Toipumista Teme70 ![]()
Sinulla nyt varmaan nuo vastoinkäymiset ja niihin liittyvä stressi katkaisi kamelin selän. Onneksi ei käynyt pahemmin.
Minullehan tuli outoja oireita huonon parisuhteen loppumetreillä. Silmissä pimeni, sydän hakkasi oudosti ja kerran jopa kramppasin ja silmät (kuulemma) pyörivät kuin hedelmäpeli. Outo vähän epilepsiayyppinen kohtaus. Sydämestä ei vilaa löytynyt niillä metodeilla joilla tutkittiin. Eikä oireitakaan enää ole ollut, kun sain elämäni tasaantumaan eron jälkeen.
Stressillä on ikäviä vaikutuksia ihmisen terveyteen. Minulla stressinsietokyky on mennyt aika alas, ehkä stressiä on vaan ollut liikaa. Lapsuudenkodissa riitely ja epävarmuus piti kehon jatkuvassa hälytystilassa, koulukiusaaminen myös.
Vaikka eläisi kuinka terveellisesti muuten, kortisoli ja muut stressihormonit aiheuttavat esim verisuonten rasvoittumista ja heikentävät palautumista ja unen aikana tapahtuvia elimisön itsekorjausprosesseja mm aivojen puhdistumista. Stressi lisää muistisairauksien riskiäkin.
Kaikkeen ei voi vaikuttaa, elämä tuo eteen kaikenlaista ennakoimatonta. Kuitenkin on hyvä saada elämästään pois kaikki se huonoa stressiä aiheuttava, mikä on mahdollista poistaa ja pyrkiä rentoutumaan ja stressin hallintaan.
Tuo mainitsemasi kirja vaikuttaa hyvälle. Täytyy etsiä se käsiini.
Onneksi et retkahtanut. Se tosiaan olisi voinut olla kohtalokas lisärasite kehollesi.
Kaikkea hyvää ja suotuisaa toipumista.
Tyyneysrukous on minulle tärkeä, vaikken varsinaisesti uskonnollinen olekaan.
Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa, mitkä voin, ja viisautta erottaa nämä toisistaan.