Alkoholin valta elämässäni

Lähtölaskuri näyttää 18 päivää ja 2 tuntia. Sitten alkaa yksi odotetuimmista juomattoman ajan ensimmäisistä, kesälomareissu.

Asiat napsahtivat mukavasti kohdilleen, kun päämies järjestää kolmen päivän työtapahtuman Rodoksella. Päätin, että samalla pidän lomaa kolme päivää ennen ja kolme päivää jälkeen. Ajankohta kävi myös naisystävälleni, joten hän lähtee mukaan.

Tapahtuma pidetään viiden tähden rantahotellissa ja hän saa nauttia sen ajan täysillä intohimostaan, rannalla olemisesta ja uimisesta. Minä en niistä niin perusta varsinkaan Välimeren kesähelteessä, joten muihin päiviin mahtuu mukaan myös minulle mieluisia juttuja hyvällä omatunnolla.

Olen suunnitellut matkaa huolella. Reissumme ovat pyörineet pääosin (varsinkin minun) alkoholinkäytön tahdissa. Nyt mennään ihan eri tahtiin.

Varasin auton koko ajaksi. Työjuttua ennen ja sen jälkeen varaamani kämpät ovat mahdollisimman rauhallisella alueella lähellä rantaa ja niissä voi kokkailla itse. Terassi loikoilua ja lukemista varten. Pystymme ajamaan saaren ravintolalöytöjen perässä. Kuntosalit ja luontokohteet on skoutattu. Kaikkea sellaista, mikä molemmille tuo mielihyvää.

Tässä kaikessa suunnittelussa kieltämättä paljon auttoi tekoäly. Hyvällä ohjeistuksella sieltä saa hyviä vinkkejä, joiden varaan on hyvä rakentaa.

Etukäteen en ainakaan koe jääväni mistään paitsi kun en voi juoda. Mieleen toki häivähtelee hyviä hetkiä lasin ääressä, mutta kun realismia olisi aamusta iltaan pöhnässä epätoivoisesti nousua hakien… Kiitos mutta ei kiitos.

Juuri nyt koen reissun suhteen vapauden huumaa. Voimme itse päättää, mitä teemme, alkoholi ei sitä puolestamme tee. Odotan jokaista aamua ja niitä varten lähtee kyllä pari kahvipakettia täältä mukaan :sweat_smile:

Ja tiedättekö mikä tässä on kaikkein parasta? Kaikki se oma raha mitä tähän matkaan uppoaa, on takuuvarmasti ehtinyt säästyä juomattomasta alkoholista.

7 tykkäystä

Kuullostaa upealta. Varmasti tulossa ikimuistoinen kesäloma :sunny::sunny::sunny:
Minäkin odotan kovasti sekä kesälomaa että kesälomareissua. Loma selvinpäin herättää minussa ainoastaan ja vain positiivisia tunteita ja odotuksia. Tuntuu jo etukäteen upealta, että alkoholi ei pilaa siitä sekunttiakaan. Lomaan ei sekoitu mitään sosiaalisia paineita alkoholin suhteen, kuten esim.näihin juhliin. Lomalla saan raitistella rauhassa :sunglasses:

4 tykkäystä

Hyvää huomenta kaikille! Viime yönä riitti kuusi tuntia hyvää ja syvää unta ja heräsin jo neljältä katsomaan Pikkuhuuhkajien peliä. Olipa jännä.

Aurinko paistaa ja edessä on ensimmäinen aidosti kesäisen lämmin viikonloppu tänä vuonna. Kutkuttelee jo ajatus kääntää auton nokka työpäivän jälkeen kohti Kaakonkulmaa ja päästä mökille nauttimaan.

Tänään tulee täyteen 8 kuukautta alkoholittomuutta. Kyllähän se hymyn saa kasvoille, mutta en minä enää aktiivisesti mitään laske. En kuitenkaan usko, että ikinä pystyn unohtamaan uutta syntymäpäivääni 13.10., joten ainakin vielä jokaisen kuukauden 13. päivä tuntuu erityiseltä.

Yhä enemmän koen, ettei menneillä päivillä, viikoilla tai kuukausilla ole enää väliä. Tärkeintä on, että tänäänkään en juo ja huomenna haluan sen toistaa. Ja samalla elän vahvasti loppuelämäni päihteettömyyttä. Koen sen itselleni oikein sopivaksi ajattelutavaksi.

Eilen viimeksi tuli häivähdys juomisesta, kun tilanne oli sille otollinen. Taklasin sen nopeasti liukumalla ajattelemaan, mitä siitä seuraisi. Ja äkkiä ajatus tuntuikin hyvin vastenmieliseltä. On asioita, joita todellakaan en halua unohtaa.

12 tykkäystä

Onnea kahdeksasta kk :butterfly:

1 tykkäys

Paljon Onnea @Teme70 :sunflower::partying_face:
Hyvin sulla menee! Vakaata.
Ennusteiden mukaan on tulossa ensimmäinen oikea The Kesä Viikonloppu :sunny::sunglasses:
Tallustelen näköjään tasan kaksi kuukautta perässäsi. Minua tsemppaa ja saan lohtua kokemuksestasi, että kokoajan helpottaa, raittius juurtuu päivä päivältä enemmän elämäntavaksi :smiley:

Vielä kerran lämpimät Onnittelut :heavy_heart_exclamation:

1 tykkäys

Onnittelut 8kk raittiudesta :rose:

1 tykkäys

Kiitos ja lämmin onnittelu sinulle puolesta vuodesta. Se on tärkeä merkkipaalu, siitä kun pääsee yli niin tilanne on jo tosi hyvä. Näin ainakin minua kokeneemmat ovat väittäneet :blush:

1 tykkäys

Kiitos @Teme70 :heavy_heart_exclamation:
Odotan ja toivon, että edessä on ‘helpompi’ puolivuotta :thinking::sweat_smile: saa nähdä :smiley:

1 tykkäys

Oikein hyvää juhannusaattoa kaikille!

On mukava katsella sinitaivasta eilisen sadepäivän jälkeen. EI tule hellejuhannusta enkä sellaista kaipaakaan. Olen vielä kotona, en viitsinyt lähteä eilen ruuhkassa ajamaan Kaakonkulmalle, johon luvattiin valtakunnan kovimmat sateet. Ja kuulemma vettä oli oikeasti tullut toissaillan jälkeen 50mm.

Seesteinen olo juoda aamukahvia. Eilen alkoi parin viikon kesäloma, joka tulee kyllä hyvään paikkaan. Töissä saimme juuri sopivasti vaikean alkuvuoden oikenemaan paremmalle mallille ja ensi viikolla menemme naisystäväni kanssa 10 päiväksi Rodokselle. Siellä ei lämpö ainakaan lopu.

Itse en tykkää kamalan kuumasta, mutta naisystäväni ei koskaan ole ollut kesällä etelässä ja hän nimenomaan odottaa sitä lämpöä ja lämmintä Välimerta. Suon sen mielelläni hänelle. Raitistumiseni ei ole ollut mikään helppo juttu parisuhteellemme ja tätä reissua voi ajatella palkintona molemmille. Toivottavasti myös hyödynnämme pysähtymisen ja saamme hyviä keskusteluja pimeinä iltoina. Tuntuu vähän hassulta ajatella, että siellä aurinko laskee keskikesälläkin puoli yhdeksän aikaan.

Hiljalleen pitäisi ruveta pakkailemaan ja lähteä ajamaan kohti itää. Olen poissa kotoa torstaihin asti, silloin tulen vain kääntymään ja uudelleenpakkaamaan ennen saman illan lentoa.

Toivotan kaikille hyvää ja juurin oman näköistä juhannusta. Nautitaan keskikesän tunnelmasta pää selvänä ja aistit avoinna!

7 tykkäystä

Sunnuntaiaamu on upean aurinkoinen sateisen juhannuspäivän jälkeen. Eihän tuolla kovin lämmintä ole, mittari näyttää 14 astetta. Olen ihastellut juhannusruusujen kukkimista. Kevät ja kesä on tuntunut olevan kovin myöhässä, mutta nyt taitaskin olla sellainen “normaali” aikataulu. Viime vuosina on totuttu, että lämpöä riittää jo alkukesästä ja nuo ruusut ovat kukkineet jo ihan kesäkuun alussa.

Tosi mukava ja leppoisa juhannus iäkkäiden vanhempieni seurassa. Pienintäkään mielitekoa alkoholiin ei ole edes käväissyt mielessä. Olen välillä pohtinut vaihtoehtoista toimintamallia eli sitä, millainen tämä olisi ollut juovana aikana. Muutama julkinen hajukalja, piilojuomat, tölkkien kierrättäminen jemmasta ulkojääkaappiin ja hylsyt autoon. Pöhnä aamusta iltaan… Huh, mikä savotta sekin on ollut.

Kaikkea pikku puuhailua olen saanut tehtyä ja eilen kun sade alkuiltapäivästä alkoi, tuli täydellinen rauhan ja seesteisyyden fiilis. Mitään ei ollut pakko, sai vain rauhassa olla ja nauttia.

Nyt aamulla hyvä ja energinen olo aloittaa päivän projektit kun keli taas suosii. Ja illalla kohti seuraavaa lomaetappia.

3 tykkäystä

Tämä naurattaa. Hyvä kuvaus, mihin vaivannäköön sitä on juomisensa järjestelyissä ollut. Juoposta tulee väistämättä luihu kieroilija ja piilottelija.
Minä en kovin usein vanhempieni luona juonut, vasn kärvistelin siellä selvinpäin. Pois lähtiessä oli kyllä jo kiire saada juotavaa.
Kerrankin äiti heitti minut rautatieasemalle ja jäi odottamaan, että pääsen junaan. Yritin vaikka millä verukkeilla saada hänet lähtemään, että pääsisin hakemaan matkajuomat viereisestä kaupasta… no ei hänellä ollur kiire. Yritin piilottaa tuskastumiseni, vaikka olisin kuumeisesti halunnut kaupasta halvat matkajuomat. Halvin 6-pack kaljaa, jonka olisin matkan aikana juonut taskulämpimänä joko junan vessassa piipahdellen tai paikallani, jos tilanne olisi sen sallinut.
Jouduin sitten kärvistelemään 4h lisää, koska en halunnut hassata rahojani ravintolavaunun ylihintaiseen kaljaan, vaan maksimoida määrän. :joy:

Olinko tuo tosiaan minä? Miten kummallisesti riippuvuuksiin sairastunut ihminen toimii ja ajattelee.

Raittiina menty juhannus täälläkin.

4 tykkäystä

@Teme70 ja @metsänpeitto1 Hauska kuulla, ihan kuin omasta elämästäni. Kahvikupista viiniä kotona ja tosiaan junassa join urheilupullosta viiniä miettien haistaakohan joku. No varmasti joku haistoi. Sukulaisten luona maalaustalkoissa kävin aika tiheään vessassa, koska minullahan oli sielä piilopullo. Toki muutkin joivat mutta 1 kalja/h. Minun piti saada enemmän. :smirk: Sitten oli se kulissitölkki mitä tyhjentelin samantahtisesti muiden kanssa.

3 tykkäystä

Tänään se alkaa, ensimmäinen alkoton ulkomaan lomareissu 40 vuoteen. Kone lähtee vasta iltapäivällä, joten ei ole mitään kiirettä. Kohteessa on luvassa lähipäivinä 34-36 astetta lämmintä, joten ei tarvitse pitkiä housuja mukaan pakkailla.

Eilen tapahtui jotain, mikä sai purkamaan ajatuksia tänne. Naisystävällänikin alkoi loma ja olin hänen pyynnöstään hommannut kuohuvaa. Hänelle holillista puolikkaan pullon ja itselleni piccolon holitonta. Kolmannen lasin aikana ajauduimme jälleen puhumaan asioista, jotka ovat jossain vaiheessa hiertäneet suhdettamme ja joista kuvittelin päässeemme yli. Valitettavasti alkoholi ei ole menettänyt ikäviä sivuvaikutuksia naisystävänikään kohdalla. Lisäksi pullon tyhjennyttyä se olikin minun vikani, että hän sen niin nopeasti joi. Joo, minä fyysisesti kaadoin, mutta eipä siinä kohtaa lasin täyttämisessä ollut mitään vikaa.

Sinällään pikku juttu, toisaalta ei. Kohtasin juuri niitä tunteita, joita olen aiemmin hiljentänyt juomalla. Turhautumista, ahdistusta, vanhojen asioiden uudelleen ja uudelleen setvimistä. Lisättynä vielä humaltumisen tuomalla jyrkkyydellä.

Parasta tässä oli se, että pääsin kohtaamaan noita tunteita ilman, että teki mieli ruveta juomaan. Päihdemieli toki kurkki vähän kulman takaa, mutta ei tullut lähemmäksi. Nyt jälkeenpäin tajusin, että olen oppinut jotain psykologisesta joustavuudesta, jota ryhmäterapiassa on käyty läpi. Pystyin hyväksymään tunteeni ja olemaan läsnä nykyhetkessä. En ruvennut märehtimään menneitä tai kovasti pohtimaan tulevaa.

Heräsin aamulla aikaisin, ennen naisystävääni. Sain tehtyä ajatustyötä sen eteen, että pyrin nauttimaan reissusta hetki ja päivä kerrallaan enkä anna negatiivisille ajatuksille tilaa. Nyt ei ole mitään sellaista, jota tarvitsisi murehtia.

Kahdeksan tuntia koneen lähtöön :sun_with_face:

10 tykkäystä

Mukavaa lomaa! Ja hyvin osasit kuvata tuota alkoholia ottaneen äkkinäistä ja vaihtelevaa käytöstä - tuotahan se hyvinkin osaa olla.

3 tykkäystä

Kivaa ja mukavaa Lomaa :sunny::sunflower::sunglasses:
Toivottavasti se on kaikkea mitä toivot ja haaveilet, ehkä vähän enemmänkin, kuka tietää :blush:

1 tykkäys

Psykologinen joustavuus. Olipa uusi termi minullekin. Sitä olen tainnut itsekin tehdä kun olen ollut jossain ahdistuksen vallassa tai viininhimossa. Olen ajatellut, että “Tämä on tunne ja tämä menee ohi”. En tiedä kuinka pitkälle on mahdollista halita jopa omia ajatuksiaan. JOs omat ajatukset menee liian synkälle puolelle, pystyn kääntäämään ajatusten suunnat sisäisellä äänellä joka sanoo “Älä synkistele, asiat eivät ole niin huonosti, etteikö niitä alkoholilla voisi pahentaa”.

Oikein ihanaa lomaa @Teme70 <3

1 tykkäys

Hyvää huomenta Rodokselta! Toinen aamu on jo valjennut, istun terassilla aamukahvilla. Puolisoni nukkuu vielä. Linnut laulavat, sirkat sirittävät. Meillä on ekat kolme yötä pieni villa 150 metrin päässä rannalta Stegnassa. Se on rauhallinen rantakylä, jossa ainakaan vielä tähän aikaan kesästä ei ruuhkia ole.

Sain tosi hyvään hintaan tämän pikkutalon tähän reissun alkuun. Oma piha, puutarha, rauha. Silti lähellä rantaa. Puutarhassa kasvaa appelsiinipuita, sieltä olemme poimineet tuoreita hedelmiä.

Talossa on kaksi makuuhuonetta ja keittiö - ei siis varsinaista oleskelutilaa. Mutta talon kiertävältä terassilta löytyy varjoa koko päivän, missä on kiva istua jos ei ole paahtumassa rannalla. Eilen mittari kapusi varjossa +38 asteeseen, joten rantailu rajoittui aamuun ja myöhäisiltapäivään.

Heti ensimmäisen kokonaisen päivän iltana sain kovasti odottamani tuoreen herkullisen kalaruuan rantatavernassa. Yksinkertaista mutta ah niin hyvää; kalaa, perunaa ja kasviksia. Maut ja mausteet niin kohdallaan.

Eilen oli siis vasta ensimmäinen kokonainen päivä ja viikko vielä jäljellä. Huomenna vaihtuu majoitus. Tämä meni olosuhteiden pakosta vähän pätkäkämppäilyksi, kun reissun piti yhdistää työtä ja lomaa, mutta työosuus sitten maailmanmyrskyjen mukana peruuntui.

En itse olisi lähtenyt keskikesällä Välimerelle, mutta halusin yhdistää vähän lomaa tähän matkaan ja tarjota kokemuksen puolisolleni. Hän ei ole koskaan ollut tällaisissa olosuhteissa, kun yölläkään ei lämpö laske juuri alle 30:n.

Parasta tähän asti on ollut kuitenkin holittomuus. Tunnistin eilen monta kertaa tilanteita, joissa alkoholinjuominen tuli mieleen ihan automaationa. Se on niin selkäytimessä. Ne olivat kuitenkin vain havaintoja, eivät mielitekoja.

Minulla on jo vuosia helteeseen liittynyt nilkkojen (ja muukin) turvotus. Se loistaa ihan poissaolollaan. Naisystäväni valitteli turvotusta, en yhtään yllättyisi, että se olisi seurausta hänen juomistaan viinilasillisista. En kuitenkaan viitsinyt mainita asiasta, etten kuulostaisi tosikolta. Välttäköön fetan ja muiden herkkujen suolaa kunhan ei tarvitse olla ilman viiniä :crazy_face:

7 tykkäystä

Hyvää perjantaihuomenta. Viimeinen kokonainen päivä Rodoksella. Huomenna sitten iltalento takaisin Suomeen. Aamukahvimaisema reissun kolmannessa kämpässä on ihan mukava.

Vaikka lämpöä on ollut liiankin kanssa, on tämä ollut hyvä reissu. Olen päässyt rauhalliseen lomamoodiin ja tietoinen pyrkimys hetkessä elämiseen on onnistunut ihan hyvin. Päätin jo tänne lähtiessä, että oma teemani on psykologinen joustavuus ja vaikka välillä se meinaa pikku vastoinkäymisissä unohtua, olen siitä saanut paljon mielenrauhaa.

Yhtenä iltana tunsin vähän kaipuuta juovaan aikaan, kun naisystäväni otti erinomaisessa kalaravintolassa kolme lasia viiniä ja havaittavasti vähän humaltui. Päästyämme takaisin kämpällemme hän riehantui pulikoimaan altaassa ja minusta tuntui olo vähän ulkopuoliselle. Tunne meni kuitenkin nopeasti ohi ja aamulla tuntui tosi hyvältä. Ja olihan se juurikin juomattomuuteni ansiota, että pääsimme autolla kyseiseen ravintolaan, joka ei ollut ihan vieressä :blush:.

Eilen illalla juttelimme naisystäväni kanssa reissujuomisesta. Muistelimme reissuamme Kreetalle vuosi sitten huhtikuussa ja vertasimme tähän. Molemmat pidimme tätä paljon parempana. Hänkin sanoi juomisensa vähentyneen radikaalisti ja niin varmasti onkin.

Yllätyksekseni hän mietti, että vielä vähemmänkin täällä olisi voinut juoda ja erikseen mainitsi tuon yllä mainitsemani illan. Hän itse pohti, että täällä juotu 3-5 annosta per päivä on kuitenkin kokonaismääränä aika paljon ja on saattanut vaikuttaa yöuneen. Hyvää pohdintaa, jota yritin olla johdattelematta.

Nyt on aika ruveta laittamaan aamiaista. Olen joka aamu tehnyt meille kunnon aamupalan, jolla jaksaa kohti uutta päivää. Lisäksi olen tehnyt yhden ruuan päivässä ja toinen ruoka on nautittu ravintolassa.

Mahdollisimman raitista alkavaa viikonloppua kaikille!

9 tykkäystä

@Teme70 Luin ensin, että “teemani on psykologinen joutavuus”. Siinäpä taitaakin olla itselleni lomateema kun loma kuukauden kuluttua alkaa! :smiley:

Ihanalta kuulostaa teidän reissu!

4 tykkäystä

Hyvää lauantaihuomenta kaikille. Edessä jälleen upea kesäpäivä ja heinäkuussa töitä tekevälle rento vapaapäivä. Istun aamukahvilla parvekkeella ja nautin varhaisaamun viileydestä. Katsoin äsken jalkojani ja tajusin, että minua vuosikausia (etenkin) hellekeleillä vaivannut nilkkojen turvotus on loistanut koko kesän poissaolollaan. Parina viime kesänä se on ollut suorastaan vaivalloista, kun työpäivän aikana nilkoissa on ollut painetta ja on ollut pakko välillä yrittää nostaa jalkoja ylös.

Tänä kesänä turvotusta ei ole näkynyt. En ole sitä edes tajunnut, mutta nyt se tuli jostain syystä mieleen. Vaikea uskoa, että asia johtuisi jostain muusta kuin juomattomuudesta. Ja tietysti siitä seuranneista elintapamuutoksista kun mieliteot suolaiseen ja rasvaiseen ovat lähes poissa. Mutta juomisesta nekin johtavat.

Jo tämän yhden asian vaikutus elämänlaatuun on tosi iso. Enää en alkuillasta joudu makaamaan puolta tuntia jalat seinällä enkä kärsi siitä puristavasta paineesta. Tuli aivan loistava fiilis, kun tätä kahvikupin kanssa tässä olen pohtinut :blush:

Työ psykologisen joustavuuden ja hetkessä elämisen parissa jatkuu. On se välillä tosi vaikeaa, mutta tiedostaminen on ainoa tapa yrittää muuttaa omia syvään juurtuneita asenteita ja ajatuksia. Eilen kyllä huomasin, että ehkä jotain kehitystä on tapahtunut, kun lähdimme naisystäväni kanssa alkuillasta käymään keskustassa eikä lähtiessä kaikki todellakaan mennyt niin kuin suunnittelimme.

Mukava ilta ei saanut osumaa alun vastoinkäymisistä ja pystyin myös tunnistamaan ja käsittelemään niitä tunteita, jotka aiemmin olisivat varmasti buustanneet perjantai-illan humaltumispyrkimystä. Mikä tärkeintä, upea kesäilta kaupungin sykkeessä ja parilla terassilla hyvän ruuan ja seuran äärellä eivät yhtään herättäneet humaltumishalua. Oli oikein hyvä juuri noin. Ja nyt aamulla vielä parempi :hugs:

Mukavaa ja mahdollisimman raitista kesäviikonloppua kaikille!

7 tykkäystä