Alkoholin valta elämässäni

Muutamia vuosia olen vaihtelevasti seurannut palstaa. Vasta nyt koen, että on aika kirjoittaa ja suoraan syvään päähän, eli oma ketju. Olen aiemmin aristellut seurauksia, jos en pysykään päätöksessäni. Nyt olen valmis kantamaan nekin ”seuraukset”, koska minulla vain on tarve saada ajatuksia ulos eikä itselleen päiväkirjan kirjoittaminen tunnu mielekkäältä.

Sunnuntaina toivottavasti elämäni sai uuden suunnan. Takana oli tällä kertaa 13 päivää päivittäistä alkoholinkäyttöä, jota voisi nimittää reiluksi. Siihen sisältyi kuuden päivän lomareissu ja puolitoista jurrissa lintsattua työpäivää töistä. Ei ollut juomisenilosta tietoakaan.

Illalla selailin X-palvelua ja siellä yhtäkkiä Jari Sarasvuon päivitys kolahti. ”Tasan viisi vuotta sitten, tällä päivämäärällä 12.10.2019 alkoholi menetti valtansa minun elämääni”. Miten hyviin sanoitettu. Miksei se voisi menettää sitä valtaansa myös minun elämässäni? Kaadoin vajaan viinipulloin viemäriin ja raahauduin sänkyyn.

Eilen taas yksi puolitehoinen työpäivä, sydän tykytti, ahdisti, olin levoton. Ilman alkoholin tuomaa ”helpotusta”, joten sama jatkunut tänään. Mutta yhden valtavan läpimurron itseni kanssa tein. Soitin tänään aamulla päihdepoliklinikalle. Jo se 20 minuutin puhelu jo auttoi oloa valtavasti, kun sain puhua asiasta. Häpeä asian ympäriltä hälveni ja ymmärsin, että apua voi saada, jos sitä pyytää.

Eihän tuo päihdehuoltokaan ole mikään ihmekone, sen ymmärrän. Sain ekan käynnin viikon päähän, mutta se antoi jo uskoa tulevaan viikkoon, minulla on kiintopiste. Motivaation puutteesta minua ei voi syyttää, mutta tiedän myös etanolipirun riskit aivojen mielihyväkeskukselle. Joten realistina totean, että eihän minun ole pakko juoda tänään ja jatkan elämäntarinaani vaikka tänään töiden jälkeen tai huomenna.

13 tykkäystä

Et ole ainoa, joka tänään pohtii alkoholinkäyttöään. Myös minua kosketti Sarasvuon päivitys. Tsemppiä sulle. Mä tarvitsen sitä kanssa. Minä soitin kanssa tänään päihdeklinikalle.

5 tykkäystä

Moi, Teme 70 ja Sivistynyt.
Hyvä että olette tehneet asialle jotain muutakin kuin vain miettineet. On tietysti hyvä pohtia tilannettaan. Tärkeää on sitten myös toimia, niin kuin te olette tehneet.
Ottakaa apu vastaan ja tehkää niin kuin lupaatte. Älkää sortuko siihen että lupaatte ja toimitte eritavalla. Tiedän että se on hyvin yleistä ja lopulta vesittää koko hoidon.
Kun teette työtä raitistumisen eteen ja käytätte apuja, mieluiten useampia, teille tulee mieleen sellainen vahva tunne: Minä pystyn, minä olen ylpeä siitä mitä teen.

Tässä vielä yksi oljenkorsi matkaan.

Kun epätoivo raitistumisessa iskee kuin salama synkältä taivaalta, eikä tulevaisuudessa näy helpotusta, sillon pitää muistaa ettei synkeys jatku loputtomiin. Mitä synkeämmältä jokin hetki tuntuu, ajattele silloin että olet syvimmässä kohdassa raitistumistaisteluasi. Siitä hetkestä lähtien olet matkalla ylöspäin. Jokainen päivä vie Sinua kohti vapaampaa elämää.

Voimaa Sinulle matkaasi. :bouquet::bouquet:

3 tykkäystä

Moi Putkis, tästä viestistä jäi nyt vähän huono maku. Mä oon sortunut lukemattomia kertoja. Tää lopettaminen on pitkä prosessi. Juon vähän vähemmän? Kokeiltu en osaa. Lopetan kokonaan. Kokeiltu, osasin, mutta sorruin taas, Hain apua päihdehoitajilta, mutta ne hävisivät SOTE -viidakkoon. Palataan, no eivät palanneet. Kyllä mä uskon, itseeni ja tästä nousen. Oon tullut kuitenkin siihen tulokseen, että jotain psykologin apua tarvitsen. Riippuvuus on liian vahva, jotta osaisin sen itse voittaa.

3 tykkäystä

Moi, Sivistynyt.
Anteeksi huono ilmaisuni.
En paheksu sitä että yrität raitistua ja epäonnistut.
Minulla on muutamia kavereita jotka eivät anna arvoa saamalleen avulle. Se on se huono juttu.

Sinä selvästi jatkat taistelua vaikka sorrutkin. Se ei ole väärin! En minäkään raitistunut ensiyrittämällä.
Tiedän että matka raittiuteen on pitkä ja vaikea. Mutta kun yrittää tosissaan niin lopulta onnistuu.
Onko Sinulla minkälaisia apuja käytössä?

2 tykkäystä

@Sivistynyt ja @Teme70 tervetuloa palstalle. Raittius oli itselläkin pitkään tavoitteena. Siihen pääsemiseksi köytin antabusta valvottuna ja vähän AA:ta ja paljon tätä foorumia. Tänne tulin vasta kun olin jo lopettanut mutta on auttanut tänne pienen päiväkirjan pitäminen.
Alkoholismi on pirullinen sairaus. Tuntuu paskalta juoda ja paskalta kun lopettaa. Jossain vaiheessa voi käydä niin että siitä saa tarpeekseen kun aikansa asiaa päässään pyörittelee. Mutta… vaikka lopetus voi tuntua ikävältä niin siitä se mieliala kohenee kun aika kuluu. Hyvältä se ei tunnu ikinä jos juomista ei lopeta.
Itsellä prosessi kesti 7 vuotta kunnes juominen loppui mutta matka on vadta alussa.
Tsemppiä

2 tykkäystä

Todellakin arvostan ihan kaikkia kommentteja. Olen täällä lukenut niitä jo aiemmin paljon ja pohtinut. Itselleni tämä avun hakeminen ja todellisuuden myöntäminen oli kova juttu ja sai aloittamaan kirjoittamisen tänne. Tiedän, etteivät todennäköisyydet ole koskaan lopettajan puolella, mutta uskon ja tiedän sen olevan mahdollista, koska raitistunut alkoholisti taitaa olla todellisempi kuin haltijatonttu?

1 tykkäys

No ei noita apuja hirveästi ole. Kaverit auttaa, on kunnon juopoja mutta nyt selvinpäin. Redditin kautta löytäneet apua. Vaimosta vois olla apua, mutta ei ole. Ollaan vähän jo sovittu erottavan. Fincoco sen tuolla sanoi. Antabuksella irti. Mitäs sen jälken?

1 tykkäys

en mä tätä niin pahalla ottanut.

1 tykkäys

Alkoholinkäyttöni on pitkään ollut sellaista, että minua on voinut kuvailla suurkuluttajaksi. Ikää minulla on nyt 54 vuotta ja siitä noin 30 vuotta alkoholilla on ollut iso rooli. Sitä on vaikea sanoa, milloin se otti minut valtaansa. Viimeistään korona-aikana suurkulutus eteni riippuvuudeksi. Viime vuodet 75 annoksen viikko on ollut tavanomainen, sisältäen 1-3 viinatonta päivää. Tänä vuonna loppukeväästä sain samaan aikaan ensimmäisen kihtikohtauksen sekä selittämättömiä lisälyöntejä. Eivätkä nekään saaneet järkeä päähän kuin 4-5 viikoksi. Siinä kohtaa taisi alkaa viinanjuonnin loppusuora. Toivottavasti sen suoran pää jo häämöttää.

En koe koskaan paenneeni mitään alkoholiin. En omaa mitään erityistä geneettistä taipumusta riippuvuuksiin. Ensimmäisen humalan join 17-vuotiaana ja tavoitteellisena kilpaurheilijana viina kuului vain syksyn muutaman viikon irrotteluun tuonne 26-vuotiaaksi asti.

Silloin aloitin työelämän ja ensimmäinen vakipaikkani oli myyntiedustajan homma Itä- ja Pohjois-Suomessa. Silloin kai tilaisuus niin sanotusti teki varkaan. Suuren alueeni takia asuin hotelleissa noin 15 yötä kuukaudessa ja reppurisaunat kukoistivat. Yökerhot kutsuivat ja nuorena tietysti jaksoi.

Työ muuttui Helsinkiin ja vauhti jatkui. Sain olla läheltä seuraamassa vuosituhannen vaihteen IT-huumaa ja silloin tosiaankin mentiin eikä meinattu. Ja yleensä firman piikkiin – oman tai jonkun toisen.

Lapset vähän rauhoittivat, mutta noin 15 viime vuotta on ollut tiukkaa ja vastuullista työntekoa, mutta myös paljon tilaisuuksia saattaa itsensä etanolikoomaan. Oman työnantajan suhtautuminen oli liiankin sallivaa.

Koronan myötä meneminen loppui seinään, tuli ero ja muutin maalle etätöihin. Silloin sosiaalinen kontrolli loppui ja aika nopeasti etenin tilanteeseen, että olin jo takuuvarmasti koukussa, riippuvainen, siis alkoholisti.

Olen kovalla rutiinilla – niin juominen kuin työnteko – pystynyt pitämään kulissit vielä kasassa, mutta tiedän, ettei se onnistu enää kauaa. Tänään nautin siitä, että hain apua ja ettei juuri nyt ole pakko juoda.

3 tykkäystä

Moi, Teme70.
Kirjoituksesi sai minut sanattomaksi.
Itse olen elänyt myös vauhdikkaan työelämän ja monet saunaillat.
Nuo “kulissit”. Pitkään niitä yritin pitää yllä. Lopulta ne alkoi kaatua sieltä sun täältä. Lopullisesti kulissien turvaama elämä loppui 2017 keväällä. Raitistuin silloin. Loput kulissit kaadoin itse. Poljin ne maahan, ei jäänyt salattavaa. Eikä se elämänmuutoksen jälkeen ollut enää tarpeenkaan.

Kerran kysyin eräältä reissumieheltä kuinka menee?
Hän katsoi minua ja vastasi:
Kyllähän sä tiedät, mekaanista rakkautta ja kemiallista unta.
Reissurahalla on hintansa.

1 tykkäys

Myyntihommat on huonoja juopolle. Ihan samalla tavalla vedetty. Nuorempana Sokoshotellin saunat ja paikalliset yökerhot tuli kierrettyä. Kollegoille maistui kanssa. Vanhempana sitten loungeissa ympäri maailmaa on maljaa nostettu. Olin jonkin aikaa ulkomailla töissä ja meillä ei ollut ollenkaan päivärahoja. Pomokaan ei hirveästi juomiseen puuttunut. Matkalaskuihin kaikki vaan. Noh, ei kaikki myyjät alkoholisoidu, mutta on se villi maailma.

Toinen pomo kysyi joskus, että olenko lähdössä yksille Saksan messuille. Sanoin, että en ollut ajatellu, kun eikös se ole ton kollegan heiniä enemmänkin. Sain vastaauksen, että etkös sä ole tän kaverin backup? Lähde sinne ryyppäämään asiakkaitten kanssa. Tutustut niihin. Minä poika lähdin. Kolme päivää ryyppäystä aamusta iltaan.

Noh, minä ne juomat itse join. Sen seurauksena istun tässä koneella taas näitä juttuja lukemassa. Olo on aika hirveä. Otin tosiaan yhteyttä päihdehoitoon eilen ja sain ajankin ensi viikolle. Eilen tuli silti juotua aikas paljon. Perjantaista saakka ottanut vähän enemmän. Lauantaista eteenpäin aika runsaastikin.

Kädet tärisee, huimaa ja no tällä sivulla olevat tietää varmaan olotilan. Tästä kyllä selvitään. Nyt en juo ja motivaatio lopettaa kokonaan on aivan valtava. Olen aika varma, että seuraavien päivien aikana en juo ollenkaan. Mutta olisin mä tänä aamuna varmaan korkin avannut, jos kotona alkoholia olisi. Vaikka mä olin päättänyt lopettaa, niin kävin mä katsomassa kaapista, jos olis joku annos vielä jäljellä. Onneksi ei ollut mitään.

Mä purskahdin tossa aamulla itkuun. En tiedä miksi. Sellainen lyhyt muutaman sekunnin itku vaan tuli. Jotenkin sellainen epäuskoinen olo, että vaikka mä tästä nyt putken saankin poikki, niin joku päivä mä taas otan viinaa. Tuskin silloin mitään pahempaa sattuu, mutta jos mä otan, niin kyllä mä otan taas joku seuraava päiväkin. Sitten tuleekin joku viikonloppu, kun oon yksin kotona ja mä vedän ihan hirveät naamat. Sitten tulee krapula. Otan helpotusta ja vedän taas yli. Juon jälleen viikonloppuisin paljon ja tissuttelen arjessa, kun olo on fyysisesti paska. Mä oon aika varma, että näin tapahtuu. Ja se on erittäin surullista.

Vuosi sitten, kun olin kolmisen kuukautta juomatta voin ihan äärettömän hyvin. Mä olen istunut yksikseni viina pullon kanssa ja muistellut niitä hetkiä. Mun älykellon mukaan mä nukuin hyvin. Kävin urheilemassa. Joku tuolla mainitsi Sarasvuon olleen viisi vuotta nyt raittiina. Sama heppu twiittaasi myös pari vuotta sitten, että mukavaa, kun ei tarvitse miettiä enää onko ajokunnossa. Allekirjoitan tämän. Se on todella mukavaa. Nämä oli mun parhaat kolme kuukautta pariin kymmeneen vuoteen. On toki hyviä hetkiä ollut monia, mutta ajanjaksona en kolmea kuukautta ole voinut niin hyvin.

Mutta joo, tää nyt on tällaista vuodatusta. Nyt kärsitään tämä päivä. Huominenkin varmasti vielä huono päivä. En usko, että nukun kovinkaan hyvin ensi yönä. Sitten se helpottaa. Mutta miten sitten jatkossa? Mä vaan pelkään, että joku päivä kuvittelen taas, että osaan ottaa pari olutta. En mä osaa. Mä toivon todellakin, että jostain se ahaa elämys löytyy ja osaan jättää alkoholin kokonaan. Mä voisin kirjoittaa miljoona syytä miksi mä juon, mutta en osaa varmaksi sanoa pitääkö ne paikkaansa. Toivon, että se hyvä fiilis raittiina olemisessa kantaa pitkälle.

Nyt kun luin tämän vuodatukseni, niin voisko se ahaa olemus tulla sittenkin sieltä, että kuinka monta kertaa mä olen alkoholin takia voinut huonosti? Hävennyt juomistani, voinut fyysisesti pahoin humalaani tai krapulaani, pelännyt terveyteni puolesta, pelännyt mokanneeni töissä, ollut surullinen juomisestani, kärsinyt kipua. Aika monta kertaa, kun rupesin näitä nyt pohtimaan. Viina ei kyllä paljoa hyviä juttuja ole elämääni tuonut. Koskahan mulla on ollut edes viimeksi kivaa kännissä? Okei, kyllähän se nousuhumala on kivalta tuntunut, mutta hyvin monella kerralla mähän vaan poistan viinan aiheuttamaa krapulaa.

Mä yritän nyt syödä jotain. Jatkan asioiden työstämistä.

3 tykkäystä

Vähentele rauhassa. Ei paniikkia. Onnistut kyllä. Alku on aina vaikeaa. Terveisin, Lukemattomia viikkojen putkia juonut ja lukemattomia kertoja raitistunut niiden jälkeen. Vähentely toimii, mutta sulta kysytään siinä kohtaa tahtoa, haluatko oikeasti lopettaa vai vetää uudelleen perseet.

Olen tänään pohdiskellut tilannettani. Välillä nimittäin kaduttaa, että avasin tämän ketjun. Vaikkakin anonyyminä, silti koen heittäytyväni alttiiksi sille pettymykselle, että repsahdan. Ja ehkä nopeastikin. Toisaalta nyt on erilainen olo kuin lukuisissa lopettamis- ja vielä lukuisimmissa vähentämispäätöksissä. En nimittäin koe minkäänlaista paniikkia, pelkoa, surua tai haikeutta siitä, että tietyissä tilanteissa tulevaisuudessa en voisikaan juoda alkoholia. Ensimmäinen todellinen tulikoe on edessä 2,5 viikon päästä. Katsotaan, muuttuuko mieli.

Olen myös muistellut Juhani Seppäsen monta kertaa lukemaani klassikkoa Selvästi juovuksissa. Siinä yhtenä kantavana teemana oli se, että syy juomiseen ei ole juopossa eikä ainakaan ympäristössä. Vaan syy on siinä etanolimolekyylissä, joka vain tekee sitä, missä se on hyvä. Eli ensin tuottaa mielihyvää ja sitten aiheuttaa riippuvuuden. Sen jälkeen alkoholisti onkin mestari keksimään syitä juomiselleen. Niin olen ollut minäkin. Väittäisin, että poikkeuksellisen hyvä.

Olo on edelleen tunkkainen. Lisälyönnit vaivaavat. Aurinko kuitenkin paistaa, työt luistavat peremmin kuin muutamaan viikkoon ja mieli on toiveikas. Tänään ei ainakaan ole pakko juoda.

2 tykkäystä

Hyvä, että avasit ketjun. Toivottavasti itsesi takia, mutta itsekäs alkoholisti, kun olen niin koen tästä ketjusta nyt suurta apua. En ole ainoa, joka on vaan sortunut juomaan ja menettänyt hallinnan. Aikalailla samoja määriä olen vuosia kiskonut.

Mun on nyt pakko lopettaa ennen kuin on liian myöhäistä. Muutama viikko sitten olin lähdössä ajamaan kännissä kauppaan. Olin koko päivän hieman tissutellut vaimolta salaa. Ekaksi ajattelin että otan vaan pari naukkua tähän aamuun. Voin sitten jo illalla ajaa autoa. No otin vähän enemmän. Oli pakko nöyrtyä ja sanoa että mä en ole ajokunnossa. Viikko selvinpäin ja muutama olut yksi ilta. Siitä jatkoin taas päivittäistä tissuttelua iltaisin kiihtyvällä tahdilla. Yhtenä arki-iltana humahti jallupullo ja nyt viikonloppu pahasti taas pitkäksi.

Minä kävin hakemassa äsken maitoa kaupasta. Matkalla alkoi tehdä mieli lonkeroa. En nyt oikein tiedä itsekään mikä se välähdys mielessäni oli. Ihan rutiini juttu. Otanpa tuosta pari lonkeroa samalla. Nyt se liittyy tähän olooni, johon etanoli toisi helpotusta. Tänään paha oloni voitti, mutta hyvällä tavalla. Toivon tämän olevan viimeinen tärinäni. Lonkerot jäi kauppaan.

Näitä tilanteita tulee varmasti jatkossakin, jossa rutiininomaisesti ajattelen alkoholia. Lentokenttien lounget ja hotellien ravintolat ovat jatkossa varmasti pahimpia paikkoja minulle. Raittiina ollessani olo on hyvä ja usko siihen, että hallitsen tällä kertaa juomisen voi taas tulla. Minulla saattaa olla haikeutta mielessä, kun mietin etten koskaan ikinä milloinkaan voi enää juoda. Siksi pelottaa se ajatus, kun olen hyvävoimaisena tilanteiden edessä. Olen miettinyt, että silloin palaan lukemaan tänne näitä omia kirjoituksiani. Toivottavasti välittyy tunnelma näistä nykyisistä ajatuksista ja olosta. Voin nyt jo sanoa, että tämä putki on katkaistu. Sekin on jo hyvä.

Ostin maidon lisäksi inkivääriolutta. Siinä on 0% alkoholia, mutta juodessa mukava inkivääärin nipistys. En ole vain ihan varma kannattaa minun juoda tällaisia korvikejuomia. Ei siis todellakaan haittaa, jos juon loppuelämäni vain inkivääriolutta, mutta mietin kannattaako minun pitää yllä juomatapaa, josta saan “kiksit”, vaikka se olisi vain inkivääristä? En tiedä, mutta tänään nyt juon ainakin näitä.

1 tykkäys

Moi,
“Korvikejuomat”.
Kerron vain.
En ole juonut yli seitsemään vuoteen edes kotikaljaa.
Prosentit ei ole edes oleelliset, mutta onhan nimessä muistutus.
Simaa? Ei sitäkään. Prosentit olemattomat, mutta yhteys silläkin kiljuun.
Punainen limutölkki oli myös pitkään muistutus menneestä elämästä. Meniköhän vuosi ennenkuin limutölkki käteeni ilmaantui.

3 tykkäystä

Mä ajattelen täältä saatujen oppien mukaan, etten juo tänään. Joka aamu uudestaan. En ajattele ylihuomisesta, huomista, ensi viikkoa, seuraavaa kuukautta tai vuotta. Mun juominen on vähän erilaista, mutta tarvitsen sen tietoisesti ja ajatuksella tehdyn päätöksen joka päivä. Muuten kävis just niin parina kolmena päivänä viikossa, että otanpa tänään kolme neljä pinttiä. Se on mulle, keski-ikäiselle naiselle riskirajojen yläpuolella oleva määrä.

5 tykkäystä

Ensinnäkin kiitos kommenteista. Olen tässä nyt käpertynyt sen verran omaan tilanteeseeni, etten ole vielä jaksanut paljoa kommentoida. Lukenut olen kirjoitukset kyllä ja olen ollut suorastaan vaikuttunut siitä, miten samankaltaisia tilanteita on näinkin pian löytynyt. Saan kirjoituksistanne vertaistukea ja lähetän kaikille lämpimiä tsemppejä siinä, ettei tänäänkään tarvitse juoda.

Viime yönä nukuin hyvin. Olo aamulla oli suorastaan nautinnollinen. Kahvi maistui kahville, eikä sille, miltä suussa yleensä on aamuisin maistunut. Aamusali ja sen päälle sauna olivat edelleen rauhallisia, mutta olo jälkeenpäin loistava. Tiedän, että iltapäivällä taas väsyttää, mutta nautin tästä.

Illalla olen menossa baariin. Yhdistystoimintaan liittyvä tapaaminen eri kaupungissa matkalla vapaa-ajan paikkaani, joten menen autolla. Enkä muutenkaan pelkää tätä tilaisuutta, osa siellä varmaan tempaisee tuopin tai pari, osa holitonta. Se pudisuttaa päätä, että vielä viime viikolla tosissani suunnittelin työreissun yhdistämistä tai muuten jäädä sinne hotelliin yöksi, että olisin voinut vetää jurrit. Nyt tuo kuulostaa juuri siltä mitä se olisi. Säälittävän juopon touhuilua.

5 tykkäystä

Eilen oli vaikea päivä. Yöllä jalan hermosärky vaivasi ja nukuin huonosti. Aamulla sydän piti sellaista humppaa, että pelkäsin jo päivystykseen lähtöä. Olo oli kaikkea muuta kuin vireä ja aurinkoinen. Torstain baari-ilta oli mennyt kuitenkin ihan hyvin, parin inkiväärioluen voimalla pysyin hyvin kaidalla tiellä. Yksi kaveri tuli paikalle vähän päihtyneenä ja baarissa ilmeinen tavoitteensa päihtyä kunnolla onnistui hyvin. Käytöksensä oli juuri sellaista kuin pelkään omani olleen monissa vastaavissa tilanteissa. Itse lähdin ajallaan ihan huojentuneena ajelemaan kohti vapaa-ajan paikkaani.

Takaisin eiliseen. Sydän rauhoittui, mutta päivän aikana meni yksi työjuttu aika pahasti puihin, oli haasteita toisen lapsen kanssa, kärhämää naisystävän kanssa. Nämä kaikki siis etänä. Lisäksi tuli ongelmia tämän vanhan talon kanssa. Kaikki sellaisia juttuja, jotka normaalisti riittäisivät yksin siihen, että perjantai-ilta alkaisi ajoissa ja vielä vähän reilumman alkoholisatsin kanssa.

Häivähdyksiä tuli pitkin päivää. Jokainen täällä varmaan tajuaa, mitä tarkoitan häivähdyksellä. Sellainen hetki, kun joku ärsyke saa ajattelemaan alkoholia. Ja aivot automaattisesti alkavat suunnittelemaan juomisen mahdollistamista.

Tuo juomisen mahdollistaminen. Siinähän juoppo on hyvä, niin myös minä. Siihen liittyy suunnittelua ja järjestelyä. Usein tekosyitä ja valehtelua. Mielen kiihko nousee ja koko kroppa valmistautuu etanolihuumaan. Elämää järjestellään viinan mukaan. Siitä on kaukana se, että ottaa oluen tai viinilasin rankan viikon jälkeen. Oma aikataulu tähtää vain ja ainoastaan siihen, että aikaa alkoholille löytyy. Tämän päivän lisäksi täytyy järjestellä huominen, kun sattuu vielä olemaan töitä.

Lopulta pääsin eilisen läpi kunnialla. Oli yllättävänkin helppoa vakuuttaa itselleen, että tänään juominen ei ole edes vaihtoehto. Lisäksi täältä on matkaa lähimpiin kauppoihin yli 10km eikä minulla talossa ole pisaraakaan alkoholia.

Nyt aamulla olen lämmittänyt pönttöuunia ja nauttinut aamukahvista tulen rätinässä. Viime yönä nukuin tosi hyvin ilman särkyjä ja jumputuksia. Paras yö pitkään aikaan. Mieli on hyvä ja vahvana ajatus siitä, ettei tänäänkään tarvitse juoda. Mukavaa ja mahdollisimman raitista lauantaita kaikille!

3 tykkäystä

Hieno aamu tänään. Eilen tuli viikko täyteen ilman etanolia. Paluu maalta oli rento ja rauhallinen. Ei tarvinnut kiirehtiä kotiin juomaan ajoissa, kun ei kuitenkaan pystyisi kovin myöhään juomaan. Useimmiten on pitänyt ottaa kaikki irti viikonlopusta ja olo maanantaina on ollut vähintäänkin kamala.

Nyt ei ole ja olen siitä onnellinen. Heräsin ennen kuutta paistamaan illalla tekemääni taikinaa sämpylöiksi. Kahdeksan aikaan olin salilla ja nyt jo tovin tehnyt töitä hyvällä fiiliksellä. Karua, mutta saisin tänään varmasti tunnissa aikaan sen, mitä yleensä koko maanantaipäivänä.

Joka päivä kuluneen viikon aikana on tullut iltapäivällä armoton väsähdys. Mitä olen täältä lukenut ja itsekin aiemmin kokenut, se kuuluu taudinkuvaan. En vain ole moneen vuoteen ollut raittiina niin pitkään, että se täysin olisi helpottanut, joten kestosta en tiedä. Alkukesästä olin tosiaan yli kuukauden, tarkasti laskien noin kuusi viikkoa, ilman viinaa. Mutta silloin sairastelin, joten ei sekään tuonut isommin kokemusta vieroitusoireiden helpottamisesta.

Huomenna on sitten päihdeklinikalla vastaanotto. Odotan sitä ristiriitaisesti, kun en oikein tiedä, mitä odottaa. Avoimin mielin kuitenkin, mitään haittaakaan siitä ei varmasti ole. Ja ylipäätään puhuminen varmasti tekee hyvää, kun arjessa ei ole ketään, kenen kanssa tästä asiasta keskustella. On minulla naisystävä, mutta hänen suhtautumisensa ei ole ollut vähentämisyrityksiini kovin suotuisa, joten en vielä ole päivittänyt tilannettani. Eikä hän myöskään tiedä riippuvuudestani, koska vietämme yhdessä vain sitä ”laatuaikaa”. Eli yleensä humalassa. Jotenkin olen skeptinen suhteemme jatkosta. Mutta katsotaan. Pääasia on, ettei minun tänäänkään ole pakko juoda.

1 tykkäys