pidempi lista syitä rakastaa puolisoitaan kuin minun pidempi lista syitä ei-rakastaa: puoliso on sotkenut sekä minun että omat että yhteiset raha-asiat, hän on ollut joko känninen kusipää tai räjähdysherkkä kaivaten sitä ainoaa oikeaa rakastaan: pulloa, hän on ollut välinpitämätön sekä omien että minun lapseni suhteen, hän ei ole koskaan myöntänyt tarvitsevansa hoitoa, hän on pettänyt lupauksensa usein, häneltä puuttuu täysin kyky tukea minua moissa ongelmissani (siis jos olen vaikka kuumeessa, hän väistää sen sijaan että passaisi tai säälittelisi tai mitä nyt ihmiset tekevätkään kun toinen on kipeä, sanoo vain jotain tylyä), hänen rakkautensa on vain sanoja “Rakastan sinua”, hän ei kykene osoittamaan rakkautta teoilla tai muilla sanoilla (esimerkiksi herttainen vitsailu jos kysyn että ai miksi rakastat: ei vastaa mitään että olen ihana tai koska olen vaimo tai koska olen hauska vaan sanoo vain: minä vaan rakastan sinua), hän vertaa minua ex-puolisoonsa ja siirtää minuun piirteitä ex-puolisosta: siis piirteitä, joita minulla ei ole, liimataan minun päälleni, hän on raivoisan mustasukkainen ja uhkailee väkivallalla vaikkapa työkavereitani, hän on käsittämättömän suunnitelmaton ja tavoitteeton ihminen (sanoo: elämä on vaan tätä samaa paskaa, mikään ei nosta tästä tilanteesta, rahaa ei ole koskaan vaikka kävisi töissä, päivät on samaa paskaa aina vaan)…
Jos vielä rakastaisin häntä, siihen luultavasti olisi seuraavanlaisia syitä: meillä olisi pitkä historia ja yhteisiä lapsia, välillä olisi ollut hyvää arkea, yhteisiä ystäviä tai hän olisi jotenkin poikkeuksellisen ihana ihminen, joka kannustaisi minua ja auttaisi minua ja meillä olisi yhteisiä haaveita tai tavoitteita. Näitä syitä ei ole minun ja retkun suhteessa. En varsinaisesti keksi muita syitä rakastaa häntä kuin pelko olla yksin, mutta sehän on ihan typerä syy.
Kirjoitin juuri jotain syitä, mitä minulla ei ole rakastamiseen, sinullahan näitä joitakin on, mutta exäsi on kuitenkin tehnyt rakastamisen mahdottomaksi. Alkoholistin on näköjään mahdollista pakastaa tunnetilin saldo ihan sinne absoluuttisen nollan kohdalle, vaikka olisi miten yhteiset lapset ja liitto ja yirtystoiminta ja tavoitteet (ainakin joskus kai teillä oli ne yhteiset tavoitteet, onkohan ne nyt sitten sinun omat tavoitteet tällä hetkellä?).