Alkoholisti olen minäkin

Mahtavaa.

Ja mihin se johtaa? Ei ainakaan täydelliseen elämän suorittamiseen, joten perfektionismi on turhaa. Sen tarve tärvelee paljon. Perfektionismista eroon räpistely on aivan valtava palvelus omalle itselle, kun sen pystyssä pitämiseen käytetyt voimat voi suunnata muualle.

No just näin, olet ytimessä. Eikä paskana päivänä edes tarvitse luottaa huomisen päivän paremmuuteen, jos ei jaksa. Täytyy vain jaksaa tunnustaa että selvä, nyt on paska hetki tai päivä, mutta se on vain yksi hetki tai yksi päivä. Eikä se ainakaan juomalla parane.

Se menee ohi. Ja mitä paskempi päivä, sitä paremmalta se seuraava väistämättä tuntuu.

Ihana kuulla että lääkärisi on kiva! Nyt kuulostaa taas siltä että elämäsi suunta on mallillaan. Häntä pystyssä vaan eteenpäin. Mukavaa päivää! :heart:

2 tykkäystä

Kiitos @Räpistelijä, oikeassahan sä taas kerran olet :heart: Tuo perfektionismi kun juontaa jo lapsuuteen niin on vaikea pyristellä irti kun se on aina ollut niin vahva osa mun persoonaa. Hienosti sitä osaa itse lapsille selittää että pitää muistaa olla armollinen itselle.. vielä kun osais itse :see_no_evil_monkey:

2 tykkäystä

Joo. Tuttua. Mutta onko sen oltava osa omaa persoonaa aina ja loputtomiin,

entä jos se ei olekaan oma ominaisuus, jolle ei mitään voi, entä jos se onkin vain tapa? Lapsuudessa opittu, ehkä myös jonkun vaatima. Ja sitten sitä alkaa vaatia itseltään itse.

Omia persoonallisuuden piirteitä ei voi muuttaa eikä tarvitsekaan, mutta tapoja voi. Ja kannattaakin, silloin kun niistä on pelkkää harmia. Joitain asioita elämässähän voi jatkossakin tehdä hyvin, vaikka perfektionismi kaikessa jäisi taka-alalle.

No ensinnäkin ihan todella hienoa että osaat selittää näin lapsille. Parempaa lahjaa ei voi vanhempi lapselleen antaa. Ja toiseksi: ihan todellakin opit sen ennen pitkää itse. Ei tarvitse kuin ottaa asia oman itsen kanssa puheeksi,

puhua hänelle niillä samoilla sanoilla kuin lapsille.

Olen huomannut että itsekriittisyyyden taklaamisessa auttaa joskus se, että puhuu itselleen ihan ääneen. Tsemppaa, tukee, kannustaa,

kiittää itseään kaikesta minkä on jaksanut. Ja sanoo että kaikkea sitä mitä juuri nyt ei jaksa, ei tarvitsekaan jaksaa.

Itse tein viimeksi viime viikolla näin, ihan huomaamattani: olin reissussa ihanassa paikassa, pyöräilin kovassa tuulessa kauniissa, tyhjässä maisemassa ja yhtäkkiä kuulin sanovani itselleni ääneen:

mulla on ollut ihan hemmetin raskas vuosi, ja mä olen selvinnyt siitä ihan mielettömän hienosti. Se oli hienosti tehty. Kohta alkaa helpottaa.

Siitä tuli kumman helpottunut olo. Joku kiitti! Siitä että selviää ylipäätään jostain!

Sen voi siis tehdä itselleen itse. Sen sijaan että potee syyllisyyttä siitä, ettei selvinnyt paremmin, voi vaan todeta että jokin tässä meni kyllä nyt todella hyvin kun täällä ollaan edelleen.

3 tykkäystä

Ne päihdepolin tyypit ovat kyllä täyttä kultaa. Ei ole pahaa sanottavaa heistä minullakaan. Parhaansa yrittävät kutistuvissa resursseissa. Joskus vuosia sitten koin outoja kommentteja, mutta siinä kohtaa ehkä oli yksi hieman taitamaton hoitaja joukossa. Se ei kerro koko henkilökunnan kuvaa. Itse odottelen nyt huomenna uuden hoitajan soittoa. Nopsaan sekin järjestyi.

2 tykkäystä

Seuraava huolenaihe:

Jääkö tää nyt lopullisesti näin terveystiedoissa:

Diagnoosit
F10.20 Alkoholiriippuvuus tällä hetkellä vieroittunut

Siis vieroittuminen toki hyvä asia mutta seuraako tuo leima nyt joka paikkaan? :pleading_face: Melkein kaduttaa että hakeuduin katkolle alunperinkään :pleading_face:

1 tykkäys

No hei. Nyt tulee lohtua: olisitko mieluummin koko ajan kovassa kännissä ilman tuota merkintää?

Alkoholiriippuvuus näkyisi vain naamasta ja käytöksestä, pilaisi loppuelämän terveyden?

Kyllä se on parempi että on vain tuo merkintä. Jota juuri kukaan ei edes koskaan näe. Älä tuota murehdi. :heart:

2 tykkäystä

Sitä kun ei kumminkaan ole kirjoitettu otsaan. :heart:

1 tykkäys

Paitsi kaikki näkee aina menen sitten minkä tahansa syyn vuoksi lääkäriin :sob: Arvaa vaan saanko hoitoa mihinkään :pleading_face:

Ja ei, en kyllä haluaisi olla kännissäkään :grimacing:

Nyt siinä lukee: tällä hetkellä vieroittunut. Viiden vuoden päästä siinä ehkä lukee että viisi vuotta sitten vieroittunut, ja lopulta tiedoissasi ajan saatossa on vain ikivanha alkoholiriippuvuus, joka ei hetkauta enää ketään. Koska se on ollutta ja mennyttä.

Ehkä lopulta on vain tärkeintä toipua siitä riippuvuudesta. Ymmärrän kyllä ettei se merkintä ole kiva enkä tarkoita väheksyä sitä miltä se sinusta nyt tuntuu. Mutta ehkä tämäkin ikävä tunne ja pieni järkytys tuosta merkinnästä menee pian ohi.

2 tykkäystä

Saat hoitoa. Koska et mene sinne vastaanotolle viinalta haisten, etkä varmasti muutenkaan vaikuta siltä ettet pystyisi olemaan ilman.

Häntä pystyyn jälleen kerran. On paljon hienompaa olla hakenut hoitoa niin että siitä on jäänyt merkintä, kuin että ei olisi hakenut ollenkaan.

2 tykkäystä

Totta tuokin. Kiitos kun jaksat tsempata @Räpistelijä! :heart::heart::heart:

Nyt siitä vaan on ekaa kertaa niin sanotusti mustaa valkoisella että olen alkoholisti enkä koskaan tule toipumaan niin se jostain syystä iski lujaa :pleading_face:

Jos jotain positiivista niin:

"Ajo-oikeus ja rajaukset: B- ajokortti. Ei ajokieltoja. Ei rattijuopumuksia historiassa.

Ei ajankohtaisesti lastensuojelun kontaktia (aikaisemmin lapsen haasteisiin liittyen ollut jonkin aikaa). Ei nyt lasu tarvetta."

Eli ainakin ajokortti pysyy ja lasua ei tule jos vaan jatkan valitsemallani tiellä.

1 tykkäys

Mikset saisi? Olen minäkin saanut ihan sujuvasti.

Ongelmaksi asia tulee sitten jos vaan jatkaa juomista, merkintä näyttää vain sen, että olet hakenut apua. Juominen kyllä näkyy jonkin pisteen jälkeen naamastakin ja veriarvoista.

Olen saanut raittiina ihan hyvin apua mt-ongelmiin ja fyysisiin vaivoihin. Tarvittaessa verikokeita on otettu ja sydäntäkin tutkittu. Alkoholinkäytöstä ja tupakoinnista on kysytty samoin kuin muiltakin kysytään, eikä minua ole epäilty, kun olen kertonut, etten käytä alkoholia, enkä tupakoi. Eihän niihin mikään veriarvokaan viittaa.

Kun olet raittiina tuo merkintäkin painuu taustalle, kellään lääkärillä ei ole aikaa lukea vuosia vanhoja juttuja.

2 tykkäystä

Niin, ehkä mä nyt vaan ylireagoin mutta pääsi ihon alle tuo teksti :pleading_face:

1 tykkäys

Ja täähän on nyt oikeasti se millä on nyt väliä. Plus sun oma hyvä olo ja itsekunnioitus siihen päälle.

Ei se merkintä sitä itsekunnioitustasi vie. Vain juomiseen palaaminen veisi. Olet tsempannut tosi hienosti tähän asti ja tästä mennään vaan eteenpäin.

Ymmärrän. Minuunkin iskisi. Se on ihan hirveän inhimillistä, ihan luonnollista.

Mutta sinähän toivut. Et vaan enää juo.

1 tykkäys

Se on tunnereaktio. Niitä tulee meille jotka eivät niitä dumppaa menemällä humalaan. Se on hyvä asia! Kohta se ärsytys ihon alla vaisuuntuu ja voit ajatella jotain muuta.

1 tykkäys

Kyllähän se siinä hetkessä hätkäyttää. Et suinkaan ole ainoa, jolle tuo sama huoli herää. Kai siinä iskee joku paniikki kun näkee mustaa valkoisella, ei se minullekaan ihan helppoa ollut ja samat pelot pyöri mielessä.

Ei se tosiaan ole kuitenkaan mihinkään vaikuttanut.

Voit olla ylpeä itsestäsi kun hait apua, eikä tilanne ajautunut pahemmaksi. :heart:

2 tykkäystä

Just tämä! Samaa mieltä! Nyt saat kuulla sen @Nellaelina stereona!

1 tykkäys

Kiitos @Räpistelijä ja @metsänpeitto1 :heart::sweat_smile: Ehkä mä vaan otan palan (tai kaksi) suklaata ja keräilen itseni. Ehkä osittain kyse on kieltämisestä. Siis toki tiedostan olevani alkoholisti mutta kun liki päivittäin katsoo niitä ostarilla pyöriviä alkoholisteja jotka on jo todella pahassa jamassa, ei vaan haluaisi myöntää olevansa ihan samanlainen :pleading_face:

1 tykkäys

Et sinä olekaan.

Nyt sitä suklaata. :heart:

2 tykkäystä